Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jewepe
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 23:35
Mijn jaarcontract met vaste energietarieven is morgen afgelopen en nu vraag ik mij af wat de beste strategie is om het maximale uit de aflopende salderingsregeling te halen. Graag zou ik weer een jaarcontract met vaste tarieven willen afsluiten. Verbruik: 1850 kWh: opwekking: 2900 kWh (op basis van afgelopen jaarcontract).

Is het gunstig om pas een nieuw jaarcontract met vaste tarieven af te sluiten rondom de jaarwisseling, zodat ik het verbruik van oktober-december 2026 nog kan wegstrepen tegen de opgewekte energie van zomer 2026?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Nee, want je saldeert niet per kalenderjaar maar per contractjaar.
Dus je snijdt jezelf dan juist in de vingers...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jewepe
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 23:35
Dat begrijp ik, maar als ik nu een jaarcontract af zou sluiten, loop ik het salderen van het laatste stukje 2026 mis omdat ik dat in feite niet meer weg kan strepen tegen de zomer van 2026.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Als per 1 januari 2027 salderen geheel vervalt (nog niet zeker) heb je altijd een onvolledig jaar. Of dat nu is of per 1 januari 2026.

Als er toch een afbouwregeling komt per 2027 verlies je iets als je een variabel contract hebt tot 1 januari 2026 en daarna bijvoorbeeld een modelcontract (die heeft halfjaarlijkse prijzen, per 1 jan en 1 juli, een half jaar saldeert ongeveer) of een ander contract dat gunstig uitvalt voor jouw situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Met zonnepaneelboete heb je toch niet zoveel voordeel meer met een vast kontrakt?

Ik ben naar zonneplan dynamisch gegaan en betaal geen boete.
Het overschot aan stroom gaat veelal in twee marstekbatterijen (v2 via modbus) die ik in de avond uren weer duur kan verkopen.
Financieel een stuk slimmer dan een vast kontrakt met paneelboete waar je het gratis weggeeft.

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-10-2025 06:06 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 06:03:
Met zonnepaneelboete heb je toch niet zoveel voordeel meer met een vast kontrakt?

Ik ben naar zonneplan dynamisch gegaan en betaal geen boete.
Het overschot aan stroom gaat veelal in twee marstekbatterijen (v2 via modbus) die ik in de avond uren weer duur kan verkopen.
Financieel een stuk slimmer dan een vast kontrakt met paneelboete waar je het gratis weggeeft.
1 aanvulling op bovenstaande: op dit moment

Naarmate meer mensen deze route kiezen zullen de dure avonduren minder duur worden door meer kWh aanbod. Nog los van mogelijk nieuwe overheidsmaatregelen.

Ben benieuwd of over zeg 10 jaar de kosten/baten analyse uiteindelijk zo gunstig uit gevallen is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:30
mrmrmr schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 23:51:
Als per 1 januari 2027 salderen geheel vervalt (nog niet zeker) heb je altijd een onvolledig jaar. Of dat nu is of per 1 januari 2026.

Als er toch een afbouwregeling komt per 2027 verlies je iets als je een variabel contract hebt tot 1 januari 2026 en daarna bijvoorbeeld een modelcontract (die heeft halfjaarlijkse prijzen, per 1 jan en 1 juli, een half jaar saldeert ongeveer) of een ander contract dat gunstig uitvalt voor jouw situatie.
Dat niet zeker kan je uit je hoofd zetten. De wet is aangenomen. Er is geen enkele kans dat er weer salderen wordt ingevoerd. Misschien dat er in de toekomst een andere manier komt om het plaatsen van zonnepanelen weer te stimuleren is mogelijk maar zolang er nog problemen met de capaciteit van het netwerk is zou ik daar zeker niet op gaan zitten wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@hanev001

Er komt een ander kabinet, en salderen is al een aantal keren niet afgeschaft (o.a. door steun van GroenLinks). Het is derhalve niet zeker hoe een en ander zal verlopen. Nederland moet nu eenmaal voldoen aan doelstellingen, subsidies voor windmolens worden bijvoorbeeld weer ingevoerd om stilstand te voorkomen. Het huidige kabinet heeft zoals gewoonlijk weer een potje van gemaakt van klimaatdoelstellingen.
Pagina: 1