In kunstof kozijn geboord voor bediening rolluikband

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonyW
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 01:06
Sinds dit jaar hebben we een woning met kunstofkozijnen en rolluiken voor elk raam. Wat wel fijn is, maar nu ik het zo beter bekijkt, zie ik dat bij 2 ramen die bediend word met een rolluikband, de band via een gat in het kozijn word doorgevoerd. Tot zover ik weet mag je niet in een kunstofkozijn boren.

Nu vroeg ik me dus af:
1. in hoeverre dit de isolatie waarde aantast? -Gat in elk raam is ongeveer 2 cm, heb even met de vingers gevoeld, de tussen lucht kanalen zijn niet gedicht tot zover ik kan voelen.

2. in hoeverre heeft het zin om de rolluik even van af te halen en de kanalen rondom het gat te dichten met bijvoorbeeld kit, buisje erdoor, en dit ook afkitten - en dan band er terug doorheen via het buisje.

3. Als zelf reperatie geen zin heeft, is dit ook iets dat bepaalde bedrijven repareert? Ik zie veel bedrijven dat nieuwe kozijnen aanbieden, maar weinig die bestaande kozijnen repareren (als het te repareren valt)

Alvast bedankt voor het lezen van mijn topic!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:28
Isolatietechnisch niet optimaal, maar ook niet iets wat je ooit terug kunt verdienen.

De hoofdreden om hier eventueel iets mee te doen is comfort. Als het van de winter door de gaten tocht dan kun je er wat moeite insteken.

In geval van tocht zou ik iets 3d printen. Buisje van buiten, rond door het gat, overlap over het gat, platte opening voor band, verdiept borsteltje boven en onder. Buisje van binnen dat over het buisje van buiten schuift, overlapt over het gat.

[ Voor 3% gewijzigd door Rukapul op 01-10-2025 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-10 18:29
Een beetje cru, maar: wat zit je in met isolatiewaarde als je rolluiken met rolluikband hebt? Dat kan gewoon onmogelijk goed geïsoleerd worden, dat is een tochtgat.
Electrische rolluiken zijn even duur (de meerprijs voor een deurtje om de rolluikband weg te werken streept weg tegen de rolluikmotor), en die draad kan je perfect luchtdicht afwerken.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:10
Het is vooral je garantie die je kwijt bent op de kozijnen. Hou daar ook rekening mee.

Voor rest zou ik zorgen dat het gat goed afgedicht is. Of laten afdichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonyW
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 01:06
Haha, ja dit had de vorige eigenaar laten doen, dus ik vroeg me inderdaad ook af wat hij, en het bedrijf dit heeft uitgevoerd, zaten te denken...

Maar goed, ik zie tegenwoordig dat zo'n elektrisch rolluik niet eens zo heel duur is als je het zelf monteerd. Ook solar rolluiken lijken interessant, dan kan ik het gat gewoon vullen met pur+afdek klepje ofzo. Ook qua comfort relaxt om je rolluiken vanuit bed te bedienen met een afstandsbediening.

Kozijnen zijn ook meer dan 15 jaar geleden geinstalleert, ook door de vorige eigenaar, dus ik denk dat de garantie al lang vervallen is :P
naftebakje schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 10:08:
Een beetje cru, maar: wat zit je in met isolatiewaarde als je rolluiken met rolluikband hebt? Dat kan gewoon onmogelijk goed geïsoleerd worden, dat is een tochtgat.
Electrische rolluiken zijn even duur (de meerprijs voor een deurtje om de rolluikband weg te werken streept weg tegen de rolluikmotor), en die draad kan je perfect luchtdicht afwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Zijn het kozijnen met zo’n roostertje boven de ramen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Normaal gesproken zou er een buisje met rollertjes in moeten zitten zodat de band van het rolluik niet langs scherpe randjes schuurt, en dan kan er ook weinig/geen tocht doorheen.
De mensen die ik ken die in de rolluiken zitten raden allemaal tegenwoordig aan om alles elektrisch te doen, want het kost ze minder tijd om te installeren, je hebt maar een heel klein gaatje voor een kabel nodig dat zonder bewegende delen in de muur zit (dus kun je goed afdichten), en zoveel duurder zijn ze inderdaad niet. Daarnaast schijnt ook dat heel veel mensen er een handje van hebben om rolluiken te hard te laten zakken waardoor ze een stuk minder lang mee gaan, en op termijn een elektrische zelfs goedkoper is dan een handmatige.

Als de rolluiken aan vervanging toe zijn lekker elektrisch laten maken. Ik zou je wel sterk aanraden om dan generieke die met een draaischakelaar werken te plaatsen, want dan kun je daar zélf een controller (bijv. Shelly) op aansluiten en zit je niet gebonden aan vendor lock-in. Als dan die fabrikant over 10 jaar failliet is heb je niet een app die ineens niet meer werkt.
Pagina: 1