Ik probeer een zelfbouw pakket samen te stellen voor een kleine installatie met 4 panelen in België.
:strip_exif()/f/image/6OI0ZPPCO9eoMtNpfrz1ZZzU.jpg?f=fotoalbum_large)
De panelen zijn naar het zuidwesten gericht. Er is weinig of geen schaduw (enkel de woning van de buren aan de zuidoostkant die wat dieper en hoger is, en wat hoge bomen verder in de tuin van de buren die schaduw geven bij lage zonnestand).
Ik heb ruimte voor 4 panelen van +/- 175x113cm in landcape positie (2 rijen van 2).
Elektrische aansluiting van de woning is 3-fasig (20A 7,97 kVA) 230 V.
Kabellengte tussen elektrisch bord en plat dak is ongeveer 30m. De omvormer kan makkelijk vlakbij het dak geïnstalleerd worden. Ik ga dus uit van een korte DC kabel (5m) en een lange AC kabel (25 à 30m).
Ik heb geen (elektrische) wagen en (nog) geen warmtepomp.
Ik heb een digitale elektriciteits meter.
Integratie met Home Assistant is gewenst.
Een batterij komt er niet meteen, maar ik laat graag de mogelijkheid om er later een toe te voegen.
Graag jullie feedback op de volgende lijst met onderdelen:
:strip_exif()/f/image/M6uD8AlwKZBU7pLAdzvLBXcM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VNZc3fCuwDcBkattnKH9eAfr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/iFad9Q5lREIblfK5P15ayscW.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor alle duidelijkheid, de installatie dateert van vóór 2023, toen het in België nog toegelaten was om meer dan 8 groepen aan te sluiten op één aardlekschakelaar (differentieel).
:strip_exif()/f/image/6OI0ZPPCO9eoMtNpfrz1ZZzU.jpg?f=fotoalbum_large)
De panelen zijn naar het zuidwesten gericht. Er is weinig of geen schaduw (enkel de woning van de buren aan de zuidoostkant die wat dieper en hoger is, en wat hoge bomen verder in de tuin van de buren die schaduw geven bij lage zonnestand).
Ik heb ruimte voor 4 panelen van +/- 175x113cm in landcape positie (2 rijen van 2).
Elektrische aansluiting van de woning is 3-fasig (20A 7,97 kVA) 230 V.
Kabellengte tussen elektrisch bord en plat dak is ongeveer 30m. De omvormer kan makkelijk vlakbij het dak geïnstalleerd worden. Ik ga dus uit van een korte DC kabel (5m) en een lange AC kabel (25 à 30m).
Ik heb geen (elektrische) wagen en (nog) geen warmtepomp.
Ik heb een digitale elektriciteits meter.
Integratie met Home Assistant is gewenst.
Een batterij komt er niet meteen, maar ik laat graag de mogelijkheid om er later een toe te voegen.
Graag jullie feedback op de volgende lijst met onderdelen:
- 4 zonnepanelen van +/- 175x113, bijvoorbeeld JAM54D40-455 of JINKO 54HL4R-BDB 445.
- Montagemateriaal voor plat dak, daar geraak ik zelf wel aan uit.
- 5m DC-bekabeling 2,5mm² volgens SunnyDesign.
- Omvormer Sunny Boy 1.5.
- 30m AC-bekabeling 4mm², volgens SunnyDesign (3,5mm² volgens berekening, afgerond naar courante maat), 3 aders (waarvan één aarding).
- Bijkomende automaat in het elektrisch bord: 20A (type C?).
- Alle groepen zitten reeds achter een 300mA en een 30mA aardlekschakelaar, beide 40A. Klopt het dat ik de omvormer rechtstreeks op een lege groep/automaat kan aansluiten?
- Koppeling met Home Assistant via de P1-poort van de digitale teller, of is er nog bijkomende sturing nodig?
- Moet ik nog iets aanpassen om later een batterij te kunnen bijplaatsen? Wat is de meest logische plaats: bij de omvormer, of bij het elektrisch bord?
:strip_exif()/f/image/M6uD8AlwKZBU7pLAdzvLBXcM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VNZc3fCuwDcBkattnKH9eAfr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/iFad9Q5lREIblfK5P15ayscW.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor alle duidelijkheid, de installatie dateert van vóór 2023, toen het in België nog toegelaten was om meer dan 8 groepen aan te sluiten op één aardlekschakelaar (differentieel).
[ Voor 25% gewijzigd door willem7q op 02-10-2025 22:54 . Reden: eendraadschema's toegevoegd ]