1440p gaming, voornamelijk World of Warcraft

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwj.remmen
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09-10 19:47
Beste Tweakers,
Graag schakel ik jullie in. Ik ben van plan om een nieuw gaming systeem in elkaar te gaan zetten komende periode. Hieronder het verhaal volgens het format.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk het spelen van World of Warcraft, hoge settings, flinke fps. Ik game op een 27 inch IPS paneel, 165Hz

Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn richtprijs is 1500 euro, exclusief assemblage.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Acer Predator XB271HU (IPS) Rood, Zwart.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik twijfel enorm over de cpu. Ik lees allerlei verhalen over x3d processoren. Ik heb al veel gelezen en gekeken op youtube. Ik kom niet tot een sluitend besluit in mijn eentje. Ik krijg nauwelijks benchmarks gevonden die iets zeggen over cpu/gpu combo voor World of Warcraft (of ik zoek op de verkeerde manier/plek).
Wat ik tot nu toe gevonden heb ik dat de 7800x3d wat overrated lijkt? Zeker in tegenstelling tot wat de 7600x3d levert. Daarom heb ik die nu in de build verwerkt. Ik vraag me vooral af wat toekomstbestendig is voor WoW de komende 3/4 jaar.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik zou het interessant vinden als jullie eens mee willen denken over een goede behuizing voor deze build. Het hoeft geen kleine kast te zijn, er is ruimte voldoende. Ik heb nu een kast in de build gezet van 100 euro, dat bedrag vind ik acceptabel.

Ga je overklokken?
Nee, geen ervaring mee.

Wat verwacht je van ons?
Willen jullie feedback geven, vooral op de cpu/gpu combi met in je achterhoofd; 1440p gaming in World of Warcraft, waarvan ik lees dat het CPU heavy is. Moet ik een x3d processor hebben? Kom ik toch beter uit met een 9600(x) of 9700(x) variant? Of nog op wat anders? Hier houdt mijn kennis en ervaring namelijk echt op.
Als het goedkoper kan mag het altijd natuurlijk. Moet ik wachten op black friday/cyber monday? Ik lees en hoor ook dat het nu een goede tijd is om te kopen en dat in okt/nov wellicht zaken zijn uitverkocht? Wat is jullie ervaring?
Ik zie jullie opmerkingen, aanpassingen en feedback graag tegemoet.
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600X3D Boxed€ 273,67€ 273,67
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650M-PLUS WIFI€ 149,-€ 149,-
1VideokaartenXFX Swift AMD Radeon RX 9070 XT Triple fan Gaming Edition€ 639,99€ 639,99
1BehuizingenJonsbo TK-3 Black€ 101,52€ 101,52
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36 (Black)€ 34,52€ 34,52
1Geheugen internPatriot Viper Venom PVV532G600C30K€ 95,67€ 95,67
1VoedingenThermaltake Toughpower GT 850 watt, Zwart€ 95,48€ 95,48
1Interne SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 1TB€ 69,99€ 69,99
Totaal€ 1.459,84

[ Voor 4% gewijzigd door pwj.remmen op 29-09-2025 20:31 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:42
Ik denk dat je een prima keuze doet met het gekozen systeem. Ik zelf heb een 7800x3d met een rx7800xt videokaart maar de processor is hierbij de sterkste schakel (ook bij mij op 1440p met WoW als primair gespeelde game). Jouw systeem zal dus puur voor WoW beter in balans zijn.

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Zou toch wel een 7800X3D nemen omdat het prijsverschil relatief marginaal is.
uitvoering: AMD Ryzen 7 7800X3D Tray

Toch wat comfortabeler dan 6 cores.

Voor de rest valt er niet veel zinnigs te zeggen, je hebt eigenlijk al de juiste keuzes gemaakt. X3D is fijner met WoW.

Laatste keer dat ik ooit wat van hoorde is de CPU alles in WoW en moet je qua gpu alleen iets current-gen hebben. Je zou dan kunnen overwegen een 9800X3D + 5070 te kunnen doen. Beste om mensen te vragen naar CPU scaling, misschien dat je iemand kent in WoW.

Wachten op BF is voor pc componenten eigenlijk nooit de moeite waard. De echt goede deals komen alleen echt langs op schermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Aangezien je een mATX moederbord hebt gekozen, hier twee mATX behuizingen ipv ATX die ook een gebogen glazen paneel hebben, uitvoering: Jonsbo D300 Zwart & uitvoering: ASUS Prime AP202 ARGB Zwart

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:07

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ik ben het wel eens met @Thomg , ik zou simpelweg een betaalbaardere kast kiezen (Apex Air bijvoorbeeld staat in de Best Buy) zodat je netto nog onder de €1500 blijft. En misschien toch ook maar 2TB SSD voor €35 extra? Is nu eenmaal meer bang for the buck, als je later moet bijkopen heb je spijt want 1GB bijplaatsen is relatief duur.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwj.remmen
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09-10 19:47
Miyazono schreef op maandag 29 september 2025 @ 21:50:
Aangezien je een mATX moederbord hebt gekozen, hier twee mATX behuizingen ipv ATX die ook een gebogen glazen paneel hebben, uitvoering: Jonsbo D300 Zwart & uitvoering: ASUS Prime AP202 ARGB Zwart
Ik heb niet bewust een mATX moederbord gekozen, ik heb vooral veel goeds gehoord over dit bord. Het mag ook een normaal ATX moederbord zijn met vergelijkbare prestaties, en dan wat goedkoper? Is dat er op de markt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:42
De ATX variant van jouw bord is deze:
uitvoering: ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI
tientje duurder als goedkoopste prijs. Verder zijn er tal van andere borden op de markt (ook andere merken) die volstaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Therazor op 30-09-2025 10:25 ]

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

Pagina: 1