Ik heb een USW Pro 24 PoE aangeschaft om daar de U7-Long range en U7-Lite accespoints op aan te sluiten.
Het gaat in totaal om 9 stuks.
Nu hebben we een glasvezelverbinding met netwerkapperatuur die extern beheerd word, waarachter het bedrijfsnetwerk zit.
En we hebben een ziggo verbinding die voorheen het enige wifi punt was binnen het bedrijf.
Dit is de nood-lijn voor als de glasvezel uitvalt. Maar word gebruikt voor het wifi netwerk.
De USW Pro 24 PoE heb ik nu met poort 1 even aan een van de lanswitches gehangen van het bedrijfsnetwerk, en daar 1 accespoint op aangesloten, en de cloud key.
Ik heb tot nu toe alleen apparaten adopted, en moet nu kijken hoe ik verder wil.
Eigenlijk wil ik het gast netwerk niet over de glasvezelverbinding hebben.
Idealiter zou ik poort 1 pakken voor de glasvezel, met het bedrijfsnetwerk.
En poort 2 voor ziggo.
Dan moet ik denk ik een VLan aanmaken voor beide, en dan intern en gast wifi de juiste vlan toebedelen.
Mijn vraag
Kan ik met de USW Pro 24 PoE gast en intern wifi opsplitsen over 2 netwerken?
Relevante software en hardware die ik gebruik
Glasvezel komt binnen op: adva fsp 150 xg304
Gaat vervolgens naar de: Sonicwall Tz 370
Waarna hij de HP1810-24G switch in gaat en dan 3x doorgelust word naar 3 dezelfde switches.
Nieuw is:
USW Pro 24 PoE
Cloud key +
6x U7-Lite
3x U7-Long range
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Online in de vele posts die ik gelezen heb gaan ze uit van 2 providers die op de UDM aangesloten worden, en dan in de UDM worden de vlans aangemaakt.
Ik heb alleen geen UDM, maar een ziggo modem en een glasvezelmodem.
Dus dat komt niet overeen.
Moet ik de Vlans aanmaken in beide modems, bijvoorbeeld ZIGGO Vlan 99, en Glas Vlan 01.
En dan in de USW Pro 24 PoE Poort 1 voor het bedrijfsnetwerk op 01 zetten, en poort 2 voor de ziggo op 99?
Of is het voldoende als ik het alleen in de USW Pro 24 PoE instel?
(Sorry eerste keer, en ik heb geen IT achtergrond)
Het globale plaatje:
Het gaat in totaal om 9 stuks.
Nu hebben we een glasvezelverbinding met netwerkapperatuur die extern beheerd word, waarachter het bedrijfsnetwerk zit.
En we hebben een ziggo verbinding die voorheen het enige wifi punt was binnen het bedrijf.
Dit is de nood-lijn voor als de glasvezel uitvalt. Maar word gebruikt voor het wifi netwerk.
De USW Pro 24 PoE heb ik nu met poort 1 even aan een van de lanswitches gehangen van het bedrijfsnetwerk, en daar 1 accespoint op aangesloten, en de cloud key.
Ik heb tot nu toe alleen apparaten adopted, en moet nu kijken hoe ik verder wil.
Eigenlijk wil ik het gast netwerk niet over de glasvezelverbinding hebben.
Idealiter zou ik poort 1 pakken voor de glasvezel, met het bedrijfsnetwerk.
En poort 2 voor ziggo.
Dan moet ik denk ik een VLan aanmaken voor beide, en dan intern en gast wifi de juiste vlan toebedelen.
Mijn vraag
Kan ik met de USW Pro 24 PoE gast en intern wifi opsplitsen over 2 netwerken?
Relevante software en hardware die ik gebruik
Glasvezel komt binnen op: adva fsp 150 xg304
Gaat vervolgens naar de: Sonicwall Tz 370
Waarna hij de HP1810-24G switch in gaat en dan 3x doorgelust word naar 3 dezelfde switches.
Nieuw is:
USW Pro 24 PoE
Cloud key +
6x U7-Lite
3x U7-Long range
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Online in de vele posts die ik gelezen heb gaan ze uit van 2 providers die op de UDM aangesloten worden, en dan in de UDM worden de vlans aangemaakt.
Ik heb alleen geen UDM, maar een ziggo modem en een glasvezelmodem.
Dus dat komt niet overeen.
Moet ik de Vlans aanmaken in beide modems, bijvoorbeeld ZIGGO Vlan 99, en Glas Vlan 01.
En dan in de USW Pro 24 PoE Poort 1 voor het bedrijfsnetwerk op 01 zetten, en poort 2 voor de ziggo op 99?
Of is het voldoende als ik het alleen in de USW Pro 24 PoE instel?
(Sorry eerste keer, en ik heb geen IT achtergrond)
Het globale plaatje:
/f/image/F5PYnpmDZipekHyrE0R23hkj.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 12% gewijzigd door FRANQ op 02-10-2025 21:46 ]