Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillberg
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 18-10 14:16
Ik heb een nieuwe televisie gekocht. De Philips 55OLED849/12. Speciaal voor Philips gekozen vanwege Ambilight. Echter aan de bovenzijde van de tv is er nauwelijks licht van Ambilight te zien.

De tv is met een beugel aan de muur bevestigd. Afstand tussen scherm en muur is 5,5 cm.
Bij dit type tv zit de horizontale Ambilight led-strip 20 cm *onder* de bovenzijde van het scherm. Deze strip verlicht nu vooral de muur die je niet kan zien omdat er 20cm scherm voor staat.

Deze tv is dus eigenlijk alleen geschikt voor gebruik op een voet en dan 15-20 cm van de muur.

Heeft iemand ervaringen met dit type tv? Zijn er OLED tvs waar de horizontale leds *wel* dicht bij de bovenzijde van het scherm zijn geplaatst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik heb een 55OLED803, oftewel wat generaties ouder, en daar is het net zo: De bovenste Ambilight strip zit 20cm onder de rand. Oftewel ik vermoed een beetje dat dat bij de meeste zo zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillberg
Zelf wat modellen van Philips met Ambilight onderzocht. De QLED serie heeft een wat dikker scherm en de leds van Ambilight zitten bijna ter hoogte van de bovenzijde van het scherm.

De OLED heeft een dunner scherm. Deze serie die al een paar jaar op de markt is, heeft de leds van de Ambilight ongeveer 20 cm lager dan van de bovenzijde scherm zitten. Het gevolg is dat het licht van Ambilicht wanneer de tv vlak tegen de achterwand is geplaatst niet boven het scherm uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Voor een tv van die prijscategorie verwacht ik het niet, maar het zou kunnen dat je Ambilight-2 hebt, ofwel enkel ledstrips links en rechts. Je hebt daarnaast ook Ambilight 3 en 4 met strips boven (3&4) en onder (4). Het kan dus geen kwaad om even fysiek te kijken of er leds aan de bovenzijde zitten.

Mocht je toch tweezijdig Ambilight hebben of de bovenste strip doet het niet goed, dan kun je overwegen om twee Hue spotjes op te hangen boven je bank, die te koppelen met een Hue bridge, die je op zijn beurt weer met je Ambilight koppelt. Werkt hier uitstekend, de hele muur gaat mee in de kleuren van het scherm.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Schway
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Hillberg schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 11:04:
Ik heb een nieuwe televisie gekocht. De Philips 55OLED849/12. Speciaal voor Philips gekozen vanwege Ambilight. Echter aan de bovenzijde van de tv is er nauwelijks licht van Ambilight te zien.

De tv is met een beugel aan de muur bevestigd. Afstand tussen scherm en muur is 5,5 cm.
Bij dit type tv zit de horizontale Ambilight led-strip 20 cm *onder* de bovenzijde van het scherm. Deze strip verlicht nu vooral de muur die je niet kan zien omdat er 20cm scherm voor staat.

Deze tv is dus eigenlijk alleen geschikt voor gebruik op een voet en dan 15-20 cm van de muur.

Heeft iemand ervaringen met dit type tv? Zijn er OLED tvs waar de horizontale leds *wel* dicht bij de bovenzijde van het scherm zijn geplaatst?
Hij zit te dicht op de muur, advies bij wandmontage is volgens de handleiding tussen de 7 en 10 cm van de wand, staand is 10-20 cm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:36
Je zou kunnen kijken of je de achterkant van de TV wit kan maken. Nu is dat waarschijnlijk zwart.
Dan reflecteert er meer tussenuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillberg
jeroen3 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 09:51:
Je zou kunnen kijken of je de achterkant van de TV wit kan maken. Nu is dat waarschijnlijk zwart.
Dan reflecteert er meer tussenuit.
Ik heb een stukje aluminiumfolie geplakt aan de achterzijde van de tv. Dat geeft al wat kleur aan de bovenzijde van het scherm. Maar absurd dat je moet gaan rommelen met folie om toch wat Ambilight aan de bovenkant te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillberg
RiDo78 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 09:42:
Voor een tv van die prijscategorie verwacht ik het niet, maar het zou kunnen dat je Ambilight-2 hebt, ofwel enkel ledstrips links en rechts. Je hebt daarnaast ook Ambilight 3 en 4 met strips boven (3&4) en onder (4). Het kan dus geen kwaad om even fysiek te kijken of er leds aan de bovenzijde zitten.

Mocht je toch tweezijdig Ambilight hebben of de bovenste strip doet het niet goed, dan kun je overwegen om twee Hue spotjes op te hangen boven je bank, die te koppelen met een Hue bridge, die je op zijn beurt weer met je Ambilight koppelt. Werkt hier uitstekend, de hele muur gaat mee in de kleuren van het scherm.
Nee dat kan niet! Mijn hele probleem is nu juist dat de LED verlichting van de horizontale strip van Ambilight niet boven de bovenrand van tv komt. Ik heb dus Ambilight 3

Mijn TV heeft helaas geen Ambilight+hue functie. Philips is gestopt met deze functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schway
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Als je het apparaat niet volgens de handleiding wil plaatsen, dan kan je misschien nog met https://kno.wled.ge/ aande slag. Dat is een DIY oplossing om ambilight te creeren op plekken waar het normaal niet is.

in dat geval kun je een extra strip hoger achter de tv plaatsen zodat je toch het effect hebt op een korte afstand.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:36
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bdWUh9ln3UTj_qAhA6KxkwmzKRk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ZHdcmf2zWDW9UrZ78AA6T5Wx.png?f=user_large
Hillberg schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 11:04:
?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HikariMisako
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:25
Bij mijn 55OLED807 (al is dat een paar jaar geleden natuurlijk) zaten spacers om tussen de muurbeugel en de vesa montagepunten te monteren. Daarmee komt de tv een aantal centimeters verder van de muur te hangen. Even de doos goed nazoeken of die er nog steeds bijgeleverd worden?

Even op zolder gezocht, deze bedoel ik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ho3IVd2ashBPR35MwPJHLB5r18A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/21iVEA5A7aTdjxVFLO0bM2W2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door HikariMisako op 07-10-2025 18:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hillberg
Ik heb een aantal spacers tussen de televisie en de wandbeugel geplaatst. Afstand tussen de muur en scherm is nu 11 cm. Dat is denk ik wat teveel. In ieder geval is er nu ook aan de bovenzijde van de tv ambilight te zien. Overigens zat er bij mijn tv geen materiaal om de tv te bevestigen aan een beugel. Dat zat wel bij een TCL televisie die ik een jaar geleden kocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerard Lintsen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 18-10 09:56
Had dit probleem ook met de 65OLED810 2025 heb de leds aan de zijkanten met een strookje witte tape af geplakt. De ambilight in het menu wat hoger gezet en probleem opgelost nu is de horizontale led beter te zien op de muur.
Pagina: 1