Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john7119
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:58
hoi allemaal,

mijn Olumpus e-pm2 begint minder te worden, hij is ook al aardig wat jaren oud. Ik wil een ander toestel kopen maar weet nog niet goed wat geschikt is: zo lijkt mij een Leica zonder scherm interessant, maar misschien vergis ik mij hier in en onderschat ik het, en dat is zondermeer een erg dure camera van 5000+ euro wat eigenlijk ver boven mijn budget ligt. Maar het idee van iets eenvoudigs (qua bediening) spreekt mij aan.

m43 spreekt mij wel aan omdat de huidige Olympus alijd goed beviel en het is toch wat kleiner en lichter dan aps-c. Ik vraag mij af of een camera met vaste brandpuntsafstand interessant kan zijn zoals de Ricoh GR serie. De wisselbare lens optie heb ik nooit gebruikt, ik heb altijd de standaard lens (14-42mm) gebruikt.

Ik gebruik de camera voornamelijk voor fotografie tijdens mijn fietsvkanaties: landschapsfotografie en voor het vastleggen van mijn verbouwing thuis. Hebben jullie misschien nog advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Altamyr
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 15:15
Voor 5000 euro zou je ook de Fujifilm GFX100RF kunnen kopen :P
Een vast brandpuntsafstand kan je zeker overwegen, er zijn genoeg opties daarin. De Ricoh's zijn lekker klein maar daar heb ik zelf geen ervaring mee, hoeveel budget zit je aan te denken? En ik neem aan dat je niet de fotos wilt gaan nabewerken, dus mooie JPEGS SOOC zullen we ook meenemen inde afweging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choogen
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

choogen

Has anyone seen my stapler?

Maar het idee van iets eenvoudigs (qua bediening) spreekt mij aan.
OM System, de opvolger van Olympus, heeft van een aantal Olympus camera's een hernieuwde OM-versie uitgebracht waarbij dan ook de menustructuur is gemoderniseerd, verbeterd en vereenvoudigd. Denk dan bijv. aan de OM-5 Mk.2 en een prijsklasse hoger: de OM-1 Mk.1/Mk.2. Er is het afgelopen jaar ook een OM-3 uitgekomen die qua prijs iets onder de OM-1 Mk.2 ligt.

Leica heeft meerdere modellen, waaronder de relatief betaalbare D-Lux 8 compactcamera (ca. €1600). Hier heb je dus ook geen verwisselbare lenzen bij, maar je kunt er wel enigszins mee zoomen. uitvoering: Leica D-Lux 8 Zwart Wat bedoelde trouwens toen je schreef "Leica zonder scherm"?

Ik denk dat je nog iets scherper je (reële) budget moet aangeven en ook wat je eventueel verder verbeterd wilt zien t.o.v. de E-PM2. Moet de body klein en licht blijven, zoals bij de E-PM2? Moet er een elektronische zoeker op zitten? Is beeldstabilisatie van de body (IBIS) een vereiste? Moet er een flitser in zitten of tenminste opgezet kunnen worden (hot shoe)? Heb je toch behoefte aan een extra lens en welk type dan (prime/zoom, lichtsterk of minder lichtsterk, brandpuntsafstand, prijs)? Etc.

[ Voor 4% gewijzigd door choogen op 01-10-2025 11:10 ]