Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smemi
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 22:06
Ik ze even door de bomen het bos niet meer en hoe meer ik lees, hoe meer ik merk dat ik er gewoon nét niet genoeg van weet om te weten wat wijsheid is.

Mijn situatie:
Ik woon op de eerste verdieping in een gelijkvloers appartement, maar heb ook nog een zolderkamer die ik als thuiskantoor gebruik. Hiertussen zit het appartement van mijn bovenbuurvrouw. Ik heb een KPN box 12. Momenteel heb ik wifi op zolder voor elkaar gekregen met daarnaast twee SuperWifi 2 units. Na wat gezeik met KPN wil ik daar vanaf en die SuperWifi 2 units vervangen door eigen apparatuur.
Nou zit het eerste SuperWifi-punt draadloos aangesloten en staat op een kast om dichterbij de zolder te komen. Het tweede SuperWifi-punt staat op zolder, ongeveer recht boven het eerste punt. Op die manier krijg ik een downloadsnelheid van 50Mbps en upload van 25 Mbps voor elkaar op zolder. Niet denderend, maar genoeg voor mijn use case.

Voor de volledigheid: de hoogte van mijn appartement is 2,72m en de KPN box 12 staat op de grond, dus er is zo'n 5,44m verticaal te overbruggen als er een punt op zolder direct boven zou staan. Mijn SuperWifi punt op de kast staat zo'n 3 meter verderop op een kast van 1,7m. Het SuperWifi punt daarboven staat dus zo'n 4,42m boven het eerste punt.

Na een gesprek met ChatGPT heb ik een set van twee Asus Zenwifi BD4 units aangeschaft, omdat ChatGPT beweerde dat die in dezelfde opstelling als de SuperWifi-punten konden worden aangesloten met een beter resultaat. Inmiddels heb ik na zelf wat verder zoeken het idee gekregen dat dat niet zal kloppen: als ik het goed heb, kan ik een Asus Zenwifi BD4 niet zomaar een draadloze mesh laten maken met de KPN box 12. Correct me if I'm wrong.

Wat ik denk dat wel kan: 1 van de Asus Zenwifi BD4's als router naast de KPN Box 12 zetten (en wifi uitzetten op de box 12) en vervolgens de 2e Asus Zenwifi BD4 een mesh laten maken met die eerste. Ik ben alleen bang dat ik daarmee de wifi niet naar zolder krijg, omdat ik dan niet de hoogte in kan door een punt op de kast te zetten (daar kom ik bedraad niet heen).

Wat raden jullie aan? Kan ik de BD4's beter ruilen voor een set van 3? Of zijn ze voor mijn wensen sowieso overpowered en is er een andere manier om de SuperWifi's te vervangen?

ps. vergeef me mijn onwetendheid! Ik heb vast allemaal termen verkeerd gebruikt etc. I'm here to learn! Vertel me vooral waar ik nog gaten in mijn kennis heb!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plag
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:41
Is het mogelijk om een ethernet kabel te trekken tussen de verdiepingen? Dan kun je het tweede acces punt met een ethernet kabel aansluiten dat geeft het meest stabiele resultaat voor beide verdiepingen.

Als dat niet kan kun je eventueel powerline adapters overwegen om de ethernet connectie over je stroomkabels naar de zolderkamer te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smemi
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 22:06
Ethernetkabel trekken is vrees ik niet heel makkelijk in dit gebouw. Powerline heb ik ooit geprobeerd met een oude "draadloze verbindingsset" van KPN: dat waren twee DVS650 dingen. Daardoor viel helaas om de haverklap het internet eruit. Ik weet niet precies waarom, dus kan ook niet met zekerheid zeggen dat een betere/modernere powerline adapter hetzelfde resultaat zal hebben. Is dat misschien iets dat ik zou moeten uitproberen eerst? En zo ja, wat voor adapter is dan aan te raden? Of is de kans klein dat dat werkt, omdat het met de DVS650 dingen problemen gaf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02:20
Ik snap je post niet helemaal maar als dat kpn superwifi werkte kun je dat nabouwen met eigen apparatuur.

Je had dus eerst
Experiabox-5ghz-superwifi1-2.4ghz-superwifi2

Tenminste dat is een gokje dat ze zo verbonden waren. Miss kun je screenshot vd experiabox posten?

Je krijgt dan:
Experiabox-utp-meshnode1-5ghz-meshnode2-2.4ghz-meshnode3

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

coax is wel aangelegd van meterkast tot zolder? die kan je ook mis/gebruiken zoals powerline dat doet over het stroomnet. ik heb hier overigens geen ervaring mee.

je mist denk ik een hop op de 1e verdieping om een mesh te creëren met je huidige apparatuur zonder teveel signaalverlies naar zolder (meestal gewapend beton en dat keer 2 waar het signaal doorheen moet beuken).
maar het is wel het proberen waard, misschien heb je geluk als je de AP's in verticaal opzicht onder elkaar kan plaatsen.

[ Voor 13% gewijzigd door JJ Le Funk op 30-09-2025 21:01 ]

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:14
als je geen ethernet kabel kan trekken, zou ik odido klik en klaar adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02:30
Smemi schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 20:27:
Powerline heb ik ooit geprobeerd met een oude "draadloze verbindingsset" van KPN: dat waren twee DVS650 dingen. Daardoor viel helaas om de haverklap het internet eruit. Ik weet niet precies waarom, dus kan ook niet met zekerheid zeggen dat een betere/modernere powerline adapter hetzelfde resultaat zal hebben. Is dat misschien iets dat ik zou moeten uitproberen eerst? En zo ja, wat voor adapter is dan aan te raden? Of is de kans klein dat dat werkt, omdat het met de DVS650 dingen problemen gaf?
Zelf heb ik hier diverse Powerline/DVS adapters in gebruik.
Ik weet niet of je die DVS 650's nog hebt?
Je kan dan het Devolo cockpit tool eens gebruiken om de verbinding te monitoren/configureren.
Misschien is er een update voor je KPN DVSpowerline adapters beschikbaar?
KPN: Draadloze Verbindingsset Problemen Oplossen / Updaten
Pagina: 1