distributiekabel elektra op perceel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:17
We zijn ons langzaamaan aan het voorbereiden op wat graafwerkzaamheden. Ik weet niet zeker of ik dat dit jaar nog ga doen, anders wordt het komende lente, maar alvast een KLIC melding gedaan.

Mijn huis was vroeger zowat het enige dat hier bij diens bouw stond.
Achter het huis (op mijn perceel) is begin jaren 80 een perceel kadastraal opgedeeld, geheel omsloten door mijn perceel, met als doel daar een tijdelijke stroomvoorziening aan te brengen voor verdere ontwikkeling van de wijk.
De kabel in kwestie is ook niet meer in gebruik; het stroomhuisje al 45 jaar weg.
Eigenaar is officieel de projectontwikkelaar, maar die weten van niets, dus naja.. verjaard gebeuren. Ik ga er geen kadaster- en notariskosten tegenaan gooien iig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/shfDuupG77_xCBXkfpqodcSpvFE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/b3GaxvxTY500DCPhAK0so7L0.png?f=fotoalbum_large

Omdat de straat rechts er destijds nog niet lag / nog afgegraven moest worden, ligt de kabel op mijn perceel zo te zien. Na voltooiing zijn daar spoorbielzen ingejast, of in beton gezet (geen idee nog) die nu allemaal beginnen af te breken, hence de graafwerkzaamheden.

Nu ligt het huis als het ware op een 'terp' op het hoogste punt ca 85cm van de rabatstrook en wegdek.
Als ik wat google moet zo;n kabel tussen de 60 en 80cm diep liggen onder het maaiveld. Maar... is het'maaiveld' mijn grond, of het wegdek (dat destijds hoogstwaarschijnlijk nog niet bestond)?
M.a.w.
Hoe groot is de kans dat ik die kabel tegenkom?

edit:
De graafwerkzaamheden lopen precies naast die kabel en over de (diens) hele lengte :X

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
paQ schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 22:58:
Hoe groot is de kans dat ik die kabel tegenkom?
Als dit de enige vraag is, wat houd je dan tegen om met de hand een gat te graven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Rukapul schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 23:18:
[...]

Als dit de enige vraag is, wat houd je dan tegen om met de hand een gat te graven?
Als ik bielzen weghaal en de tuin ingraaf naar beneden dan stort de tuin in.
Voor het vervangen moeten we daarom ietsje breder weggraven. Zeker tot waar die kabel staat ingetekend.

In overleg met de gemeente sluiten ze dat stuk rabatstrook af en hebben ze gevraagd of we de bestrating aan de kant willen leggen. Ze komen die zelf terugplaatsen naderhand. Ze hebben precies die bestrating niet meer namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plattie83
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09:55
Is dit dan niet juist het moment om contact op te nemen met Enexis en de buiten bedrijf kabel te laten rooien nu je er zelf ook bezig gaat. Win-win.

Wat betreft de diepte moet je er vanuit gaan dat deze op de diepte t.o.v. van de destijds aanwezige maaiveld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:02
En dat huisje kun je kraken en gaan gebruiken, als de projectontwikkelaar daar niets mee doet kun jij het houden door verjaring.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• OosterF
  • Registratie: Maart 2017
  • Nu online
Middenspanning hoort op 80cm diepte volgens de interne richtlijnen van Enexis. Op die diepte kun je de kabel dus verwachten. Enexis heeft een rooiplicht. Bij het buitenbedrijf stellen van de kabel had hij gerooid moeten worden. Het lijkt alsof dat in ieder geval niet gebeurt is. Ik zou er daarom absoluut niet blind vanuit gaan dat hij ook daadwerkelijk buiten bedrijf is. Neem contact op met Enexis en vraag hen de kabel te rooien. Dan kom je niet voor verrassingen te staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
No Hands schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 06:32:
En dat huisje kun je kraken en gaan gebruiken, als de projectontwikkelaar daar niets mee doet kun jij het houden door verjaring.
Dat huisje is al 40 jaar weg :)
Het is nu mijn oprit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
OosterF schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 06:56:
Middenspanning hoort op 80cm diepte volgens de interne richtlijnen van Enexis. Op die diepte kun je de kabel dus verwachten. Enexis heeft een rooiplicht. Bij het buitenbedrijf stellen van de kabel had hij gerooid moeten worden. Het lijkt alsof dat in ieder geval niet gebeurt is. Ik zou er daarom absoluut niet blind vanuit gaan dat hij ook daadwerkelijk buiten bedrijf is. Neem contact op met Enexis en vraag hen de kabel te rooien. Dan kom je niet voor verrassingen te staan.
Ik zal idd Enexis eens bellen.

Ze mogen de gerooide kabel best bij me achterlaten *D
zal toch snel een kilo of 4 koper per meter zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:05

Fe2O3

Ja das roest

Dat het huisje weg is zegt niet dat er geen spanning meer op die kabel staat ...

Als hij op tekening staat ga je hem zeker tegenkomen.

Middenspanning is tussen de 1 en 25k V dus daar wil je ook niet mee klooien.

Enexis bellen dus.

Gebruik je nu dat extra perceel?

Dum de dum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Fe2O3 schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 09:09:
Dat het huisje weg is zegt niet dat er geen spanning meer op die kabel staat ...

Als hij op tekening staat ga je hem zeker tegenkomen.

Middenspanning is tussen de 1 en 25k V dus daar wil je ook niet mee klooien.

Enexis bellen dus.

Gebruik je nu dat extra perceel?
Dat stukje extra perceel zit hier.
Dat was toen we het huis kochten terras; nu is het mijn oprit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SqLUfpxY5W6WrzgNlZhQXnWgmLw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/L2Ex242QkiRyLY1m4yanvAr1.png?f=fotoalbum_large

Ik zie op de KLIC ook geen verbinding meer tussen dat stukje perceel en de leiding zelf.

Ik heb Enexis gesproken.
op mijn vraag of de kabel niet verwijderd had moeten worden kwam de reactie dat er ws bij de notaris is vermeld dat er een zakelijk goed over mijn perceel liep.
Ik wist niet van het bestaan van de kabel tot het moment dat ik gister het kaartje onder ogen kreeg. Van het elektriciteitshuisje, althans dat stukje perceel en diens inzet destijds, was ik uiteraard op de hoogte.

Dit was een orientatie-melding. Ik mag op basis hier van niet machinaal graven. Wel mag ik enkele inspectiesleuven handmatig graven om te zien of ik hem tegen kom. Maar dat is praktisch slecht uitvoerbaar.
Ik zie me zelf nog geen gat van 80 cm diep in de tuin graven om te zien of het 80cm onder 'mijn' maaiveld is, of 80 cm onder dat van de straat :P

"Buiten gebruik" betekent idd niet dat ie ook spanningsloos is. :|
In dat geval voor de graafwerkzaamheden, die is 20 dagen geldig, zo vroeg mogelijk opnieuw Enexis contacten, en dan komt de buitendienst kijken waar die kabel precies ligt. Het zijn er 2 overigens.
De kabels liggen op 80 cm diep, maar 80 cm tov wat kon hij niet vertellen.

Het gesprek ging nog niet erg de richting op dat ze dat nu ook al wilden komen doen. Ik zit er echter niet op te wachten dat we kort voordat we willen starten 'gedoe' hier mee krijgen. Ik wil graag weten waar ik aan toe ben, uiteraard in dit stadium. Ik doe niet voor niets een orientatiemelding he.

Ik denk dat ik schriftelijk verzoek om een buitendienstmedewerker die wellicht kan peilen, uitzetten, meten, waar die kabel precies ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OosterF
  • Registratie: Maart 2017
  • Nu online
paQ schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 09:06:
[...]

Ik heb Enexis gesproken.
op mijn vraag of de kabel niet verwijderd had moeten worden kwam de reactie dat er ws bij de notaris is vermeld dat er een zakelijk goed over mijn perceel liep.
Ik wist niet van het bestaan van de kabel tot het moment dat ik gister het kaartje onder ogen kreeg. Van het elektriciteitshuisje, althans dat stukje perceel en diens inzet destijds, was ik uiteraard op de hoogte.

Dit was een orientatie-melding. Ik mag op basis hier van niet machinaal graven. Wel mag ik enkele inspectiesleuven handmatig graven om te zien of ik hem tegen kom. Maar dat is praktisch slecht uitvoerbaar.
Ik zie me zelf nog geen gat van 80 cm diep in de tuin graven om te zien of het 80cm onder 'mijn' maaiveld is, of 80 cm onder dat van de straat :P

"Buiten gebruik" betekent idd niet dat ie ook spanningsloos is. :|
In dat geval voor de graafwerkzaamheden, die is 20 dagen geldig, zo vroeg mogelijk opnieuw Enexis contacten, en dan komt de buitendienst kijken waar die kabel precies ligt. Het zijn er 2 overigens.
De kabels liggen op 80 cm diep, maar 80 cm tov wat kon hij niet vertellen.

Het gesprek ging nog niet erg de richting op dat ze dat nu ook al wilden komen doen. Ik zit er echter niet op te wachten dat we kort voordat we willen starten 'gedoe' hier mee krijgen. Ik wil graag weten waar ik aan toe ben, uiteraard in dit stadium. Ik doe niet voor niets een orientatiemelding he.

Ik denk dat ik schriftelijk verzoek om een buitendienstmedewerker die wellicht kan peilen, uitzetten, meten, waar die kabel precies ligt.
Op middenspanningstracés wordt normaalgesproken zakelijk recht geheven. Dat is wat de klantenservice bedoelt heeft. Het recht om bij de kabel te mogen in geval van storingen. De perceeleigenaar krijgt hiervoor een vergoeding. Ik weet niet waar je dit terug zou moeten kunnen vinden, maar ik neem aan dat dit in de koopakte van je perceel zou moeten staan, als je bij het leggen van de kabel nog geen eigenaar van het perceel was.

Daarnaast betekent buitenbedrijf natuurlijk wel dat de kabel spanningsloos is. Het is echter de vraag of de kabel wel echt buitenbedrijf is. De data hieromtrent is niet altijd accuraat, dus hiervoor kun je niet afgaan op de informatie bij de KLIC.

De 80cm is natuurlijk ten opzichte van het oorspronkelijke maaiveld. Enexis komt niet langs om een kabel minder diep te leggen als het maaiveld verhoogd wordt door het realiseren van een weg :+

Het handmatig graven van een kopgat van 80cm is niet zo spannend hoor. Dat kan in principe prima zelf. Echter zou ik je dat in deze situatie niet adviseren omdat een je een GPLK MS-kabel niet wil raken met je schop.

Ik zou zoals je zelf al oppert een schriftelijk verzoek doen, en daarin jouw situatie uitleggen. Dat geeft de klantenservice ook wat meer ruimte om jouw mail bijvoorbeeld door te sturen naar de binnen- of buitendienst om e.e.a. voor je uit te zoeken. Uiteindelijk moet er waarschijnlijk een proefsleuf worden gegraven om de ligging van de kabel fysiek te controleren.
Pagina: 1