Zijn deze loodflappen goed aanbracht/aangeklopt?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JRMRD
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 07-10 16:35
Recent zijn door onze schoorstenen gereinigd, de loodslabben vervangen en waar nodig was, deze opnieuw gevoegd.
Ik vraag me af of de loodslabben voldoende aansluiten op de pannen en of het geen probleem is dat de zijkant van het lood bij één schoorsteen niet zo mooi glad zit, lood lijkt daar wat dubbel te zitten?
Of is dit normaal (ik ben ook maar een leek hierin)?
Voor de loodvervanging sloot het m.i. beter op de pannen aan.
Hoor graag jullie mening!
Alvast bedankt.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IUVJ7QDWTO0XhKS7MRtbNwvyAxo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VDOMRXRzL2DBve7sNwUraREo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4N-NPz-XfXQHTKVD0mOvxIPUQtQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DsoxTf6xOExA6Rypsb45SpAu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9B_3RGeaYopHgqrGCWwae0HpaOE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PB982L0Gpv4dvPVJ3TocdL6K.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 53% gewijzigd door JRMRD op 29-09-2025 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06:58
Optisch ziet het er niet slecht uit.

Paar vragen:
1. Is het lood doorgezet tot in de spouw? Of hebben ze het lood enkel in de voeg vervangen?
2. Is je schoorsteen geïmpregneerd of geschilderd? Op je foto's lijkt het laatste maar kan het niet goed zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-10 18:51

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Had misschien een beetje netter geklopt kunnen worden.

Maar de hamvraag is natuurlijk.... Is je schoorsteen droog of heb je lekkage?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Ja dat kan helemaal uitgeklopt worden tot in de holling van de pan mits er lekker zwaar lood gebruikt, als het al flinterdun is kun je weinig meer kloppen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VonNickstein
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 18-10 21:16
Dit kan veel netter aangeklopt worden. Gaat wel een paar uurtjes in zitten en zwaar voor de handen. Ik had dit zo niet geaccepteerd los van dat het waarschijnlijk prima functioneert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Laten we er maar vanuit gaan dat het in NL (bijna) nooit meer gaat sneeuwen en dat we ook geen last meer gaan krijgen met/van zogenaamde "Jacht / Stuif -Sneeuw". Dát spul komt met een béétje wind alsnog gewoon bij je binnen met dit soort 'klop-werk'.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JRMRD
Alvast bedankt voor de snelle reacties!
Wat antwoorden op de gestelde vragen:
De schoorstenen zijn gereinigd en geïmpregneerd, dat was tenminste de afspraak ;-)
Het heeft sindsdien nog niet geregend.
Maar voorheen hadden we ook geen last van lekkage.
Er zou een stevige kwaliteit lood gebruikt worden, maar ik weet niet de zwaarte?
Wat is dan een fatsoenlijke kwaliteit voor deze klus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Op de foto's ziet er naar uit dat er gewoon goed (zwaar) lood gebruikt is met een dikte van ~3mm. Dat spul is over de getoonde pannen goed uit te kloppen (maar dat kost dus wél tijd..... EN is écht hand / vak -werk).

Op de factuur zal waarschijnlijk ook wel een specificatie aangaande het gebruikte lood staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JRMRD
Op deze vraag:
1. Is het lood doorgezet tot in de spouw? Of hebben ze het lood enkel in de voeg vervangen?
Denk ik het laatste, zie onderstaande foto's, gemaakt tijdens de vervanging.

[ Voor 9% gewijzigd door JRMRD op 29-09-2025 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JRMRD
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wVzxiWh_znj47CatAQWgPIx8WPU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bQZnL0GLQuBAty2sUa3C17fR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7SkmlesyhNVVDtE2ugxfJabke9s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Phg9Ms6F0B95m4GhRkSN4rkP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:13

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

Hij moest snel naar huis, Mien belde dat de piepers gaar waren.

Beetje jammer dat deze persoon niet zoveel eer uit zijn werkt haalt.
Lood is niet netjes geklopt dus daar mag je zeker een opmerking over maken.
Tevens kan je je afvragen hoe lang deze slabben blijven zitten als een beetje voegsel het vast moet houden in weer en wind….

Mr. T.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:02
TTommie schreef op maandag 29 september 2025 @ 23:08:
[...]

Hij moest snel naar huis, Mien belde dat de piepers gaar waren.

Beetje jammer dat deze persoon niet zoveel eer uit zijn werkt haalt.
Lood is niet netjes geklopt dus daar mag je zeker een opmerking over maken.
Tevens kan je je afvragen hoe lang deze slabben blijven zitten als een beetje voegsel het vast moet houden in weer en wind….
Het is niet het voegsel wat het lood op zijn plek houdt maar de voegklemmen, die zijn hier gewoon gebruikt. Ondanks dat het beter aangeklopt had kunnen worden ziet het er naar mijn mening gewoon netjes uit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21-10 19:12
Lood aanbrengen tot binnenblad wordt zelden gedaan in renovatie, hoewel dat de enige juiste manier is.
Lood aanbrengen in de voeg kan echter ook prima als jet het combineert met impregneren en dat ook om de 6 a 8 jaar herhaalt.

Dit loodwerk ziet er niet belabberd uit of zo. Er staan wel 10x ergere foto's hier op tweakers. Wat wel opvalt is dat het idd wat strakker aangeklopt had kunnen worden.
Daarnaast valt op je foto's wel op dat het echt op minimale diepte in de voeg is aangebracht. Dat had echt wel wat dieper gekund.

Met impregneren zal het allemaal wel goed gaan, maar er had wel iets meer op bepaalde details gelet kunnen worden.
E.e.a. is ook afhankelijk van hoeveel je hebt betaald en net zo belangrijk; wat je hebt afgesproken

[ Voor 3% gewijzigd door pentaw1nz op 29-09-2025 23:35 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VonNickstein
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 18-10 21:16
Lood netjes aankloppen hoort bij het werk. Tegenwoordig zie je dat steeds minder, ook bij dakkapellen. Een doorn in het oog voor mensen zoals ik. Een ervaren loodgieter klopt dit stukje in 2 uurtjes (a 50 euro per uur) helemaal netjes aan, en snijdt dan recht af. En vraag die beste meneer gelijk even of hij de loodslabben in de patineerolie heeft gezet na het aankloppen. Zo te zien niet, wat resulteert in witte strepen over de dakpannen zodra het regenwater gaat lopen.
Laat het afmaken nu het nog droog is zodat je je hier niet aan blijft ergeren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:03

Vliegvlug

Flight Simple

pentaw1nz schreef op maandag 29 september 2025 @ 23:33:
Lood aanbrengen tot binnenblad wordt zelden gedaan in renovatie, hoewel dat de enige juiste manier is.
Lood aanbrengen in de voeg kan echter ook prima als jet het combineert met impregneren en dat ook om de 6 a 8 jaar herhaalt.

Dit loodwerk ziet er niet belabberd uit of zo. Er staan wel 10x ergere foto's hier op tweakers. Wat wel opvalt is dat het idd wat strakker aangeklopt had kunnen worden.
Daarnaast valt op je foto's wel op dat het echt op minimale diepte in de voeg is aangebracht. Dat had echt wel wat dieper gekund.

Met impregneren zal het allemaal wel goed gaan, maar er had wel iets meer op bepaalde details gelet kunnen worden.
E.e.a. is ook afhankelijk van hoeveel je hebt betaald en net zo belangrijk; wat je hebt afgesproken
Ik vind dat ”wat heb je afgesproken” altijd zo’n dooddoener.
Niet dat je globaal duidelijk maakt wat je wilt hebben natuurlijk maar wel dat je precies moet aangeven hoe een professional zijn werk moet uitvoeren.

Hoever het lood een voeg in moet en of er dan wel of niet klemmen gebruikt zijn en dat het als het echt goed moet de spouw in moet lijkt me niet iets wat je als leek kan weten.
Ik zou bij zo’n klus verwachten dat het er weer tientallen jaren tegenaan kan en niet dat ik mijn schoorsteen dan elke ~7 jaar opnieuw moet laten impregneren.
En dat zijn ook typisch dingen die ze er niet bij zeggen en zit je over zeg 10 jaar met een half losgelaten lood flap en is er niemand meer om aan te spreken.

Tegenwoordig moet je als je iemand inhuurt je eerst zelf helemaal in gaan verdiepen en een halve professional erin worden heb ik het gevoel om precies aan te geven hoe je een klus uitgevoerd wilt hebben en hoe niet omdat ze anders de kantjes er vanaf lopen en het voor hun op de snelste en makkelijkste manier realiseren.

Dat is voor mij tegenwoordig wel de reden dat ik niet graag meer mensen inhuur en het als het even kan zelf doe.
En dan gaat het me niet per se om de hoge kosten, want mijn tijd is ook geld waard, maar gewoon de onzekerheid dat je duurbetaalde klus alsnog afgeraffeld wordt als je het niet tot op de puntjes gespecificeerd hebt en het tijdens en na ook nog controleert. Die kennis opdoen kost me echter ook veel tijd wat zo’n uitbestede klus nog minder aantrekkelijk maakt en het zelf doen aantrekkelijker.

Probleem is ook dat ze er meestal gewoon mee weg komen want de meeste mensen weten er niet genoeg van af om het door te hebben en er staan nog tig klanten in de wachtrij die meer opleveren dan een klus met de puntjes op de i opleveren. Dus dat het niet netje aangeklopt is hier verbaast me niets, zeker als ik lees dat dat nog ongeveer 2 uur werk is

De betere bedrijven zullen nog terugkomen bij de paar % die wel klaagt om het alsnog goed te maken om hun naam hoog te houden en hebben dan alsnog meer verdiend dan alles bij iedereen direct optimaal af te leveren.
Maar dat lijkt tegenwoordig een zeldzaamheid voor mijn gevoel en het meerderedeel ontkent gewoon dat het niet goed/optimaal is uitgevoerd zodat van die laatste paar % klagers het grootste deel ook weer afhaakt en ze in die tijd meer nieuwe klussen kunnen oppakken = meer profit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:06

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Vliegvlug schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 09:00:
[...]

Ik vind dat ”wat heb je afgesproken” altijd zo’n dooddoener.
Niet dat je globaal duidelijk maakt wat je wilt hebben natuurlijk maar wel dat je precies moet aangeven hoe een professional zijn werk moet uitvoeren.

Hoever het lood een voeg in moet en of er dan wel of niet klemmen gebruikt zijn en dat het als het echt goed moet de spouw in moet lijkt me niet iets wat je als leek kan weten.
Ik zou bij zo’n klus verwachten dat het er weer tientallen jaren tegenaan kan en niet dat ik mijn schoorsteen dan elke ~7 jaar opnieuw moet laten impregneren.
En dat zijn ook typisch dingen die ze er niet bij zeggen en zit je over zeg 10 jaar met een half losgelaten lood flap en is er niemand meer om aan te spreken.

Tegenwoordig moet je als je iemand inhuurt je eerst zelf helemaal in gaan verdiepen en een halve professional erin worden heb ik het gevoel om precies aan te geven hoe je een klus uitgevoerd wilt hebben en hoe niet omdat ze anders de kantjes er vanaf lopen en het voor hun op de snelste en makkelijkste manier realiseren.

Dat is voor mij tegenwoordig wel de reden dat ik niet graag meer mensen inhuur en het als het even kan zelf doe.
En dan gaat het me niet per se om de hoge kosten, want mijn tijd is ook geld waard, maar gewoon de onzekerheid dat je duurbetaalde klus alsnog afgeraffeld wordt als je het niet tot op de puntjes gespecificeerd hebt en het tijdens en na ook nog controleert. Die kennis opdoen kost me echter ook veel tijd wat zo’n uitbestede klus nog minder aantrekkelijk maakt en het zelf doen aantrekkelijker.

Probleem is ook dat ze er meestal gewoon mee weg komen want de meeste mensen weten er niet genoeg van af om het door te hebben en er staan nog tig klanten in de wachtrij die meer opleveren dan een klus met de puntjes op de i opleveren. Dus dat het niet netje aangeklopt is hier verbaast me niets, zeker als ik lees dat dat nog ongeveer 2 uur werk is

De betere bedrijven zullen nog terugkomen bij de paar % die wel klaagt om het alsnog goed te maken om hun naam hoog te houden en hebben dan alsnog meer verdiend dan alles bij iedereen direct optimaal af te leveren.
Maar dat lijkt tegenwoordig een zeldzaamheid voor mijn gevoel en het meerderedeel ontkent gewoon dat het niet goed/optimaal is uitgevoerd zodat van die laatste paar % klagers het grootste deel ook weer afhaakt en ze in die tijd meer nieuwe klussen kunnen oppakken = meer profit.
Vroeger waren bedrijven echt niet beter, maar jij hebt inmiddels gewoon meer kennis en ziet daardoor sneller wat er niet klopt.
Wat wel anders was: Toen werd er vaak iemand ingehuurd (opzichter) om de vakmensen te controleren, of vroeg je het aan een buurman die er wel verstand van had.

Tegenwoordig lezen we ons helemaal suf aan reviews en testen van een tv van €500, omdat we de verkoper of fabrikant niet zomaar vertrouwen. Maar bij een klus aan je huis, die vaak duizenden euro’s kost, geloven mensen de vakman (die óók de verkoper is) wél vaak blind. Terwijl reviews op dat vlak ook maar beperkt nut hebben, omdat veel mensen die ze schrijven zelf niet goed begrijpen waar ze het over hebben. (willen leren over bakstenen is ook wat minder sexy dan apps en Oled )

Elke klus kun je in principe op verschillende niveaus laten uitvoeren: van “goed genoeg” tot “perfect”. Als je er niets over zegt, krijg je meestal “goed genoeg”, maar beter kan altijd. Dingen als lood helemaal doorvoeren tot in de spouw (als die er al is) zouden theoretisch ideaal zijn (als er een spouw is) , maar in de praktijk gebeurt dat eigenlijk nooit bij een dergelijke klus omdat het te kostbaar is. Ik denk niet dat er een bedrijf in de branche is dat het zou voorstellen. Dat is anders bij een muurdoorbraak voor bv een uitbouw.

uiteindelijk is het een balans tussen duurzaamheid en betaalbaarheid en die keuze moet je als opdrachtgever maken. Dan snap ik dat daar een taak kan liggen voor die aannemer, maar kan je echt verwachten van een gemiddelde eenpitter dat hij die keuzes echt gaat voorleggen en uitleggen aan personeen die niets (willen) snappen terwijl het in 99,9% van de gevallen volgens oplossing A wordt gedaan?

Dan de casus van TS: Het aankloppen snijden en vouwen kan zeker beter , maar ik zou er niet teveel problemen mee hebben dat het is ingeslepen, ideal doe je dat dan wel 1 voeg lager :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JRMRD
Het erg bedankt voor alle reacties en tips!
We gaan het aankaarten bij de uitvoerende partij.
Pagina: 1