Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clock
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:35
Hi all,

Ben recent overgestapt naar een nieuwe telefoon (Nothing 3a) en na installeren van de FD-app wordt structureel de letter S vervangen door de letter F. In alle artikelen, koppen, etc - zie screenshot. Maakt de app praktisch onbruikbaar. Dit is de enige app waarbij dit gebeurt. Re-install heeft geen effect.

FD support herkent probleem niet en verwijst naar Nothing. Nothing herkent probleem niet en verwijst naar FD. Jullie zijn mijn laatste hoop :)

Enige hypothese die ik heb is dat ik de telefoon setup het gedaan terwijl ik Oostenrijk was - dus wellicht verborgen localisatie issue/ setting?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yhM5InqU1hdxq0OVoKf9asUHc88=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/mBwvMZIkkPdtzO9LvDI279cr.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rGzkkWh8YFL9JS3QWAqB1S2V5os=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/LdTneB1lF0onguSwYx6gYSQM.png?f=fotoalbum_tile

Beste antwoord (via rens-br op 01-10-2025 14:07)

• Clock
Heb lopen spelen met de Android lettertype settings - dat lijkt te werken!

Android -> Instellingen -> Standaardlettertype -> gewijzigd van Inter -> Roboto

Dan gaat het goed in de FD-app. Bijzonder dat dit issue alleen speelt in de FD app, terwijl dit een system-wide setting is. Lijkt alsof FD de oudhollandsche spelling hanteert in die slecht wordt weergeven in Inter font. Anyhow - a fix is a fix. Thanks om me op het juiste spoor te zetten!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a3900Q1NmLGdWJXXLKOaLGl8O6A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/O6jSvRSfMyXHVTHkzqPeSd9Q.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door Clock op 01-10-2025 12:03 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:37

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Clock schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 05:24:
Hi all,

Ben recent overgestapt naar een nieuwe telefoon (Nothing 3a) en na installeren van de FD-app wordt structureel de letter S vervangen door de letter F. In alle artikelen, koppen, etc - zie screenshot. Maakt de app praktisch onbruikbaar. Dit is de enige app waarbij dit gebeurt. Re-install heeft geen effect.

FD support herkent probleem niet en verwijst naar Nothing. Nothing herkent probleem niet en verwijst naar FD. Jullie zijn mijn laatste hoop :)

Enige hypothese die ik heb is dat ik de telefoon setup het gedaan terwijl ik Oostenrijk was - dus wellicht verborgen localisatie issue/ setting?
[Afbeelding][Afbeelding]
Geen oplossing voor je probleem, maar het is wel gek dat hij niet alleen de F pakt, maar ook nog eens de f gebruikt in het logo van de FD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Het lijkt een bepaald lettertype te zijn? De hoofdletter S van Verenigde status doet het niet, ook in het 'in het kort' stukje gebeurt het niet.

Wat als je de site in een browser opent? Kun je achterhalen welk lettertype het is en die testen?

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Nog gekker, in je 2e screenshot staan de S-en prima bij "in het kort"

Misschien toch een app dingetje?

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypho
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:48

Ypho

Allround Nerd

Het lijkt bij de "serif"-fonts fout te gaan (titel, artikel), de opsomming bij "in het kort" heeft dit niet. Heb je ditzelfde als je dit artikel in de browser opent?

Dit? Wikipedia: Long s

[ Voor 18% gewijzigd door Ypho op 01-10-2025 08:21 ]

🃏 TCG Codex - Je volledige TCG verzameling in je broekzak ::: 🍏 TCG Codex for iOS ::: 🤖 TCG Codex for Android

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Vroeger werd een S zonder krul onderaan geschreven, maar dan hebben we 't wel over héél lang geleden, nog nooit in een computer font gezien. Het lijkt meer daarop dan op een 'echte' F. (Edit: de lange S dus).

Heb je een artikel in de app met een titel waarin wel een F hoort te staan? Dan kan je vergelijken.

[ Voor 57% gewijzigd door Borromini op 01-10-2025 08:29 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:38
Het is inderdaad een lange s (ſ, die er anders uitziet dan de f). Bijzonder. Als het 1 april was zou het grappig zijn in een krant die immers ook nog de 19e-eeuwse spelling in haar naam gebruikt.

- Ik eet van twee walletjes: Android en IOS, Windows en MacOS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:28
Kan de text uit het artikel gekopieerd worden naar een andere app? Zo ja wat komt daar dan te staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Borromini schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 08:19:
Heb je een artikel in de app met een titel waarin wel een F hoort te staan? Dan kan je vergelijken.
Staat inderdaad in het 2e screenshot. De f van "facturen" is niet hetzelfde als de veronderstelde f die een s had moeten zijn. Toch die long S lijkt het op.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Modbreak:Een aantal reacties over ChatGPT zijn verwijderd. Verwijzen naar een LLM is, net als verwijzen naar Google, geen zinnige bijdrage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clock
P_de_B schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 08:16:
Het lijkt een bepaald lettertype te zijn? De hoofdletter S van Verenigde status doet het niet, ook in het 'in het kort' stukje gebeurt het niet.

Wat als je de site in een browser opent? Kun je achterhalen welk lettertype het is en die testen?
FD website de in de browser doet het zonder problemen
Ypho schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 08:18:
Het lijkt bij de "serif"-fonts fout te gaan (titel, artikel), de opsomming bij "in het kort" heeft dit niet. Heb je ditzelfde als je dit artikel in de browser opent?

Dit? Wikipedia: Long s
Denk dat je gelijk hebt, is lettertype gebonden waardoor "in het kort" gewoon goed gaat. Dezelfde pagina openen in Chrome gaat goed. Wiki pagina in Chrome openen gaat ook goed, kan die pagina helaas niet openen in de FD-app, maar denk dat ie dan mis zou gaan.
Borromini schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 08:19:
Vroeger werd een S zonder krul onderaan geschreven, maar dan hebben we 't wel over héél lang geleden, nog nooit in een computer font gezien. Het lijkt meer daarop dan op een 'echte' F. (Edit: de lange S dus).

Zie onder - F gaat goed in de app
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sat7KsryYVvRMjZVKCrkNTlq-ag=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ylh48LAIZJ8O5CrtrQQwhbdp.png?f=fotoalbum_large
SniperGuy schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 09:09:
Kan de text uit het artikel gekopieerd worden naar een andere app? Zo ja wat komt daar dan te staan?
Copy / paste kan helaas niet in FD-app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJlol
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15:50
Lijkt inderdaad aan de font te liggen. Ik zou proberen de font te achterhalen, en kijken of je dat op een of andere manier de font kan de-installeren en/of opnieuw installeren.

Je kan ook nog proberen de font size en dergelijke aan te passen, maar daar verwacht ik persoonlijk weinig van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleQ
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Geen idee of het mogelijk is, en hoeveel moeite je erin wilt steken, maar is de android APK niet te decompileren om zo een lettertype te achterhalen?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• Clock
Heb lopen spelen met de Android lettertype settings - dat lijkt te werken!

Android -> Instellingen -> Standaardlettertype -> gewijzigd van Inter -> Roboto

Dan gaat het goed in de FD-app. Bijzonder dat dit issue alleen speelt in de FD app, terwijl dit een system-wide setting is. Lijkt alsof FD de oudhollandsche spelling hanteert in die slecht wordt weergeven in Inter font. Anyhow - a fix is a fix. Thanks om me op het juiste spoor te zetten!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a3900Q1NmLGdWJXXLKOaLGl8O6A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/O6jSvRSfMyXHVTHkzqPeSd9Q.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door Clock op 01-10-2025 12:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TripleQ
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Misschien kan je dit nog doorgeven aan FD support als je toch nog contact met ze hebt. De ontwikkelaars daar kunnen er dan misschien iets mee
Pagina: 1