Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo1968
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 01-10 21:32
Ik heb een lijfrentespaarrekening, waar ik vroeger wat geld op heb gezet, maar de laatste 15 jaren zet ik er niets meer op. Levert namelijk ook nix op v.w.b. rendement.
Het bedrag dat erop staat wil ik vanaf mijn pensioenleeftijd uit laten keren (vanwege lager belastingtarief).
Mijn vraag: moet ik het bedrag wat op deze rekening staat, toch ieder jaar meetellen (en dus opgeven) bij de aangifte inkomstenbelasting bij "bank- en spaarrekeningen."? Telt dit dus mee bij je totale vermogen?
Of toch niet??

Alvast bedankt...
Jeroen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Nee telt niet mee voor box 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo1968
ok....bedankt voor je snelle antwoord...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G83
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:43

G83

Als het niks oplevert kan je nog overwegen om er een lijfrente beleggingsrekening van te maken. Heeft risico's maar als je het risico kan lopen en aandurft de moeite. Kijk eens bij een brand new day of andere aanbieder....

Of is dat voor je gevoel niet meer de moeite als je geboortejaar 1968 is en je nog maar een jaar of 8-10 van pensioen af zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Stopzetten van de inleg gaat zonder belasting op vermogen.

Als je dat wilt kun je een elders een pensioenspaarrekening openen met de mogelijkheid om te beleggen als rente te weinig opbrengt. De koersen staan nu wel hoog, en er is risico op neerwaartse "correctie" (soms crash genoemd). Zoiets kan bijvoorbeeld bij BrandNewDay of Degiro. Let op de kosten. Een klein percentage kan gedurende de looptijd flink oplopen.

Zo'n rekening mag niet worden gebruikt om geld van op te nemen: het moet een geblokkeerde rekening zijn. Je kan wel wisselen van aanbieder, maar dat gaat gepaard met papierwerk.

Als je met pensioen gaat kun je kiezen voor periodieke uitkering, dat is dan weer een ander type rekening en meer klassiek van aard. Bij dezelfde aanbieder of een andere.

De bron van de gelden is van belang, o.a. als je een BV hebt gehad. De regels van diverse pensioentypen zijn tamelijk ingewikkeld. Misschien kun je onafhankelijk advies van een pensioendeskundige inwinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo1968
Oke...Klinkt goed maar...
Is het niet zo dat als ik het geld van de lijfrenterekening (bij KNAB) afhaal, (en dus een pensioenspaarrekening open via bv. BrandNewDay) ik dan eerst de volle mep loonbelasting moet betalen?
Er staan nu zo'n €18000,= op die rekening tegen 1,4%
Of klopt dat niet??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:42

FreakNL

Well do ya punk?

Waarom denk je dat het niks oplevert? Ten eerste wordt het al flink gesubsidieerd door de staat, je legt in maar je krijgt daar zo flink wat voor terug, zeker als je in de hoogste schaal zit. Verder telt het niet mee voor de VRH, dat is ook al winst.

Wel is het zo dat als je gaat uitkeren er alsnog belasting afgaat. Maar het idee is dat dat minder is dan de belasting die je nu terugkrijgt…

Zelf ben ik voor spreiden. Dus een beetje lijfrente (desnoods via beleggen), een beetje crypto, een beetje aflossen, een beetje sparen (desnoods via een deposito) en een beetje gewoon beleggen…

Wel is het zo dat het vooral gunstig is als je in de hoogste schaal kunt aftrekken EN het om gelden gaat die boven de VRH zitten. Het is dan ook vooral een voorziening voor de rijken.

[ Voor 5% gewijzigd door FreakNL op 01-10-2025 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:52
jeronimo1968 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 19:50:
Oke...Klinkt goed maar...
Is het niet zo dat als ik het geld van de lijfrenterekening (bij KNAB) afhaal, (en dus een pensioenspaarrekening open via bv. BrandNewDay) ik dan eerst de volle mep loonbelasting moet betalen?
Er staan nu zo'n €18000,= op die rekening tegen 1,4%
Of klopt dat niet??
Als je het op de juiste manier doet hoeft dat niet nee. Er zijn gewoon afgesproken processen voor die de belastingdienst accepteert.

Op het risico af reclame te gaan maken, de met afstand meest bekende partij op dit gebied beschrijft het proces hier:

https://new.brandnewday.nl/overstappen/

Maar er zijn meer aanbieders waar het in grote lijnen hetzelfde verloopt.

1,4% rendement is jammerlijk, je geld wordt jaarlijkse minder waard, behalve in de enkele recente jaren dat de inflatie onder dat percentage lag (kun je zelf opzoeken).

Hoe lang je nog te gaan hebt tot de pensioendatum is wel een belangrijke factor in hoeveel risico je wilt, maar BND heeft daarvoor prima standaard-instellingen, dus zolang je maar niet zelf gaat kloten met de instellingen (bv. met de verhoudingen en keuze van fondsen) is de kans op grote verliezen relatief klein.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
KNAB heeft zelf ook een pensioenbeleggingsrekening:
https://www.knab.nl/parti...opbouwen/pensioenbeleggen

Dit is iets waarvoor je het beste de tijd kan nemen om het grondig uit te zoeken, om de kosten (onder meer fondskosten en beheerkosten) te vergelijken en risico's in te schatten. Velen beleggen in ETF's die beleggen in alle aandelen op een bepaalde beurs, bijvoorbeeld S&P 500 of de NASDAQ.

Jij gaat in 2035 met pensioen denk ik. Je hebt dus nog 10 jaar. Dat is niet een heel lange tijd. Er is kans dat de beurs crasht en dat die er een aantal jaren over doet om weer het oude niveau te bereiken, dat kan kort of lang duren. Maar je hebt niet een heel groot bedrag, je kan ervoor kiezen wat meer risico te nemen, vooral als je elders nog een of meer pensioenen hebt.

Je kan dat hier controleren: https://www.mijnpensioenoverzicht.nl/nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo1968
Dank jullie voor de uitgebreide antwoorden. Ik moet idd nog een jaar of 10 en durf met die 18K wel een risicootje te lopen. Weet iemand wat het gemiddelde jaarlijkse rendement is van zo'n pensioen beleggingsrekening; Is dat ergens op te zoeken?
Pagina: 1