Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ White
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 03-10 10:08

JJ White

Prutser Eerste Klas

Topicstarter
Hoi hoi,

Ik ben voor onze twee-onder-een-kap woning offertes op aan het vragen voor de installatie van zonnepanelen meterkast renovatie en thuisaccu. Door grote dakkapellen aan beide kanten zijn er 4 verschillende vlakken waarop panelen gelegd kunnen worden, hierbij is bij de sets op de dakkapellen nog de keuze uit verschillende oriëntaties.

Bij twee installateurs zijn offertes opgevraagd, daarbij is de meterkast renovatie inbegrepen maar de aantallen panelen zijn (nog) niet gelijk. Beide offertes zijn gebaseerd op dezelfde 455Wp panelen en SolarEdge omvormer met 2x 48V 4,6kWh SolarEdge thuisaccu.

Met behulp van dezelfde materialen als in de offertes heb ik zelf wat in elkaar gezet in de SolarEdge designer met verschillende orientaties, maar ik krijg niet echt de informatie te zien die ik zoek. Vooral informatie over hoe de opwek over de dag is verdeeld en wat de invloed is op de teruglever tarieven die ik kan krijgen na afschaffing van het salderen.

Zie hieronder de opties die ik heb samengesteld, de afmetingen van de daken zijn in het programma iets groter dan werkelijk, maar dit zijn de aantallen panelen die er in werkelijkheid op passen.

Eerst een indruk van de ligging van het huis:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RnSMEGnIs53u-wkAm-IJcwV9otg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tnu3zUpJG5yLnPUDSyfZXOzV.jpg?f=fotoalbum_large

Optie 1: zuid-zuid
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nxVcLtafuvtTzbeLO9ILKckhw6E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1ga2FvIzf5j266FzHQ09ikhz.png?f=fotoalbum_large

Optie 2: noord-zuid
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CttyEd3vmegGpMNplv-irAJAW5M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Uvz4JKIkqnkwJfukrfPdCDt3.png?f=fotoalbum_large

Optie 3: oost-west
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kJKw_8SeUCFpJXsxHProFZTPu7Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HKKOSuhLRJDB45EMfiODRamS.png?f=fotoalbum_large

Wat is jullie advies/ervaring over de plaatsing van de panelen op de platte daken en de vier extra panelen op noord?

Daarnaast is elk advies over het wel/niet aanschaffen van thuisaccu's welkom, vooral omdat dit DC geschakelde batterijen zijn die direct aan de omvormer komen. Vandaar dat de installatie samen met de nieuwe P installatie logisch klinkt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:11
Je hebt al 2 schuine daken op noord en zuid. Wil je met microomvormers werken of wil je string?
Microomvormers kan je zoveel verschillende richtingen leggen als je wilt, bij string beste minimaal 5 panelen in zelfde richting. String is wel goedkoper.

Dan even de feedback op je woning, waarbij Noord niet bovenin de tekening is ^^.

Dat dak op noord Noordoost gaat alleen smorgens vroeg zonlicht vangen, vervolgens zit het in de schaduw. Over het algemeen gebruik je smorgens niet veel stroom, ik zou hier dus geen panelen leggen.

Hoe diep zijn de dakkapellen? Kan je de panelen niet een kwartslag draaien en noord-zuid dakjes maken op de dakkapellen? In zelfde hellingshoek als je dakhelling (of iets lager).

panelen heb je in iets groter en iets kleiner. Het zou voor veel omvormers fijn zijn als er 6 panelen passen per richting... Maar die Noord onder het dakkapel ligt niet echt lekker.

Schatting adhv dakpannen zou het moeten passen... Maar dat is iets dat je zelf moet meten (het lijkt 8x4m te zijn...)

Jinko 455wp zijn 177 x 114, dus kan je 4 dakjes Noord zuid maken. (Door schuin te plaatsen iets smaller dan 228, lengte totaal 708, dus halve meter speling op rand).

Dan heb je dus op de platte daken in totaal 8 Noord en 8 Zuid, en op schuine dak nog eens 4 zuid.... Perfect voor een omvormer van 4 a 5 kW. (Mag op 1 fase).

https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/ hier is het rekentool the dat je zocht.
Zelf even de oriëntatie s invullen (0 is Noord 180 is zuid, maar je staat net niet Noord)

[ Voor 25% gewijzigd door 99ruud99 op 29-09-2025 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:24
Heb je de opbrengst verlies diagrammen die hierbij horen?

Dit is een zeer krappe situatie voor solaredge…
String kan alleen met enkelfase omvormers (meervoud ja)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ White
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 03-10 10:08

JJ White

Prutser Eerste Klas

Topicstarter
99ruud99 schreef op maandag 29 september 2025 @ 23:01:
Wil je met microomvormers werken of wil je string?
Wat ik had begrepen is dat het gebruik van microomvormers aan het minderen is, daarnaast is er dan geen mogelijkheid meer om een accu DC te laden en de dubbele AC conversie verliezen te voorkomen. Bij de SolarEdge strings zijn wel optimizers toegepast, dat zijn in principe DC-DC microomvormers om per paneel MPPT te doen. Dat zou het mogelijk moeten maken om verschillende liggingen te combineren (tot een minimaal aantal per richting).
Dan even de feedback op je woning, waarbij Noord niet bovenin de tekening is ^^.
Het eerste plaatje is zo gedraaid dat noord boven is, de andere zijn vanuit een ander perspectief zodat je duidelijk kan zien hoe de panelen liggen. De ligging is dus niet helemaal noord - zuid en er staan een paar hoge slanke bomen aan de oost, zuid-oost kant die een schaduw werpen voor de middag.
Dat dak op noord Noordoost gaat alleen smorgens vroeg zonlicht vangen, vervolgens zit het in de schaduw. Over het algemeen gebruik je smorgens niet veel stroom, ik zou hier dus geen panelen leggen.
Het idee van de panelen op noord is dat ze vooral op bewolkte dagen, wanneer het het hardste nodig is, bijdragen aan de opbrengst, in die situatie is het verschil tussen zuid en noord niet veel meer qua opbrengst.
Hoe diep zijn de dakkapellen? Kan je de panelen niet een kwartslag draaien en noord-zuid dakjes maken op de dakkapellen? In zelfde hellingshoek als je dakhelling (of iets lager).
Ik heb de tekening in de designer met opzet te groot gemaakt omdat het anders onmogelijk was de panelen er fatsoenlijk ingetekend te krijgen. De echte afmetingen zijn:
  • Per dakkapel: 600x270cm aan bruikbaar plat dak binnen de randen
  • Per hellend dakdeel onder de kapel: 700x150cm onder een hoek van 32 graden
Ronald schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 06:43:
Heb je de opbrengst verlies diagrammen die hierbij horen?
De verschillen tussen de opbrengst verlies diagrammen is minimaal als ik ze vergelijk. Zie hieronder de systeemverlies diagrammen uit de designer:
zuid-zuidAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IdcUL0QSjVtjztv4nltIqXVkxvY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/WZVdyrbMn2VuTDi2sfYts2Hq.png?f=fotoalbum_tilenoord-zuidAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TQgCKmDsAP7-c7d-oQqDbCfK5C8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/1fH9W7bXVyfS03FO1yp5qBqc.png?f=fotoalbum_tileoost-westAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iHGu38kDndXWXBO-fz6XQi7WVck=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/TCmtzn0S3Iy9o44hSH3mtY6o.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 7% gewijzigd door JJ White op 30-09-2025 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:11
7x3 plat dak passen dus 3 dakjes op (totaal 5.30 x 2.80) , Dat is net wat beter dan 5 "losse" panelen.
Op schuine dak kan je ze in portret zetten, als je dat mooi vindt, dan passen er 5 panelen onder.
Als je ze in landscape plaatst passen er maar 4 panelen onder, maar staan ze wel zelfde richting als op platte dak.

Dan eindig je met 6 op noord en 10 of 11 op zuid, op zich prima...

Dan je Noord dak, ja, in geval van bewolking kan het beetje helpen... Maar huis schaduw is harde schaduw, bovendien smorgens ook nog eens bomen... Ik zou het niet snel doen, of heb je de stroom hard nodig smorgens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:33
ik zou geen solaredge doen maar string. Thuisbatterij is ook puur hobby maar twijfelachtig qua duurzaamheid of financien dus bezint eer ge begint. Als je het leuk vindt zeker doen maar het is niet per se altijd een goed idee om een thuisbatterij te nemen. het is nu even een hype.
Pagina: 1