Tijd om kozijnen te verven?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poekiepoes12
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
Beste,

Buitenschil huis is circa 5 jaar geleden gedaan door vaklui. Wij wonen nu zelf twee jaar in ons eerste koophuis.
Het schilderwerk ziet er op de meeste plekken nog nagenoeg perfect uit, echter op een aantal punten ontstaan er wat scheuren/ barsten. Ik wil tijdig schilderen en houtrot ellende zo veel mogelijk voorkomen.

Voor mij gaat dit de eerste keer zijn dat ik kozijnen zal gaan schilderen. Ik heb voor mezelf besloten dat ik dit geld liever in de zak houd, dan maar bikkelen. Echter kies ik ervoor niet te gaan klooien met steigers en ladders dus alles van de 1e etage laat ik over aan een prof.

Mijn vraag is eigenlijk of de huidige staat van de kozijnen rijp is voor een nieuwe schilderbeurt.
Zie foto's :)

Eerste foto is kozijn 1e verdieping, dat is wel duidelijk zichtbaar.
Tweede foto is kozijn voordeur, dat is voor mij misschien nog wel redelijk gemakkelijk zelf te doen. Om die barst moet ik me ook het meeste zorgen i.v.m. vocht.
Derde en vierde foto zijn lichte beschadigingen ter illustratie, totale schil bevat enkele van dat soort plekjes.
Laatste foto is boeiboord nok (zeg ik dat juist?). Ook wel een duidelijk beschadiging op een plek.
Verder zoals ik zei, ziet het er eigenlijk piekfijn uit. Wellicht maak ik me druk om niks en kan dit wachten tot het voorjaar of zelfs het voorjaar eruit, maar ik ben er liever tijdig bij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eySYu3Z66KwxyxztJpeUx1keRyY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3opsVNwH3U2HuvzSxSq5bcEO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iGbiP30IJEeLNttOlKa2WVtygEo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mAYYZYEA9slJS8XFnTz0SLYT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QVS9xe6jS-7pjnH5UhOsQKdvsF8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yczPfJLdzm1O6Zbd5HOnfnTg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qUTF_Rl-eYohJJmdqpgrh6J-G2k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hSuxShjMq1CiURkIePvbGXhd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ycOCt01qdZ-HgjHm-k-JvWwLHeo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9iFUBTIKXNeI77DmvPMAhqLq.jpg?f=fotoalbum_large

Tot slot nog een andere vraag nu ik hier toch bezig ben.
De uitbouw van keuken is afgewerkt met houtwerk. Dat hebben alle huizen in de straat. Zijn oude sociale huurwoningen die volgens mij allemaal tegelijk op dezelfde wijze zijn aangepakt.
Ik heb geen idee of en hoe dit behandeld is, lijkt me van wel.
Moet ik dit niet een keer gaan beitsen? Hoevaak herhaal je zoiets? Ik weet niet of het gebrand is, anders zou het tientallen jaren moeten meegaan? Of kan gebrand hout niet in deze kleur?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AHiqGJXcLUs3t89RSVVn0cSovQE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FDb7ToXvkWE1WgWs6TLriW0R.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door poekiepoes12 op 01-10-2025 13:50 ]

Alle reacties

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:41
Ik zou eens met een schroevendraaier op de plekken duwen waar de barsten zitten. Redelijke kans dat het hout daar zacht en dus rot is.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik zou die plekken sowieso wegwerken en opnieuw schilderen. Dit ziet eruit als de ideale plek waar vocht in kan gaan zitten, en dus kan gaan rotten (als dat al niet al zo ver is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poekiepoes12
  • Nu online
Dank voor de snelle reacties.
Kun je er vanuit gaan dat overal waar het barst er reeds mogelijkheid is tot houtrot?
Ook een kleine horizontale/ verticale scheur?
Kun je dit eenvoudig lokaal oplossen? Ik had de indruk dat ik dan eigenlijk alles zou moeten meepakken namelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Eigenlijk is oktober al niet meer de ideale maand om dit soort reparaties (want dat gaat het worden) uit te voeren. De nachten worden langer en kouder waardoor er 's morgens redelijk snel condens op de kozijnen zal ontstaan. Verder is de zon minder krachtig waardoor die condens (en het vocht wat al in het kozijn zit) minder snel verdampt en richting de winter regent het over het algemeen vaker. Deze kozijnen moeten goed geschuurd, gerepareerd, geplamuurd en in de grondlak gezet worden, dat kun je alleen doen wanneer die kozijnen kurkdroog zijn. Doe je het wanneer er nog vocht in het kozijn zit dan zit je de volgende zomer mogelijk met blaren die ontstaan door het verdampende vocht.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:41
Idee van verf is dat het voorkomt dat er water bij je hout komt en daarmee dus houtrot. Heb je barsten dan kan er dus wel water bij je hout. Verder vind ik het er helemaal niet nagenoeg perfect uit zien, het ziet er eigenlijk best wel slecht uit. Verf die nog goed is die glimt heel erg, wordt het mat/dof dan is het tijd voor een nieuwe laag.

Persoonlijk had ik deze zomer een vergelijkbare plek onderin een kozijn wat 2-3 jaar geleden was geverfd. Dat was een kleinere barst en ik heb een centimeter of 4 hoog en 3 diep weg kunnen freezen. In dat geval hoefde ik de rest niet te verven, maar die verf zag er beter uit dan op jouw foto's.

Lang verhaal kort denk ik dat je niet over een simpele schilderbeurt praat maar meer over een renovatie met wegfreezen en opvullen.

[ Voor 9% gewijzigd door sdk1985 op 01-10-2025 13:58 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

sdk1985 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 13:56:
Verf die nog goed is die glimt heel erg, wordt het mat/dof dan is het tijd voor een nieuwe laag.
Ik gebruik voor buiten een matte Jotun, dus niet alles dat niet glimt is oud of versleten. Daarnaast, mat of dof kan nog steeds heel goed beschermen tegen de elementen.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poekiepoes12
  • Nu online
Dank voor alle reacties. Het is wel duidelijk dat ik aan de bak kan. Ik had dit eigenlijk een maand eerder moeten stellen deze vraag. De vraag is, wanneer? Nu toch gaan halsoverkop aan de slag met een paar dagen droog en zonnig weer, of uitstellen tot de lente?

De plekken die ik gestuurd heb zijn uiteraard niet goed, dat is de reden dat ik dit aankaart.
De resterende plekken zijn er keurig uit, mooi glimmend. De foto's die ik gestuurd heb zijn bijna alle plekken die ik met het blote oog kan zien en dat op de gehele schil. Ik had het idee dat dat wel meeviel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 02-10 13:15
Als het houtwerk 5 jaar gelden door vaklui is geschilderd en er zitten (nu al) scheuren en loslatende delen in het hout, dan vraag ik mij af of de vaklui niet vrolijk over slechte delen geschilderd hebben met hoogglans.
De eerste barsten in lak trekken vocht/water naar binnen en maken de plek ongezien nog verder slechter.

Als hier boven geschreven: de scheuren inspecteren door hier op meer plekken met een schroevendraaier in te prikken om te kijken of je niet doorschiet in houtrot.
De slechte plekken moeten kaal gehaald, behandeld of gevuld, voorbehandeld en daarna opnieuw afgelakt.
Dit wordt een klus voor het voorjaar want we zitten in de herfst en dan is buiten schilderen niet geadviseerd.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• poekiepoes12
  • Nu online
Theo74 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 13:59:
Als het houtwerk 5 jaar gelden door vaklui is geschilderd en er zitten (nu al) scheuren en loslatende delen in het hout, dan vraag ik mij af of de vaklui niet vrolijk over slechte delen geschilderd hebben met hoogglans.
De eerste barsten in lak trekken vocht/water naar binnen en maken de plek ongezien nog verder slechter.

Als hier boven geschreven: de scheuren inspecteren door hier op meer plekken met een schroevendraaier in te prikken om te kijken of je niet doorschiet in houtrot.
De slechte plekken moeten kaal gehaald, behandeld of gevuld, voorbehandeld en daarna opnieuw afgelakt.
Dit wordt een klus voor het voorjaar want we zitten in de herfst en dan is buiten schilderen niet geadviseerd.
Het 'enige' risico is dat de eventueel aanwezige houtrot dan verder wegrot neem ik aan als ik wacht tot de lente?
Is het dan nu wel verstandig om te gaan zitten pieren in eventueel rot met verdere beschadiging van de verflaag tot gevolg?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Je kunt nu alle slechte plekken weghalen, behandelen en in de grondverf zetten. Dan volgend voorjaar aflakken als de dagen weer langer zijn en minder vochtig. Wordt het in ieder geval niet slechter dan het nu is. Grondverf biedt wel genoeg bescherming tot die tijd.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poekiepoes12
  • Nu online
Alle plekken zijn in principe hartstikke hard als ik wat druk met een schroevendraaier. In mijn oude huurhuis prikte je er zo doorheen voordat ze compleet vervangen werden.

De grootste barst bij de voordeur kan ik als het ware als een heus blokje wat terugduwen naar oorspronkelijke staat, voordat het terugveert. Lijkt alsof de bovenste laklaag op sommige plekken 'loslaat' maar rot is het denk ik (nog) niet.

Is een voordeur schilderen nog wel te doen in oktober bij goed weer of geldt daarvoor exact hetzelfde als kozijnen?

Ik heb later nog een vraag toegevoegd aan de eerste post, zie onderaan.

Dank tot zover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:47
voordeur is nog erger. Doe moet open staan om te drogen (~5 tot 6 uur per verflaag). Het kan wel maar dan moet je wel 2 of 3 dagen thuis kunnen zijn en de deur open laten staan. En dan vanaf 10.00 schilderen op zijn vroegst en hopen dat het droog blijft.

[ Voor 5% gewijzigd door Fr33z op 01-10-2025 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
poekiepoes12 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 14:42:Is een voordeur schilderen nog wel te doen in oktober bij goed weer of geldt daarvoor exact hetzelfde als kozijnen?
Wanneer jij het goede weer beter kunt voorspellen dan het KNMI dan is het misschien nog wel te doen ( ;) ), zolang het alleen bij (licht schuren en) schilderen blijft. Dan nog kan er ('s nachts) condens ontstaan op de deur en (afhankelijk van de gekozen verf, watergedragen of petroleumgedragen) kan dit meer of minder zichtbaar zijn na het drogen van de lak. Het drogen duurt vanaf oktober ook weer langer omdat de temperatuur gewoon lager is.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poekiepoes12
  • Nu online
Ik hoor het al. Niet aan beginnen.

Conclusie;
- Eventuele grote beschadigingen opschuren, dichten, schuren en primer aanbrengen.
- Circa april de hele bups maar eens grondig gaan inspecteren en een plan maken.
- Voor die tijd offertes laten opstellen voor de eerste verdieping/ nok.

Zoiets?
Mocht het nou toch wat zijn gaan rotten, zelf proberen met twee linkerhanden of lekker uitbesteden? Heb wel een verdomd handige schoonvader die dat uitfreezen nog wel leuk zou vinden. En ik moet dingen ook maar eens gaan leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BadpunK
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:24

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

Bastien schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 14:13:
Je kunt nu alle slechte plekken weghalen, behandelen en in de grondverf zetten. Dan volgend voorjaar aflakken als de dagen weer langer zijn en minder vochtig. Wordt het in ieder geval niet slechter dan het nu is. Grondverf biedt wel genoeg bescherming tot die tijd.
Slecht advies. Nu in grondverf betekend over een half jaar opnieuw schuren en opnieuw in de grondverf zetten voordat je gaat aflakken.

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:28
bij die voordeur is een oud reparatie die loskomt, dat zal wel flink wat ellende zijn die eronder zit. Zo te zien is dat verkeerd ingezaagd en weer gevuld.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 02-10 19:26
Als er nu geen rot is, zou ik zo snel mogelijk bescherming aanbrengen. Nog een heel seizoen wachten leid misschien tot extra werk. Ik zou daarom een pot Wyzonol Aqua systeemverf kopen, en alle beschadigingen snel even bijwerken. Goed schuren, losse delen verwijderen, scheuren plamuren.
Omdat het op waterbasis is zal deze verf heel snel droog zijn. Ook bij de huidige temperaturen kun je binnen ca. een half uur de ramen en deuren weer sluiten. En omdat het een systeemverf is, droogt deze winter het hout al lekker op, zodat je volgend jaar makkelijker met je uiteindelijke grondverf/verf aan de slag kunt. Maar als het resultaat meevalt kun je het eventueel langer laten zitten. Als je een goede grondverf gebruikt kun je bijna hetzelfde bereiken, maar dan kun je maximaal 2 jaar overbruggen voor de UV schade te groot wordt.

Na zo'n actie is het wel vervolgens alles eraf en dan opnieuw opbouwen. Dus strippen, schuren, repareren, 2x gronden, 2x lakken. En dan uiteraard wel netje bijhouden, en op het juiste tijdstip in het jaar de verf controleren en eventueel gelijk bijwerken.

De voordeur ziet er inderdaad uit als een opvulling die verkeerd uitgevoerd is. Dat repareren is best wel een klus, want ik verwacht dat het afzagen met een multitool wordt en een stuk profiel namaken en eronder lijmen. Als je al opziet tegen verven dan is dat waarschijnlijk een brug te ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:09
Bezuiniger schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 19:06:
Als er nu geen rot is, zou ik zo snel mogelijk bescherming aanbrengen. Nog een heel seizoen wachten leid misschien tot extra werk. Ik zou daarom een pot Wyzonol Aqua systeemverf kopen, en alle beschadigingen snel even bijwerken. Goed schuren, losse delen verwijderen, scheuren plamuren.
Omdat het op waterbasis is zal deze verf heel snel droog zijn.
Gaat dat wel goed, verf op waterbasis als je ondergrond terpentinebasis is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 02-10 13:15
poekiepoes12 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 14:59:
Ik hoor het al. Niet aan beginnen.

Conclusie;
- Eventuele grote beschadigingen opschuren, dichten, schuren en primer aanbrengen.
- Circa april de hele bups maar eens grondig gaan inspecteren en een plan maken.
- Voor die tijd offertes laten opstellen voor de eerste verdieping/ nok.

Zoiets?
Mocht het nou toch wat zijn gaan rotten, zelf proberen met twee linkerhanden of lekker uitbesteden? Heb wel een verdomd handige schoonvader die dat uitfreezen nog wel leuk zou vinden. En ik moet dingen ook maar eens gaan leren.
Ik denk dat dit opzich een goed plan is. De slechte plekken in het hout zijn met 1 winter echt niet ineens grote gaten, of complete door en door houtrout.
Als je nu enkele schildersbedrijven benaderd is de kans ook groter dat ze ergens in het voorjaar plek hebben, dan wanneer je in het voorjaar zelf belt.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linux gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 09:46
sdk1985 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 13:56:
Idee van verf is dat het voorkomt dat er water bij je hout komt en daarmee dus houtrot. Heb je barsten dan kan er dus wel water bij je hout. Verder vind ik het er helemaal niet nagenoeg perfect uit zien, het ziet er eigenlijk best wel slecht uit. Verf die nog goed is die glimt heel erg, wordt het mat/dof dan is het tijd voor een nieuwe laag.

Persoonlijk had ik deze zomer een vergelijkbare plek onderin een kozijn wat 2-3 jaar geleden was geverfd. Dat was een kleinere barst en ik heb een centimeter of 4 hoog en 3 diep weg kunnen freezen. In dat geval hoefde ik de rest niet te verven, maar die verf zag er beter uit dan op jouw foto's.

Lang verhaal kort denk ik dat je niet over een simpele schilderbeurt praat maar meer over een renovatie met wegfreezen en opvullen.
Als hij nu zou beginnen met de barsten en slechte plekken te repareren, en voorlopig met grondverf af te werken, dan gaat het rotproces niet verder.
Grondverf heeft de eigenschap dat het vocht wat in het hout zit, eruit laat. https://www.sikkens.nl/nl...ebruik-je-welke-grondverf
Dan kan er in het voorjaar het hout afgewerkt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Theo74 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 09:43:
[...]
Als je nu enkele schildersbedrijven benaderd is de kans ook groter dat ze ergens in het voorjaar plek hebben, dan wanneer je in het voorjaar zelf belt.
Ik vermoed dat veel van de goede schilders al aardig vol zitten voor 2026 buitenwerk.

Onze schilder had in oktober 2024 in ieder geval geen plek meer in 2025. Alleen de deuren heeft hij als laatste klus buiten kunnen doen, die waren het hardst nodig.

Trouwens geschilderd met Jotun. Met die verf kon hij naar eigen zeggen beter werken bij iets frisser en vochtiger weer dan juist iets warmer weer. Klonk niet direct onlogisch voor een Noors merk.

[ Voor 6% gewijzigd door VidaR-9 op 02-10-2025 11:43 ]

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-10 16:06

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Wachten tot het voorjaar is geen issue. Hardhout kan wel wat hebben, en je zegt zelf dat de barstjes er nog niet lang in zitten.

Wél krijg ik het idee dat er op veel plekken wel echt een dikke laag verf op zit. Het ziet er nou niet bepaald vakkundig aangebracht uit; ik kan dit beter...
Ook zal het krabben worden denk ik; zo'n dikke laag moet er echt helemaal af voordat je weer opnieuw begint.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
BadpunK schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 16:22:
[...]

Slecht advies. Nu in grondverf betekend over een half jaar opnieuw schuren en opnieuw in de grondverf zetten voordat je gaat aflakken.
Waarom? Een beetje kwalitatieve grondverf kan een jaar overstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 02-10 19:26
vanaalten schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 06:52:
[...]

Gaat dat wel goed, verf op waterbasis als je ondergrond terpentinebasis is?
Ja. Als je ondergrond uitgehard is kun je overstappen van het ene naar het andere systeem. Maar je kunt niet steeds heen- en weer switchen. Het verschil in werking is te groot om dat te kunnen doen.

Het voordeel van de aqua uitvoering is het veel langere seizoen waarin je kunt verven, en de veel kortere droogtijd. Die 1 uur kun je vergeten, met 15-20 minuten is het meestal al stofdroog. Je kunt bovendien toe met 2-3 lagen, tegenover 2+2 in een klassiek systeem. Met 4 uur tussen de lagen ben je normaliter altijd binnen 1-2 dagen klaar. Het nadeel is de wat kortere levensduur, en de snelheid waarmee je moet werken. Treuzelen is er bij deze verf niet bij.

https://www.wijzonol.nl/w...QUA%20Systeemverf_1_5.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:53
Ik zou lekker even wachten tot de lente en het dan allemaal in 1x doen .
Het is echt niet zo dat het spul in 1 winter naar z'n malle moer gaat. Zo slecht is de hudige staat nou ook weer niet.
Alles wat je nu doet gaat half werk zijn en kun je in de lente opnieuw.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haya
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 20:29
Een groot deel van die scheuren bestaat uit houtrotvuller.
Uitkappen en nieuwe houtdelen inbrengen met uitzettende houtlijm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poekiepoes12
  • Nu online
Dank allen.

Iemand nog antwoord op die houten afwerking en eventueel bewerken hiervan?
Pagina: 1