Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Strategie na beëindiging energiecontract

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jewepe
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17-11 12:33
Mijn jaarcontract met vaste energietarieven is morgen afgelopen en nu vraag ik mij af wat de beste strategie is om het maximale uit de aflopende salderingsregeling te halen. Graag zou ik weer een jaarcontract met vaste tarieven willen afsluiten. Verbruik: 1850 kWh: opwekking: 2900 kWh (op basis van afgelopen jaarcontract).

Is het gunstig om pas een nieuw jaarcontract met vaste tarieven af te sluiten rondom de jaarwisseling, zodat ik het verbruik van oktober-december 2026 nog kan wegstrepen tegen de opgewekte energie van zomer 2026?

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:20
Nee, want je saldeert niet per kalenderjaar maar per contractjaar.
Dus je snijdt jezelf dan juist in de vingers...

• jewepe
Dat begrijp ik, maar als ik nu een jaarcontract af zou sluiten, loop ik het salderen van het laatste stukje 2026 mis omdat ik dat in feite niet meer weg kan strepen tegen de zomer van 2026.

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Als per 1 januari 2027 salderen geheel vervalt (nog niet zeker) heb je altijd een onvolledig jaar. Of dat nu is of per 1 januari 2026.

Als er toch een afbouwregeling komt per 2027 verlies je iets als je een variabel contract hebt tot 1 januari 2026 en daarna bijvoorbeeld een modelcontract (die heeft halfjaarlijkse prijzen, per 1 jan en 1 juli, een half jaar saldeert ongeveer) of een ander contract dat gunstig uitvalt voor jouw situatie.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Met zonnepaneelboete heb je toch niet zoveel voordeel meer met een vast kontrakt?

Ik ben naar zonneplan dynamisch gegaan en betaal geen boete.
Het overschot aan stroom gaat veelal in twee marstekbatterijen (v2 via modbus) die ik in de avond uren weer duur kan verkopen.
Financieel een stuk slimmer dan een vast kontrakt met paneelboete waar je het gratis weggeeft.

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-10-2025 06:06 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 06:03:
Met zonnepaneelboete heb je toch niet zoveel voordeel meer met een vast kontrakt?

Het overschot aan stroom gaat veelal in twee marstekbatterijen (v2 via modbus) die ik in de avond uren weer duur kan verkopen.
Financieel een stuk slimmer dan een vast kontrakt met paneelboete waar je het gratis weggeeft.
1 aanvulling op bovenstaande: op dit moment

Naarmate meer mensen deze route kiezen zullen de dure avonduren minder duur worden door meer kWh aanbod. Nog los van mogelijk nieuwe overheidsmaatregelen.

Ben benieuwd of over zeg 10 jaar de kosten/baten analyse uiteindelijk zo gunstig uit gevallen is

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
mrmrmr schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 23:51:
Als per 1 januari 2027 salderen geheel vervalt (nog niet zeker) heb je altijd een onvolledig jaar. Of dat nu is of per 1 januari 2026.

Als er toch een afbouwregeling komt per 2027 verlies je iets als je een variabel contract hebt tot 1 januari 2026 en daarna bijvoorbeeld een modelcontract (die heeft halfjaarlijkse prijzen, per 1 jan en 1 juli, een half jaar saldeert ongeveer) of een ander contract dat gunstig uitvalt voor jouw situatie.
Dat niet zeker kan je uit je hoofd zetten. De wet is aangenomen. Er is geen enkele kans dat er weer salderen wordt ingevoerd. Misschien dat er in de toekomst een andere manier komt om het plaatsen van zonnepanelen weer te stimuleren is mogelijk maar zolang er nog problemen met de capaciteit van het netwerk is zou ik daar zeker niet op gaan zitten wachten.

• mrmrmr
  • Niet online
@hanev001

Er komt een ander kabinet, en salderen is al een aantal keren niet afgeschaft (o.a. door steun van GroenLinks). Het is derhalve niet zeker hoe een en ander zal verlopen. Nederland moet nu eenmaal voldoen aan doelstellingen, subsidies voor windmolens worden bijvoorbeeld weer ingevoerd om stilstand te voorkomen. Het huidige kabinet heeft zoals gewoonlijk weer een potje van gemaakt van klimaatdoelstellingen.

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:35
mrmrmr schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 09:43:
@hanev001

Er komt een ander kabinet, en salderen is al een aantal keren niet afgeschaft (o.a. door steun van GroenLinks). Het is derhalve niet zeker hoe een en ander zal verlopen. Nederland moet nu eenmaal voldoen aan doelstellingen, subsidies voor windmolens worden bijvoorbeeld weer ingevoerd om stilstand te voorkomen. Het huidige kabinet heeft zoals gewoonlijk weer een potje van gemaakt van klimaatdoelstellingen.
Hier zou ik niet op rekenen. Die saldering gaat eraf, misschien komt er een aanpassing in max terug leverkosten oid maar dat zal het wel zijn.

• mrmrmr
  • Niet online
Dracula schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 09:47:
misschien komt er een aanpassing in max terug leverkosten oid maar dat zal het wel zijn.
Daar gaat de regering niet over.

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
@hanev001

Kun je me vertellen welke partij die een kans heeft in de regering te komen in hun verkiezingsprogramma heeft staan dat ze salderen weer gaan invoeren? Ik zal het antwoord voorzeggen, geen enkele.

Maar zelfs in het hoogst onwaarschijnlijke geval dat er een regering komt die dat toch weer wil invoeren zal de periode die nodig is om een nieuwe regering te vormen gevolgt door het indienen van een wet voor die saldering, welke dan door de 2e en 1e kamer moet zien te komen, dus danig lang zijn dat dit zeker niet zal plaatsvinden voor 01-01-2027.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:25

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Dit past beter in TFE, vandaar de verplaatsing van dit topic.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:51
@hanev001

Dat is wel een hele onlogische route. Salderen opnieuw invoeren is een hele dure route om een beperkt aantal zonnepanelen erbij te krijgen in Nederland, immers de grote stappen zijn de afgelopen 10 jaar al gezet. Dat geld zal aan andere effectievere maatregelen besteed gaan worden, bijv een minister die een fabriek in Noord-Holland voor 2 MLD Euro wilt verduurzamen.

• mrmrmr
  • Niet online
Waar het mij om gaat is dat er dingen kunnen veranderen die we nu niet kunnen voorspellen. Precies hoe, dat weten we niet. Het gaat misschien niet zozeer om regeringspartijen of steunpartijen, maar om de eerste kamer. Die wordt niet vervangen de komende verkiezingen.

Een intrekkingswet kan overigens snel worden gemaakt en ingevoerd (intrekking referendumwet duurde ~7 maanden). Een geheel nieuwe wet duurt inderdaad langer. Daar hoort ook een onderzoek- bij en adviestraject bij.

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Nu online
On topic...
Of je nu de zomer van 2026 saldeert met de komende paar maanden of diezelfde maanden maar dan volgend jaar, lijkt me lood om oud ijzer. Tenzij je denkt dat je in die okt-dec van 2026 (veel) meer gaat verbruiken.

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Heel fijn :)
Of je nu de zomer van 2026 saldeert met de komende paar maanden of diezelfde maanden maar dan volgend jaar, lijkt me lood om oud ijzer. Tenzij je denkt dat je in die okt-dec van 2026 (veel) meer gaat verbruiken.
Ik zit met hetzelfde, maar ik heb een warmtepomp. Mijn opwek wordt weggestreept door de warmtepomp, maar dan natuurlijk wel precies in de winter. Dus ik heb nu flink overschot, wat zo na de jaarwisseling weer op is. Wat is dan handig?

Of is e.e.a. nu al gesaldeerd omdat mijn jaarcontract alweer 2 maanden geleden is afgelopen?

• jewepe

Als ik het goed begrijp is een dynamisch contract vooral aantrekkelijk als je je energiebehoefte wilt of kunt verplaatsen naar de goedkope uren overdag, al dan niet in combinatie met thuisbatterijen. Dat verschuiven van de energiebehoefte gaat bij ons niet echt lukken, en ik wil nog een paar jaartjes wachten met de aanschaf van thuisbatterijen. Het gros van het verbruik zal dus alsnog tijdens de dure uren gaan vallen.

Ik denk dat je dan de terugleverkosten / paneelboete die je uitspaart bij een dynamisch contract zo'n beetje kunt weg strepen tegen het verbruik van de benodigde energie die voornamelijk zal vallen tijdens de dure uren, waardoor de gemiddelde verbruiksprijs waarschijnlijk hoger zal uit gaan vallen dan de gemiddelde kWh-prijs bij een jaarcontract met vaste tarieven.

Ik denk dus dat het elkaar weinig zal schelen, en omdat ik eigenlijk weinig behoefte heb aan het monitoren van de dagkoersen om te bepalen wanneer ik mijn apparatuur moet laten draaien, valt mijn keuze momenteel op een jaarcontract met vaste tarieven.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@jewepe
Met de juiste software (nodered en HA) en rs485 esp bordjes gaat dat (al bijna) helemaal automatisch.

Zo staat een ieder er anders in zo te zien en "ik denk" dat het een groot verschil maakt.
Weggeven ben ik geen voorstander van. Dan maar weer wat investeren.

• Truus01
  • Nu online
Aikon schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 12:05:
Ik zit met hetzelfde, maar ik heb een warmtepomp. Mijn opwek wordt weggestreept door de warmtepomp, maar dan natuurlijk wel precies in de winter. Dus ik heb nu flink overschot, wat zo na de jaarwisseling weer op is. Wat is dan handig?

Of is e.e.a. nu al gesaldeerd omdat mijn jaarcontract alweer 2 maanden geleden is afgelopen?
Ik snap je vraag niet helemaal. Bij de meeste energieleveranciers saldeer je over een contractjaar dus vanaf het moment dat je contract ingaat tot die datum een jaar later (een enkeling gebruikt kalenderjaar, dus 1-1 t/m 31-12). Dus ongeacht waar in dat contractjaar de wintermaanden met hoog verbruik liggen, wordt dat gesaldeerd met de zomermaanden met opwek in dat contractjaar.

Overdreven voorbeeld. In december en januari verbruik je iedere maand 1000 kWh. In juni, juli en augustus wek je iedere maand 1000 kWh op. Rest van de maanden zit op 0.
Als het contract dan loopt van januari t/m december heb je dus eerst in jan 1000 verbruik, dan 3000 opwek in jun/jul/aug, dan 1000 verbruik in dec en saldeer je op de jaarafrekening die 2000 en lever je 1000 als overschot terug.
Als je contract loopt van november t/m oktober heb je eerst 2000 verbruik jan/dec, dan 3000 opwek en wordt met de jaarafrekening per 1 november 2000 gesaldeerd en 1000 overschot teruggeleverd.
En als het contract zou lopen van juli t/m juni is het eerst 2000 opwekken jul/aug, dan 2000 verbruiken dec/jan en tot slot nog 1000 opwekken jun en wordt op de jaarrekening per 1 juli 2000 gesaldeerd en 1000 aan overschot teruggeleverd.

Dus ja, als jij een jaarcontract hebt gehad is alles over dat jaar gesaldeerd en is een nieuw 'saldeerjaar' ingegaan. En als je nu een nieuw contract gaat nemen, mis je wat je tot aan dat nieuwe contract opwekt of verbruikt. (Dat saldeer je dan in deze paar maanden tussen oud en nieuw contract.)

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:20
Eigenlijk gaat het erom, wil je dit jaar een paar maanden missen of wil je volgend jaar een paar maanden missen.

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:17

mjl

Ugh

Je kaneems kijken naar een modelcontract, gewoon salderen, geen terugleverkosten, voor een overschot krijg je natuurlijk maar weinig….

-------

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:44

Hangt af van hoeveel panelen je hebt en wat dat oplevert aan boete.
Ben hier gewoon weer voor vast gegaan. Dynamisch is onder voorwaarden voordeliger, maar niet elke dynamische stroomboer implementeert salderen volgens wetgeving (inkoop en verkoopkosten waardoor salderen je alsnog 4ct/KWh kost). Verder geven vaste contracten dusdanig hoge bonussen dat die wegvallen tegen de hele dure terugleverkosten.

Dat handelen met een accu is straks ook afgelopen als je voor het opladen wel energiebelasting betaalt maar voor het terugleveren die niet terugkrijgt. Overschot duurder verkopen kan dan wel, maar kan me voorstellen dat je dat 's avonds en 's nachts ook zelf kunt gebruiken.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@mjl
Die modelcontracten hebben zeer hoge vaste kosten. Dus niet (meer) interessant .

Ik ga weer verder met 10 kWh opladen a 13,8 ct.
De zon zal wel niet veel te zien zijn vandaag.
https://www.stroomperuur.nl/

Maar prima hoor. Hoe minder mensen dynamisch des te langer kan ik profiteren van de verschillen in pieken en dalen.

[ Voor 42% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-10-2025 05:44 ]

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:35
mrmrmr schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 09:51:
[...]

Daar gaat de regering niet over.
Misschien niet expliciet in max teruglever kosten maar wel het gehele plaatje.

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:17

mjl

Ugh

AUijtdehaag schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 05:25:
@mjl
Die modelcontracten hebben zeer hoge vaste kosten. Dus niet (meer) interessant .

Ik ga weer verder met 10 kWh opladen a 13,8 ct.
De zon zal wel niet veel te zien zijn vandaag.
https://www.stroomperuur.nl/

Maar prima hoor. Hoe minder mensen dynamisch des te langer kan ik profiteren van de verschillen in pieken en dalen.
Vaste kosten zijn gewoon standaard, gas was het goedkoopste aanbod en stroom: ik heb over dus met salderen betaal ik daar niks variabel mee. Teruglever vergoeding is erg laag, maar uiteindelijk was dit ca. 500 euro goedkoper dan het beste variabele aanbod. Dynamisch heb ik geen zin in, te veel variabelen zodat je nooit van te voren weet waar je op uit komt.

-------

• Truus01
  • Nu online
mjl schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 22:00:
Je kaneems kijken naar een modelcontract, gewoon salderen, geen terugleverkosten, voor een overschot krijg je natuurlijk maar weinig….
Maar per 1-1-26 kunnen de tarieven en vaste kosten van een modelcontract wijzigen. En er kunnen zelfs terugleverkosten in komen.
Dus om op dit moment naar een modelcontract te gaan geeft enkele risico's.

• Truus01
  • Nu online
99ruud99 schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 20:30:
Eigenlijk gaat het erom, wil je dit jaar een paar maanden missen of wil je volgend jaar een paar maanden missen.
Ja, dat bedoelde ik. Ik wist het even niet simpel uit te leggen... ;)

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Truus01 schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 20:27:
[...]

Ik snap je vraag niet helemaal. Bij de meeste energieleveranciers saldeer je over een contractjaar dus vanaf het moment dat je contract ingaat tot die datum een jaar later (een enkeling gebruikt kalenderjaar, dus 1-1 t/m 31-12). Dus ongeacht waar in dat contractjaar de wintermaanden met hoog verbruik liggen, wordt dat gesaldeerd met de zomermaanden met opwek in dat contractjaar.
Ik dacht altijd dat het per kalenderjaar ging, dit hoor ik voor het eerst. Nou, dan ga ik maar overstappen zsm. Dank je.
Pagina: 1