pentaw1nz schreef op maandag 29 september 2025 @ 23:33:
Lood aanbrengen tot binnenblad wordt zelden gedaan in renovatie, hoewel dat de enige juiste manier is.
Lood aanbrengen in de voeg kan echter ook prima als jet het combineert met impregneren en dat ook om de 6 a 8 jaar herhaalt.
Dit loodwerk ziet er niet belabberd uit of zo. Er staan wel 10x ergere foto's hier op tweakers. Wat wel opvalt is dat het idd wat strakker aangeklopt had kunnen worden.
Daarnaast valt op je foto's wel op dat het echt op minimale diepte in de voeg is aangebracht. Dat had echt wel wat dieper gekund.
Met impregneren zal het allemaal wel goed gaan, maar er had wel iets meer op bepaalde details gelet kunnen worden.
E.e.a. is ook afhankelijk van hoeveel je hebt betaald en net zo belangrijk; wat je hebt afgesproken
Ik vind dat
”wat heb je afgesproken” altijd zo’n dooddoener.
Niet dat je globaal duidelijk maakt wat je wilt hebben natuurlijk maar wel dat je precies moet aangeven hoe een professional zijn werk moet uitvoeren.
Hoever het lood een voeg in moet en of er dan wel of niet klemmen gebruikt zijn en dat het als het echt goed moet de spouw in moet lijkt me niet iets wat je als leek kan weten.
Ik zou bij zo’n klus verwachten dat het er weer tientallen jaren tegenaan kan en niet dat ik mijn schoorsteen dan elke ~7 jaar opnieuw moet laten impregneren.
En dat zijn ook typisch dingen die ze er niet bij zeggen en zit je over zeg 10 jaar met een half losgelaten lood flap en is er niemand meer om aan te spreken.
Tegenwoordig moet je als je iemand inhuurt je eerst zelf helemaal in gaan verdiepen en een halve professional erin worden heb ik het gevoel om precies aan te geven hoe je een klus uitgevoerd wilt hebben en hoe niet omdat ze anders de kantjes er vanaf lopen en het voor hun op de snelste en makkelijkste manier realiseren.
Dat is voor mij tegenwoordig wel de reden dat ik niet graag meer mensen inhuur en het als het even kan zelf doe.
En dan gaat het me niet per se om de hoge kosten, want mijn tijd is ook geld waard, maar gewoon de onzekerheid dat je duurbetaalde klus alsnog afgeraffeld wordt als je het niet tot op de puntjes gespecificeerd hebt en het tijdens en na ook nog controleert. Die kennis opdoen kost me echter ook veel tijd wat zo’n uitbestede klus nog minder aantrekkelijk maakt en het zelf doen aantrekkelijker.
Probleem is ook dat ze er meestal gewoon mee weg komen want de meeste mensen weten er niet genoeg van af om het door te hebben en er staan nog tig klanten in de wachtrij die meer opleveren dan een klus met de puntjes op de i opleveren. Dus dat het niet netje aangeklopt is hier verbaast me niets, zeker als ik lees dat dat nog ongeveer 2 uur werk is
De betere bedrijven zullen nog terugkomen bij de paar % die wel klaagt om het alsnog goed te maken om hun naam hoog te houden en hebben dan alsnog meer verdiend dan alles bij iedereen direct optimaal af te leveren.
Maar dat lijkt tegenwoordig een zeldzaamheid voor mijn gevoel en het meerderedeel ontkent gewoon dat het niet goed/optimaal is uitgevoerd zodat van die laatste paar % klagers het grootste deel ook weer afhaakt en ze in die tijd meer nieuwe klussen kunnen oppakken = meer profit.