Isolatie waarde aanbouw

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:11
Wij hebben een hoekhuis, en binnenkort komt daar een aanbouw naast van 39m2. Dat gaat worden een slaapkamer met douch/toilet. Ons huis is uit 2021, en uitgevoerd met een Alpha Innotec MSW2-6S water/water warmtepomp. Dit werkt allemaal prima, en het comfort is heerlijk. Zowel in de Zomer (passief koelen) als in de winter, verwarmen.

Nu komt er dus een aanbouw bij. Daar stond eerst in dat de vloerverwarming 15 hoh zou worden, dit heb ik veranderd naar 10 hoh.

Kwa isolatie staat dit op de offerte.
Spouwmuur: Ursa Walltec 13
Dak: 140mm Pir gerekend Rd;6.36
Vloer: PS-Combivloer Rc3.7
Is dit voldoende, of kan het beter? Wellicht kan het altijd beter beter, maar het zou jammer zijn as je iets bouwt, waarbij je met een paar simpele andere keuzes, minder warmteverlies hebt, en meer comfort.

Ik hoop zo genoeg informatie gegeven te hebben, en zo niet, dan zoek ik meer informatie op.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Riesss
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
De Rc waardes zeggen meer dan de Rd waardes van het gebruikte isolatie materiaal, waarbij de muur niet eens gespecificeerd is?
Oke, het platdak daargelaten want als het een warm dak is wordt de Rc waarde iets hoger dan de Rd waarde.
En een vloer van Rc3,7 voldoet aan het bouwbesluit van 2015; minimaal Rc3,5. Maar dat is de minst isolerende versie die er is. Er zijn ook PS-elementen van Rc 4, 5, 6 en 6,5. Het verschil in prijs is niet groot dus had ik zelf liever 5 of hoger gehad.

[ Voor 23% gewijzigd door Riesss op 03-10-2025 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:36
Met ^, zeker als je vloerverwarming hebt wil je alle warme in je huis en niet in de grond pompen, en een vloer ga je niet gemakkelijk eens bij-isoleren. Ga daar eens na hoeveel beter je kan isoleren voor een beperkte meerkost.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:06
kijk ook eens naar de Passiefhuiscertificering. dat is de beste bouwmethode die we kennen. Daarmee haal e het beste resultaat

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Wuursj

want worst is al bezet

Bij die PS combinatie vloer is het een kwestie van andere broodjes te gebruiken die welgeteld een tientje duurder per stuk zijn om op RC5 uit te komen. Qua werk is het 2cm dieper graven.

Een quick win! Al deed onze aannemer er in eerste instantie moeilijk over met een gigantische meerpijs omdat hij niet wist dat dit alles was. Dus vertel hem dit als hij moeilijk doet ;) Uiteindelijk ligt hier RC6 in.

Dak heb ik zelf naar RC8,5 gebracht door naast de laag PIR ook isolatie tussen de balken aan te brengen. Maar dat is meer om de faseschuiving wat beter te krijgen, economisch komt het haast niet uit.

[ Voor 16% gewijzigd door Wuursj op 03-10-2025 15:15 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst