Aikon schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 12:05:
Ik zit met hetzelfde, maar ik heb een warmtepomp. Mijn opwek wordt weggestreept door de warmtepomp, maar dan natuurlijk wel precies in de winter. Dus ik heb nu flink overschot, wat zo na de jaarwisseling weer op is. Wat is dan handig?
Of is e.e.a. nu al gesaldeerd omdat mijn jaarcontract alweer 2 maanden geleden is afgelopen?
Ik snap je vraag niet helemaal. Bij de meeste energieleveranciers saldeer je over een contractjaar dus vanaf het moment dat je contract ingaat tot die datum een jaar later (een enkeling gebruikt kalenderjaar, dus 1-1 t/m 31-12). Dus ongeacht waar in dat contractjaar de wintermaanden met hoog verbruik liggen, wordt dat gesaldeerd met de zomermaanden met opwek in dat contractjaar.
Overdreven voorbeeld. In december en januari verbruik je iedere maand 1000 kWh. In juni, juli en augustus wek je iedere maand 1000 kWh op. Rest van de maanden zit op 0.
Als het contract dan loopt van januari t/m december heb je dus eerst in jan 1000 verbruik, dan 3000 opwek in jun/jul/aug, dan 1000 verbruik in dec en saldeer je op de jaarafrekening die 2000 en lever je 1000 als overschot terug.
Als je contract loopt van november t/m oktober heb je eerst 2000 verbruik jan/dec, dan 3000 opwek en wordt met de jaarafrekening per 1 november 2000 gesaldeerd en 1000 overschot teruggeleverd.
En als het contract zou lopen van juli t/m juni is het eerst 2000 opwekken jul/aug, dan 2000 verbruiken dec/jan en tot slot nog 1000 opwekken jun en wordt op de jaarrekening per 1 juli 2000 gesaldeerd en 1000 aan overschot teruggeleverd.
Dus ja, als jij een jaarcontract hebt gehad is alles over dat jaar gesaldeerd en is een nieuw 'saldeerjaar' ingegaan. En als je nu een nieuw contract gaat nemen, mis je wat je tot aan dat nieuwe contract opwekt of verbruikt. (Dat saldeer je dan in deze paar maanden tussen oud en nieuw contract.)