Bed zonder 'Smart' functies, recht op gratis Add-on?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernard0343
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16:13
Hoi Allemaal,

Begin augustus heb ik bij een grote woonwinkel een bed gekocht van een bekend Nederlands merk. De bedbodems zijn elektrisch verstelbaar. Op de site van deze woonwinkel werd aangegeven dat ik de bedbodems ook via een app kon verstellen (en aan Google Home kon koppelen). Dit werd door de verkoper bevestigd. Voor levering grinnikte ik daar nog wat over, maar nu dit bed geleverd is, werd de meerwaarde hiervan me snel duidelijk. Want, twee exact gelijke afstandsbedieningen, relatief klein, betekent al snel dat ik de afstandsbediening kwijt ben, de afstandsbediening van de Missus pak etc... Dus hop! koppelen aan de app dat bed!

Maar helaas... Dat lukte niet. Na contact met de klantenservice van de fabrikant bleek dat mijn bed niet aan de app van de fabrikant te koppelen was. Dit omdat deze koppeling niet voldeed aan de onlangs aangescherpte eisen van EU-richtlijn ‘Radio Equipment Directive (2014/53/EU)’. Dat is fors balen. Maar... er lijkt een oplossing te komen (...ooit..). De fabrikant is bezig met het ontwikkelen van een add-on voor de bedbodem die wél voldoet aan eerdergenoemde EU-richtlijn. Joepie!

Ik ben van mening dat deze add-on kosteloos gemonteerd dient te worden, immers, de verkoper én de website van de woonwinkel hebben mij een koppeling met een app beloofd en dat kan nu niet. Maar dat ik deze mening toegedaan ben, betekent nog niet gelijk dat deze woonwinkel daarmee akkoord gaat, ook omdat de prijs van deze add on, op dit moment, niet bekend is én het nog niet duidelijk is wanneer deze beschikbaar is.

Mijn vraag is dus, in hoeverre sta ik in mijn recht, en in hoeverre kan ik bij de woonwinkel afdwingen dat deze add on kosteloos geleverd en gemonteerd zal worden, ook als deze pas bijvoorbeeld halverwege 2026 beschikbaar komt?

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:13
Of je er recht op hebt weet ik niet (hoewel het me wel logisch lijkt).

Je hebt echter nog geen idee wanneer de fabrikant de add-on op de markt brengt? Dit kan zomaar een hele lange tijd duren nog. Ben je dan wel bereid daarop te wachten?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Dat lijkt op non conformiteit. De winkel heeft een verwachting gewekt, (smart functies), jij hebt nagevraagd en dit is bevestigd. Dan mag je dus verwachten dat die functie er ook echt op zit. Als dat later niet zo blijkt dan beantwoord het geleverde product dus niet aan de overeenkomst.

Je hebt dan drie opties: verkoper laten herstellen (dit kan niet, zoals je zelf al aangeeft), omruilen voor een ander exemplaar (dit zou dan een ander model zijn) dat wel aan de overeenkomst beantwoord, of ontbinden van de koop.

Dat klinkt allemaal als gedoe, is dat het je waard? Een deal met de verkoper waarbij hij de tijd krijgt om de fabrikant de module te laten leveren lijkt me redelijk, maar wel met een ‘eindtijd’. Spreek bijvoorbeeld af dat als over zes maanden het gebrek nog niet is hersteld, je de andere opties wil hanteren (omruilen, ontbinden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:29
Of een korting ter hoogte van de verwachte prijs van de nieuwe module toegekend krijgen - mocht de verkoper in de tussentijd failliet gaan, dan kun je met die korting de module elders zelf aanschaffen. Dan loop je nog wel een risico mocht de fabrikant de module nooit beschikbaar maken.

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:39

Mavamaarten

Omdat het kan!

Over welk bed gaat dit?
Over juridische zaken kan ik weinig nuttigs toevoegen, maar tweaker-gewijs valt dat bed misschien wel op andere manieren te bedienen. Ik denk bv aan Home Assistant via een Bluetooth-proxy. Of via Wi-Fi via een add-on. Maar daarvoor moeten we wel weten wat voor bed het is en welke connectiviteit dat ding gebruikt.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• CyberFly
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 14:15
Koop een klittenband setje bij de Action. Plak het op de afstandsbediening. Nu heeft de afstandsbediening een vaste plaats. Je kan zelfs per afstandsbediening het andere stukje klittenband er op plakken zodat je kan voelen welke het is.

Geen antwoord op jouw vraag. Maar wel een oplossing voor het probleem. 😀

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10:53
Dat is een hele interessante casus. Want de verkoper heeft geleverd wat er besteld is. Alleen de EU heeft bepaald dat het niet kan/mag. En is de verkoper daar dan verantwoordelijk voor? Er wordt gewerkt aan een add on. Wat dat dan precies inhoud is ook natuurlijk onduidelijk en wat het moet kosten natuurlijk.

How are you doing?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
stftweaker schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 10:47:
Dat is een hele interessante casus. Want de verkoper heeft geleverd wat er besteld is. Alleen de EU heeft bepaald dat het niet kan/mag. En is de verkoper daar dan verantwoordelijk voor? Er wordt gewerkt aan een add on. Wat dat dan precies inhoud is ook natuurlijk onduidelijk en wat het moet kosten natuurlijk.
Natuurlijk is de verkoper verantwoordelijk voor het voldoen aan wet- en regelgeving betreffende de producten die hij verkoopt. De leverancier heeft niet geleverd wat er besteld is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TunderNerd
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:35
Over het legal kader:
de RED gaat zeer waarschijnlijk weer ingetrokken worden in 2027, de CRA (Cyber Resiliance Act) zal de taak overnemen. Weet dat er geen IACS (Industrial Automated Control Systems) in de CRA vermeld staan, en daarmee dit bezwaar zeer waarschijnlijk van tafel gaat worden geveegd.
Hoewel de nieuwe MR (Machine Regulation) wél protectie tegen corruptie vereist, en ben je weer "terug bij af".
Als consument:
Zij mogen het product dat incomplient is niet op de markt brengen, hoe dit op jouw consumentenrecht inhaakt weet ik niet exact. Ze hebben wel een ondeugelijk product geleverd, en daar kan iemand met méér consumentenrecht verstand vast verder op bouwen!

Heel veel succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:57

Pathogen

Shoop Da Whoop

Grote kans dat de winkel je een compensatie al willen aanbieden. Zoiets meteen laten escaleren naar wetmatigheden is typisch hier, ik zou vooral naar de praktische oplossing gaan kijken. Gewoon even bellen en aanhoren wat ze te zeggen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

talin

ES-MA

neem een zwarte stift en zet een L en een R op de afstandsbediening, maak een sticker voor elke afstandsbediening, gebruik je soldeer apparaat om er een indicatie welke afstandsbediening waar bij hoort.

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernard0343
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16:13
Beste Allemaal,

Dank voor al jullie antwoorden en het meedenken! Hier heb ik echt wat aan!

Vooraf, het bed slaapt prima, echt heerlijk zelfs, dus de koop ontbinden is wmb niet nodig. Ik voel me wel wel ietwat 'bekocht', omdat er iets beloofd is, wat ik niet geleverd is. Ik heb inmiddels van de beddenfabrikant de mail ontvangen die hij, dit voorjaar, ruim voor datum aankoop, naar zijn dealers heeft gestuurd, ook naar de woonwinkel in kwestie. De woonwinkel was, dus, door de fabrikant op de hoogte gesteld. Sterker nog, in de mail wordt aangegeven dat de fabrikant nog contact met zijn dealers zal opnemen hierover. De woonwinkel is een grote speler (bekend van allerlei gesponsorde TV-programma's). Het zou mij hogelijk verbazen als de fabrikant geen contact met déze woonwinkel heeft gehad. Het zou me overigens niet verbazen als de boodschap van de fabrikant niet goed naar alle verkopers van deze winkel is gecommuniceerd (want, groot bedrijf, meerdere vestigingen etc....). Maar goed, de fabrikant heeft de winkel op de hoogte gesteld, en dat lijkt me niet onbelangrijk.

Ik zal nu proberen om op al jullie bijdragen te reageren, mocht ik jouw bijdrage vergeten zijn, excuses, natuurlijk waardeer ik deze ook!

@Gadgeteer Ik ben best wel bereid om op deze update te wachten, mits deze wél komt en mits dit goed vastgelegd wordt. Ik zal niet akkoord gaan met een telefonische toezegging van een verkoper. Eén en ander moet wel op schrift gesteld worden en geaccordeerd zijn door iemand die tekenbevoegd is (een manager / directeur / Klaas Vaak).

@Kurkentrekker Dank voor je suggestie om een tijdlimiet te stellen! Zou het redelijk zijn om, mocht deze termijn niet gehaald worden een schadeloosstelling (in geld of een hogere in shoptegoed) af te spreken? Zo ja, wat zou dan eigenlijk redelijk zijn in dit geval?

@coyote1980 Er is nog geen prijs van die add-on bekend, maar misschien kan ik ergens in de komende weken eens bij de fabrikant informeren of ze al een 'bandbreedte' hebben hiervoor. Al verwacht ik niet dat de woonwinkel omvalt (maar zeg nooit, nooit).

@Mavamaarten
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Dit bed had een integratie met Homey en Google Home, toevallig heb ik beiden hier thuis staan. Om nu een derde domotica-ding aan te schaffen.... Maar dank!

@CyberFly en @talin Slimme ideeën! Ik heb inmiddels gekleurde stickers op de afstandsbedieningen geplakt.

@stftweaker , @Wolly en @TunderNerd, de winkel heeft inderdaad niet geleverd wat zij beloofd hebben. Zij wisten dit omdat de fabrikant hen, ruim voor de datum van aankoop, hierover heeft geïnformeerd. De verkoper had kunnen/moeten weten dat hij een bed verkocht zonder deze 'smart' functies.
Ondanks dat heeft de winkel tot op heden de informatie op zijn site tot op heden niet aangepast (ik heb screenshots gemaakt, uiteraard).
Ik denk dat in deze casus de fout / vergissing duidelijk bij de winkel ligt, immers ze zijn door de fabrikant, vooraf, geïnformeerd.

Máár de gedachte van @TunderNerd is wél een interessante voor lieden met kennis van het consumentenrecht (@Kurkentrekker?). Wat als functies van een gekocht product worden uitgeschakeld (bijvoorbeeld door een firmware update van een fabrikant) omdat door voortschrijdend inzicht van de wetgever die functies niet meer veilig geacht worden? Wat zijn dan de rechten van de consument?

@Pathogen, Natuurlijk stuur ik eerst een vriendelijke mail naar de klantenservice en zie dan waarmee ze komen. Ik heb mijn rechtsbijstandsverzekering niet gebeld, en niet alleen omdat deze tip (nog) niet langsgekomen is in dit topic ;).
offtopic:
Ik hobbel, in verschillende hoedanigheden al een jaar of dertig mee in d'IT / interwebs. Als iemand mij dertig jaar geleden had verteld dat ik zou klagen over het feit dat mijn bed niet met internet verbonden zou krijgen, had ik hem of haar voor gek verklaard... 8)7

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik weet niet wat je ervoor hebt betaald en hoe belangrijk deze functie nu echt voor je is. Als je auto niet naar links stuurt is dat een groter gebrek dan dat je bed niet met een app wil praten natuurlijk. Ik neem aan dat je ondanks alles nog lekker slaapt.
Ik zou ze een half jaar geven. Als het dan nog niet is opgelost zou ik nu vastleggen dat je dan een compensatie krijgt die jij redelijk vindt. Als ze daar nu niet in mee willen dan hebben ze er zelf ook geen vertrouwen in dat het nog goed komt. Leg de bal dan maar bij hen om ergens mee te komen, je kunt altijd nog ontbinden als het echt lastig wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

talin

ES-MA

Bernard0343 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 15:00:
Beste Allemaal,

Dank voor al jullie antwoorden en het meedenken! Hier heb ik echt wat aan!

Vooraf, het bed slaapt prima, echt heerlijk zelfs, dus de koop ontbinden is wmb niet nodig. Ik voel me wel wel ietwat 'bekocht', omdat er iets beloofd is, wat ik niet geleverd is. Ik heb inmiddels van de beddenfabrikant de mail ontvangen die hij, dit voorjaar, ruim voor datum aankoop, naar zijn dealers heeft gestuurd, ook naar de woonwinkel in kwestie. De woonwinkel was, dus, door de fabrikant op de hoogte gesteld. Sterker nog, in de mail wordt aangegeven dat de fabrikant nog contact met zijn dealers zal opnemen hierover. De woonwinkel is een grote speler (bekend van allerlei gesponsorde TV-programma's). Het zou mij hogelijk verbazen als de fabrikant geen contact met déze woonwinkel heeft gehad. Het zou me overigens niet verbazen als de boodschap van de fabrikant niet goed naar alle verkopers van deze winkel is gecommuniceerd (want, groot bedrijf, meerdere vestigingen etc....). Maar goed, de fabrikant heeft de winkel op de hoogte gesteld, en dat lijkt me niet onbelangrijk.

Ik zal nu proberen om op al jullie bijdragen te reageren, mocht ik jouw bijdrage vergeten zijn, excuses, natuurlijk waardeer ik deze ook!

@Gadgeteer Ik ben best wel bereid om op deze update te wachten, mits deze wél komt en mits dit goed vastgelegd wordt. Ik zal niet akkoord gaan met een telefonische toezegging van een verkoper. Eén en ander moet wel op schrift gesteld worden en geaccordeerd zijn door iemand die tekenbevoegd is (een manager / directeur / Klaas Vaak).

@Kurkentrekker Dank voor je suggestie om een tijdlimiet te stellen! Zou het redelijk zijn om, mocht deze termijn niet gehaald worden een schadeloosstelling (in geld of een hogere in shoptegoed) af te spreken? Zo ja, wat zou dan eigenlijk redelijk zijn in dit geval?

@coyote1980 Er is nog geen prijs van die add-on bekend, maar misschien kan ik ergens in de komende weken eens bij de fabrikant informeren of ze al een 'bandbreedte' hebben hiervoor. Al verwacht ik niet dat de woonwinkel omvalt (maar zeg nooit, nooit).

@Mavamaarten
***members only***
Dit bed had een integratie met Homey en Google Home, toevallig heb ik beiden hier thuis staan. Om nu een derde domotica-ding aan te schaffen.... Maar dank!

@CyberFly en @talin Slimme ideeën! Ik heb inmiddels gekleurde stickers op de afstandsbedieningen geplakt.

@stftweaker , @Wolly en @TunderNerd, de winkel heeft inderdaad niet geleverd wat zij beloofd hebben. Zij wisten dit omdat de fabrikant hen, ruim voor de datum van aankoop, hierover heeft geïnformeerd. De verkoper had kunnen/moeten weten dat hij een bed verkocht zonder deze 'smart' functies.
Ondanks dat heeft de winkel tot op heden de informatie op zijn site tot op heden niet aangepast (ik heb screenshots gemaakt, uiteraard).
Ik denk dat in deze casus de fout / vergissing duidelijk bij de winkel ligt, immers ze zijn door de fabrikant, vooraf, geïnformeerd.

Máár de gedachte van @TunderNerd is wél een interessante voor lieden met kennis van het consumentenrecht (@Kurkentrekker?). Wat als functies van een gekocht product worden uitgeschakeld (bijvoorbeeld door een firmware update van een fabrikant) omdat door voortschrijdend inzicht van de wetgever die functies niet meer veilig geacht worden? Wat zijn dan de rechten van de consument?

@Pathogen, Natuurlijk stuur ik eerst een vriendelijke mail naar de klantenservice en zie dan waarmee ze komen. Ik heb mijn rechtsbijstandsverzekering niet gebeld, en niet alleen omdat deze tip (nog) niet langsgekomen is in dit topic ;).
offtopic:
Ik hobbel, in verschillende hoedanigheden al een jaar of dertig mee in d'IT / interwebs. Als iemand mij dertig jaar geleden had verteld dat ik zou klagen over het feit dat mijn bed niet met internet verbonden zou krijgen, had ik hem of haar voor gek verklaard... 8)7
ik had niet de intentie om eerder te reageren voordat je zelf de naam had genoemd, ik heb 12 jaar bij die beddenfabrikant uit Deventer gewerkt, hou dat contact met de fabrikant warm want het zou mij heel erg verbazen als ze je niet uit de brand gaan helpen.
(mensen bellen nog net niet dagelijks voor een tijdens verhuizing kwijt geraakt schroefje, dan gaat er iemand naar een magazijn en doet 1 of 2 schroefjes in zo'n bruin enveloppe en word die gratis toegestuurd)
Ik weet nog de dag dat iemand riep: "er moet een app komen! voor de bediening van de bedbodems!"
Toen de app er was zijn er 200 iPhones aangeschaft voor in alle winkels, als een soort demo voor naast een bed.

Alle franchisers in Nederland worden 2x per jaar uitgenodigd ergens centraal in Nederland van de fabrikant en worden er dingen besproken en daar zal dit soort dingen ook besproken zijn, dus hij zou het moeten weten.

Ik heb natuurlijk zelf ook zo'n bed maar mijn afstandsbedieningen zijn nog met een mooi krulsnoertje.
je kan de motoren ook onderling koppelen met een speciaal kabeltje, heb je 1 ab en doen beide bedbodems hetzelfde!

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Pagina: 1