Problemen met overstappen ivm verhuizing en meter

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0re0
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:11
Hallo allemaal,

Ik ga binnenkort verhuizen en loop tegen een probleem aan bij het wisselen van energieleverancier.
Op dit moment heb ik bij Eneco alleen stroom met een variabel contract. In mijn nieuwe woning, die ik per 1 oktober betrek, wil ik overstappen naar Tibber. Daar wil ik naast stroom ook tijdelijk gas afnemen (er komen zonnepanelen, en daarna wil ik verder verduurzamen en volledig van het gas af).

Bij het aanmelden op de site van Tibber gaat het mis. Bij het afronden van de aanvraag krijg ik de melding dat de aanvraag niet kan worden voltooid omdat ze de meter niet kunnen bereiken. In de woning is recent een nieuwe meterkast geplaatst, dus ik ga ervan uit dat er een slimme meter aanwezig is. Misschien zit ik daar verkeerd in, maar feit is dat ik nu geen contract kan afsluiten bij Tibber.
Vandaag ook Eneco even gebeld, maar die wilde me dus aansmeren om drie maanden in de woning af te sluiten.

Mijn vragen:

1. Is het verstandig om mijn huidige aanbieder Eneco tijdelijk mee te nemen en zodra ik in de woning zit te onderzoeken waarom Tibber de meter niet kan bereiken? Nadeel is dat ik bij Eneco alleen per drie maanden kan opzeggen, terwijl dit juist een goed moment leek om direct over te stappen.

2. Wat gebeurt er als ik mijn contract beëindig per 1 oktober en in de nieuwe woning niets afsluit, in de hoop dat Tibber de aansluiting later wel kan oppakken? Mag dat überhaupt?

3. Hoe werkt het als ik een paar dagen beide woningen heb, heb ik dan automatisch twee contracten lopen?

Ik hoor graag jullie adviezen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02:04
1) Als je een doorlopend contract hebt (na einddatum contract) kan je op elk moment opzeggen. Je kan dus aangeven dat je verhuist, en je contract mee neemt. Dan zit je niet 3 maanden vast ( bron: https://eneco.be/nl/veran...rhuizen-en-elektriciteit/ )

2) Nee, het mag officieel niet, je moet een contract aangaan anders kan enexis (of wie dan ook) geen facturen sturen.

3) Ja, maar daarvoor heb je een verhuisservice, je geeft gewoon beginstand / eindstand op, als je bij zelfde leverancier wilt blijven. Als je overstapt is het helemaal makkelijk, omdat de oude leverancier neits te maken heeft met je nieuwe woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04:03
Ik zou gewoon zoals @99ruud99 zegt.
Gewoon overstap service gebruiken en daarna even met tibber in contact gaan over hoe ze dit kunnen oplossen.

Misschien is de meterkast niet juist gekoppeld of zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0re0
99ruud99 schreef op maandag 29 september 2025 @ 20:25:
1) Als je een doorlopend contract hebt (na einddatum contract) kan je op elk moment opzeggen. Je kan dus aangeven dat je verhuist, en je contract mee neemt. Dan zit je niet 3 maanden vast ( bron: https://eneco.be/nl/veran...rhuizen-en-elektriciteit/ )

2) Nee, het mag officieel niet, je moet een contract aangaan anders kan enexis (of wie dan ook) geen facturen sturen.

3) Ja, maar daarvoor heb je een verhuisservice, je geeft gewoon beginstand / eindstand op, als je bij zelfde leverancier wilt blijven. Als je overstapt is het helemaal makkelijk, omdat de oude leverancier neits te maken heeft met je nieuwe woning.
Omdat ik in de nieuwe woning gas zal afnemen, zegt Eneco dat ik daarom weer 3 maanden vast zit omdat dit een nieuw contract is. Immers, mijn opzegtermijn is telkens 3 maanden? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02:04
Ah ja, je gas contract is nieuw inderdaad. Je kan even verder kijken naar andere leveranciers, en dan die 3 maanden niet bij tibber - scheelt je misschien 3 tientjes in totaal? En heleboel gedoe minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:01
Je bent niet verplicht bij dezelfde leverancier gas en stroom af te nemen.

Misschien herinner ik het me niet goed, maar volgens mij heb ik pas een contract afgesloten op de dag van de sleuteloverdracht (en dat was geen nieuwbouw). Dan kun je zeggen: Ik ben nieuwe bewoner en kan je afstand doen van de bedenktijd.

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0re0
99ruud99 schreef op maandag 29 september 2025 @ 21:28:
Ah ja, je gas contract is nieuw inderdaad. Je kan even verder kijken naar andere leveranciers, en dan die 3 maanden niet bij tibber - scheelt je misschien 3 tientjes in totaal? En heleboel gedoe minder.
Ik kom er net achter dat er nog geen slimme meter aanwezig is ;) Dat verklaart het!

Zojuist meteen een slimme meter aangevraagd maar. Ik ga kijken of in de tussentijd toch tijdelijk nog even bij Eneco kan blijven.

[ Voor 19% gewijzigd door 0re0 op 30-09-2025 17:02 ]

Pagina: 1