Geen water uit de vaatwasserkraan

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geo1
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 02-10 17:11
Hallo medeklussers.

Oude keuken heeft een koudwaterleiding met een 'vreemde' kraan voor de vaatwasser. Voor de nieuwe keuken wil ik mijn nieuwe vaatwasserkraan met beluchter op de muuraansluiting monteren. Er komt nu wel water uit de keukenkraanaansluiting (1) . Helaas geen water uit de nieuwe kraan. Ook als ik de kraan eraf laat. (3) . En ook geen water uit de oude vaatwasserkraan die er nog op zit (2) . Ik lees iets van vastzittende keerklep in de kraan. Dat zou toeval zijn dat beide kranen geblokkeerd zijn, maar zelfs uit de muuraansluiting zonder kraan komt geen druppel . Heeft iemand nog een tip waarmee ik verder zou kunnen?
Alvast bedankt!...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VImN6VXC5e2NEBgYslFiScixsWk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wWrNvlqFVp6AgkIz1ccIFS7D.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VVbSHdfvRGdfrCWMJzks2X-sXwA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/SEjnAwDZ8nAqChMeZSAa2dSK.jpg?f=user_large
...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 06:20

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Dat er niets uit 2 komt als 1 niet open staat kan kloppen. Die lijkt na het kraangedeelte van kraan 1 te zitten.
3 moet nu heel hard aan het spuiten zijn.. want dat is gewoon een open verbinding.. een blokkade kan natuurlijk, maar is niet heel waarschijnlijk. als dat zo is, dan zou er wel iets uit sijpelen.

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02-10 15:13
Misschien een stomme vraag, maar heb je je hoofdkraan open staan? Zo ja: waar zit de leiding verbonden aan de rest van het leidingwerk en zit daar tussen nog ergens een afsluiter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geo1
Dank. Dat is het vreemde ook. Muuraansluiting is gewoon open verbinding. Was ook best spannend om de waterkraan in de meterkast open te zetten ;) maar wonderwel geen druppel uit aansluiting 3 . Ik heb kraan 1 en 2 apart getest . Uit kraan 1 dus wel water. Daarna kraan 1 dicht en kraan 2 open. Ook uit kraan 2 geen water dus .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geo1
En ik neem aan dat in de oude situatie gewoon water uit keukenkraan als vaatwasserkraan is gekomen.. maar ja... nieuwe woning van mn dochter waar keuken er al uit is gehaald , dus niet meer te controleren. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 06:20

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Geo1 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 14:15:
Dank. Dat is het vreemde ook. Muuraansluiting is gewoon open verbinding. Was ook best spannend om de waterkraan in de meterkast open te zetten ;) maar wonderwel geen druppel uit aansluiting 3 . Ik heb kraan 1 en 2 apart getest . Uit kraan 1 dus wel water. Daarna kraan 1 dicht en kraan 2 open. Ook uit kraan 2 geen water dus .
doe kraan 1 eens open en dan kraan 2 ook open. Als je dan water uit 1 hebt, heb je ook uit 2 denk ik.

3 is wel gek als de hoofdkraan nu open staat

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geo1
gelukkig ook bij jullie verbazing. Ik ben nu helaas op andere locatie maar kan dat nog eens proberen. kraan 1 en 2 tegelijk open. ik heb ook een filmpje gemaakt wat er wel en niet uitstroomt maar lukt me helaas niet om die hier te plaatsen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06:59
Sowieso gek dat 1 en 2 een beetje los bungelen. Normaliter zou je de kranen/aansluitingen vast willen hebben aan de muur lijkt me?

Antwoord op je vraag: Grote kans dat het kleine stukje tussen kraan 3 en de T-splitsing gewoon verstopt zit. Ik zou er hoe dan ook een kraan op schroeven want als ie WEL gaat lekker (door terugslag van de vaatwasser of kraan of iets) dan heb je ineens een waterbalet

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:43
Als je weggaat van locatie, zet je dan weer je hoofdkraan dicht?

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-10 14:22

Fe2O3

Ja das roest

foto van de binnenkant van 3?

Dum de dum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geo1
Hierbij (hopelijk) het filmpje . https://vimeo.com/1123191711?share=copy

Ik heb uiteraard inmiddels weer de nieuw vaatwasserkraan op de muuraansluiting gezet.
Verstopping zou wellicht kunnen maar dat zowel kraan 2 als 3 geen water doorlaten is vreemd

foto van binnenkant gisteren wel gemaakt maar is erg lastig ..wazig beeld helaas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geo1
DonJunior schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 14:25:
Sowieso gek dat 1 en 2 een beetje los bungelen. Normaliter zou je de kranen/aansluitingen vast willen hebben aan de muur lijkt me?

Antwoord op je vraag: Grote kans dat het kleine stukje tussen kraan 3 en de T-splitsing gewoon verstopt zit. Ik zou er hoe dan ook een kraan op schroeven want als ie WEL gaat lekker (door terugslag van de vaatwasser of kraan of iets) dan heb je ineens een waterbalet
Klopt .. Ben ik ook niet blij mee.. Vandaar dat ik een nieuwe vaatwasserkraan op de muur wil plaatsen zodat kraan 2 kan vervallen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:42

pistole

Frutter

1 fungeert als afsluiter voor 2, dus dat lijkt logisch. Als je 2 opendraait, en daarna 1, dan zouden uit beide water moeten komen. Je zou dus 2 voor vaatwasser kunnen gebruiken (als deze aanname klopt). 3 afdoppen en klaar.

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taygeta
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:22

Taygeta

KTM 790 Adventure

pistole schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 14:52:
1 fungeert als afsluiter voor 2, dus dat lijkt logisch. Als je 2 opendraait, en daarna 1, dan zouden uit beide water moeten komen. Je zou dus 2 voor vaatwasser kunnen gebruiken (als deze aanname klopt). 3 afdoppen en klaar.
Dit dus.
Water kiest de minste weerstand. dus vandaar dat 2 geen water heeft.
3 zit verstopt dus of even loshalen en checken wat het probleem is. Of afdoppen.

zelf zou ik 3 loshalen (wel even water afsluiten :P ) en van die andere constructie 1 kraan eraan laten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arn0uDz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:48
Ik zou de leiding onder de T splitsing afzagen en dan een nieuw koppelstukje met kleine stukje buis maken.

Weet je tenminste dat het goed zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geo1
Dank allen!
Ik probeer vanavond wat testjes te doen zoals jullie aangeven.

Ik wil het liefst een goede vaatwasserkraan aan de muur en afscheid nemen van kraan 2 . Kraan 1 heb ik uiteraard nog voor de keukenkraan.

Kraan 3 even loshalen en checken wat het probleem is? Hoe kan ik dat eenvoudig loshalen. Het zijn allemaal van die persleidingen waar ik geen gereedschap voor heb .

Ik zat daarom ook al te denken om onder het T-stuk over te gaan op gewone 15 mm koper . Zijn daar standaard verloopstukjes voor ? Die persleidingen is mooi , maar niet voor de gemiddelde klusser ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 30-09 21:39
Onder 3 afzagen/snijden. Vandaar opnieuw opbouwen met nieuw spul.
Bij een goede DHZ-zaak kunnen ze je vast aanwijzen welke spullen je nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06:59
Pat911 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 15:24:
Onder 3 afzagen/snijden. Vandaar opnieuw opbouwen met nieuw spul.
Bij een goede DHZ-zaak kunnen ze je vast aanwijzen welke spullen je nodig hebt.
Wellicht ten overvloede:
Wel eerst het spul halen.. niet eerst gaan zagen en dan pas naar bouwmarkt rijden.
Dan zit je zo lang zonder water, zeker als ze net het spul niet hebben of het allemaal niet meezit en het monteren niet lukt.

(met de hoofdkraan dicht kun je maximaal 1x je toilet doortrekken namelijk)

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geo1
DonJunior schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 16:34:
[...]

Wellicht ten overvloede:
Wel eerst het spul halen.. niet eerst gaan zagen en dan pas naar bouwmarkt rijden.
Dan zit je zo lang zonder water, zeker als ze net het spul niet hebben of het allemaal niet meezit en het monteren niet lukt.

(met de hoofdkraan dicht kun je maximaal 1x je toilet doortrekken namelijk)
Goeie tip ! Zeker met die verloopkoppelingen 16x15 die niet iedereen standaard in de la heeft liggen .
En 1x naar toilet is niet veul dus idd goed plannen ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:22

DukeBox

loves wheat smoothies

Ergens moet nog een kraan tussen zitten anders had er uit '3' water gespoten.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kip
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Kip

Blijkbaar is er nog een beetje magie in de wereld.
Ik geloof ook niet dat er wel water uit #1 komt en niet uit #3 :o

Er zijn fittingen die je zonder tang kan gebruiken om naar koper te gaan. Alleen is de reputatie van deze niet al te best. Officieel moet je de leiding alsnog kalibreren met een tool ( mooi rond maken ).
https://www.wildkamp.nl/p...x-steek-16-x-15-mm/873914

Als je omgeving Utrecht Noord woont mag je bij mij een perstang Komen lenen. Bij Toolstation kan je een een perskoppeling kopen om naar koper te gaan.

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geo1
DukeBox schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 16:50:
Ergens moet nog een kraan tussen zitten anders had er uit '3' water gespoten.
Ja idd . zou je haast denken, maar alle leidingen zijn in het zicht en ik zie toch echt geen kraan. Zie ook de foto. Ik ben bang dat er toch een verstopping zit richting kraan 3, maar dan wel een echte verstopping blijkbaar omdat er ook geen druppel doorheen gaat. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geo1
Kip schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 17:04:
Blijkbaar is er nog een beetje magie in de wereld.
Ik geloof ook niet dat er wel water uit #1 komt en niet uit #3 :o

Er zijn fittingen die je zonder tang kan gebruiken om naar koper te gaan. Alleen is de reputatie van deze niet al te best. Officieel moet je de leiding alsnog kalibreren met een tool ( mooi rond maken ).
https://www.wildkamp.nl/p...x-steek-16-x-15-mm/873914

Als je omgeving Utrecht Noord woont mag je bij mij een perstang Komen lenen. Bij Toolstation kan je een een perskoppeling kopen om naar koper te gaan.
Water uit 1 en niet uit 3 is helaas wel het geval. :'(
Bedankt voor je waarschuwing over het kalibreren.
En ook dank voor je aanbod _/-\o_ maar Arnhem - Utrecht is net te ver .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:22

DukeBox

loves wheat smoothies

Geo1 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 17:38:
Ik ben bang dat er toch een verstopping zit richting kraan 3, maar dan wel een echte verstopping blijkbaar omdat er ook geen druppel doorheen gaat. :-(
Dat lijkt mij stug, verstoppingen vind je alleen terug bij zeefjes/filtertjes bij kranen e.d. niet ergens in het leidingwerk. Evt. kan een geplette/gevouwen leiding nog maar uiteraard ook niet vanzelf.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:42

pistole

Frutter

Misschien is '3' bewust dichtgeyoghurt door een vorige bewoner? Anyway: niet betrouwbaar, dus vervangen.

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geo1
Het wonder is geschied!!! :*) ...er komt weer water uit mijn vaatwasserkraan uit aansluitpunt 3!!

Jullie hadden gelijk .. stopkraan bij 1 sluit ook kraan 2 af . Na openen van stopkraan 1 en kraan 2 komt uit beiden water.

Bij aansluiting 3 kwam er in eerste instantie geen water uit. Ik heb kraan eraf gehad en met een electradraad paar in de leiding gestoken om te kijken hoever ik zou komen. Niet ver dus. Het lijkt of de draad tegen een klep aan komt . Ik kom niet verder dan de pijl op de laatste foto . Ik heb een paar keer flink met de draad tegen obstakel gestoten tot ik ineens wat druppels eruit zag komen . Daarna kraan weer erop gezet op de muurplaat . Hoofdkraan open en ....volop water uit mn nieuwe vaatwasserkraan!

Ik ben er blij mee.
Kraan 2 is eraf gehaald. Vaatwasserkraan netjes tegen de muur . En allebei met water !
Nogmaals dank voor jullie tips en adviezen. _/-\o_

Nog wel 1 vraag: zou het kunnen zijn dat op op die plek in de leiding toch een soort van keerklep kan zitten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2rncikSvxsiO9MBKsYgya-16zrk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/pU9spZTFOhAU6insfqBKJ8RB.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GeABb2SKfI62UcaiMVUb78zvJ2k=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/DsWfghc8fHu7cSMImgEb3bnh.jpg?f=user_large

[ Voor 16% gewijzigd door Geo1 op 01-10-2025 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GameNympho
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-10 17:37
Deze kraan zit bij mij onder een aangebouwde plint/verhoging, is voor buiten aansluiting.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cU87D3qluHcnRQrCkkuqHSQ6H1c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/leAzyhI0UEf4n3H3X7Vkja9Z.jpg?f=fotoalbum_large

Mocht je onder vloer kunnen, check of daar niet een kraantje zit, die nu de 2 leidingen afdicht.
Ik zou voor controle die open aansluiting even afdichten ;)
Never mind, is opgelost zie ik, 1 minuut voor mij geplaatst :P

[ Voor 4% gewijzigd door GameNympho op 02-10-2025 17:36 ]

Pagina: 1