Balochera schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 11:46:
[...]
Ik heb momenteel de Samsung 990 Pro with heatsink 2TB. Ik zou dus ook voor een 5080 kunnen gaan, dat past nog in het budget, wat alleen maar mooi is.
Ik ben zelf niet echt fan van AMD-kaarten. Ik weet dat de prijs/prestatieverhouding heel goed is, maar ik blijf liever bij NVIDIA.
Ik heb zelf altijd Asus-kaarten gehad, dus ten opzichte van Gigabyte vind ik die ook erg goed. Hoe zit het trouwens met OC?
En qua voeding: MSI? Zelf heb ik nog nooit echt een MSI-voeding gehad.

is er een specifieke reden dat je "geen fan bent van AMD kaarten"? Vroeger waren die nog weleens wat instabiel etc, momenteel zijn AMD kaarten echter even plug and play als Nvidia equivalenten. Daarnaast is gaan voor een 5080 dus in ieder geval (voor een witte) 600 euro meer (lees: bijna het dubbele) dan een 9070xt voor +/- 14% meer prestaties op 1440p
review: Radeon RX 9070 & 9070 XT - Waar Nvidia spartelt, overtuigt AMD
In mijn ogen kan je beter nu een 9070xt pakken, die 600 euro opzij zetten op je bankrekening met bijvoorbeeld een spaarpotje, en dan over x aantal jaar een nieuwe mid-high end kaart kopen, maargoed, dat is maar net hoe je het bekijkt.
wil je dan toch Nvidia? dan zou ik veel liever kijken naar een 5070ti, die asus die jij in je lijst hebt vind ik echt belachelijk duur, ookal is ie wit.
categorie: Videokaarten hier zie je bijvoorbeeld dat gigabyte al een witte 5070ti verkoopt voor 880 euro, dat scheelt dus 160 euro voor dezelfde prestaties.
Asus kaarten zijn goed, maar kosten echt bakken met geld vergeleken met andere merknamen. Ze koelen voor dat geld misschien een kleeeein beetje beter, maar zeker niet honderden euros beter

, overclocken doen we met videokaarten al een tijdje niet echt meer, undervolten wel steeds vaker, voor allebei deze dingen geldt echter, als je een kaart koopt van een goed merk dan komt dat wel goed.
Die MSI voeding is opzich gewoon een degelijke voeding, scheelt ook een klap geld t.o.v. wat je nu hebt.