Probleem met sanitair warm water van CV-ketel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijngov
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-10 23:23
Beste klussers,

Een vraagje om advies. Ik ben pas verhuisd naar een woning met (recent gekeurde) CV-ketel die reeds 17 jaar meegaat. Helaas merkte ik dat er een probleem blijkt te zijn met het sanitaire warm water. De temperatuur pendelt regelmatig (tijdje warm, tijdje kouder, weer tijdje warm). Als ik terwijl de ketel in het oog hou, zie ik dat die inschakelt, dat de temperatuur aangegeven op het schermpje snel oploopt (tegen de 100°C), dat het wijzertje op de manometer dan begint te springen en de ketel lawaai maakt, en dat hij dan stopt met verwarmen, een beetje afkoelt en opnieuw begint. Ik vermoed dus dat de ketel zijn warmte niet kwijt geraakt en begint te koken. Dit is de situatie zonder dat de centrale verwarming in de woning aanstaat.

Ik probeerde reeds de SWW-temperatuurinstelling op de ketel te verlagen of om de schakelaar van winter naar zomer te verzetten, maar het probleem blijft aanwezig. Wél blijkt het inschakelen van de centrale verwarming (radiatoren) via de thermostaat in de living het probleem met het SWW te verhelpen (maar een echte oplossing kan je dat niet noemen).

Ik ben benieuwd naar jullie input!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:22
Een CV ketel is mechanisch niet super ingewikkeld.
De 3-weg klep regelt de overgang tussen CV en SWW.
Een pomp pompt het water rond.
Gezien de ketel aanslaat en afslaat is dit een teken dat deze niet (al) zijn warme SWW kwijt kan.

Maar ja... 17 jaar oud....

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:42

DukeBox

loves wheat smoothies

Welke ketel? Misschien teveel vermogen en te weinig afname?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijngov
DukeBox schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 13:43:
Welke ketel? Misschien teveel vermogen en te weinig afname?
Chappee Initia 2.33 FF HTE
https://www.remehatools.b...nitia%20FF%20HTE%20NL.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:42

DukeBox

loves wheat smoothies

Wat is de CW waarde?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijngov

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievz
  • Nu online
Ik zou het debiet van het sww meten (stopwatch+emmer). Als dat lager is dan 2,5 l/min (zie tabel hierboven), dan zal je ketel gaan pendelen. Ik had dit effect ooit nadat ik een spaardouche had geïnstalleerd. Om comfortabel warm te kunnen douchen, moest ik ook de wastafelkraan open zetten.

Draait de circulatiepomp tijdens sww-bereiding?

Gebaseerd op je verhaal en de leeftijd kan het ook nog zijn dat de sww-warmtewisselaar (pos 15 - "platenwisselaar") verkalkt is en daardoor de warmte van het kleine circuit niet kan worden overgedragen op het kraanwater. Kalkafzetting verhoogt het minimale sww-debiet.
Is het water kalkrijk in jouw regio?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie-Verkeerd
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

Kiss my rusty sheriff's badge

Plaats eens een foto van de voorzijde van de ketel waarop de standen/waarden van de verschillende knoppen/displays goed zichtbaar zijn.
Liefst een foto van de ketel in rust en eentje als je warm water tapt en het genoemde probleem optreedt.

Als het water echt tegen de 100 graden zou worden, mag ik hopen dat er een (thermische) beveiliging aangesproken wordt.
Daarover gesproken, valt de ketel ook in storing bij het warm water tappen? Zo ja, welke storingscode wordt er getoond?

Als je warm water tapt, brandt dan ook het juiste werkingslampje (nr 3 in schets 1 op blz. 5 van de handleiding) en niet nr 2?
En heb je dan de kraan volledig geopend?
Is de waterstraal krachtig of is het een flutstraaltje?
Is dit gedrag hetzelfde bij elk warmwater tappunt?
Wat gebeurt er als je meerdere tappunten tegelijk opent?

Verkalking van de platenwisselaar is een mogelijkheid zoals @arievz al aangaf.
Een defecte 3-wegklep is een mogelijkheid.
Een defecte temperatuursensor is een mogelijkheid.
Filter van de koudwatertoevoer kan vervuild zijn waardoor er te weinig water naar de platenwisselaar kan.
Combinatie van bovenstaande is ook mogelijk.

Never, under any circumstances, take a sleeping pill and a laxative on the same night.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijngov
Koffie-Verkeerd schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 15:14:
Plaats eens een foto van de voorzijde van de ketel waarop de standen/waarden van de verschillende knoppen/displays goed zichtbaar zijn.
Liefst een foto van de ketel in rust en eentje als je warm water tapt en het genoemde probleem optreedt.

Als het water echt tegen de 100 graden zou worden, mag ik hopen dat er een (thermische) beveiliging aangesproken wordt.
Daarover gesproken, valt de ketel ook in storing bij het warm water tappen? Zo ja, welke storingscode wordt er getoond?

Als je warm water tapt, brandt dan ook het juiste werkingslampje (nr 3 in schets 1 op blz. 5 van de handleiding) en niet nr 2?
En heb je dan de kraan volledig geopend?
Is de waterstraal krachtig of is het een flutstraaltje?
Is dit gedrag hetzelfde bij elk warmwater tappunt?
Wat gebeurt er als je meerdere tappunten tegelijk opent?

Verkalking van de platenwisselaar is een mogelijkheid zoals @arievz al aangaf.
Een defecte 3-wegklep is een mogelijkheid.
Een defecte temperatuursensor is een mogelijkheid.
Filter van de koudwatertoevoer kan vervuild zijn waardoor er te weinig water naar de platenwisselaar kan.
Combinatie van bovenstaande is ook mogelijk.
Hartelijk dank voor je reactie!

Zoals gevraagd, een foto in rusttoestand (een paar minuten nadat het probleem optrad):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZXX8Uq3F6dHtRJht0vMHNaCgirk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XoAjUiYPzwCmFNAfq9sflo3z.jpg?f=fotoalbum_large
en een foto tijdens de probleemsituatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iYpN-y-GOhT6Tmp7EU_nKC0ztqo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fOTanj3LxlvfsA8J2dslqd2M.jpg?f=fotoalbum_large

Er treden geen concrete storingen / errors op het toestel op, hij stopt gewoon met verwarmen (lichtje rechtsonder gaat uit), koelt een beetje af en probeert opnieuw.

Zoals je kan zien, brandt het juiste werkingslampje (dat van het SWW, niet dat van de verwarming).
Ik probeerde het al met alle kranen in de woning, ook meerdere tegelijk. De waterstraal is telkens krachtig en het probleem treedt in iedere situatie op.

Wel wil ik vermelden dat de CV-ketel op zolder (2de verdieping) hangt en dat ik nog maar pas 4 radiatoren (2 op het gelijkvloers, 2 op de 1ste verdieping) heb verwijderd en opnieuw heb aangesloten, waarna ik alle radiatoren (van laag naar hoog) heb ontlucht en de waterdruk via de vulkraan aan de ketel heb verhoogd. (Ik heb alle radiatoren gisterenavond ook een tweede keer ontlucht, nadat ik ze allemaal goed had laten opwarmen + afkoelen). Hoewel ik jammer genoeg niet kan nagaan of het SWW voor die ingreep al problemen had, stel ik me natuurlijk de vraag of dit een oorzaak kan zijn. Lucht verzamelt zich meestal in het hoogste punt... de ketel in dit geval? Maar dat ding heeft volgens de handleiding een automatische ontluchter.

Enfin, dankjewel om mee te denken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie-Verkeerd
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

Kiss my rusty sheriff's badge

Heb je overigens eenknops mengkranen of tweerknops mengkranen?
Mocht je een of meerdere tweeknopskranen hebben, dan ga ik er vanuit dat je alleen de warmwaterknop gebruikt hebt om de temperatuur en hoeveelheid water te kunnen bepalen.

Mocht je een eenknopsmengkraan hebben, kijk dan even of je van die kraan de koudwatertoevoer af kunt sluiten. Vaak zit er op zowel de warme als de koude kant een afsluitkraan onder de wasbak/gootsteen.

Andere vraag: doet dit probleem zich ook voor als je de verwarming aanzet?

Los van de resultaten, ik denk dat je het beste een erkend installateur in kunt schakelen om de oorzaak te achterhalen en het op te lossen mocht dat economisch nog verantwoord zijn.
Gezien de leeftijd van de ketel is de kans zeker aanwezig dat men je aanraadt om de ketel te vervangen.

Never, under any circumstances, take a sleeping pill and a laxative on the same night.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijngov
Koffie-Verkeerd schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 08:53:
Heb je overigens eenknops mengkranen of tweerknops mengkranen?
Mocht je een of meerdere tweeknopskranen hebben, dan ga ik er vanuit dat je alleen de warmwaterknop gebruikt hebt om de temperatuur en hoeveelheid water te kunnen bepalen.

Mocht je een eenknopsmengkraan hebben, kijk dan even of je van die kraan de koudwatertoevoer af kunt sluiten. Vaak zit er op zowel de warme als de koude kant een afsluitkraan onder de wasbak/gootsteen.

Andere vraag: doet dit probleem zich ook voor als je de verwarming aanzet?

Los van de resultaten, ik denk dat je het beste een erkend installateur in kunt schakelen om de oorzaak te achterhalen en het op te lossen mocht dat economisch nog verantwoord zijn.
Gezien de leeftijd van de ketel is de kans zeker aanwezig dat men je aanraadt om de ketel te vervangen.
Het probleem doet zich niet voor als de verwarming aanstaat of zelfs een tijd erna, dan blijft de SWW-temperatuur stabiel en pendelt de ketel niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 13:47
Controleer ook of er lucht in de ketel zit door de ketel te ontluchten, of in geval van een automatische ontluchter deze te vervangen.
Je zal niet de eerste zijn waar lucht in de ketel zit, en deze problemen krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperbeun
  • Registratie: September 2021
  • Nu online
Ketel gaat aan de kook... eerst alles goed ontluchten!

Werkt de verwarming wel?

[ Voor 20% gewijzigd door Opperbeun op 03-10-2025 16:52 ]

Pagina: 1