[Bovag garantie] Vertrouwen verliezen in je aankoop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-10 17:20

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Topicstarter
Even polsen bij mijn mede-tweakers. Wel even in mo-tag.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 5% gewijzigd door Falcon op 03-10-2025 12:06 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13-10 16:31
Mischien lees ik het verkeerd, maar is deze auto ook gekocht bij de Kia dealer die het advies geeft om de bak te vervangen?
En praten we over een tweedehands bak of over een gereviseerde bak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onderling1987
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 14-10 08:15
Vervanging met een tweedehans bak lijkt mij redelijk, ervanuitgaande dat deze zich in goede conditie bevind. Van een aantal genoemde punten vind ik het netjes dat ze zijn opgelost, maar had natuurlijk niet gehoeven. De deurmat en herstel steenslag heeft niets met het functioneren te maken.

Hoewel er een historie was met de automaatbak, zegt dat natuurlijk niets over de reparaties die zijn uitgevoerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kwibox
  • Registratie: Oktober 2022
  • Nu online
Concreet antwoord op je vragen:
1. Geen idee, dit moet je aan de verkoper vragen. Jij hebt als koper onderzoeksplicht tot aan het redelijke (aka vragen: zijn er nog grote reparaties of probelemen geweest?) en de verkoper moet daar eerlijk antwoord op geven. Als je niks gevraagd had en er ten tijden van de aankoop geen actueel probleem was (als in: de automaat werkte toen goed en de verkoper had geen aanwijzingen dat het toen defect was of dat ie binnenkort defect zou zijn) dan houd het op.

2. Afspraken maken over garantie op de 2e hands bak ed.

3. Dat weet ik ook niet, geen glazen bol. Echter als je zelf weinig kaas gegeten hebt van techniek (trillingen in het stuur heeft meer te maken met de balans van de wielen ipv uitlijning) had je er goed aan gedaan een aankoopkeuring te doen. Zou nog steeds kunnen al begrijp ik dat je de auto al in bezit hebt.

Steenslag, versleten matten en versleten wisserbladen kan je nauwelijks defecten noemen, dat is gewoon slijtage net als je banden...

Emotie en zaken gaan zelden samen; natuurlijk mag je trots zijn op je bezit maar de emotie moet niet de overhand krijgen. Anders kan je hem beter stallen in een stofvrije stalling en er vooral naar gaan kijken ipv erin gaan rijden ;)

[ Voor 25% gewijzigd door kwibox op 03-10-2025 18:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-10 06:41

Yucon

*broem*

Tweedehands of gereviseerd? In dat laatste geval staat dat namelijk in de praktijk gelijk aan een nieuwe bak en zou ik me daar geen zorgen om maken.

Als ze hem ongereviseerd uit een sloopauto gevist hebben is het een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-10 16:36
Het is heel simpel, je moet de garage de kans geven om de gebreken te verhelpen. Per gebrek mag je ze 3 kansen geven om die te verhelpen voor je het recht hebt de koop te ontbinden. Waarom je het vertrouwen verloren zou hebben is mij echt een raadsel, dit lijkt tot nu toe prima afgehandeld te worden.

Alle mankementen die je opnoemt op 2 of 3 dingen na had je met de proefrit kunnen zien/merken en hadden bij aflevering gefixed kunnen zijn als je daar afspraken over maakt met de verkoper.

Schade verleden of bekende gebreken kun je de verkoper naar vragen, die is verplicht om naar waarheid te antwoorden, dan was die versnellingsbak ook naar boven gekomen. Je hebt zelf als koper ook een onderzoeksplicht en ik twijfel eraan of je daar aan voldaan hebt als ik dit allemaal lees.

[ Voor 13% gewijzigd door FastFred op 03-10-2025 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14-10 14:50
Ik begrijp je heel goed dat je geen vertrouwen heb in een auto met zoveel kuren/problemen.
Denk persoonlijk dat de dealer de fout heeft gemaakt om het te willen repareren ipv op tijd te vervangen.
Maar of zij nu bereid zijn om een nieuwe erin te zetten?
Misschien beide een gulden middenweg kiezen of koop ontbinden? Kunnen zij alsnog de auto verkopen met een 2e hands automatenbak en kan jij op zoek naar een andere auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-10 19:47

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Onderling1987 schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 15:17:
Vervanging met een tweedehans bak lijkt mij redelijk, ervanuitgaande dat deze zich in goede conditie bevind. Van een aantal genoemde punten vind ik het netjes dat ze zijn opgelost, maar had natuurlijk niet gehoeven. De deurmat en herstel steenslag heeft niets met het functioneren te maken.

Hoewel er een historie was met de automaatbak, zegt dat natuurlijk niets over de reparaties die zijn uitgevoerd.
Ho wacht even, het euvel was al bekend toen er nog wel garantie op zat, dat hebben ze bewust achterwege gelaten, en willen nu buiten de garantie een 2e hands bak erin zetten.
Met een 2e hands bak was ik ook niet akkoord gegaan met dit verhaal.

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Het lijstje kuren is lang, maar laten we wel wezen, het merendeel zijn echt kleine dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ITsEZ
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 01:55

ITsEZ

parttime all-rounder

Heb je het ook echt bij een dealer gekocht? Vind het een vreemd verhaal, het lijkt me dat Kia wel coulance zou geven bij zo'n serieus defect net buiten de garantie.

What you see is always what you get.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Topicstarter
Na wikken en wegen. Met daarin jullie argumenten mee te nemen.

Heb ik akkoord gegeven voor het vervangen van een tweedehands automaatbak vanuit het Kia zelf. Deze komt uit hetzelfde bouwjaar maar met flink minder kilometers, inclusief garantie.

De wagen zelf bevalt prima, van het weekend een flinke rit meegemaakt en geen rare andere mankementen weten vast te stellen.

Relatief zuinig trouwens op een rit van 400km, waarvan 90% snelweg was (en gedeelte 130km/u)... met volle accu in HEV stand een 1 op 24 weten te halen. (tegen de storm in). Best netjes voor zo'n zware, vol geladen en forse wagen. :) Volledig elektrisch in de stad blijft de grootste lol, met al snel 1 op 60..

[ Voor 6% gewijzigd door Falcon op 05-10-2025 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13-10 16:31
Maar komt die auto nou bij een Kia dealer vandaan?
Want dan vind ik het erg slordig afgeleverd om het voorzichtig te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:44

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Marcel Br schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 14:17:
Maakt dat heel veel uit? Zou sowieso netter moeten.

Maar zoals @Sissors al aangeeft, tis meerendeels wel klein bier ook. Vervelend, maar snel gefixt.

De bak is wat anders natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Topicstarter
Marcel Br schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 14:17:
Ja zeker. Dat vind ik ook.

Pagina: 1