Mijn ketel is uit 2008 (bouwjaar huis) en werkt vooralsnog prima, maar gezien de leeftijd wil ik toch een beetje vooruit denken. Ik heb een relatief grote (160m2) tussenwoning waar geen handige plek is voor een buitenunit. Er is wel een uitbouw en tuin waar plek zou zijn, maar die zijn aan de achterkant van het huis terwijl de installatieruimte (waar nu ook de ketel hangt) aan de voorkant is. Mijn gasverbruik is relatief laag, wat terugverdientijd erg lang maakt. Ik zit nu dus erg te twijfelen of ik gewoon een nieuwe gasketel op moet laten hangen of voor een warmtepomp moet gaan. Ik had zelf al de Nibe S735 gevonden, maar ik vind die wel erg duur en is wellicht ook overkill?
Historisch gasverbruik: ~750 m³/jaar (762m³ over de laatste 12 maanden)
/f/image/l8DSqKRVqgtPbFMivqCRi0tl.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/NpwvHJmfJNoLqAQWZ3QDLQWt.png?f=fotoalbum_large)
- Convectorput voorzien van ventilatoren
- 1x 80cm T22 radiator
Heb de ketel nu op 55 graden staan, onder de 50 krijg het systeem het moeilijk warm op koude dagen. Eventueel kan de T22 radiator vervangen worden door een verticale radiator met (veel) meer afgiftecapaciteit.
- X liter nodig: Geen idee, we hebben wel een bad
- DWTW aanwezig: Nee
[Foto's/schetsen/plaatjes van mogelijk geschikte plekken voor de apparatuur]
Historisch gasverbruik: ~750 m³/jaar (762m³ over de laatste 12 maanden)
/f/image/l8DSqKRVqgtPbFMivqCRi0tl.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/NpwvHJmfJNoLqAQWZ3QDLQWt.png?f=fotoalbum_large)
Afgiftesysteem:
Woonkamer:- Convectorput voorzien van ventilatoren
- 1x 80cm T22 radiator
Heb de ketel nu op 55 graden staan, onder de 50 krijg het systeem het moeilijk warm op koude dagen. Eventueel kan de T22 radiator vervangen worden door een verticale radiator met (veel) meer afgiftecapaciteit.
SWW:
- plek voor boiler: Ja- X liter nodig: Geen idee, we hebben wel een bad
- DWTW aanwezig: Nee
Warmtepompvoorkeur:
L/W zonder buitenunit. domotica-integratie zou erg handig zijn.Wie gaat het installeren?
het wordt uitbesteed[Foto's/schetsen/plaatjes van mogelijk geschikte plekken voor de apparatuur]
:strip_exif()/f/image/keaO5Pmm8q4mrlue6gMhQhwM.jpg?f=fotoalbum_large)