2 isp aan USW Pro 24 PoE met accesspoints

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09:57
Ik heb een USW Pro 24 PoE aangeschaft om daar de U7-Long range en U7-Lite accespoints op aan te sluiten.
Het gaat in totaal om 9 stuks.

Nu hebben we een glasvezelverbinding met netwerkapperatuur die extern beheerd word, waarachter het bedrijfsnetwerk zit.

En we hebben een ziggo verbinding die voorheen het enige wifi punt was binnen het bedrijf.
Dit is de nood-lijn voor als de glasvezel uitvalt. Maar word gebruikt voor het wifi netwerk.

De USW Pro 24 PoE heb ik nu met poort 1 even aan een van de lanswitches gehangen van het bedrijfsnetwerk, en daar 1 accespoint op aangesloten, en de cloud key.
Ik heb tot nu toe alleen apparaten adopted, en moet nu kijken hoe ik verder wil.

Eigenlijk wil ik het gast netwerk niet over de glasvezelverbinding hebben.

Idealiter zou ik poort 1 pakken voor de glasvezel, met het bedrijfsnetwerk.
En poort 2 voor ziggo.

Dan moet ik denk ik een VLan aanmaken voor beide, en dan intern en gast wifi de juiste vlan toebedelen.

Mijn vraag

Kan ik met de USW Pro 24 PoE gast en intern wifi opsplitsen over 2 netwerken?

Relevante software en hardware die ik gebruik

Glasvezel komt binnen op: adva fsp 150 xg304
Gaat vervolgens naar de: Sonicwall Tz 370
Waarna hij de HP1810-24G switch in gaat en dan 3x doorgelust word naar 3 dezelfde switches.

Nieuw is:
USW Pro 24 PoE
Cloud key +
6x U7-Lite
3x U7-Long range

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Online in de vele posts die ik gelezen heb gaan ze uit van 2 providers die op de UDM aangesloten worden, en dan in de UDM worden de vlans aangemaakt.

Ik heb alleen geen UDM, maar een ziggo modem en een glasvezelmodem.
Dus dat komt niet overeen.

Moet ik de Vlans aanmaken in beide modems, bijvoorbeeld ZIGGO Vlan 99, en Glas Vlan 01.
En dan in de USW Pro 24 PoE Poort 1 voor het bedrijfsnetwerk op 01 zetten, en poort 2 voor de ziggo op 99?
Of is het voldoende als ik het alleen in de USW Pro 24 PoE instel?

(Sorry eerste keer, en ik heb geen IT achtergrond)

Het globale plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l_os0H0s2jIqLA6ePKxP0uzueHE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/F5PYnpmDZipekHyrE0R23hkj.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door FRANQ op 02-10-2025 21:46 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:18

nelizmastr

Goed wies kapot

Zonder router krijgen apparaten in VLAN’s (anders dan VLAN1) die de provider modems niet begrijpen ook geen IP-adressen of een route naar buiten. Je zult dus ook een router moeten kopen. Mijn advies is de cloud key retourneren en een cloud gateway max of fiber nemen. De cloud key is vooral een extreem dure controller zonder veel andere nuttige functies.

Op je router sluit je je internetlijnen en switch aan (dus niet de lijnen op de switch) en dan kun je inrichten zoals je bedacht hebt.

[ Voor 16% gewijzigd door nelizmastr op 02-10-2025 21:37 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TjibbeBuijsman
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 18:55
Als je al een netwerk hebt, met een failover aangesloten, is de beste optie om te zorgen dat daar de nodige aanpassingen worden gedaan zodat het werkt zoals je wil.
In deze situatie een extra vlan aansluiten op een modem, die ook als failover is, gaat zorgen voor problemen.

Neem contact op met je beheerder en leg hem jouw vraag voor of vraag om advies. Je wil nu iets gaan aansluiten in een bestaand en beheerd netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:01
Laat dit alsjeblieft regelen door je ict partner, daar betaal je ze tenslotte voor

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:17
FRANQ schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 21:27:
Nu hebben we een glasvezelverbinding met netwerkapperatuur die extern beheerd word, waarachter het bedrijfsnetwerk zit.

[...]

(Sorry eerste keer, en ik heb geen IT achtergrond)
Geen idee om wat voor bedrijf het gaat, maar ik neem aan dat jullie niet iemand zonder enige kennis, ervaring, instructie of inwerktraject in de productie zetten.

Dus waarom dan wel iemand die geen IT-achtergrond heeft laten klooien met het bedrijfsnetwerk?

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09:57
FredvZ schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 22:08:
[...]

Geen idee om wat voor bedrijf het gaat, maar ik neem aan dat jullie niet iemand zonder enige kennis, ervaring, instructie of inwerktraject in de productie zetten.

Dus waarom dan wel iemand die geen IT-achtergrond heeft laten klooien met het bedrijfsnetwerk?
Ik werk bij een relatief klein bedrijf met ongeveer 16 man op kantoor.
De systeembeheerder is met pensioen, en we hebben eigenlijk alles in de cloud via een externe partij die tot aan de sonicwall alles regelt.

Omdat de systeembeheerder met pensioen is moest iemand de stok oppakken, en dat ben ik geworden.

Ik heb de interesse wel om mezelf wegwijs te maken. En voor gecompliceerde zaken kan ik terecht bij de externe partij.
(Voor dit waarschijnlijk ook gewoon)

Ik dacht er alleen zelf wel uit te komen met een beetje hulp van jullie :P

Het aanmaken van nieuwe gebruikers, en het installeren van computers en zaken als rechten toekennen heb ik allemaal onder de knie. Hier ben ik het afgelopen jaar goed in begeleid.

De huidige situatie is dat aan de Ziggo modem een switch aangesloten is. En op die switch is een heel oud wifi accespoint aangesloten in de serverruimte, en een accespoint in andere uithoek van het pand.
We hebben dus samen met de Ziggo router 3 wifi netwerken, die niet optimaal dekking geven.
Nu we steeds meer bellen met wifi blijkt dit erg irritant.

De nieuwe accespoints heb ik aangeschaft om een goede dekking te hebben. Ik heb dat via de design tool helemaal ingepland op de plattegrond.

Vanuit de Ziggo kom je alleen niet het bedrijfsnetwerk op, en we hebben best wat laptops, dus dat zou wel praktisch zijn. Vandaar dat ik aan de vlans dacht. Maar het is geen must.

@TjibbeBuijsman @shure-fan
Ik ga de beheerder morgen bellen.

Bedankt allemaal tot zover.
Pagina: 1