Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvqx
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 30-09 19:50
Mijn vraag
...Mensen komen aan de deur en vragen om een donatie. Ik wil ze die geven, maar die mogen ze niet aannemen. Ik moet om te mogen doneren aan een goed doel ontzettend veel gegevens overleggen, alvorens geld over te maken via de bank. Meestal ben ik ook verplicht een maandelijks bedrag over te maken. Ik doe dit niet, maar had toch wel wat geld willen geven.
Welke gegevens ben ik verplicht te verstrekken, aleer ik een gift mag doneren. En is er geen methode om cash te betalen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:31

Roozzz

Plus ultra

rvqx schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 19:49:

Welke gegevens ben ik verplicht te verstrekken, aleer ik een gift mag doneren.
...
Precies nul natuurlijk.

Dit klinkt als een hondsbrutale manier van fondsenwerving.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:45
Je hoeft geen enkele gegevens te geven.

Overigens komen ze hier ook 9 van de 10 keer met een tablet waar ik een formulier mag invullen voor een maandelijkse donatie. Vaak met het "lage" minimumbedrag van €15 per maand.

Met in eerste vraag bij iemand aan de deur is kan het eenmalig.
Geven ze daar geen antwoord op dan is het direct dag zeggen en deur dicht.

Overigens kan ook eenmalig gewoon digitaal via bijvoorbeeld qr code als men geen contant geld wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AnnaAnjo
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 30-09 22:24
Je kan ook bedenken aan welke goede doelen je wel wilt geven en op de websites staat vaak hoe je een eenmalige donatie kan doen. Geen extra gegevens nodig. Al die abonnement vormen met 'maar een kleine bijdrage' leuk en aardig maar als je overal ja op zeg ben je zo een paar honderd euro per maand verder. Eenmalige donatie krijgen ze een paar euro in het busje dan wel QR code en voor de rest schrijf ik het zelf wel over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:21
Ik doe ieder jaar eenmalig een wat grotere donatie +/- 80 - 100 euro) aan een goed doel wat me op dat moment aanspreekt. Ieder jaar is dat een ander doel.

Alles wat verder op mijn pad/aan mijn deur komt doe ik niets mee.

Ik draag iets bij, hoef niet na te denken over welke (terugkerende) vorm iets is, of de persoon/het beoogde doel legitiem is en handelt, etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:12

Qwerty-273

Meukposter

Je kan zelf eenmalig een donatie doen direct bij het goede doel.

De reden dat men niet meer geld collecteert aan de deur, is door de vele overvallen op de collectanten. Die lopen namelijk met behoorlijk wat geld over straat zonder adequate training dan wel beveiliging. Genoeg trieste figuren die daar met zwaar geweld misbruik willen maken om hun eigen portemonnee te spekken. De insteek is ook juist om mensen te verleiden om regelmatig een klein bedrag te laten schenken, dat geeft de goede doelen ook een regelmatige inkomstenstroom itt een eenmalige grotere donatie.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:37

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

D'r zijn partijen die fondsen werven voor goede doelen. Die zie je ook wel eens in het centrum lopen met zo'n klembordje.

Het eerste jaar gaat al het geld van naar het wervingskantoor en pas het tweede jaar krijgt het goede doel zelf iets.

De wervers zelf worden onder druk gezet om zo veel mogelijk klanten te regelen, waardoor die op zijn beurt halve waarheden gaan verkopen e.d.
___

Ik doneer eigenlijk alleen nog maar aan lokale verenigingen, die hebben het ook hard zat nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:49

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Modbreak:Dit topic ontbreekt aan eigen inzet dus gaat dicht. Kijk nog eens naar de huisregels voor een goede topicstart
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.