Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuurman92
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 19-10 06:49
Gisteren hebben we de sleutel ontvangen van ons nieuwe huis *O*

Eerst de situatieschets:
Het is een 2- onder 1 kapper van 164m2 uit 1984. Overal oke geïsoleerd, momenteel energielabel B.

Om de benedenverdieping warm te krijgen zit er een mix tussen elektrische vloerverwarming, radiatoren en in de keuken nog vloerverwarming op water.
Er liggen 18 (wat oudere 260wp) zonnepanelen

Wat we gaan doen
De benedenverdieping trekken we alles er uit en wordt er vloerverwarming gelegd met 10cm hoh.
Er komt een 8kw FE Daikin warmtepomp, deze wordt aangesloten op de vloerverwarming met een 32mm buis op open verdeler.
Er komt een 48kwh accu met 12kw omvormer, hier worden de zonnepanelen ook op aangesloten als dat kan.

De daadwerkelijke vraag
Ik zit veel in warmtepomp topics rond te neuzen over hoe iedereen zijn/haar best doet om het verbruik van de warmtepomp zo goed/effectief mogelijk te gebruiken/in te zetten.
Bijvoorbeeld het SWW water opwarmen wanneer er zon overschot is (eventueel tot extra hoge temperatuur), het laten wachten van het opwarmen van het SWW 's ochtends totdat de zon erdoor komt. Warmtepomp sturen op day ahead prijzen En zo zijn er nog genoeg tactieken om zo zuinig mogelijk te doen.

Het is allemaal super interessant wat een automatisering sommigen hier er op nahouden, maar hier gaat ook veel tijd in zitten.

De hamvraag:
Hoeveel zin heeft het (financieel) om de warmtepomp te gaan optimaliseren wetende dat er een accu staat met een aardige capaciteit en die ook op goedkope momenten inkoopt en bijlaadt met de zonnepanelen?

Ik snap dat hier niet een "one fits all" antwoord op is te krijgen, maar ik ben benieuwd hoe anderen hier instaan. Omdat dit een mix van zonnepanelen-accu-en warmtepomp is maar een eigen topic voor aangemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Je hebt er waarschijnlijk meer aan door de WP goed in te richten dan aan je 48 kWh accu - zeker met maar 4500 Wp PV. En goedkoop bijkopen van stroom is leuk nu dat nog kan, je hebt nul garantie dat dat na het salderen ook nog goedkoop is. Overigens is het bijkopen wel echt zo goedkoop in de tijd dat je de WP nodig hebt? Van wat ik gelezen heb, is dat absoluut niet het geval.

Die batterij dat is pas hobbywerk, ik heb nog geen berekening gezien dat zo'n ding een redelijke terugverdientijd heeft bij consumenten thuis.

Edit: oh en het afstellen van de WP is niet alleen efficient, het is ook nog eens comfort. Je moet/wilt wel als je er lekker warm bij wilt zitten.

[ Voor 12% gewijzigd door True op 02-10-2025 08:44 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente