Werklaptop (met goede dockingskwaliteit)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YSY
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 01-10 17:42
Goedemorgen Allen,

Door het aangaan van een nieuwe baan heb ik een laptop nodig. Ik had een chromebook, maar die voldeed niet aan wat ik nodig had en was naar mijn mening geen fijn systeem voor school/werk.

Graag win ik wat informatie over degelijke laptops met de capaciteiten om mijn werk goed te kunnen doen. Ik mis teveel de kennis om zelf een goed overwogen keuze te maken, vandaar dat ik hier terecht ben gekomen.

Wat ga je met je laptop doen?
Ik wil de laptop gebruiken voor werkdoeleinden op locatie, hij moet op een dockingstation met 2 schermen aangekoppeld kunnen worden. Schermgrootte doet er voor mij dus niet toe, omdat ik altijd op externe schermen werkzaam ben.

Ik ga op interimbasis werkzaamheden doen in de financiële sector, met name zal ik werken met financiële systemen (SAP, Oracle, AFAS Profit, etc..) en daarbij MS Excel en Power BI gebruiken bij deze werkzaamheden.

In de meeste gevallen krijg ik een laptop van de opdrachtgever, maar in een enkel geval moet ik dus mijn eigen laptop gebruiken (hiervoor krijg ik ook maandelijkse vergoedingen).

Wat is je budget?
Geen vast budget, maar maximaal €500-600.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
De laptop zal altijd meegaan indien ik naar mijn werkgever moet of de opdrachtgever. Meeste zal hybridewerken zijn, dus ongeveer 3 dagen in de week.

Indien ik thuis werk kan ik de laptop aansluiten op een docking station of werken op mijn desktop.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik heb zelf de voorkeur voor Windows, altijd mee gewerkt en ben ik het meest vertouwd mee. Qua merken heb ik geen voorkeur en het hoeft niet moeders mooiste te zijn. ;)

Dankjulliewel voor het meedenken en de informatie!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06:59
Sorry met dit budget ga je geen laptop vinden die aan je eisen voldoet.
Je wilt namelijk in site garantie, zodat als laptop stuk gaat je binnen 24u weer verder kunt. Of heb je niet per se een laptop nodig voor werk?

Dat gezegd hebbende, ben je een ZZPer? Dus kan je btw + aankoopbedrag aftrekken? Dan is 500-600 dus eigenlijk winkelwaarde van 1000-1200 euro, dan is het ineens wel haalbaar.
Kijk naar de professionele laptoplijn, die zorgen voor goede garanties...

https://www.hp.com/nl-nl/...d=hp-elitebook+hp-probook

Pak er eentje met 32 gb ram.
Gezien je altijd aan externe schermen hangt is 14" prima, mocht je toch 16" willen kan het ook.
Zelf zou ik niet voor 16 gb ram gaan, maar 24 of 32.

[ Voor 28% gewijzigd door 99ruud99 op 01-10-2025 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YSY
Ik ga onder contract aan de slag bij een detacheerder, dus geen ZZPer. Anders was de keuze sneller gemaakt.

Momenteel doe ik al aanverwante werkzaamheden op een HP ProBook 650 G4. Dit type laptop heeft eigenlijk alles wat ik nodig heb, maar draait maar op 8GB Ram?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:00

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Heb je thuis al een dockingstation, zo ja: welke. Dat kan nog best relevant zijn voor de laptopkeuze.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:34

Umbrah

The Incredible MapMan

Als het om zakelijke data gaat, zou ik als ik klant was zakelijke veiligheid wel belangrijk willen, en dat je wat security features daar omheen hebt. Dus geen consumenten meuk. Sterker nog: als werkgever zal ik verbieden om bedrijfsdata op niet werk-machines te plaatsen. Als je werk-laptop niet goed is, waarom vraag je geen betere?

Toen ik nog actief in die deta-sector zat was het zelfs vaak zo dat klanten niet wouden dat mijn werkgever laptop gebruik werd. Op het hoogtepunt liep ik soms met 3 laptops, afhankelijk van de soort werkweek die ik had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YSY
Orion84 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 10:45:
Heb je thuis al een dockingstation, zo ja: welke. Dat kan nog best relevant zijn voor de laptopkeuze.
Ik heb een "HP USB-C Docking-station HSA-B005DS" voor het thuiswerken met de laptop van mijn huidige werkgever. Werkte gewoon goed en nooit problemen mee gehad, ook niet veel uren gebruikt gezien ik meestal op kantoor werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YSY
Umbrah schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 10:49:
Als je werk-laptop niet goed is, waarom vraag je geen betere?
De huidige laptop is goed, maar ik ga van werkgever wisselen. De laptop moet ik dus achterlaten.

De verwachting is alleen voor mijn nieuwe werkgever op de laptop trainingen/cursussen te doen en eventueel SROI-uren (maatschappelijke uren die je doet voor een stichting of vereniging). Daarbij gaven ze aan dat laptops meestal door opdrachtgever uitgegeven worden, maar het kan in een aantal kleine gevallen dus niet zo vanzelfsprekend zijn.

Ik ben het wel met je eens dat een bedrijfsnetwerk altijd zijn eigen apparatuur dient te hebben, maar ik zal het helaas moeten doen met hoe hun systemen en bedrijven zijn ingericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-10 10:32
Umbrah schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 10:49:
Als het om zakelijke data gaat, zou ik als ik klant was zakelijke veiligheid wel belangrijk willen, en dat je wat security features daar omheen hebt. Dus geen consumenten meuk. Sterker nog: als werkgever zal ik verbieden om bedrijfsdata op niet werk-machines te plaatsen. Als je werk-laptop niet goed is, waarom vraag je geen betere?

Toen ik nog actief in die deta-sector zat was het zelfs vaak zo dat klanten niet wouden dat mijn werkgever laptop gebruik werd. Op het hoogtepunt liep ik soms met 3 laptops, afhankelijk van de soort werkweek die ik had.
Dit inderdaad.
Ik vraag me even af hoe dit zit met aansprakelijkheid? Als jij op je eigen consumentenlaptop werkt met dito beveiliging en er gaat iets mis, naar wie wordt dan gekeken?
Ik zou verwachten dat in de opdrachten tussen je WG en OG vast ligt dat ofwel de WG ofwel de OG er voor zorgt dat jij alles hebt wat nodig is om je werk uit te voeren. Als dat bij je WG ligt dan zou ik het ook vooral daar laten liggen en niet zelf iets gaan kopen. Jij wordt gedetacheerd en de WG moet dat goed faciliteren lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-10 11:44
Als ik jou was zou ik naar een gebruikte laptop kijken op Vraag en Aanbod.
Bijvoorbeeld in het aanbod van: https://tweakers.net/aanbod/user/1539790/
Dat zijn vrijwel allemaal "business" laptops en de meeste vallen binnen jouw budget.
Jouw docking station is "Universal" en USB-C dus dat zou moeten werken met Dell Latitude en HP laptops.
Als je (extra) garantie wil (van de fabrikant) kan dat soms bij Dell Latitude laptops (ik heb geen ervaring met HP), eventueel door de garantie te verlengen, vraag de verkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 03:24
Je geeft aan dat je werkgever een maandelijkse vergoeding geeft. Ik zou mijn budget wat ophogen.

Als ik dan kijk naar een laptop met Windows 11 pro (om bitlocker te kunnen gebruiken), lijken de volgende 2 mij goede opties:
https://tweakers.net/pricewatch/compare/2128022;2239142/

Beide ondersteunen Displayport over USB-C en PD, dus dan zouden ze met jouw dock moeten werken.

Ook zijn beide volledig van aluminium, dus qua bouwkwaliteit komen ze ook wel professioneel over. Ik zie geen laptops met betere specs als ik naar kunststof behuizingen kijken. Deze hebben beide een recente processor, de 16 Inch variant heeft een Snapdragon processor, en is daarmee zelfs een Copilot+ laptop. Maar ik zou de keuze vooral van het schermformaat laten afhangen. Beide hebben zo hun goede en wat mindere punten, maar in dit prijsbereik heb je nu eenmaal niet zoveel eisen te stellen. En aan beide zal je geen buil vallen.

Je zou ook een laptop met Win11 Home kunnen nemen en dan in het grijze circuit een Win11 Pro licentie scoren.

EDIT:
Ik zie wel dat het 16 Inch model een 100W voeding heeft, waar jouw dock max 90W levert. Het zou kunnen dat de laptop daar dan een melding over geeft bij inpluggen. Maar ik verwacht dat dat verder in de dagelijkse praktijk niet tot problemen zal leiden. Het ergste wat kan gebeuren is dat de laptop zichzelf een beetje terugschroeft in snelheid, maar ik verwacht dat dat bij zo'n klein verschil niet zo'n vaart loopt.
Ik zie ook dat het 14 Inch model 3 jaar onsite garantie krijgt, dat is wel redelijk bijzonder in deze prijsklasse. (toch in ieder geval volgens Lenovo zelf). Klein dingetje, ik ken de verkoper niet, maar met dergelijke fabrieksgarantie zou ik het via Bol.com wel aandurven. (Als hij niet geleverd wordt, krijg je je geld wel terug en voor garantie kan je bij Lenovo aankloppen).

[ Voor 28% gewijzigd door Wild Chocolate op 01-10-2025 13:21 ]

iRacing Profiel

Pagina: 1