digitale verwarming en houtkachel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaas34269
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 14:10
Mijn vraag
Welk systeem kan dat wat ik hieronder beschrijf

Relevante software en hardware die ik gebruik
verwarmingsketel remeha

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Tado zegt dat het niet kan.

Ik wil mijn huis per ruimte kunnen verwarmen, zodanig dat de ketel pas aanspringt als er ergens warmte gevraagd wordt. Daar zijn verschillende systemen voor zoals evohome. 's Avonds stoken we op hout en om die warmte kwijt te kunnen moeten enkele radiators dan alsnog open, maar zonder de cv ketel aan te zetten. Is er een systeem waarbij dat kan? Bv door een besturing vanuit de centrale of zo.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:33
Klaas34269 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 16:58:
's Avonds stoken we op hout en om die warmte kwijt te kunnen moeten enkele radiators dan alsnog open,
Hoe gaan die radiatoren de warmte afvoeren?

Je zal dan ook de pomp aan moeten zetten om het water in beweging krijgen. En dan is het nog maar de vraag hoeveel warmte zich door het water laat opnemen in de woonkamer.

Ik vermoed dat je onder aan de streep efficienter bezig bent als je stopt met stoken op hout.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaas34269
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 14:10
Dag, de kachel heeft een eigen pomp die aanspringt. En ik kan je vertellen dat de radiatoren die ik opendraai toch soms "gloeiend" heet worden, dus daar zit ik niet over in. We hebben het systeem al jaren.
Vraag, waarom kreeg ik geen mail toen deze reactie geplaatst werd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:55

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Gokje, detail dat mist is dat je een houtkachel hebt met wateraansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:32
Misschien moet je eerst iets meer informatie over je systeem geven @Klaas34269.
Er zijn inderdaad verschillende systemen die ongeveer kunnen wat jij wilt (aanname aangezien niet alles duidelijk is), maar zal wel configureren worden.

Let op, onderstaand is gebaseerd op aannames:
je hebt een Remeha CV ketel die met een interne pomp het CV water rondpompt door de radiatoren (en vloerverwarming?) Wanneer er warmtevraag is zal de remeha het CV water opwarmen en rondpompen naar het afgiftesysteem.
Wanneer je de kachel aanzet zal de temperatuur op je thermostaat (of thermostaten) zo hoog zijn dat zij geen warmtevraag meer hebben en de CV zal dus stoppen met pompen en b.v. tado thermostaatkranen zullen dichtgaan (radiator afsluiten). Als je de pomp van de kachel dan wel aanzet zal hij geen flow kunnen generen en zeker geen warmteafgifte (of de nodige afkoeling voor je kachel).

Als bovenstaande ergens in de buurt komt, zul je toch iets meer moeten tweaken (ben je op de juiste plek); om bijvoorbeeld als je de kachel aanzet de setpoint van je radiatoren te verhogen zodat die niet open gaan, maar gelijktijdig zorgen dat je CV ketel niet aanvliegt (want dat gebeurt normaliter).

Vragen: zet je ook een schakelaar om als je de kachel aanzet om die pomp aan te zetten, of gaat die op temperatuur sturing?

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen