Badkamer uitbreiden maar tegen welke kosten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrandonC
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 14:03
Eind november zal ik gaan verhuizen d:)b .
Nu zou ik aan de woning aanpassingen aan willen brengen om een comfortabele badkamer en indien mogelijk een ruimere tweede slaapkamer te creëren.
De situatie zoals deze nu is, is dat de WC in een aparte ruimte zit. De badkamer zit in de tweede slaapkamer. Dit zou ik graag willen veranderen.
Zelf ben ik met twee opties gekomen:
- Optie 1: een wand plaatsen in de tweede slaapkamer die ervoor zorgt dat de badkamer een aparte ruimte wordt. Hierbij hoeft er verder aan het toilet niks verandert te worden. Nadeel hierbij is dat de tweede slaapkamer niet heel groot zal zijn 5-5m2. Voordeel is dat er weinig geklust hoeft te worden en het grootste gedeelte zal ik zelfs zelf uit kunnen voeren!
- Optie 2: De wc verplaatsen naar de ‘voorraadkast’. Een deel van de achterwand waar de WC nu zit, zal in dit geval doorgebroken moeten worden zodat er een doorloop van de ingang van de badkamer naar de douche gecreeerd kan worden.
o De nadelen aan optie 2 zijn de volgende:
1. Achter de wand waar het toilet zich nu bevindt, zitten mogelijk standleidingen. Dit brengt mogelijke complexiteit met zich mee als het gaat om de doorloop creeren.
2. Er zullen leidingen voor de WC omgelegd moeten worden naar de voorraadkast. Daarnaast heeft de voorraadkast slechts een breedte van 66 cm, zie foto en dus is dit een krappe ruimte.
3. Er zullen muurtjes/wanden moeten worden geplaatst op de volgende plekken; slaapkamer aangezien daar nu een opening zit naar de badkamer. De voorraadkast aangezien deze dichtgemaakt dient te worden.
4. Optie 2 zal ik niet zelf uit kunnen voeren.
5. Aan optie 2 zitten uiteraard grotere Kosten verbonden. Echter, gezien je een ruimere tweede slaapkamer overhoudt (~8.5m2) zal dit zich ook wellicht uitbetalen in een eventuele waarde van het huis bij verkoop (ver in de toekomst uiteraard).

Wat betreft de opties vroeg ik me af of jullie nog andere opties zien die ik wellicht over het hoofd zie? Het uitgangspunt is dat ik het liefst een zo groot mogelijke tweede slaapkamer creeer en een fijne relatief ruime badkamer heb.

Ik sta uiteraard open voor alle opties en er is in deze geen goed of fout.

Alvast dank voor jullie kritische blik!

BrandonAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YTvOGlK5jYiGFjtTFJSTD6VQCmU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/jsxkaKc8LXIzD0Ry7nMwCnHo.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZWDt7qKcK7NLwguKpOdKzYwNCzQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pwjAntJzRh5Pj3vxzndqeU2c.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YGwv9mNRyVkrqyIRraG1jV2ySVI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/orIrBgw82R48FUa5COnp59Gi.png?f=user_large

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 17:50
Ik wil alleen toevoegen dat, voor zover ik goed kan zoeken, nieuwbouw woningen wc minimaal 90cm breed is, en officieel mag het niet minder dan 60cm zijn... Beetje meetfout hier, beetje tegels daar en het kan zo zijn dat het minder dan 60 cm is.

Verder merk ik op dat die muur erg dik getekend is, het kan een dragende muur zijn, en dus zonder constructeursberekening en vergunning van de gemeente kan het zijn dat deze niet weg mag.

Ander punt is, ik denk dat dit een appartement is (balkon + "alles" op 1 verdieping), en WC leiding vrezen die 10cm dik is, kan betekenen dat er op sommige punten te weinig beton aanwezig is in het plafond van het pand onder je, dus de WC zal mogelijk opgehoogd moeten worden (wat raar zal staan in vergelijking met een lagere douche, en/of de huidige vloer).

Verder kunnen er ook stroomleidingen en andere dingen lopen die eea moeilijker kunnen maken.
Als het een appartement is natuurlijk even kijken hoe dik de vloeren zijn en hoe (on)diep de (elektra)leidingen van het onderste pand gelegd zijn.

Het kan dan ook zijn dat in die kolf de gemeenschappelijke afvoer loopt, dat moet je bij de VVE controleren, mogelijk zijn de leidingen van de VVE (of in ieder geval sommige leidingen), check vooraf waar je wel/niet (zelf) aan mag komen.

Eerlijke mening? Ik zou het gewoon laten of alleen het muurtje in de slaapkamer weghalen. Ik vind de indeling van het pand inderdaad zelf ook niet fijn, en ik snap de drang om het te veranderen, maar het zal vast wel snel wennen.

Als je echt perse meer ruimte wil, misschien kan je het ook op zo'n manier bereiken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZylQyeqG2eZQJkybc0vtk9AeWIY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/kDoBQUx2dA3l9UxgwFw6B4A4.png?f=user_large

Dan kan je in ieder geval in de "gang" van de slaapkamer nog een kast oid kwijt (tegen de wc-muur).
(misschien dat die kolf bij de koelkast ook niet weg kan, ben niet bekend met je woning)

Evt als kan, pak alles fatsoenlijk aan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iet5Nl7tAZLpKeDYcNKGn-PIoEo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/4dKICwGmVz3kXQGmpsP2q49k.png?f=user_large
Dan heeft die slaapkamer extra ruimte, is je keuken groter, en heb je een fatsoenlijke badkamer :)
En als je creatief de wasbak dichter bij de deur, tegenover de WC, zet, kan je misschien ook een wasmachine in de badkamer kwijt! Of je maakt een washok in de hoek van je slaapkamer (waar nu de douche is).

Je kan dan heel veel bestaande muren hergebruiken.

Kunt ook evt de deur naar de eetmaker laten staan, maar velen zullen dat niet zo smakelijk vinden.

Het is vooral die hal die onnodig veel ruimte weg pakt uit het huis, dus gebruik die hal gewoon..

[ Voor 126% gewijzigd door grasmanek94 op 02-10-2025 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrandonC
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 14:03
Heel erg bedankt voor je uitgebreide reactie!
Ik denk inderdaad dat het verplaatsen van de WC en daarbij de uitbreiding van de badkamer een te groot risico is voor wat het op zal leveren. En wellicht kan het praktisch gezien niet eens, dus ik zie dan ook af van deze optie.

Ik kan er inderdaad zeker mee leven dat de badkamer wat klein is. Momenteel zit er dus geen muur tussen de tweede slaapkamer en de badkamer. Ik zou dus met een wandje een aparte tweede slaapkamer kunnen creeren en daarmee ook een afgesloten badkamer ruimte maken. Daar valt zeker mee te leven.

De andere twee opties die je aangeeft vind ik ook heel mooi! Het gaat dan wel om een redelijk ingrijpende verandering, waarbij ik op moet merken dat de keuken die er nu in staat ook van prima kwaliteit en staat is, dus het is bij mij dan de vraag of het zonde is om de keuken drastisch te moeten veranderen.

Anyway, genoeg stof tot nadenken en ik waardeer de tijd die je erin hebt gestopt!

Groeten,
Brandon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:46

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Mijn advies : mee leren leven en over een aantal jaar een ander huis een treedje hoger op de huizenladder zoeken (wat hopelijk beter bij je aansluit.) Dit verbouwen is kostbaar en geeft weinig meerwaarde, alleen als dit je "forever home" is zou ik aan verbouwen gaan denken.

En voor als je de volgende keer huizen zoekt: Als er een VVE is ben je bijna altijd erg beperkt in ingrepen in de vloer en dus ook in het aanpassen van wc's e.d.

[ Voor 25% gewijzigd door twain4me op 04-10-2025 18:21 ]