Openmaken plafondlamp 2

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gribo
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 03-10 09:03
Mijn vraag
Jullie hebben me al een keer geholpen dus hopelijk nog eens. In het toilet van mijn nieuwe flat hangt deze plafondlamp. Zie fotos. Er zit een spaarlamp in en die ergert me. Niet vanwege stroomverbruik maar omdat hij traag aangaat. Draaien aan de kap (links of rechtsom) lukt maar er gebeurt niks. Aan een kant zit een metalen klip (zie foto2) die naar het plafond en ervanaf kunt drukken. Naar het plafond is het net alsof hij een palletje losmaakt dat tegen het glas van de lamp tingelt. Maar er gebeurt weer niets. Hoe maak ik de kap los?? Alvast zeer bedankt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2iVNfC4ML3j8Nok_qG7uGgJm03A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sUwROUlxycU0Ouj9JH4dvNjl.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z3RiIJ_s8hJRR_M_nMETXweOrMM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zIJBguYy4yefl05GfprBHvxF.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via gribo op 30-09-2025 18:47)

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Voel eens met je vingers langs de hele grijze rand (360 graden) om te zien of er bouten aanwezig zijn. Zo'n bout kan grijpen in een rand in het glas. Zonder losschroeven krijg je het glas niet los.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21-10 19:09
Van binnen zit de kap met een aantal van deze clips met veren vast.
Meestal is het kwestie van daar met beleid overheen

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Voel eens met je vingers langs de hele grijze rand (360 graden) om te zien of er bouten aanwezig zijn. Zo'n bout kan grijpen in een rand in het glas. Zonder losschroeven krijg je het glas niet los.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gribo
Heb inderdaad de rest van de ring goed bevoeld. Tegenover het lipje zitten twee gaatjes/inkepingen in de ring. Daar zie je iets wits van het glas van de lamp. Inkepingen en lipje zitten onderling ongeveer op 120 graden. Ik begon toen te vermoeden dat je de clip omhoog moet drukken en tegelijker tijd de lampenkap naar beneden moet duwen/trekken. Dat vermoeden bleek juist. Eerst ging hij los aan de clip kant en daarna kantelde hij uit / vanaf de inkepingen tegenover de lip. Hoe verzinnen ze het !

Dank zover voor de moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gribo
Weer terug de kap plaatsen beetje moeizaam maar lukte ook.