Toon posts:

partitie advies gezocht!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
[n00b]

Ik wil op mijn hardeschijf 4 partities met partition Magic 7 ([i]voor het eerst[/i)], mijn schijf is 12 gig groot en ik zelf dacht aan de volgende indeling:

1. WinXP ,c:/WINDOWS is 1 gig dus ik dacht aan : 1,5 gig
2. Mijn Documenten, ik heb nu 80 mb dus: 150 mb
3. Programma's en spellen, wat er over blijft, zo'n 7,5 gig
4. Downloads, ik extract de isoz meestal meteen dus zo'n 3 gig

Is deze indeling teneerste verstandig met 12 gig? (qua snelheid) en is de verdeling van gig's goed?

alvast bedankt,

MM
[/n00b]

• Kvn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:05

Kvn

Mijn documenten apart? Lijkt me beetje overdone maar verder goed hoor

• Jive
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-01 22:57

Jive

MooMooMastah

1. WinXP ,c:/WINDOWS is 1 gig dus ik dacht aan : 1,5 gig <-- ik zou 2gb nemen ... progs hebben nogaleens de vervelende neiging om naar de windows-temp te schrijven op c:\windows

2. Mijn Documenten, ik heb nu 80 mb dus: 150 mb <--- dit is natuurlijk alijd erg moeilijk in te schatten, maar 500mb ofzo is helemaal niet verkeerd om te kiezen.

3. Programma's en spellen, wat er over blijft, zo'n 7,5 gig <--- idd .. wat er overblijft >:)

4. Downloads, ik extract de isoz meestal meteen dus zo'n 3 gig <--- ik zou dan ook op deze partitie je swap-file zetten en die locken op een vaste groote helemaal aan het begin van de partitie, hou je toch 2.5 gb over voor je iso's

Grootste grap is dat bijna alle in & uitpak proggies eerst uitpakken naar je temp (meestal op C) en dan vervolgens de bestanden moven naar de nieuwe locatie (iso-partitie of je download partitie).
Zorg er dus wel voor dat je genoeg ruimte hebt op je C om dit soort operaties to te laten.
Zeker als je 80 rarfiles aan het uitpakken bent met 1 grote iso erin ofzo ... is toch mooi een tempfile van 700meg als je pech hebt die hij in je temp probeert te zetten.
Als je daar geen rekening mee houd ga je de meest rare fouten krijgen van windows .... zelfs win2k wil nogal eens vage meldingen geven door dit soort onvolkomendheden.

Suc6

Jive's Box
Jive @ DNET

• r00tie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-11-2025
Tering, 1.5 GB maar voor WinXP, ga je de home versie draaien ofzo?
Mijn Pro install is al 1.5 GB, dan nog allemaal Appz installen, bijv. Office XP etc.
Ik had mijn 20 GB schijf in 2 dagen vol, ik heb er nu ook een 40 GB schijf bij hoor :P
Ik vind t knap dat je het uithoudt met maar 12 GB

• Garrett
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-04 20:03

Garrett

Watercooler

Ik had eerst zelf een 13 gb harddisk, verdeeld over een partitie van 4 gig en eentje van 9, 4 gig was/is genoeg voor windows, zelfs XP, toch? ;) en 9 gig voor allerlei zooi en weet ik wat.

Nu heb ik een 40 gig schijf en 3 partities, 10, 10 en 20 gig, beetje groot misschien 10 gig als bootpartitie maar ja boeien :)

I love watercooling

• Paladin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-04 13:44

Paladin

Play Ball!

Ik heb mij harde schijf zo verdeeld

hij is 40 gig groot.

c: is windows 3,5 gig -> nu win2k straks win XP
d: is appz 3,5 gig geloof ik -> voor de appz enz
e: is games 6,0 gig als ik het goed heb -> voor de games
f: is mp3's 8,0 gig -> voor de mp3's
g: is movies 13,0 gig -> voor films en eigen divx maken.
h: is prut 2,0 gig -> voor alle progrjes backups enz
i: is swap 0,9 gig -> voor de win2k swap file

tot nu toe vind ik deze manier van schijven delen echt heel relaxed. dus misschien heb je er wat aan al is jou schijf helaas een stuk kleiner.

greetz Pala

|Yesterday is History, Today is a gift, Tomorrow a Mystery | M3 - LRAWD - Referral-link:https://ts.la/p66085

• Noedelsupke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-07-2023
heb niet alles gelezen maar kan je direct al zeggen dat 1,5 GB te weinig is voor XP......ik zou er minimaal 2 GB voor nemen, heb dit zelf ervaren omdat ik eerst 1,3 GB partitie had voor XP, ten eerste kon ik dan geen Hibernate doen (te weinig ruimte om 256 mb weg te schrijven :) )

en ten tweede ging ie constant zeuren dat ie minimaal 200 MB vrije ruimte nodig heeft om fatsoenlijk te functioneren......

als je m meteen 2 GB maakt dan scheelt je dat weer 4 uur partitie verplaatsen/uitbreiden met PM wat ik een paar dagen geleden dus heb moeten doen :(

PIII 800@804 Mhz

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de reacties :7!!

Dan neem ik dus voor XP 2 gig
en voor mijn documenten 500 mb of is dat zoals eerder gemeld over-done?

Ten tweede installeer ik Office XP in spellen/programma's en ik heb het bovenstaande probleem dat uitpakprogjes naar je temp schrijven nog niet gehad, gebruik winrar en dan kun je zelf kiezen waar hij de cue en bin file plaatst.

en als laatste nog een afluitende newbie vraag: hierboven wordt door JiveDAF geadviseerd door m'n swapfile op de download partitie te zetten, hoe gaat dit precies in zijn werk, hoe moet ik dat instellen (ja, ben een flinke newbie zoals je ziet >:) )

bedankt voor jullie hulp,

MM

ps. wordt windows of de computer slomer van partities?

Verwijderd

ik zou maximaal 2 partities nemen, anders zit je steeds te klooien met te weinig schijfruimte.
Windows en prog: 4 en games en downloads 8

Verwijderd

ik heb er nu 3: 2x8 en 1x 13. Als ik een nieuwe schijf erbij heb wordt het 3x 30 Gb

Verwijderd

Een c partitie van 1,5 gig is te weinig, als je windows installed kost dat je al 500meg als je dan nog een swap file hebt 500meg (zo als ik) dan houdje 500meg over dan nog al die klote programma's die altjd automaties op je c geinstalled wordt en heb zo een vastloper "out of memory" ofzo.
Ik zou gewoon 2 partities maken eentje windows en je swap file van ongeveer 4 gig en de rest voor downloades en games etc.
Tip zetje swapfile altijd op je eerste partitie nml c want als je HD partitionneert (zal wel fout zijn) dan wordt de C partitie altijd de buiten kant van je platters nml de langste tracks van je HD, dat betekend dus ook de snelste gedeelte van je HD, en als jw swap file op je laatste partitie zet, dan zit dus ook je swapfile op de langzaamste gedeelte van je schijf nml de binnenste van je platters.

Nog een tip als je hebt gebruik norton speed disk omje HD te defragmenteren, zelfs net na een Windows installatie wordtje verrast hoe erg gefragmenteerd windows je HD achter laat.

Weet trouwens niet wat partion magic doet want ik gebruik al jaren Fdisk.

Verwijderd

Om een vaste swapfile te maken zoals dat heet, rechts klik op "my computer" ga naar properties en dan naar de "virtuel memory" tab, eerst aangeven dat je zelf de groote wilt aangeven en zet de min en max op bijv 512MB (is zat), druk op apply en zo...dan moetje herstarten.

Dit is trouwens voor Win98 en ME users in het engels, weet niet hoe dat gaat met XP...nooit met XP gewerkt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil gewoon dat m'n windows en vooral internet snel blijft en dat ik op z'n tijd snel m'n HD kan opruimen (sneller maken), maar volgens jullie moet ik dus 2 partities nemen? of zou ik er 3 nemen want door Downloads (waar ik dan ook alle zooi installeer) wordt een pc vaak traag, als je dan 3 partities hebt dan kun je makkelijk partitie 3 formatten!
of zou ik gewoon 2 moeten nemen?

en het beste en snelste is om windows en z'n swap file in 1 partitie te plaatsen?

Verwijderd

Topicstarter
op een fxp board gaf iemand mij deze "constructie":

1: NTFS = XP + Software
2: NTFS = Stuff + Internet download + Temp directory

is dit een verstandige opbouw?

Verwijderd

In deze ben ik het geheel eens met Paulus :)

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Waarom installeer je OS en programs op aparte partities? Als je een OS installeert zul je de programs toch ook moeten reinstallen.
Verder is een swap file in het midden van je HDD sneller, omdat de seek time dan gemiddeld kleiner is.

Je hebt eigenlijk maar een paar partities nodig. Een die je compleet wist als je het OS opnieuw installeert. Een met erg belangrijke files, die je eigenlijk regelmatig zou moeten backuppen. En een met niet belangrijke files, die je toch niet kwijt wilt bij een OS reinstall. En misschien een aparte voor je swap file zodat je nooit problemen hebt met een gefragmenteerde swap file.

Verwijderd

Op woensdag 19 september 2001 12:44 schreef OlafvdSpek het volgende:
Verder is een swap file in het midden van je HDD sneller, omdat de seek time dan gemiddeld kleiner is.
d8 toch echt dat de swapfile beter aan de buitenkant kon staan: grotere transferrate. En da's belangrijker denk ik dan die gemiddeld kleinere seektime, want de swapfile is toch 1 grote file die dan ook nog es op een aparte partitie staat en dus niet gefragmenteerd is.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Je swap file wordt niet in een keer compleet gelezen, maar gewoon in blocks van 4 kbyte.

Verwijderd

tuurlijk, net zoals alle andere files... maar de fragmentatie is wel minder doordat hij op een eigen partitie staat en dat is bij zo'n grote file toch wel belangrijk.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Als ik een MP3 lees, lees ik die in een keer van begin tot eind (over het algemeen) (zonder seeks). De swap file wordt niet op die manier gelezen, daar wordt namelijk veel vaker in geseeked.

Verwijderd

hmmm, daar heb je gelijk in moet ik toegeven.
Maar dan blijft het nog de vraag of dat opweegt tegen de snellere transferrate aan de buitenkant van de platters... En ik heb geen zin om op de leenschijf waar ik nu ff voor twee weekjes op zit omdat m'n maxtor dood is gegaan dat te gaan testen. Et verschil zal denk ik toch niet zo bijzonder groot zijn :)

• T.I.M
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik zou c: wel wat groter maken.. Ik had het eerst op 1 GB staan en dat is toch wel aan de kleine kant.. Nu heb ik gewoon progs en windows bij elkaar gemikt en dan 5GB.
data files staan apart.. ook zo;n 3GB en dan nog games en downloads 2GB.
Werkt wel lekker :) :)

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Op woensdag 19 september 2001 15:17 schreef PsyFlux het volgende:
hmmm, daar heb je gelijk in moet ik toegeven.
Maar dan blijft het nog de vraag of dat opweegt tegen de snellere transferrate aan de buitenkant van de platters... En ik heb geen zin om op de leenschijf waar ik nu ff voor twee weekjes op zit omdat m'n maxtor dood is gegaan dat te gaan testen. Et verschil zal denk ik toch niet zo bijzonder groot zijn :)
Groot genoeg voor bepaalde filesystems (dacht ik, heb ik lang geleden iets over gelezen) om bepaalde tabellen in het midden van de schijf te zetten.

Bovendien zijn er bepaalde schijven (volgens mij de nieuwe Seagate) die juist in het midden de hoogste transferrate halen.

En met de huidige geheugen prijzen kun je genoeg geheugen kopen om de swap file redelijk overbodig te maken lijkt me.
Pagina: 1