Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john7119
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16-10 08:53
hoi allemaal,

mijn Olumpus e-pm2 begint minder te worden, hij is ook al aardig wat jaren oud. Ik wil een ander toestel kopen maar weet nog niet goed wat geschikt is: zo lijkt mij een Leica zonder scherm interessant, maar misschien vergis ik mij hier in en onderschat ik het, en dat is zondermeer een erg dure camera van 5000+ euro wat eigenlijk ver boven mijn budget ligt. Maar het idee van iets eenvoudigs (qua bediening) spreekt mij aan.

m43 spreekt mij wel aan omdat de huidige Olympus alijd goed beviel en het is toch wat kleiner en lichter dan aps-c. Ik vraag mij af of een camera met vaste brandpuntsafstand interessant kan zijn zoals de Ricoh GR serie. De wisselbare lens optie heb ik nooit gebruikt, ik heb altijd de standaard lens (14-42mm) gebruikt.

Ik gebruik de camera voornamelijk voor fotografie tijdens mijn fietsvkanaties: landschapsfotografie en voor het vastleggen van mijn verbouwing thuis. Hebben jullie misschien nog advies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Altamyr
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 21:05
Voor 5000 euro zou je ook de Fujifilm GFX100RF kunnen kopen :P
Een vast brandpuntsafstand kan je zeker overwegen, er zijn genoeg opties daarin. De Ricoh's zijn lekker klein maar daar heb ik zelf geen ervaring mee, hoeveel budget zit je aan te denken? En ik neem aan dat je niet de fotos wilt gaan nabewerken, dus mooie JPEGS SOOC zullen we ook meenemen inde afweging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• choogen
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

choogen

Has anyone seen my stapler?

Maar het idee van iets eenvoudigs (qua bediening) spreekt mij aan.
OM System, de opvolger van Olympus, heeft van een aantal Olympus camera's een hernieuwde OM-versie uitgebracht waarbij dan ook de menustructuur is gemoderniseerd, verbeterd en vereenvoudigd. Denk dan bijv. aan de OM-5 Mk.2 en een prijsklasse hoger: de OM-1 Mk.1/Mk.2. Er is het afgelopen jaar ook een OM-3 uitgekomen die qua prijs iets onder de OM-1 Mk.2 ligt.

Leica heeft meerdere modellen, waaronder de relatief betaalbare D-Lux 8 compactcamera (ca. €1600). Hier heb je dus ook geen verwisselbare lenzen bij, maar je kunt er wel enigszins mee zoomen. uitvoering: Leica D-Lux 8 Zwart Wat bedoelde trouwens toen je schreef "Leica zonder scherm"?

Ik denk dat je nog iets scherper je (reële) budget moet aangeven en ook wat je eventueel verder verbeterd wilt zien t.o.v. de E-PM2. Moet de body klein en licht blijven, zoals bij de E-PM2? Moet er een elektronische zoeker op zitten? Is beeldstabilisatie van de body (IBIS) een vereiste? Moet er een flitser in zitten of tenminste opgezet kunnen worden (hot shoe)? Heb je toch behoefte aan een extra lens en welk type dan (prime/zoom, lichtsterk of minder lichtsterk, brandpuntsafstand, prijs)? Etc.

[ Voor 4% gewijzigd door choogen op 01-10-2025 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john7119
hoi, dank voor jullie reacties! Ik wist niet dat Leica ook micro four third camera's maakte: dat lijkt wel interessant.

Met Leica zonder scherm bedoelde ik dat er helemaal geen scherm op de camera zit: je kunt net als bij een analoge camera dus niet vooraf zien wat het resultaat is. Misschien een leuk idee wat in de praktijk tegenvalt voor deze prijs, maar het idee klinkt mij als interessant.

Wat ik precies aan verbeteringen wens: de E-PM2 voelde wel erg plastic-achtig aan, hoewel de technische kwaliteit prima was, dus een wat degelijkere body / lens zou mooi zijn. Verder heb ik niet zo veel extra wensen, wel zouden de menu's nog wat eenvoudiger mogen, in ieder geval niet nog uitgebreider.

Budget: daar ben ik nog niet over uit, het idee van een goedkope camera spreekt me wel aan omdat je dan niet zo voorzichtig bent, maar een duudere is wel mooier denk ik qua afwerking en kwaliteit. Ik denk wel dat de Leica D-Lux 8 eigenlijk de bovengrens van mijn budget is. Die schermloze Leica van 5000+ euro zou denk ik toch zwaar overkill voor mijn fotografie zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChrisLNFF
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:13
Heb je wel eens gekeken naar de X100 serie van Fuji? Heeft een klein beetje de retro looks van een Leica M.

Of toch doorsparen voor een mooie M10, tweedehands. Voigtlander glas en je bent good to go.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john7119
hoi, de Fuji X100 had ik nog niet overwogen, die ziet er ook goed uit. Een Leica M10 lijkt mij wel stevig aan de prijs voor mijn doen, maar dat is wel een heel fraai ding om te zien. Ik ga er nog even rustig over nadenken. Ik zie dat er ook een monochrome versie voor de M10 is, dat is ook nog een afweging...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bombus
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 16:08
Een logische upgrade van je camera en lens zou bijvoorbeeld dit zijn: https://www.kamera-expres...5-zwart-12-45mm-f-4-0-pro

Panasonic GX9 / Panasonic Leica 15mm f1.7 / m.Zuiko 60mm f2.8 macro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:00
bombus schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 11:05:
Een logische upgrade van je camera en lens zou bijvoorbeeld dit zijn: https://www.kamera-expres...5-zwart-12-45mm-f-4-0-pro
Maar dan wel de mark II:
https://www.kamera-expres...ium=cpc&utm_term=12535335
Die is na cashback goedkoper en heeft het nieuwe (betere) menusysteem.

Of een 2e hands Olympus OM-D E-M5 Mark III: https://www.mpb.com/nl-nl...om-d-e-m5-mark-iii?page=3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:42
als ik je posts zo lees heb je er weinig verstand van en heb je volgens mij het idee dat hoe duurder de camera is, hoe beter de foto's zullen worden. Zo werkt dat dus echt niet. Leica is leuk, maar die instap-leica is gewoon een rebranded panasonic.

Het feit dat jij jouw zoom-objectief nog nooit op jou m4/3 hebt vervangen, wil niet zeggen dat dat gelijk is aan een fixed brandpunt zoals die Ricoh.

En hoezo een afweging om een monochrome camera aan te schaffen. Dat is echt een camera voor een niche markt. Elke camera heeft een monochrome modus. Voor het maken van foto's van de verbouwing kun je met elke camera uit de voeten.

Bepaal je budget, en dan voldoet in principe elke camera. Ga je voor een retro look --> Fuji. Gevestigde merken --> Canon, Nikon. Veel technieken --> Sony. Zo is er wel meer te bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john7119
@107mb dank voor je bericht. Ik heb nergens beweerd dat hoe duurder de camera, hoe beter de foto's. Wel heb ik gezegd dat ik het uiterlijk van de camera een overweging vind, en al dan niet toevallig vind ik die van de duurdere camera's beter dan de goedkopere.

Het is ook een afweging om een monochrome camera aan te schaffen, want dat beperkt je mogelijkheden, iets wat juist een bewuste keuze kan zijn. Verder denk ik, maar ik heb mij hier onvoldoende voor inlgelezen, dat de technische eigenschappen van een monochrome camera zonder kleurfilter heel anders is dan een kleurencamera waarbij je nadien een omzetting naar zwart-wit doet.

Budget blijft lastig, de micro four third camera's blijven interessant door mijn eigen positieve ervaringen met de Olympus Olumpus e-pm2.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• choogen
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

choogen

Has anyone seen my stapler?

Wanneer je een nieuwe MFT-camera koopt kun je je oude 14-42mm lens blijven gebruiken op je nieuwe body. Dat lijkt me al een aardig voordeel. Wanneer je dan ook nog bij OM System blijft, heb je het voordeel dat zaken werken zoals je al gewend bent (de zoomrichting van Panasonic is bijv. anders dan die van OM System). En als je dan kiest voor bijv. de nieuwe OM-5 Mk.2 profiteer je ook nog van de vereenvoudigde menustructuur.

De Olympus E-PM2 is alweer een model uit 2013. Ik verwacht dat je bij een nieuwe camera iets zult gaan profiteren van het voortschrijden van de bestaande techniek en van de uitbreiding met enkele nieuwe technologische snufjes. Anderzijds klopt het wel dat het vooral de fotograaf zelf is die maakt of er ook goed geslaagde plaatjes worden geschoten; het merk camera of zelfs het budget van de camera speelt daarin eigenlijk een vrij beperkte rol.

De OM-5 is enigszins gericht op mensen die veel buitenshuis zijn ("outdoors"), heeft daarom ook een weatherseal en is een flinke stap omhoog t.o.v. je oude E-PM2. Hij is wel van plastic gemaakt, maar dat draagt natuurlijk ook bij aan een aangenaam draaggewicht van ca. 420g. Zoek maar eens een paar reviews op van dit model op YouTube, er zijn er best veel. Deze bijv: YouTube: Don't buy the OM-5 Mark II UNTIL you've watched this video.... Als het je wat lijkt kun je een fotozaak binnenwandelen en vragen of je de OM-5 Mk.2 eens ter hand mag nemen om te zien of de ergonomie van de camera je ook bevalt: hoe ligt hij in de hand, kun je goed met je vingers bij de knoppen, etc.

[ Voor 3% gewijzigd door choogen op 02-10-2025 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john7119
@choogen: hartelijk dank weer voor je uitgebreide reactie. Ik kan me wel goed in je ideeen vinden. Ik ga mij de komende dagen nog even wat beter inlezen, maar bij een merk blijven dat altijd goed beviel valt wel wat voor te zeggen. Verder zoek ik ook niet per se iets met hele hoogwaardige techniek, in feite was mijn huidige E-PM 2, die ik destijds in de aanbieding kocht, volgens mij niet veel meer dan 200 euro nieuw, en kwalitatief ben ik daar erg tevreden mee, nog steeds. En verwacht ik ook niet voor dat geld de uitstraling van een Leica. En inderdaad, compactheid en lichtgewicht vind ik zeker voordelen, ik verwacht de camera dan sneller mee te nemen.

Alleen zit er een barst in de lens (in de kunststof ring, lens is nog in orde) en valt het batterij klepje er steeds uit. En heeft hij de laatste tijd problemen met focussen. Het wordt dus wel wat minder. Verder heeft hij nooit de tijd en datum in de EXIF opgeslagen. Maar ik heb de camera al denk ik meer dan 12 jaar, en ik heb er duizenden foto's mee gemaakt, ook veel tijdens regenachtige fietstochten in de winter.

Wat ik overigens wel aardig van Leica vind is dat naar ik begrijp veel modellen ten minste voor een deel in Europa / Duitsland in elkaar gezet worden. Ik probeer altijd zo veel mogelijk van dichterbij te kopen, voor zover mogelijk, of anders tweedehands.

[ Voor 19% gewijzigd door john7119 op 02-10-2025 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john7119
hoi allemaal,

ondertussen heb ik de oude Olympus E-PM2 weer eens een dagje getest tijdens een uitje in het openluchtmuseum Arnhem afgelopen zaterdag. Het was mooi weer, maar wel licht bewolkt. Dit keer had de camera geen last bij het auto-focussen, zoals afgelopen voorjaar tijdens mijn fietsvakantie.

Ik had hem op de automatische belichtingsstand staan, dus de camera koos zelf ISO, diafragma en sluitertijd.

Het viel mij op dat de camera een voorkeur had voor m.i. hoge ISO waarden: zo koos hij regelmatig overdag 1600 ISO bij vrij lange sluitertijden (bijv. 1/25).

De foto's zijn aan de overbelichte kant. Ik heb in de EXIF data van mijn oude foto's gekeken van jaren geleden en krijg de indruk dat de camera toen ook dergelijke getallen koos.

Nu vraag ik mij af: kan het zijn dat door vervuiling van de sensor (stof) de waarden voor belichting verkeerd gekozen kunen worden? Ik heb de sensor nog nooit gereinigd. De camera is overigens 9 jaar oud heb ik nagekeken. In al die tijd heb ik nooit lenzen verwisseld, ik werk alleen met de kitlens. Wel heb ik de lens er een stuk of 2 keer af gehaald, maar dat was maar kort.

Ik zal eens uitzoeken hoe de metering ingesteld staat op dit moment, want dat zal ook invloed hebben lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Margu
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-10 11:47
john7119 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 14:19:
hoi allemaal,

ondertussen heb ik de oude Olympus E-PM2 weer eens een dagje getest tijdens een uitje in het openluchtmuseum Arnhem afgelopen zaterdag. Het was mooi weer, maar wel licht bewolkt. Dit keer had de camera geen last bij het auto-focussen, zoals afgelopen voorjaar tijdens mijn fietsvakantie.

Ik had hem op de automatische belichtingsstand staan, dus de camera koos zelf ISO, diafragma en sluitertijd.

Het viel mij op dat de camera een voorkeur had voor m.i. hoge ISO waarden: zo koos hij regelmatig overdag 1600 ISO bij vrij lange sluitertijden (bijv. 1/25).

De foto's zijn aan de overbelichte kant. Ik heb in de EXIF data van mijn oude foto's gekeken van jaren geleden en krijg de indruk dat de camera toen ook dergelijke getallen koos.

Nu vraag ik mij af: kan het zijn dat door vervuiling van de sensor (stof) de waarden voor belichting verkeerd gekozen kunen worden? Ik heb de sensor nog nooit gereinigd. De camera is overigens 9 jaar oud heb ik nagekeken. In al die tijd heb ik nooit lenzen verwisseld, ik werk alleen met de kitlens. Wel heb ik de lens er een stuk of 2 keer af gehaald, maar dat was maar kort.

Ik zal eens uitzoeken hoe de metering ingesteld staat op dit moment, want dat zal ook invloed hebben lijkt mij.
Kan je nog steeds je exposure instellen op de automatische stand? Want dan gaat je camera automatisch alles doen om die exposure te halen en is het vrij logisch dat deze je foto's overbelicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-10 23:47
Nee, er komt geen stof op de sensor en zeker niet als jij de lens er nooit afhaalt.
Als je foto's te licht worden kun je de exposure-compensation aanpassen: Zet die op -0.3 en alles wordt al een tikje donkerder (en je hebt 1/3e stop extra om mee te spelen).

On topic: De cameras die je genoemd hebt zijn echte niche-dingen. Je hebt gelijk dat beperking juist een uitdaging is, maar ik heb het gevoel dat deze camera's zoals oldtimers zijn: Mensen met veel geld schaffen dat aan voor mooie dagen, maar wél als tweede auto.

Je kunt diezelfde beperkingen ook voor elkaar krijgen op elke andere camera.
Een OM-5 bijvoorbeeld met een 17mm lens, zoomt niet, wél heel lichtsterk én meer achtergrond onscherpte. Zet hem in één van de drie monochrome modes en schiet maar raak.
Wil je geen schermpje zien - draai het LCD scherm om en je hebt een zwarte plastic achterkant.

Het mooie is dat je óók een camera hebt met veel kleur én een LCD scherm én pro-capture en geweldige beeldstabilisatie enzovoorts.
Pagina: 1