Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willem7q
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Ik probeer een zelfbouw pakket samen te stellen voor een kleine installatie met 4 panelen in België.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NsZ8d51KyOXEhnBhYacGHdtKvj0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6OI0ZPPCO9eoMtNpfrz1ZZzU.jpg?f=fotoalbum_large
De panelen zijn naar het zuidwesten gericht. Er is weinig of geen schaduw (enkel de woning van de buren aan de zuidoostkant die wat dieper en hoger is, en wat hoge bomen verder in de tuin van de buren die schaduw geven bij lage zonnestand).
Ik heb ruimte voor 4 panelen van +/- 175x113cm in landcape positie (2 rijen van 2).
Elektrische aansluiting van de woning is 3-fasig (20A 7,97 kVA) 230 V.
Kabellengte tussen elektrisch bord en plat dak is ongeveer 30m. De omvormer kan makkelijk vlakbij het dak geïnstalleerd worden. Ik ga dus uit van een korte DC kabel (5m) en een lange AC kabel (25 à 30m).
Ik heb geen (elektrische) wagen en (nog) geen warmtepomp.
Ik heb een digitale elektriciteits meter.
Integratie met Home Assistant is gewenst.
Een batterij komt er niet meteen, maar ik laat graag de mogelijkheid om er later een toe te voegen.

Graag jullie feedback op de volgende lijst met onderdelen:
  • 4 zonnepanelen van +/- 175x113, bijvoorbeeld JAM54D40-455 of JINKO 54HL4R-BDB 445.
  • Montagemateriaal voor plat dak, daar geraak ik zelf wel aan uit.
  • 5m DC-bekabeling 2,5mm² volgens SunnyDesign.
  • Omvormer Sunny Boy 1.5.
  • 30m AC-bekabeling 4mm², volgens SunnyDesign (3,5mm² volgens berekening, afgerond naar courante maat), 3 aders (waarvan één aarding).
  • Bijkomende automaat in het elektrisch bord: 20A (type C?).
Mijn vragen:
  • Alle groepen zitten reeds achter een 300mA en een 30mA aardlekschakelaar, beide 40A. Klopt het dat ik de omvormer rechtstreeks op een lege groep/automaat kan aansluiten?
  • Koppeling met Home Assistant via de P1-poort van de digitale teller, of is er nog bijkomende sturing nodig?
  • Moet ik nog iets aanpassen om later een batterij te kunnen bijplaatsen? Wat is de meest logische plaats: bij de omvormer, of bij het elektrisch bord?
Hierbij nog de eendraadschema's. Zwart is bestaand (en reeds gekeurd). Rood is nieuw. In oranje heb ik een aantal belangrijke elementen aangeduid:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sg_HzNRlz-CcaS1dfWSWbqjnByc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M6uD8AlwKZBU7pLAdzvLBXcM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JsXCj-c1a9jtf7aCKbPIfRJjPXE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VNZc3fCuwDcBkattnKH9eAfr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmfqQXkQu-QlYnQQpLXFyX4RNdg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iFad9Q5lREIblfK5P15ayscW.jpg?f=fotoalbum_large
Voor alle duidelijkheid, de installatie dateert van vóór 2023, toen het in België nog toegelaten was om meer dan 8 groepen aan te sluiten op één aardlekschakelaar (differentieel).

[ Voor 25% gewijzigd door willem7q op 02-10-2025 22:54 . Reden: eendraadschema's toegevoegd ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Andere omvormer zoeken. Deze heeft geen schaduw beheer met deze kleine set. Kijk naar Vmpp Bereik. Je 4 panelen maken maar 120V

Het is beter de omvormer niet op gedeelde aardlekschakelaar te hebben, gebruik een alamat. 10A is genoeg.

Omvormer uitlezen doe je niet via de p1, dan zie je alleen productie minus verbruik van het huis. Voor diverse merken is er wel een ha integratie voor direct uitlezen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willem7q
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Bedankt.

Goed dat je wijst op Vmpp. Ik haalde de omvormer uit SunnyDesign, maar die geven uiteraard alleen eigen producten, en die Sunny Boy is de kleinste omvormer van SMA, maar dus nog te groot in mijn situatie.

4 panelen maken +/- 120V spanning (33,6V x 4 = 134,4V volgens spec sheet), terwijl de omvormer die ik selecteerde (Sunny Boy 1.5) een Vmmp bereik heeft van 160 V tot 500 V. Dus de 4 panelen vallen niet eens binnen bereik van de omvormer. Ik vind niet direct een kleinere "gewone" omvormer, dus dat betekent dat ik naar micro omvormers moet kijken? Bijvoorbeeld 4 x Enphase IQ8M-72-M-INT? Deze heeft een werkingsbereik van 16-49 V (panelen 33,6V of 33,0V), en een maximum ingangsvermogen van 480W (panelen 445W of 455W), dus goede keuze?

Alamat niet op gedeelde aardlekschakelaar, dus rechtstreeks op hoofdschakelaar, nog vóór de twee reeds bestaande aardlekschakelaars? Ik laat dit door een electricien uitvoeren, maar ik begrijp graag zelf ook hoe het moet.

Duidelijk wat betreft uitlezen omvormer. Ik zie dat ik daar bij Enphase bijvoorbeeld de IQ Gateway voor nodig heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Er zijn ook andere omvormers van Solis, Growatt, Goodwe met veel lager bereik. Enphase kan kostbaar zijn met weinig voordeel in dit geval

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.