Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smemi
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 18-10 15:29
Ik zie even door de bomen het bos niet meer en hoe meer ik lees, hoe meer ik merk dat ik er gewoon nét niet genoeg van weet om te weten wat wijsheid is.

Mijn situatie:
Ik woon op de eerste verdieping in een gelijkvloers appartement, maar heb ook nog een zolderkamer die ik als thuiskantoor gebruik. Hiertussen zit het appartement van mijn bovenbuurvrouw. Ik heb een KPN box 12. Momenteel heb ik wifi op zolder voor elkaar gekregen met daarnaast twee SuperWifi 2 units. Na wat gezeik met KPN wil ik daar vanaf en die SuperWifi 2 units vervangen door eigen apparatuur.
Nou zit het eerste SuperWifi-punt draadloos aangesloten en staat op een kast om dichterbij de zolder te komen. Het tweede SuperWifi-punt staat op zolder, ongeveer recht boven het eerste punt. Op die manier krijg ik een downloadsnelheid van 50Mbps en upload van 25 Mbps voor elkaar op zolder. Niet denderend, maar genoeg voor mijn use case.

Voor de volledigheid: de hoogte van mijn appartement is 2,72m en de KPN box 12 staat op de grond, dus er is zo'n 5,44m verticaal te overbruggen als er een punt op zolder direct boven zou staan. Mijn SuperWifi punt op de kast staat zo'n 3 meter verderop op een kast van 1,7m. Het SuperWifi punt daarboven staat dus zo'n 4,42m boven het eerste punt.

Na een gesprek met ChatGPT heb ik een set van twee Asus Zenwifi BD4 units aangeschaft, omdat ChatGPT beweerde dat die in dezelfde opstelling als de SuperWifi-punten konden worden aangesloten met een beter resultaat. Inmiddels heb ik na zelf wat verder zoeken het idee gekregen dat dat niet zal kloppen: als ik het goed heb, kan ik een Asus Zenwifi BD4 niet zomaar een draadloze mesh laten maken met de KPN box 12. Correct me if I'm wrong.

Wat ik denk dat wel kan: 1 van de Asus Zenwifi BD4's als router naast de KPN Box 12 zetten (en wifi uitzetten op de box 12) en vervolgens de 2e Asus Zenwifi BD4 een mesh laten maken met die eerste. Ik ben alleen bang dat ik daarmee de wifi niet naar zolder krijg, omdat ik dan niet de hoogte in kan door een punt op de kast te zetten (daar kom ik bedraad niet heen).

Wat raden jullie aan? Kan ik de BD4's beter ruilen voor een set van 3? Of zijn ze voor mijn wensen sowieso overpowered en is er een andere manier om de SuperWifi's te vervangen?

ps. vergeef me mijn onwetendheid! Ik heb vast allemaal termen verkeerd gebruikt etc. I'm here to learn! Vertel me vooral waar ik nog gaten in mijn kennis heb!

(edit: typo)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plag
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:07
Is het mogelijk om een ethernet kabel te trekken tussen de verdiepingen? Dan kun je het tweede acces punt met een ethernet kabel aansluiten dat geeft het meest stabiele resultaat voor beide verdiepingen.

Als dat niet kan kun je eventueel powerline adapters overwegen om de ethernet connectie over je stroomkabels naar de zolderkamer te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smemi
Ethernetkabel trekken is vrees ik niet heel makkelijk in dit gebouw. Powerline heb ik ooit geprobeerd met een oude "draadloze verbindingsset" van KPN: dat waren twee DVS650 dingen. Daardoor viel helaas om de haverklap het internet eruit. Ik weet niet precies waarom, dus kan ook niet met zekerheid zeggen dat een betere/modernere powerline adapter hetzelfde resultaat zal hebben. Is dat misschien iets dat ik zou moeten uitproberen eerst? En zo ja, wat voor adapter is dan aan te raden? Of is de kans klein dat dat werkt, omdat het met de DVS650 dingen problemen gaf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:02
Ik snap je post niet helemaal maar als dat kpn superwifi werkte kun je dat nabouwen met eigen apparatuur.

Je had dus eerst
Experiabox-5ghz-superwifi1-2.4ghz-superwifi2

Tenminste dat is een gokje dat ze zo verbonden waren. Miss kun je screenshot vd experiabox posten?

Je krijgt dan:
Experiabox-utp-meshnode1-5ghz-meshnode2-2.4ghz-meshnode3

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

coax is wel aangelegd van meterkast tot zolder? die kan je ook mis/gebruiken zoals powerline dat doet over het stroomnet. ik heb hier overigens geen ervaring mee.

je mist denk ik een hop op de 1e verdieping om een mesh te creëren met je huidige apparatuur zonder teveel signaalverlies naar zolder (meestal gewapend beton en dat keer 2 waar het signaal doorheen moet beuken).
maar het is wel het proberen waard, misschien heb je geluk als je de AP's in verticaal opzicht onder elkaar kan plaatsen.

[ Voor 13% gewijzigd door JJ Le Funk op 30-09-2025 21:01 ]

d:)b :henk d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
als je geen ethernet kabel kan trekken, zou ik odido klik en klaar adviseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:38
Smemi schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 20:27:
Powerline heb ik ooit geprobeerd met een oude "draadloze verbindingsset" van KPN: dat waren twee DVS650 dingen. Daardoor viel helaas om de haverklap het internet eruit. Ik weet niet precies waarom, dus kan ook niet met zekerheid zeggen dat een betere/modernere powerline adapter hetzelfde resultaat zal hebben. Is dat misschien iets dat ik zou moeten uitproberen eerst? En zo ja, wat voor adapter is dan aan te raden? Of is de kans klein dat dat werkt, omdat het met de DVS650 dingen problemen gaf?
Zelf heb ik hier diverse Powerline/DVS adapters in gebruik.
Ik weet niet of je die DVS 650's nog hebt?
Je kan dan het Devolo cockpit tool eens gebruiken om de verbinding te monitoren/configureren.
Misschien is er een update voor je KPN DVS powerline adapters beschikbaar?
KPN: Draadloze Verbindingsset Problemen Oplossen / Updaten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balfnl
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20:24
Vooropgesteld: Als het lukt om een kabel naar boven te krijgen is dat altijd de beste optie, want over het algemeen het voordeligst en het meest betrouwbaar.

Als dat niet lukt dan is je optie om 3 mesh nodes te gebruiken ook prima. Dus inderdaad het wifi van de Experia box uitzetten en de 3 access points zelf een mesh netwerk op laten zetten. Of je dat dan met die Asus units doet is een tweede. De review score daarvan is hier in de pricewatch niet heel denderend.

Je kan ook eens hier kijken: https://tweakers.net/best...eshwifi-routers#dedicated. Dat zijn de reviews van verschillende mesh sets in meerdere prijsklasses

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:44

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Het aantal verticale meters dat je moet overbruggen is het probleem niet (je lijkt daar nogal op te focussen in je verhaal). Veel belangrijker is welke materialen het signaal doorheen moet onderweg van beneden naar boven. Als dat gewapend betonnen vloeren zijn, verklaart dat wel waarom de verbinding zo slecht is. Kan je een en ander niet beter in de buurt van de trap plaatsen, die wellicht wel van hout is of waarbij het signaal gewoon makkelijk via het trapgat naar boven kan?

Even iets meer tijd steken in uitzoeken of er echt niet een kabel naar boven getrokken kan worden lijkt me hoe dan ook de moeite waard. Dat blijft toch met afstand de meest betrouwbare optie.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

joke_name schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 21:01:
als je geen ethernet kabel kan trekken, zou ik odido klik en klaar adviseren.
Als je alleen internet nodig hebt boven is dat nog te overwegen; wel (op lange termijn) een redelijk prijzige oplossing. Als je vanaf zolder ook bij apparatuur die in het appartement wilt komen zonder moeilijk te doen met VPN / portforwards etc. is het minder geschikt.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Niet online

JJ Le Funk

Orion84 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 09:11:
[...]

Als je alleen internet nodig hebt boven is dat nog te overwegen; wel (op lange termijn) een redelijk prijzige oplossing. Als je vanaf zolder ook bij apparatuur die in het appartement wilt komen zonder moeilijk te doen met VPN / portforwards etc. is het minder geschikt.
ik ben al een tijdje weg bij Odido, maar vragen zij niet een vast leasebedrag per maand per extra Access Point? Dus 2 extenders is 2x5x12 = €120 per jaar o.i.d.
dan loont het al snel om zelf iets aan te schaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

JJ Le Funk schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 09:35:
[...]

ik ben al een tijdje weg bij Odido, maar vragen zij niet een vast leasebedrag per maand per extra Access Point? Dus 2 extenders is 2x5x12 = €120 per jaar o.i.d.
dan loont het al snel om zelf iets aan te schaffen.
De suggestie waar ik op reageerde was om op zolder gebruik te gaan maken van "Klik & Klaar" van Odido, dus eigenlijk gewoon een apart internet abo voor de zolder, via 5G.
Maar dat is met €25 euro per maand een behoorlijke kostenpost op termijn, nog meer dan waar jij op doelt. Zeker als topicstarter van plan is daar nog een aantal jaar te blijven wonen, kan je voor dat geld misschien zelfs nog wel beter professionele hulp inschakelen om toch maar een kabel te trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smemi
Dank voor al jullie antwoorden! Veel geleerd. De opties:

Ethernetkabel
Ik heb voor de zekerheid in de appgroep van het gebouw gevraagd of iemand iets weet over de haalbaarheid van een kabel naar zolder leggen. Omdat het een oud gebouw is en de zolderkamers ooit vooral als opslag werden gebruikt, ligt er geen coax die kant op. Mijn vrees is dat ik echt iemand zou moeten inhuren die vervolgens de hoofdprijs vraagt en misschien niet eens met een oplossing komt...

Powerline
In the mean time ga ik toch nog maar een keer prutsen met de DVS650 powerline adapters. Wie weet kan ik de storingen die dat eerst gaf oplossen door een update, zoals @The_Doman voorstelde.

3 mesh nodes
Als dat toch weer problemen geeft, ga ik voor drie mesh nodes en bestudeer ik de buyers guide waar @balfnl naar linkte nog eens goed om een keuze te maken. De Asus Zenwifi BD4's stuur ik maar terug: dat is er sowieso eentje te weinig en waarschijnlijk ook niet de beste keuze.

Odido klik en klaar
Odido klik en klaar, wat @joke_name voorstelde, had ik nog niet aan gedacht: interessant idee. Voor mijn situatie vrees ik iets te prijzig en niet geschikt, omdat ik voor mijn smarthome op hetzelfde netwerk wil zitten op zolder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Smemi schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 11:05:

Ethernetkabel
Ik heb voor de zekerheid in de appgroep van het gebouw gevraagd of iemand iets weet over de haalbaarheid van een kabel naar zolder leggen. Omdat het een oud gebouw is en de zolderkamers ooit vooral als opslag werden gebruikt, ligt er geen coax die kant op. Mijn vrees is dat ik echt iemand zou moeten inhuren die vervolgens de hoofdprijs vraagt en misschien niet eens met een oplossing komt...
Als je iets meer informatie / plattegrondjes / foto's kan delen over de indeling en gebruikte materialen in het gebouw, kunnen we daar hier evt. ook nog wel over meedenken. Maar dat is aan jou natuurlijk of je dergelijke details hier publiek wilt delen. Worst case zou je ook nog buitenlangs kunnen, maar hoe dan ook een goede zet om even met je buren / VVE te checken voor je dingen gaat doen die voorbij je eigen woning gaan zoals in dit geval :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
@Smemi
Lijkt mij prima plan al ben ik ban dat de powerline wss verloren moeite gaat zijn..
maar niet geschoten altijd mis!

Voor je de superwifi afbreekt zou ik wel echt even een analyse draaien van de signaalsterktes van de nodes onderling. Die informatie helpt je om passende apparatuur te kopen.

een plaatje als onderstaande waar met name de info 5ghz of 2.4ghz met de dbm en linkrate erg belangrijk is

Afbeeldingslocatie: https://uploads-eu-west-1.insided.com/kpn-nl/attachment/1b8bd55c-50c3-4a5a-ae48-67367e798003.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:51

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Smemi ik heb je titel aangepast, zodat het iets vriendelijke oogt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smemi
@Orion84 Foto's etc deel ik liever niet, maar bedankt voor het aanbod. Het is nogal een grote, logge VVE, dus als er nog geen anderen iets met kabels hebben gedaan ga ik die strijd niet aan. Tot nu toe heb ik alleen reacties van mensen die het met powerline adapters hebben gedaan.

@laurens0619 Je plaatje is denk ik uit het admin-portaal van de box 12? Ik vrees dat ze die met een update hebben "verbeterd", waardoor ik de dbm-informatie niet heb kunnen vinden. Wat ik wel heb gevonden:
  • SuperWifi punt 1 (beneden) is verboden met 5GHz en bitrate 4.08 Gbps / 4.08 Gbps
  • SuperWifi punt 2 (zolder) is verbonden met 5GHz en bitrate 2.45 Gbps / 544.44 Mbps

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
@Smemi
Weet je dat heel zeker?

Dat zijn wel echt hele goede getallen en daarmee zou je netto 1000/250 moeten halen op je zolder werkplek.
Ik geloof dat een superwifi2, 802.11ax, niet eens een linkrate van 4.08Gbps theoretisch kan halen.

Dat je overal een 5ghz link ziet is wel positief!
kan je er misschien een screenshot van tonen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Ik heb een vergelijkbare situatie. Ik heb een TP Link extender op een meter op 10 van de KPN box 12, en op een andere verdieping, staan. Vanaf de extender ga ik met een kabel naar mijn PC. Maar de wifi is op de verdieping uiteraard ook beter geworden.
Hoeft niet veel te kosten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WyQnqLLPoI-E7pUBJMBYl5TbOsQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UBSOAYdbkfKHk2NiRu6q3Aka.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:37
Kun je niet langs een cv leiding door het plavond naar boven?
vaak zit er wat ruimte rond de buizen.
Of een andere koof naar boven van ventilatie oid.
Ik neem aan dat een gaatje boren geen optie is (stiekum doen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smemi
@laurens0619 Omdat de interface veranderd is, heb ik het uit meerdere schermpjes moeten destilleren. Misschien heb ik het verkeerd geïnterpreteerd? Overigens heb ik een heel simpel abonnement bij KPN: de 100Mbit/s download, 10Mbit/s upload versie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S--LFkGDMWuHuns1oM3BjIJNi9g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5gYvfK96bYSUnpagZXZu0P4Q.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i2_8W8Rp84RED_IRlGXHul1yWIM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KolRNkU67hcrNIuAub7CJsK7.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MYvZ4XNFaNjV0ClTn1EuHdKRIhs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/u0oTdbvOMGYOJJbxHjpYb18v.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-10 16:10

E-Vix

Nu met sneeuw!

In plaats van helemaal netjes wegwerken, is een kabel trekken via het trapgat in een kabelgootje niet een optie?
Ik gebruik zelf ook de superwifi punten, maar ik heb ze wel allemaal bekabeld aangesloten. Helemaal draadloos werkte gewoon niet optimaal.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:03

franssie

Save the albatross

@Smemi met @E-Vix hoe zijn de twee ruimtes (woon en zolder) met elkaar verbonden? Gaat dat via een gedeelde ruimte of niet?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smemi
@3dmazter Er loopt helaas ook geen CV-buis heen: er is alleen elektra die kant op, maar daar kan/mag je geen kabel langs leggen.

@E-Vix en @franssie ik moet inderdaad via het gedeelde trappenhuis naar zolder, dus een kabel via het trapgat zal vast niet op prijs worden gesteld door de VVE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
In de openingspost staat
Niet denderend, maar genoeg voor mijn use case.
Wat is het probleem van TS @Smemi nu eigenlijk....?

Of is dit een versie van de voor Tweakers zeer gebruikelijk vraag als "ik wil graag geld uitgeven aan nieuwe gadgets en zoekt nog een smoesje om dit te verantwoorden"

[ Voor 38% gewijzigd door Prisma16 op 01-10-2025 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smemi
@Prisma16 Ik wil niet meer maandelijks extra betalen aan KPN voor 2 SuperWifi punten die met regelmaat door aanpassingen van hun kant niet meer werken.

edit naar aanleiding van @Prisma16 's edit: en een beetje gadgets om de gadgets, wellicht O-)

[ Voor 24% gewijzigd door Smemi op 01-10-2025 15:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Kabel wordt het dus niet. Jammer maar soit.
Je huidige set ken ik niet, maar wellicht werkt het. Anders lees ik hier in veel topics veel over die deco setjes, dan eventueel drie inderdaad.

edit: en toch zou ik eerst powerline proberen, uitzoeken welke kabel naar boven gaat en daar een stopcontact op plaatsen.

[ Voor 24% gewijzigd door franssie op 01-10-2025 16:15 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Met die linkrates zou je de volle internet snelheid moeten halen van 100mbit (weet ff niet of je nu 10 of 100 upload hebt?)

Voor de hoogste snelheid kun je een triband setje kopen als de deco xe75 maar das niet gratis.
Met deze linkrates zou een 100mbit boven ook wel moeten lukken met bv 3x een deco x50.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:38
Prisma16 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 15:13:
Ik heb een vergelijkbare situatie. Ik heb een TP Link extender op een meter op 10 van de KPN box 12, en op een andere verdieping, staan. Vanaf de extender ga ik met een kabel naar mijn PC. Maar de wifi is op de verdieping uiteraard ook beter geworden.
Hoeft niet veel te kosten.
[Afbeelding]
Ja, maar die wel vaker voorbijkomende RE-190 van de Action heeft nu juist geen LAN poort en kan dan niet als AP/WiFi Bridge gebruikt kan worden.

Beter/flexibeler is dan de TP-Link RE200
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dbrrocAMhuAk60y56u4buPG0q0E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qaNMwgW3MVgGvzYybq4dYyya.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frant!c
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23-10 15:14
Hoe is je relatie met je bovenbuurvrouw? Eventueel één mesh-node op haar verdieping parkeren (de eventuele UTP aansluiting dichtkitten) en haar de stroomkosten vergoeden :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Of aan een touwtje buiten hangen :P

Dat gezegd hebbende, kan je niet stiekem langs een regenpijp iets leggen? Platte doorvoer utp stukjes gebruiken om langs klapramen te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Niet online

JJ Le Funk

franssie schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 17:02:
Of aan een touwtje buiten hangen :P

Dat gezegd hebbende, kan je niet stiekem langs een regenpijp iets leggen? Platte doorvoer utp stukjes gebruiken om langs klapramen te komen.
dit brengt mij wel op een idee: powerline verbinding opzetten naar een buitenstopcontact (schuurtje of fietsenhok kan ook) daarop AP1 aansluiten en dan vanaf zolder conncten met AP2 (privé mesh). zonder obstakels en constructies ertussen kan dat op 2G nog wel eens een goed signaal opleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:26

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Smemi schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 11:05:

[...]

Powerline
In the mean time ga ik toch nog maar een keer prutsen met de DVS650 powerline adapters. Wie weet kan ik de storingen die dat eerst gaf oplossen door een update, zoals @The_Doman voorstelde.
Daar zou ik niet vanuit gaan. Powerline is de kunst van data versturen over een medium - het stroomnet - dat er nooit voor ontworpen is. Maar uiteindelijk komt het neer op zelfde principes als WiFi of MoCA, alleen andere uitwerking.

Voor goede werking heb je een voldoende sterk signaal nodig en moet dat signaal zonder teveel interferentie doorkomen. Bij WiFi is genoeg signaal meestal je grootste probleem. Bij Powerline is het exact andersom: signaalsterkte is alleen het probleem als je over verschillende groepen moet, of als je prutst met verlengsnoeren. Interferentie is daarentegen je grootste utidaging. Omdat het stroomnet nooit voor dataoverdracht bedoeld is, is er geen requirement dat ander apparatuur de gebruikte frequenties (bij jouw set: 2-68MHz) mijdt.

Nu, wat doe je aan interferentie? Allereerst locatie: je hebt er meer last van naarmate je dichterbij de bron zit. Powerline adapters wil je dus zo ver mogelijk (over je electra gerekend) van schakelende adapters zoals (computer)voedingen en inverters voor zonnepanelen vandaan houden. Dan nog kan iets de boel helemaal wegblazen. Als je onderbrekingen ervaart moet je even nagaan wat op dat moment net actief geworden was: dat is de boosdoener die je wilt vermijden (lees: Powerline adapter of boosdoener verplaatsen indien mogelijk). Als je mogelijke stoorbronnen niet kunt vermijden is contra-intuitief vaak het beste om de stoorbron in de (doorlus) stopcontact op de Powerline adapter zelf te prikken, de meeste adapters hebben namelijk low-pass filters op de doorlus om stoorsignalen eruit te filteren.

Qua signaalsterkte wil je bovenal geen verlengsnoeren gebruiken: altijd Powerline adapters direct in de muur prikken. Verder wil je absoluut op zelfde fase werken - maar dat zit je al als het in het verleden werkte. Zelfde groep is meestal minder noodzakelijk, maar van groep naar groep moet het signaal via de meterkast, dus zal het wel zwakker zijn dan op zelfde groep. Wat in een situatie als dit een goed idee zou kunnen zijn: plaats de Powerline adapter in de meterkast, trek desnoods een netwerkkabel van je router naar de meterkast als die daar niet staat.

Tenslotte de vraag of een ander adapter beter gaat werken... dat hangt af van je stroomnet, specifieker van de vraag of je stopcontacten zowel op zolder als in de hoofdwoning geaard zijn of niet. Jouw huidige adapters hebben maar een antennepaar die op fase-nul aangesloten zitten, dus aarding maakt niet uit. Maar als je wel beschikking hebt over randaarde kun je meer snelheid maar vooral ook stabiliteit krijgen met een set adapters die twee antenneparen hebben ("MIMO" ondersteunen). Daarnaast kun je voor meer snelheid kijken naar adapters die G.hn wave 2 gebruiken ipv de HomeplugAV 2.0 van de huidige adapters, dat levert 2-3 keer de snelheid op - maar verandert weinig aan de betrouwbaarheid. De enige G.hn wave 2 adapters in NL die ik ken zijn de Devolo Magic 1 (SISO, geen randaarde) en 2 (MIMO, randaarde).
3 mesh nodes
Als dat toch weer problemen geeft, ga ik voor drie mesh nodes en bestudeer ik de buyers guide waar @balfnl naar linkte nog eens goed om een keuze te maken. De Asus Zenwifi BD4's stuur ik maar terug: dat is er sowieso eentje te weinig en waarschijnlijk ook niet de beste keuze.
Die guide is een van de betere. Er is een idiote wildgroei aan mesh-sets met ondoorzichtige naamgeving en snelheidsaanduiding. Het is bovenal zaak om je eisen scherp te krijgen.

Als je exact zelfde specs wilt als de KPN SuperWiFi zou je kunnen kijken naar de TP-Link Deco X60. Maar gezien je zeer bescheiden verbinding is de vraag of je die hoge specs nodig hebt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smemi
Dank voor alle reacties! Kabel naar buiten of een powerline adapter buiten inpluggen werkt helaas niet bij dit gebouw. Wel heel creatieve suggesties!

De powerline adapters binnen geven toch te vaak storingen helaas. Ik heb überhaupt niet veel stopcontacten, waardoor ik interferentie niet echt kan voorkomen.

Heb nu dus naar aanleiding van de aanbeveling van @laurens0619 een set van 3 deco x50 besteld. Ben heel benieuwd hoe dat gaat bevallen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
Smemi schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 12:05:
Dank voor alle reacties! Kabel naar buiten of een powerline adapter buiten inpluggen werkt helaas niet bij dit gebouw. Wel heel creatieve suggesties!

De powerline adapters binnen geven toch te vaak storingen helaas. Ik heb überhaupt niet veel stopcontacten, waardoor ik interferentie niet echt kan voorkomen.

Heb nu dus naar aanleiding van de aanbeveling van @laurens0619 een set van 3 deco x50 besteld. Ben heel benieuwd hoe dat gaat bevallen!
Ik ben benieuwd of dit beter werkt dan superwifi van KPN. Wil je ons op de hoogte houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smemi
Installatie van de TP-link Deco x50 set is gelukt. Het werkt, maar ik heb wel lagere snelheid op zolder dan met de SuperWifi-punten. Met de SuperWifi-punten haalde ik 53Mbps download, 28Mbps upload op zolder. Met de Deco's haal ik daar nu 40Mbps download en 20Mbps upload.
Iemand een idee hoe dat komt? Of zijn de SuperWifi's toch gewoon beter en moet ik accepteren dat ik "vastzit" aan KPN hardware?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:08
Die super wifi punten zijn van prima kwaliteit en waarschijnlijk beter.
Als je een Experiabox hebt is het zo wie zo slimmer die super wifi punten te blijven gebruiken.

Wifi is voornamelijk afhankelijk van de demping en niet zo zeer van de AP's zelf.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Qua hardware zijn ze vergelijkbaar en imho zijn de resultaten ook vergelijkbaar.

Ik snap niet waarom je met de superwifi slechts 50mbit haalde met een 4 en 2gb linkspeed in de keten. Maar als ik de resultaten nu van je deco zie denk ik dat die data niet helemaal
Klopte

Afhankelijk van de positionering en wanneer meet kan het wat schommelen.

Welke linkspeed tussen de accesspoints zie je? Wat zegt de app?

[ Voor 30% gewijzigd door laurens0619 op 03-10-2025 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smemi
Hoe kan ik de linkspeed van de deco's zien? Wat ik in ieder geval kan vinden is van main deco naar deco op de kast -40dBm, van deco op de kast naar deco op zolder -59dBm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Smemi schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 14:16:
Hoe kan ik de linkspeed van de deco's zien? Wat ik in ieder geval kan vinden is van main deco naar deco op de kast -40dBm, van deco op de kast naar deco op zolder -59dBm.
Dat is al een goed begin en zijn goede waardes

Zijn de links 2.4 of 5ghz?

De werkplek op zolder, heb je die bedraad aan dr laatste node aangesloten of draadloos?
En indien draadloos, 2.4 of 5ghz en welke dbm?

[ Voor 3% gewijzigd door laurens0619 op 03-10-2025 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smemi
Bij de links tussen de Deco's kan ik het niet zien, daar staat alleen "Connected to Living Room (2.4GHz/5GHz).

De verbinding met m'n laptop op zolder is momenteel draadloos: ik zou inderdaad kunnen kijken of ik daar nog een kabel kan leggen naar de Deco. De verbinding is nu 5GHz met "Strong" link (gek genoeg kan ik de dbms van andere verbindingen wel zien, maar niet die van apparaten die connected zijn met de zolder Deco).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Smemi schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 15:45:
@3dmazter Er loopt helaas ook geen CV-buis heen: er is alleen elektra die kant op, maar daar kan/mag je geen kabel langs leggen.
Wie zegt dat dat niet mag?
Zolang zowel de stroomkabels als de datakabel geïsoleerd zijn uitgevoerd dan zou dat (mits je een kabel kunt trekken zonder de kabel zelf of de kabels die al in de buis liggen te beschadigen) eigenlijk geen probleem hoeven te zijn. Mocht je bezorgd zijn over interferentie dan kun je een afgeschermde UTP kabel gebruiken.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Smemi schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 18:15:
Bij de links tussen de Deco's kan ik het niet zien, daar staat alleen "Connected to Living Room (2.4GHz/5GHz).

De verbinding met m'n laptop op zolder is momenteel draadloos: ik zou inderdaad kunnen kijken of ik daar nog een kabel kan leggen naar de Deco. De verbinding is nu 5GHz met "Strong" link (gek genoeg kan ik de dbms van andere verbindingen wel zien, maar niet die van apparaten die connected zijn met de zolder Deco).
Toch gek dat zo weinig overhoudt

Ik zou het systematisch per node testen

Laptop met utp aan experiwbox, speedtest
Laptop met utp aan deco1, speedtest
Laptop met utp aan deco2, speedtest
Laptop met utp aan deco3, speedtest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Yaksa Langs mag het dacht ik ook, maar niet in een buisje bij de 230V. Tenzij dan weer ymvk oid.
Maar daar zijn tig topic over.
Maar naast is natuurlijk relatief ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
franssie schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 19:03:
@Yaksa Langs mag het dacht ik ook, maar niet in een buisje bij de 230V. Tenzij dan weer ymvk oid.
Maar daar zijn tig topic over.
Maar naast is natuurlijk relatief ook.
30 jaar geleden hadden mn broers en ik thuis 2x coax naast elektra door de elektra buis heem getrokken voor bnc netwerk en coax tv. Werkte perfect :+

Als ik ts was zou ik idd de mogelijkheden hiervan opzoeken. Evt fiber ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
Ben(V) schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 13:39:
Die super wifi punten zijn van prima kwaliteit en waarschijnlijk beter.
Als je een Experiabox hebt is het zo wie zo slimmer die super wifi punten te blijven gebruiken.

Wifi is voornamelijk afhankelijk van de demping en niet zo zeer van de AP's zelf.
Aanvullend op deze opmerking van @Ben(V) , De normering van wifi dekt veel eigenschappen van de hardware waaronder het maximaal uit te zenden vermogen. Hierdoor is er slechts een beperkte correlatie tussen prijs van de apparatuur en de kwaliteit van de wifi verbindingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:26

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Smemi schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 14:16:
Zijn ze ook daadwerkelijk op die manier verbonden? Dus verbindt de Deco op zolder met de Deco op de kast - en niet direct met de main Deco?

In dat geval staat de Deco op de kast te dichtbij de main Deco en/of de Deco op zolder staat te diep de zolder in.

Bij ideale plaatsing met twee nodes achter elkaar is de RSSi van verbinding 1 gelijk aan de RSSI van verbinding 2. Bovendien wil je in een situatie als dit je bovenste node niet hebben waar je helemaal geen signaal had, maar op 2/3 van de afstand (volgens signaalpad) tussen de hoofdDeco en die plek.

Bij twee draadloze hops vind ik de ervaren prestaties overigens helemaal niet zo raar. Al is de volledige rekensom wat genuanceerder, je kunt grof stellen dat iedere extra draadloze hop de prestaties halveert. Bedenk dat er sowieso ook al 1/3 overhead is in de protocollen. Dus als je op de client een link rate van pakweg 500Mbps hebt, dan zou je bij optimale configuratie verder netto tussen client en Deco waar het mee verbindt zo'n 333Mbps netto halen. Met een extra draadloze hop tussen de Deco's kom je dan uit rond de 166Mbps en met een derde draadloze hop misschien 80Mbps. En dat is bij optimale plaatsing, dus RSSI 1 = 2 = 3. Hier weten we een van de drie helemaal niet, maar bij de andere twee zien we 40dBm vs 59dBm, dus plaatsing is sowieso niet optimaal. Dan moet je uitgaan van de slechtste van de twee verbindingen als bepalend voor prestaties en dan is 50Mbps volledig in lijn der verwachtingen.
Smemi schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 13:30:
Installatie van de TP-link Deco x50 set is gelukt. Het werkt, maar ik heb wel lagere snelheid op zolder dan met de SuperWifi-punten. Met de SuperWifi-punten haalde ik 53Mbps download, 28Mbps upload op zolder. Met de Deco's haal ik daar nu 40Mbps download en 20Mbps upload.
Iemand een idee hoe dat komt? Of zijn de SuperWifi's toch gewoon beter en moet ik accepteren dat ik "vastzit" aan KPN hardware?
Ik had het hierboven al genoemd: de KPN SuperWiFi heeft 4x4 MIMO (4 antenneketens) waar de x50 maar 2x2 heeft. Dat betekent dat de bandbreedte van de backhaul (tussen nodes onderling) de helft is. Daarom raadde ik voor gelijke prestaties de x60 aan. Dus ja, dit was te verwachten.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Wat is je probleem met KPN? Algehele betrouwbaarheid van de hardware?

Als dat zo is: modem er ook uit.

Dan zou ik op marktplaats een Fritzbox zien te vinden en dan twee of 3 repeaters, minimaal van het type 2400 of hoger. Ik zou met 2 beginnen.

Je kan eenmaal in dat ecosysteem ook nog aan de powerline gaan, maar gezien je omschrijving moet je er hier al mee uit komen. Kabels trekken is altijd beter, maar je hebt al aangegeven dat voor je usecase de snelheid afdoende is en mijn conclusie is derhalve dat je stabiliteit zoekt.
Dan: modem eruit en in de doos, superwifi op marktplaats, gesprek met chatgpt in de prullenbak (stupiditeit verspreider) en op naar de Duitse degelijkheid en wat nuchterheid.

Qua Fritzbox: ik zou voor de 75xx boxen gaan.

En wat doe je daar boven? Beetje online meetings of veel up- en downloaden? Voor meetings is de snelheid van je deco prima.

[ Voor 7% gewijzigd door Miezie op 04-10-2025 11:12 ]

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
Je kan ook twee kpn super wifi kastjes kopen, nieuw of via marktplaats oid, ben je op dat punt van KPN af.

Je kunt van alles van KPN vinden maar ik lees nergens dat er draadloze wifi systemen zijn die significant beter zijn dan experiabox met superwifi's.

[ Voor 59% gewijzigd door Prisma16 op 04-10-2025 11:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smemi
Dank voor alle uitgebreide reacties! Voorlopig ben ik tevreden met de Deco x50 oplossing. Komende week zal ik merken hoe het gaat tijdens de werkweek, maar aangezien het voornamelijk om videocalls gaat en wat code binnenhalen/pushen voorzie ik niet veel problemen. Ter verduidelijking wat de snelheden betreft: ik heb een abonnement van 100Mbps down en 10Mbps up (ja echt, 10). Als ik recht naast het modem zit (en deco node 1) krijg ik draadloos een snelheid van 98Mbps down en, gek genoeg, 31Mbps up. Op zolder haal ik nu 40 Mbps down en 20 Mbps up (wat dus nog steeds een hogere upload snelheid is dan ik officieel hoor te krijgen).

Wat betreft Deco x50 vs x60: die upgrade had waarschijnlijk nog net wat meer snelheid daar boven kunnen krijgen door betere wireless backhaul, maar ook met meer energieverbruik, dus ik ben alsnog blij met de keuze:
https://tweakers.net/revi...-meer-energiegebruik.html

Ik hoef niet volledig van KPN af: een eigen modem is wat mij betreft te veel gedoe voor te weinig winst. Ik vind het prettig dat ik met deze setup niet meer van KPN-apparatuur afhankelijk ben om wifi naar zolder te krijgen. Als m'n abonnement afloopt kan ik eenvoudig overstappen zonder dat ik het wiel opnieuw hoef uit te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Smemi schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 15:49:
<> Als m'n abonnement afloopt kan ik eenvoudig overstappen zonder dat ik het wiel opnieuw hoef uit te vinden.
Dat is dus inderdaad het voordeel van je eigen netwerk regelen, andere provider is stekkertjes wisselen en door.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smemi
Kleine update: vandaag 80 Mbps download en 30 Mbps upload gemeten op zolder. Thuiswerken gaat dan ook helemaal prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
Smemi schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 13:30:
Kleine update: vandaag 80 Mbps download en 30 Mbps upload gemeten op zolder. Thuiswerken gaat dan ook helemaal prima!
Ja de luchtdruk is nu ook een stuk hoger! ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jleib-IeFNOUO__5qfXhWAAbe8g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uYglPlJ4MduFv9tIITHHkBYM.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@Smemi
Mooi om te lezen :)

Toch had ik met jouw signaalsterkte nog wel iets hoger verwacht maar je blijft natuurlijk met 3 apparaten tegelijk op een bepaalde frequentie wifi verkeer genereren. Een X60 met 4x4 was inderdaad een betere keuze geweest voor het geld of een XE75pro met aparte frequentie voor backhaul maar dit zou ook al goed genoeg zijn.

Je laatste client bekabeld aansluiten zou al verbetering moeten geven, heb je dat al eens getest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
laurens0619 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 14:05:
@Smemi
Mooi om te lezen :)

Toch had ik met jouw signaalsterkte nog wel iets hoger verwacht maar je blijft natuurlijk met 3 apparaten tegelijk op een bepaalde frequentie wifi verkeer genereren. Een X60 met 4x4 was inderdaad een betere keuze geweest voor het geld of een XE75pro met aparte frequentie voor backhaul maar dit zou ook al goed genoeg zijn.

Je laatste client bekabeld aansluiten zou al verbetering moeten geven, heb je dat al eens getest?
Er worden allemaal nuttige tips aan @Smemi gegeven maar ik lees nergens dat iemand kan uitleggen waarom andere draadloze kastjes een betere verbinding zouden geven van kpn superwifi....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Prisma16 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 14:47:
[...]

Er worden allemaal nuttige tips aan @Smemi gegeven maar ik lees nergens dat iemand kan uitleggen waarom andere draadloze kastjes een betere verbinding zouden geven van kpn superwifi....
Ik ook niet :) zou ook niet weten waarom, die superwifi dingen zijn prima. Enige reden dat ts ze wegwilde is omdat hij niet van kpn afhankelijk wil zijn

Maar zoals ik eerder schreef had ik met de waardes die ts postte een hogere snelheid met kpn superwifi verwacht maar dus ook met deze setup (ook al 2x2 vs4x4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Prisma16 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 14:47:
[...]

Omdat dat de vraag niet was. De vraag was een alternatief zonder abonnement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
franssie schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 14:53:
[...]

Omdat dat de vraag niet was. De vraag was een alternatief zonder abonnement.
Je kan die kpn wifi kastjes ook gewoon kopen....
Pagina: 1