Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.White
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 22:28
Hi all,

Binnenkort wordt er bij ons een warmtepomp geplaatst, waarbij een nieuwe groep is vereist. Onze meterkast zit behoorlijk vol (zie foto). Om een nieuwe groep te laten plaatsen, is mijn idee om de Beltrafo uit de meterkast te halen en deze in een lege kast te plaatsen (uiteraard laat ik dit doen door een gecertificeerde elektricien).

Dit moet mogelijk zijn toch? Vereiste voor de warmtepomp is een 1 fase 20a type B-karakteristiek aansluiting. Hiervoor heb ik EMAT aardlekautomaat 1-polig+nul 20A B-kar 30mA aangeschaft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y2uipKTLIFffwmFNFlTYv7lEYfw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/51s13ItNrmS4oABmYGKXNrvr.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Natuurlijk kan dat.

Je kan de bel ook gewoon met een simpele voedingsadapter in een stopcontact steken ipv die lompe trafo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.White
Wolly schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 15:29:
Natuurlijk kan dat.

Je kan de bel ook gewoon met een simpele voedingsadapter in een stopcontact steken ipv die lompe trafo.
Dat is nog beter, maar voor een Eufy deurbel heb ik wel laagspanning nodig, dus ontkom helaas niet aan een beltrafo, toch?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20:21
Eerlijk gezegd heb ik het idee dat die kast uberhaupt wel een opfris beurt (en daarmee herinrichting) kan gebruiken.
Wat gebeurt er bijvoorbeeld daar rechts bovenin? Ziet er niet helemaal logisch uit.

een voedingsadapter doet overigens het zelfde als die beltrafo, alleen in een handigere kleinere behuizing, meer in de buurt waar je hem nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwiSteD1
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-10 20:50
Op zich kun je de beltrafo gewoon weghalen, een Eufy deurbel heeft een eigen stekker voor de voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Mr.White schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 15:31:
[...]

Dat is nog beter, maar voor een Eufy deurbel heb ik wel laagspanning nodig, dus ontkom helaas niet aan een beltrafo, toch?
Een adapter verlaagt ook de spanning.
Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTqSUriLcad9AgP8CspNHguYlzTy9BBDzvYhQ&s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.White
Wolly schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 15:46:
[...]

Een adapter verlaagt ook de spanning.
[Afbeelding]
Inderdaad ideale scenario, gaan we doen als we de meterkast gaan vervangen. Kan ik de beltrafo ook in een leeg kastje (1x4 rijen) hangen en deze met een aftakblokje kunnen koppelen aan een bestaande groep voor de voeding?

Als tijdelijke oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-10 18:18
Nu is een goed moment om de hele kast aan te pakken. Er is ooit al eens een SEP hoofdschakelaar bij in gebeund zo te zien, en er hangt nog iets anders naast.

Alles weg, en een mooie Eaton/Hager/ABB kast terug zetten. Dus zonder SEP/Emat/Chint troep.

Waarom zou je nu tijdelijke oplossingen zoeken? De juiste volgorde bespaart je veel geld. Eerst de kast aanpakken.

[ Voor 19% gewijzigd door hesselbeertje op 02-10-2025 16:29 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:48
Mr.White schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 16:16:
[...]

Inderdaad ideale scenario, gaan we doen als we de meterkast gaan vervangen. Kan ik de beltrafo ook in een leeg kastje (1x4 rijen) hangen en deze met een aftakblokje kunnen koppelen aan een bestaande groep voor de voeding?

Als tijdelijke oplossing?
Je bent de afdekkapjes kwijt, anders had je 'm gewoon veilig tegen de achterwand kunnen schroeven.

Nieuwe beltrafo is waarschijnlijk goedkoper dan een 1x4 rijen kastje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Nu online
Kan er niet zo'n zelfde hager 55 kast naast. En dan die SEP ernaast ook daarin stoppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:00
Waarom kan die warmtepompgroep niet in dat nieuwe losse kastje ernaast? Dan laat je de rest lekker zitten.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.White
No Hands schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 20:27:
Waarom kan die warmtepompgroep niet in dat nieuwe losse kastje ernaast? Dan laat je de rest lekker zitten.
Dat lijkt mij inderdaad ook de makkelijkste weg. Zelf geen verstand van, maar makkelijker om installatiedraad door te lussen (dit doe ik niet zelf)? Heb een 1x4 lege kast met DIN rail aangeschaft. Wil die rechtsboven van de meterkast hangen.
Pagina: 1