Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kurt71
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 19:31
Ik heb hier thuis naast de schakelkast 5 blocktransfos hangen die op 12v werken, daar er 21 halogeenspots in leefkamer en hal op 12v werken.
die wil ik nu vervangen omdat we ons interieur aan het opfrissen zijn en outdated zijn.

ik he b15 nieuwe opbouwspot led gekocht op 240v
maar die kan ik nu niet gebruiken
alvorens die blocktransfo veranderd of verwijderd worden hoe ik dat moet doen als leek is mij niet duidelijk
...

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Beste antwoord (via kurt71 op 02-10-2025 17:04)

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-10 15:14
Die transformatoren maken van 240 V netspanning 12 V laagspanning voor de oude halogeenlampen.
Je nieuwe lampen gebruiken 240 V en moeten dus rechtstreeks aan het lichtnet, zonder transformator.
De kabels die de 12 V naar de halogeen lampen brengen zullen wel dik zijn want daar loopt nogal wat stroom. Zolang de isolatie om die kabels dik genoeg is kun je dezelfde kabels ook voor 240 V gebruiken.
Die transformatoren moeten helemaal weg of in elk geval niet aangesloten.
Nu zit het zo aangesloten:
240 V netspanning == Transformator ================ 12 V lamp === 12 V lamp
Dat mag worden:
240 V netspanning == =========================== 240 V lamp === 240 V lamp
Als je je niet OK voelt met sleutelen aan iets met netspanning schakel dan een electricien in
of haal er iemand bij met wat meer ervaring. Beter veilig dan dat er ongelukken gebeuren!
Succes met de klus.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kurt71
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OAQUaH8t855pizBntW0X58xCiO0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZyaLhCnP5aPhT8tKq7TodGFc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nyFfPJr783aoM7IUEYiwLGZs6m8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N9FxUqw3IvcNA4Znevu4Vred.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zwm6kvATyv6pcRzCfqWodlF92uI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XE1AUxWn6J9IcjDJBk9KuE64.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:14
Is de bedrading na de transformator wel geschikt voor 230V of ga je die ook vervangen?

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20:42
wat voor kabels liggen er naar de spots
wat @OnTracK zegt dus, ik was net te laat :)

[ Voor 38% gewijzigd door hfolkers op 02-10-2025 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kurt71
@hfolkers @OnTracK draden zijn geschikt voor 230v

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-10 15:14
Die transformatoren maken van 240 V netspanning 12 V laagspanning voor de oude halogeenlampen.
Je nieuwe lampen gebruiken 240 V en moeten dus rechtstreeks aan het lichtnet, zonder transformator.
De kabels die de 12 V naar de halogeen lampen brengen zullen wel dik zijn want daar loopt nogal wat stroom. Zolang de isolatie om die kabels dik genoeg is kun je dezelfde kabels ook voor 240 V gebruiken.
Dat mag worden:
Als je je niet OK voelt met sleutelen aan iets met netspanning schakel dan een electricien in
of haal er iemand bij met wat meer ervaring. Beter veilig dan dat er ongelukken gebeuren!
Succes met de klus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kurt71
peterpv schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 16:57:
Dat mag worden:
Succes met de klus.
dat is al duidelijk ga het eens bekijken en anders een vakman inschakelen
Pagina: 1