Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gribo
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 03-10 09:03
Ik ben onlangs verhuisd naar een appartement. De woonkamer is vrij donker en daarom heb ik een boel schermerlampen en plafondlampen in die woonkamer. Wel meer dan 10 en het kunnen er nog meer worden. Nu zag ik in de groepenkast een schakelaar met "woonkamer" en bij uitschakelen viel inderdaad zo te zien de hele woonkamer uit.

Mijn vraag is deze. Is het een goed idee om de groepenkast "woonkamer" schakelaar te gebruiken om alle lampen tegelijk aan of uit te doen? Dit ipv ze tegen de avond /bedtijd allemaal stuk voor stuk aan / uit te doen. Kan dit oneigenlijke gebruik van de groepenkast kwaad?

Hoor graag wat jullie ervan denken / ervam weten.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:54

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Technisch werkt dat, maar zo is het nooit bedoeld want feitelijk trek je de zekering er uit.
Je hebt schakelaars in je woning, gebruik ze zou ik zeggen.
Lampen die op een stopcontact zitten kun je ook met iets als KaKu of andere slimme schakelaars stroomloos stellen, die zijn er voor bedoeld.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CB32
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:11
En waarschijnlijk gaat nog meer dan alleen je lampen uit zoals audio, tv, media... Kan een voordeel zijn om sluipverbruik tegen te gaan maar soms vind dat soort apparatuur het ook niet heel fijn om op eens zonder prik te zitten

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:14

FreakNL

Well do ya punk?

Het is zelfs “schadelijk” want die installatieautomaat heeft maar een beperkt aantal schakelingen voordat hij versleten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:00

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dat inderdaad.

Maar als je geen last hebt dat andere zaken dan de lampen ook uit gaan zou je er een schakelaar tussen kunnen zetten.

Alternatief is inderdaad iets als Kaku. Of zoals je het in Amerika nog wel ziet, van elk dubbel stopcontact in de woonkamer een kant schakelen met een centrale schakelaar.