Kamer ombouwen tot badkamer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuhair
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02:32
Ik heb een woning met één badkamer, op de eerste etage. Nu vraag ik me af of het mogelijk is om een kamer (de wasruimte) op de tweede etage om te bouwen tot badkamer. Omdat ik er weinig verstand van heb, plaats ik dit topic. Want als het kansloos is, hoef ik niet allerlei bedrijven te gaan bellen.

De situatie is als volgt:

Eerste etage:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5FhCBllwfQq6H2Bc7YE4HBwYNqg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2ygbbTI5ZwVUNA1qgXAd60nE.jpg?f=fotoalbum_large

Tweede etage:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NHdN0YQ83cFJtl49Y_bo4YbyM_I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H2Ea9JbIACK249fRjbQJidTW.jpg?f=fotoalbum_large

Het blauwe blok links in het midden van de wasruimte is een Zehnder Comfofan, voor mechanise ventilatie. En de blauwe cirkel daarbij is de dikke pijp die eruit gaat, de vloer in.

Zoals je ziet is de wasruimte precies boven de badkamer op de eerste etage. Er is een koudwater aansluiting, waar de wasmachine op aangesloten is. Maar om te douchen zal er dus ook een warm water aansluiting naar toe moeten? Of een boiler die het koude water opwarmt? We hebben momenteel geen boiler. Warm water komt geloof ik via de meterkast het huis binnen (stadsverwarming).

Vragen die ik heb:
  • Zou er in deze ruimte een douche geplaatst kunnen worden, of kan dat helemaal niet, vanwege de mechanische ventilatie?
  • De douche moet zijn water ergens kwijt kunnen. Door de vloer naar de badkamer eronder? Of is dat helemaal niet mogelijk? Is er nog een andere optie?
  • Hebben we hiervoor een boiler nodig? Of moeten we warm water op een andere manier krijgen?

[ Voor 0% gewijzigd door Compuhair op 01-10-2025 14:25 . Reden: Aangegeven dat ik stadsverwarming heb. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik zie geen reden waarom het niet kan, maar het zal wel een duur grapje worden als je zelf met dit soort vragen komt. Wij hebben het bij mijn ouders zelf gedaan en we waren voor ~15K klaar, hele nette 'premium' badkamer met grote douche en dubbele wastafel, maar als je álles moet laten doen gaat dat snel x2 of x3. Wij hebben alles van de vloerverwarming en het storten van de vloer tot aan het grootste deel van het leidingwerk en alle elektra en het tegelen van de douche e.d. zelf gedaan en dat scheelt héél veel in de kosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuhair
Oon schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 14:13:
het zal wel een duur grapje worden als je zelf met dit soort vragen komt.
Ja, ik kan het niet zelf en heb er geen tijd voor. Moet ik aan €50.000 denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Je zal geen warm water uit de voortuin krijgen. Heb je geen CV-ketel? Stadsverwarming?

[ Voor 10% gewijzigd door pagani op 01-10-2025 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:59
pagani schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 14:20:
Je zal geen warm water uit de voortuin krijgen. Heb je geen CV-ketel?
🤣 ik vermoed stadsverwarming.

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuhair
Ja stadsverwarming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Dan moet er vanuit OF je stadsverwarming OF de badkamer warm water gelegd worden naar de nieuwe badkamer. Alternatief zou je een boiler kunnen plaatsen voor de bovenste badkamer, maar dat kost aardig wat ruimte.

Kosten, tja, het hangt volledig af van je wensen. Je kant een douchekraantje van een paar tientjes plaatsen in een betegelde hoek, of een bad van >10k euro.

[ Voor 18% gewijzigd door pagani op 01-10-2025 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuhair
pagani schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 14:26:
[...]

Dan moet er vanuit OF je stadsverwarming OF de badkamer warm water gelegd worden naar de nieuwe badkamer. Alternatief zou je een boiler kunnen plaatsen voor de bovenste badkamer, maar dat kost aardig wat ruimte.
Ja als het technisch mogelijk is om het zonder boiler te doen, dan heeft dat mijn voorkeur. Dat betekent ook dat twee douches op hetzelfde moment gebruikt moeten kunnen worden. Dus met voldoende waterkracht.

Thx.
Kosten, tja, het hangt volledig af van je wensen. Je kant een douchekraantje van een paar tientjes plaatsen in een betegelde hoek, of een bad van >10k euro.
Goed punt.

[ Voor 8% gewijzigd door Compuhair op 01-10-2025 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Wat je het beste kunt doen is een offerte vragen bij een aantal aannemers in de buurt (meerdere, want één offerte is geen offerte) en bij je aanvraag meenemen dat je op stadsverwarming zit. Grote kans dat er gewoon specificaties beschikbaar zijn over de hoeveelheid water die er doorheen komt en ze alleen even moeten berekenen of dat voldoende is voor twee douches.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 02:18
Het zou gewoon mogelijk moeten zijn om op de huidige warmwaterleiding aan te sluiten.

Kan wel zijn dat je huidige badkamer op een 12mm leiding zit, en dat gaat mogelijk problemen met waterdruk / te lage waterflow geven wanneer beide badkamers in gebruik zijn.

Zeker technisch haalbaar, ook als je een houten vloer hebt (betonnen is beter though, denk ik).

Kosten, ja het zal echt fors veel kosten om dat iemand te laten doen. Er zal ook flink in de 1e badkamer verbouwd moeten worden (hak/breek werk, aansluitingen maken en weer netjes maken) om bij alle leidingen en afvoer te kunnen, en een kolf bij komen voor afvoer en toevoer leidingen.

[ Voor 4% gewijzigd door grasmanek94 op 02-10-2025 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:51

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Zonder de ins en outs van je woning te kennen; het ziet er zeker haalbaar uit. Zit er nog een zolder oid boven? Dan zou je de ventilatiebox kunnen verplaatsen. Er kan ook een koofje omheen.

Maar je ontkomt dus niet aan hak en breekwerk, ook niet in je badkamer, voor het leidingwerk. Totaalprijs hangt helemaal af van je inrichting en wensen.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01:07
Oon schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 14:13:
Ik zie geen reden waarom het niet kan, maar het zal wel een duur grapje worden als je zelf met dit soort vragen komt.
Dat is een beetje overdreven 3x, wij hebben laten doen door onze aannemer, van een slaapkamer (houtenvloer) naar badkamer en wij moesten zelf de spullen aanleveren en naar boven sjouwen (maxaro, en hornbach, dus wat minder premium) maar waren klaar voor 17,5k (ligbad, regendouche met cabine, dubbele wastafel, toilet, vloerverwarming) en dit was inclusief leidingwerk onder de vloer en naar buiten, en nieuw elektra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuhair
teacher schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 09:32:
Zonder de ins en outs van je woning te kennen; het ziet er zeker haalbaar uit. Zit er nog een zolder oid boven? Dan zou je de ventilatiebox kunnen verplaatsen. Er kan ook een koofje omheen.
Er is geen zolder. We hebben een plat dak.

Ventielatiebox in een koof is wel netjes idd. Thx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuhair
Oon schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 09:00:
Wat je het beste kunt doen is een offerte vragen bij een aantal aannemers in de buurt (meerdere, want één offerte is geen offerte) en bij je aanvraag meenemen dat je op stadsverwarming zit. Grote kans dat er gewoon specificaties beschikbaar zijn over de hoeveelheid water die er doorheen komt en ze alleen even moeten berekenen of dat voldoende is voor twee douches.
Thx voor deze tip. Ga ik doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuhair
grasmanek94 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 09:17:
... Er zal ook flink in de 1e badkamer verbouwd moeten worden...
Huidige badkamer is oud, dus die kunnen we dan gelijk aanpakken. Thx voor de info.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-10 15:12
Compuhair schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 15:33:
[...]Huidige badkamer is oud, dus die kunnen we dan gelijk aanpakken. Thx voor de info.
In dat geval, perfect om te combineren. Dikke waterleiding naar een handige locatie, daar een collector met kraantjes naar alle aftakpunten; nieuwe afvoerleiding (met dakdoorvoer om problemen te voorkomen); dan is alles netjes vernieuwd in een slag.
Wellicht bespaar je nog wat omdat je 2 badkamers gelijk laat doen, maar reken er dan wel op dat je enkele dagen je niet kan wassen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 02:18
naftebakje schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 12:32:
[...]
Wellicht bespaar je nog wat omdat je 2 badkamers gelijk laat doen, maar reken er dan wel op dat je enkele dagen je niet kan wassen.
Ik heb gewoon een nooddouche 2e hands opgehaald en geplaatst in mijn eetkamer, ja moest wel warm en koud water aftakken van mijn keuken en gewoon over de vloer laten lopen, maar prima, is tijdelijk. Daarnaast ook een elektrische geiser installeren incl elektra, ook zo gedaan, want geen zin om naar de CV ketel nog extra tijdelijke leidingen te trekken.
Een beetje serieuze ondernemer regelt wel dat de inwoners hier zo weinig mogelijk overlast door ervaren (maar moet wel afgesproken worden in de offerte!!).
Of ze hebben hele lieve buren :+

[ Voor 40% gewijzigd door grasmanek94 op 06-10-2025 11:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:25
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nkH4VjcvG_JP75-O2AucRQQfnMg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Z8HnTjBNApH6BS562shKGN2.jpg?f=fotoalbum_large

Zo zou je in principe het vocht probleem voor de afzuig unit kunnen voorkomen. Die heeft dan een apart kamertje en er past er nog een wasmachine onder ook met een small en wat planken voor opslag van wasmiddel en eventueel handdoeken enz. voor de boven badkamer.
Dat is vrij makkelijk te realiseren als je toch al zo groot gaat verbouwen. Word de badkamer wel iets minder groot maar je houd een apart washokje wat wel prettig is en je voorkomt vochtschade aan de afzuigunit.
En je kan makkelijk een afzuig rooster naar het hokje realiseren voor de afzuiging die je in de badkamer nodig gaat hebben.
Al de buizen enz kan je makkelijk verbergen achter een ombouw.
Pagina: 1