Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thinlanet
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:47
Beste allen,

Ik wil mijn PC graag updaten van Win10 naar Win11. Ik kan alle requirements afvinken behalve de UEFI-bios setting. Echter wanneer ik in mijn bios de CSM/Legacy disable (en dus UEFI inschakel), krijg ik geen beeld meer na het opslaan van de biossetting m'n PC restart. Enkel via een CMOS Reset kan ik de oude settings weer terugbrengen. Hoewel mijn PC niet de nieuwste meer is, voldoet hij ergens nog best prima.

De specs van mijn PC; laatste bios versies + drivers geinstalleerd.

ASRock Z370 Extreme4
Intel 8800 CPU
Gigabyte Aorus Geforce 1080TI

Ik kom al zoekende wel wat vergelijkbare situaties tegen op het web, maar verder booten dmv integrated GPU kom ik niet. Deze oplossing ook geprobeerd maar zorgt voor een boot-loop naar het Bios en kom ik Windows niet in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02:30
Als je van CSM/Legacy naar UEFI gaat moet je eerst je Windows system converteren naar GPT om te kunnen starten.
Zie recente topic(s)
Secure boot aanzetten lukt, maar herstart continu in BIOS

Maar krijg je helemaal geen beeld meer in UEFI mode?
Normaal moet je dan toch een melding krijgen van geen boot media

[ Voor 22% gewijzigd door The_Doman op 29-09-2025 23:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-09 18:59

DataGhost

iPL dev

Dit is geen hardwareprobleem maar een softwareprobleem. Je kan niet zomaar een non-UEFI Windows-installatie booten vanaf UEFI. Daar heb je een GPT-disklayout voor nodig en een EFI-partitie om vanaf te booten. Je moet de boel hoogstwaarschijnlijk nog omzetten dus. Daar zijn manieren voor maar volgens mij geen 1-2-klik-klaar voor alle leeftijden. Als je een verse installatie niet erg vindt is dat de snelste manier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Als je helemaal geen beeld krijgt met je dgpu maar wel met de igpu, dan kan je proberen de igpu uit te zetten in de bios of de voorkeur op de dgpu zetten.

Pagina 71 van de handleiding: IGPU Multi-Monitor op disabled.

Of anders deze instelling proberen:
Launch Video OpROM Policy
Select UEFI only to run those that support UEFI option ROM only. Select Legacy
only to run those that support legacy option ROM only. Select Do not launch to not
execute both legacy and UEFI option ROM.

[ Voor 56% gewijzigd door Soldaatje op 29-09-2025 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thinlanet
Dank allemaal, ik zal de mbr2gpt conversie doen; ik had hier al over gelezen maar de uitval van de gpu weerhield mij hier van en dacht ik eerder naar het mobo/gpu/bios te moeten kijken. Ik zal de OS partitie (die nog mbr is) backuppen op 1 van de andere schijven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02:30
Thinlanet schreef op maandag 29 september 2025 @ 23:45:
Dank allemaal, ik zal de mbr2gpt conversie doen; ik had hier al over gelezen maar de uitval van de gpu weerhield mij hier van en dacht ik eerder naar het mobo/gpu/bios te moeten kijken. Ik zal de OS partitie (die nog mbr is) backuppen op 1 van de andere schijven
Ik zou misschien eerst toch even testen met een WinPE of het starten in EUFI mode dan wel goed werkt met beeld?
Een bekende is Hiren’s BootCD PE.
Je kan daarvan uit ook de mbr2gpt conversie uitvoeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:09
Op welke BIOS versie draait het moederbord?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Het kan zijn dat je 1080Ti een VBIOS update nodig heeft van Nvidia om UEFI GOP te ondersteunen.

Als dat het geval is dan moet je een update tool kunnen vinden op de site van Gigabyte voor jouw model kaart.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:47
spone schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 07:08:
Het kan zijn dat je 1080Ti een VBIOS update nodig heeft van Nvidia om UEFI GOP te ondersteunen.

Als dat het geval is dan moet je een update tool kunnen vinden op de site van Gigabyte voor jouw model kaart.
Dit inderdaad.
Er is ook een algemeen tooltje van Nvidia beschikbaar.

@Thinlanet Sluit je DP of HDMI aan op je 1080ti?
Wanneer DP dan kun je HDMI ook eens proberen; vaak krijgt men dan weer beeld.

https://www.nvidia.com/en-us/drivers/nv-uefi-update-x64/

[ Voor 5% gewijzigd door HugoBoss1985 op 30-09-2025 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thinlanet
spone schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 07:08:

Ik heb gekeken op de website van Gigabyte; bios update tool haakt op openstaande service van Gigabyte "Aorus Engine". Wellicht ziet de tool de Nvidia services als een zeflde applicatie die nog open staat om de biosupdate te kunnen uitvoeren. Deze Engine even geinstalleerd en blijk dat ik (v)Bios F60 heb; deze kon ik echter niet refereren aan de documentatie van Gigabyte. Ik heb dat even gelaten voor wat het is. Hopelijk is er een generieke bios-updater vanuit Nvidia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thinlanet
HugoBoss1985 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 09:57:
[...]

Dit inderdaad.
Er is ook een algemeen tooltje van Nvidia beschikbaar.

@Thinlanet Sluit je DP of HDMI aan op je 1080ti?
Wanneer DP dan kun je HDMI ook eens proberen; vaak krijgt men dan weer beeld.

https://www.nvidia.com/en-us/drivers/nv-uefi-update-x64/
Ik sluit deze aan op DP; ook even geprobeerd op HDMI maar geen effect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:47
Thinlanet schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 11:39:
[...]

Ik heb gekeken op de website van Gigabyte; bios update tool haakt op openstaande service van Gigabyte "Aorus Engine". Wellicht ziet de tool de Nvidia services als een zeflde applicatie die nog open staat om de biosupdate te kunnen uitvoeren. Deze Engine even geinstalleerd en blijk dat ik (v)Bios F60 heb; deze kon ik echter niet refereren aan de documentatie van Gigabyte. Ik heb dat even gelaten voor wat het is. Hopelijk is er een generieke bios-updater vanuit Nvidia.
Het is bij Gigabyte Vbios updates altijd verschrikkelijk onduidelijk welke nou de goede is voor een videokaart...
Zoek eerst goed uit of er een officieel Vbios voor je videokaart is en welke je dan moet downloaden en flashen(middels Gigabyte support).
Wellicht geeft het programma van Gigabyte een foutmelding als het Vbios onjuist is.

Het programmaatje "GPU-Z" kan duidelijkheid geven over welk bios er nu in je videokaart zit.
Dat geeft vaak de Nvidia bios code aan i.p.v. "F.XX" van Gigabyte.

Het Nvidia tooltje is volgens mij alleen m.b.t. DP, als het via HDMI ook niet werkt dan inderdaad eens kijken naar een moederbord bios update en/of Vbios update voor je videokaart.

[ Voor 7% gewijzigd door HugoBoss1985 op 30-09-2025 11:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
[...]
Hopelijk is er een generieke bios-updater vanuit Nvidia.
Er is wel een generieke updater (https://www.nvidia.com/en-us/drivers/nv-uefi-update-x64/). Die gaat niet specifiek over UEFI boot, maar wel over displayport compatibility. Mogelijk als bonus dat je UEFI support ook beter wordt?

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:55
[...]

heb je die update al gedraaid,zonder heeft de 1080ti geen volldige UEFI ondersteuning,wat kan duiden dus op bv een zwart scherm

En wat @HugoBoss1985 zegt,gigabyte is echt een drama vind ik met welke vbios versie je nou nodig bent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01:03

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Ik had hier van het weekend een lga1200 moederboard te testen, icm met een F intel chip en had hiervoor even snel een R9 290X gepakt die in de buurt lag, hierop kwam netjes het bios scherm in beeld met daarop de melding dat deze geen UEFI ondersteuning bood zonder andere firmware, dus dat kan het ook haast niet zijn..

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thinlanet
Uszka schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 06:56:
Op welke BIOS versie draait het moederbord?
Moederbord versie 4.20; dit lijkt het meest recente stabiele volgens ASROCK

Zonet de DisplayPort updater van Nvidia geinstalleerd; met het beeldscherm op DP lukt dit niet "Cannot install update". Echter gelukkig wel na het switchen naar HDMI.

GPU-Z geeft het volgende aan:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MXadZZVAd_v9trTyWodxPVXdK9w=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/QCyDWSw1xXm01hekROg3H1z8.png?f=user_large

Lijkt qua bios configuratie goed te zitten tav UEFI; ik zal dmv Hiren's BootCD PE testen en mbr2gpt conversie uitvoeren.
Pagina: 1