NAS server niet zichtbaar in Windows 11 in ''This PC''

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:00
Ik heb een nieuwe UGreen NAS en daarop docker geinstalleerd met plex image.

Naar wat ik begrijp moet ik daarna ook nog Plex server voor Windows (11) op mijn PC downloaden en installeren. Zo gezegd zo gedaan. Nu dien ik in Plex een folder te selecteren waarop mijn media staat (zijnde een folder op mijn NAS), echter kan ik enkel kiezen uit de C schijf (laptop).

Ik heb de NAS zichtbaar gemaakt voor Windows en onder Network zie ik hem ook staan. Maar zou hij juist niet ook op het scherm van ''This PC'' moeten staan, naast de C schijf? Zo ja , hoe krijg ik dat voor elkaar?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jUmIyG2wqgIhl0poSjxDETxnWrE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aXolUACBt0qVZApQzg2oaxvF.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03:08
Huh? Je hebt een plex docker op je nas, dan is dat je server toch? Dan heb je op je pc geen server meer nodig.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
sig69 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 00:31:
Huh? Je hebt een plex docker op je nas, dan is dat je server toch? Dan heb je op je pc geen server meer nodig.
YouTube: My First NAS: Plex Media Server Set-up Guide

van minuut 7 tot 9 wordt dit duidelijk uitgelegd. Vond het ook al wat vreemd..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• outlandos
Ik ben in elk geval een stap in de goede richting, heb mijn NAS server namelijk een letter kunnen geven (Z) en nu ziet de Plex server apllication op Windows de media op mijn NAS wel.

Echter lijkt het erop dat het de Windows plex server is die alles draait, film kijken op TV gaat goed totdat de laptop uitgaat. Dan valt ook de stream weg. Dan begrijp ik niet waarom de image docker niet als server optreedt hier, terwijl die wel staat geinstalleerd met status running? Zit er mogelijk een probleen hier:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2OKE_OS4yOCCz8-hiEjSV7SqUTI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aEKMMAUjZTjnimgzREs1WVGd.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door outlandos op 30-09-2025 01:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sig69
outlandos schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 01:18:
Ik ben in elk geval een stap in de goede richting, heb mijn NAS server namelijk een letter kunnen geven (Z) en nu ziet de Plex server apllication op Windows de media op mijn NAS wel.

Echter lijkt het erop dat het de Windows plex server is die alles draait, film kijken op TV gaat goed totdat de laptop uitgaat. Dan valt ook de stream weg. Dan begrijp ik niet waarom de image docker niet als server optreedt hier, terwijl die wel staat geinstalleerd met status running? Zit er mogelijk een probleen hier:

[Afbeelding]
Dat is dus niet de bedoeling. Je hebt nu twee plex servers. Verwijder plex server van je windows 11 pc, je zal dat in plex in docker op moeten lossen. Maar daar heb ik geen verstand van verder.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rhodium
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03:11
in de comments staat:

Open a new browser tab and enter the IP address of your NAS followed by :32400/web to access Plex (e.g., http://192.168.x.x:32400/web).

Voor zover ik weet is dat beheerpaneel, daar zou je het een en ander moeten kunnen instellen en hem kunnen koppelen aan je useraccount.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:26
Yup, @rhodium heeft gelijk: de clients die films gaan kijken moeten uiteindelijk direct verbinden met Plex op je NAS.

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@outlandos Ik heb Plex en de arr stack volgens de https://trash-guides.info...e/How-to-set-up/Synology/ geïnstalleerd.

Guide is voor Synology maar werkt ook voor Ugreen. Paar stappen mag je overslaan (wat niet kan op de ugreen Pullio enz)

Dit is de meest efficiënte manier door hardlinks en zo min mogelijk read/write.

Je moet dan alleen zelf nog Qbittorrent en of Sabnzbd toevoegen aan de yml.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nephilimcrt
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-10 16:09

nephilimcrt

Mad Scientist

Je NAS hoort niet onder 'This PC' te verschijnen. Maar als je bijvoorbeeld een drive mapping zou maken naar een share op die NAS, dan verschijnt die daar wel.

Tapping progress on the shoulder and saying: "More forwards, please!".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
@all, dank voor jullie antwoorden. Met behulp daarvan is het nu gelukt de server werkend te krijgen op de NAS (en die op W11 te verwijderen).

Wat alleen nog niet goed werkt zijn blu-ray movies (van ca 30gb). Als ik die bekijk via mijn Samsung tv (S95D) en laptop via Chrome dan loopt de desbetreffende film al snel vast. Als ik naar de CPU load kijk op de NAS dan zie ik hem eigenlijk niet eens in de buurt komen van full load. Het hoogste is 70% load geweest en dat was van korte duur. Wel of geen subs maakt daarbij geen verschil.

Begrijp dus niet helemaal waarom ze vastlopen. Gek genoeg heb ik op mijn nieuwe mobiel (Pixel 10 Pro) nergens last van: met de Plex app kan ik de blu-ray film zonder problemen zien, zelfs met ondertiteling.

Iemand enig idee wat ik nog kan proberen? Buiten de Apple tv te kopen voor aan mijn Samsung tv (daar wacht ik sowieso nog even mee, want de nieuwe generatie Apple tv staat volgens geruchten op het punt van komen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:30

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Welke NAS van U green? Dit heeft alles met transcoding te maken.

https://support.plex.tv/a...re-accelerated-streaming/

geeft een overzicht van wat je nodig hebt voor transcoding. Afhankelijk van je NAS heb je wel/niet transcoding met de ingebouwde CPU.

Hier staat tekst

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:52
Het is ook afhankelijk van het device waarop je kijkt.
Als dat device de video kan weergeven zonder dat er transcoding moet plaatsvinden dan heb je nergens last van.
Daardoor geeft die Pixel 10 waarschijnlijk geen probleem.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
Sjaak_Afhaak schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 10:56:
Welke NAS van U green? Dit heeft alles met transcoding te maken.

https://support.plex.tv/a...re-accelerated-streaming/

geeft een overzicht van wat je nodig hebt voor transcoding. Afhankelijk van je NAS heb je wel/niet transcoding met de ingebouwde CPU.
Met excuses, ik was in de veronderstelling dat dat in de TS stond.

Ik heb de DXP2800, die zou zeer goed in staat moeten zijn voor hardware transcoding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
Ben(V) schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 10:59:
Het is ook afhankelijk van het device waarop je kijkt.
Als dat device de video kan weergeven zonder dat er transcoding moet plaatsvinden dan heb je nergens last van.
Daardoor geeft die Pixel 10 waarschijnlijk geen probleem.
De NAS zou dat moeten kunnen doen toch? Ik heb hardware transaction op aan staan in Plex, maar de cpu doet niet veel dat is het vreemde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Als je geen plexpass hebt dan kan plex de gpu die er ook inzit niet gebruiken en die N100 cpu is voor transcoding gewoon niet krachtig genoeg.
Die N100 is ontworpen om zo min mogelijk energie te gebruiken en niet op maximale cpu power te leveren.

[ Voor 26% gewijzigd door Ben(V) op 01-10-2025 12:32 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
Ben(V) schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 12:30:
Als je geen plexpass hebt dan kan plex de gpu die er ook inzit niet gebruiken en die N100 cpu is voor transcoding gewoon niet krachtig genoeg.
Die N100 is ontworpen om zo min mogelijk energie te gebruiken en niet op maximale cpu power te leveren.
Klopt helemaal, maar ik heb lifetime plexpass (al sinds 2013 ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Zijn het soms films met ondertiteling?
Plex kan de gpu niet gebruiken als er ontertitels gebruikt worden (ook niet met een plexpas) en dan val je dus terug op enkel de cpu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sig69
4k transcoden op een nas is over het algemeen niet te doen. Ik zou zorgen dat je media in ieder geval op je hoofd device (waarschijnlijk je tv) afgespeeld kan worden. Dus converteren of een andere versie downloaden. Of je hoofd device aanpassen (Apple tv, nvidia shield, mini pc, whatever)

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
sig69 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 12:50:
4k transcoden op een nas is over het algemeen niet te doen. Ik zou zorgen dat je media in ieder geval op je hoofd device (waarschijnlijk je tv) afgespeeld kan worden. Dus converteren of een andere versie downloaden. Of je hoofd device aanpassen (Apple tv, nvidia shield, mini pc, whatever)
Ja dat ga ik proberen. Heb zojuist de Zidoo Z9X-8K besteld. Die zou alle gangbare formats native moeten kunnen afspelen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K2T0Qet0EXotjMXlz8BKzrclWsc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PUgqgLKCcZsz8RZwoN9WUvly.png?f=fotoalbum_large

HDR10+ is voor mij wel een belangrijke aangezien ik een Samsung TV heb die dat ondersteunt (S95D).

Zal hier nog wel even laten weten of/hoe die bevalt.

[ Voor 5% gewijzigd door outlandos op 01-10-2025 12:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:32
Je kan ook nog eens proberen of je TV de betreffende videobestanden wel goed kan afspelen via de DLNA server van de UGREEN?
UGREEN NAS DLNA server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
The_Doman schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 12:59:
Je kan ook nog eens proberen of je TV de betreffende videobestanden wel goed kan afspelen via de DLNA server van de UGREEN?
UGREEN NAS DLNA server
Ik ga dat vanavond even rustig proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• outlandos
The_Doman schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 12:59:
UGREEN NAS DLNA server
Werkt goed op de native mediaplayer van mn Samsung tv. Zie alleen geen optie voor subs. Engelse subs kan ik in Plex wel kiezen, maar hier zie ik nergens een optie voor subtitles.

Is toch vreemd dat het via Plex op mijn tv vastloopt, zelfs met de subs uit? Met de subs aan zou ik het kunnen begrijpen, want dan moet er wat transcode worden. Maar zonder subs zou het toch gewoon direct play moeten zijn?

En het werkt wel gewoon goed direct op mn Samsung tv met DLNA...

Edit: oke dit is wel vreemd. Werkt nu ineens wel met Plex op tv, maar dan enkel met de subs off. Zodra ik subtitles aanzet dan blijft het scherm zwart met een oranje draaiend icoontje van laden. Na wat wachten krijg ik een error. Denk dat een blu-ray van 30gb+ gewoon wat te veel van het goede is voor transcoding.

Benieuwd of de Zidoo Z9X 8K die ik heb besteld het wel aankan. Iemand enig idee toevallig? Want als ik daar ook problemen met de subs in Plex kan verwachten dan kan ik hem beter dicht laten en retour sturen (met 300 euro niet bepaald een goedkope tv box namelijk). Ondersteunt wel echt alle relevante formats, maar of Plex met subs aan gaat werken is voor mij nu nog onduidelijk.

[ Voor 51% gewijzigd door outlandos op 02-10-2025 00:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:50
Als het goed is kun je "gecomprimeerde" (lossy copy) blu-ray zo afspelen op je tv via DLNA, daar heb je geen plex voor nodig.
Jouw tv kan tot 60 MBps h264 en 80 Mbps h265.
"Ongecomprimeerde" (remux) blu-ray 4k (~80 GB) passen niet over 100 MBit/s LAN, dus dat gaat niet werken, dan heb je transcoding nodig, en daar heb je een GPU voor nodig.

[ Voor 3% gewijzigd door jeroen3 op 02-10-2025 08:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:32
outlandos schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 23:59:
Werkt goed op de native mediaplayer van mn Samsung tv. Zie alleen geen optie voor subs. Engelse subs kan ik in Plex wel kiezen, maar hier zie ik nergens een optie voor subtitles.
Staat hier misschien wat bij?
Samsung S95D MKV subtitles
Probeer het ook eens met een los SRT bestand?.
Een oude Samsung TV uit 2014 hier ziet/speelt gewoon de subs uit MKV bestanden en ook via aparte SRT's via USB en DLNA..
HIermee kan je eenvoudig de ondertitels als aparte SRT opslaan.
https://github.com/SubtitleEdit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
outlandos schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 23:59:
[...]

Edit: oke dit is wel vreemd. Werkt nu ineens wel met Plex op tv, maar dan enkel met de subs off. Zodra ik subtitles aanzet dan blijft het scherm zwart met een oranje draaiend icoontje van laden. Na wat wachten krijg ik een error. Denk dat een blu-ray van 30gb+ gewoon wat te veel van het goede is voor transcoding.
Ik zei toch al dat de gpu niet gebruikt kan wordt als je ondertiteling hebt.
Dan moet plex twee streams naar je tv sturen en dat kan plexpass niet met behulp van de gpu dus gebruikt hij alleen de cpu en die is niet krachtig genoeg.

Ik heb dat opgelost door een google "chromecast with google tv" te beruiken die speelt alles af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• outlandos
Ben(V) schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 09:54:
[...]

Ik zei toch al dat de gpu niet gebruikt kan wordt als je ondertiteling hebt.
Dan moet plex twee streams naar je tv sturen en dat kan plexpass niet met behulp van de gpu dus gebruikt hij alleen de cpu en die is niet krachtig genoeg.

Ik heb dat opgelost door een google "chromecast with google tv" te beruiken die speelt alles af.
Het is anders zojuist gelukt op mijn TV om met Plex de blu-ray film met ondertiteling te kijken!

In Plex, you can manage subtitle display using options like "Automatic," "Never," or "Always," which are found in your user settings for audio and subtitles, allowing you to control when subtitles appear on your media.

Hij stond op automatisch, dat werkte dus niet. Toen ''Always'' geprobeerd, maar dat gaf hetzelfde resultaat. Daarna op ''Never'' gezet en nondeju hij draait perfect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Blu ray werkt anders daarin zijn de ondertitels geen aparte stream zoals bij .mkv's

Pagina: 1