SMB3 directoryleasing

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel266
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 20-10 23:59
Goededag.

Ik heb een Synology nas en hier kan je bij SMB kiezen of je SMB3-directoryleasing wil inschakelen voor alle gedeelde mappen of voor de "home" en "homes" gedeelde map, of SMB3 hier voor uitschakelen.

Ik heb al enige informatie gevraagd aan Synology zelf maar ik weet nou niet wat de beste en ook veiligste keuze is.
Ik wil namelijk als er iets veranderd wel gelijk mijn bestanden overal kunnen zien. Maar de documenten en mappen inzien op mijn telefoon buiten mijn netwerk is ook wel fijn dat dit snel laad. Maar ik bekijk ook niet constand dezelfde documenten dus ik weet niet of het nut heeft om dit in de cache te laten zetten?

Kan iemand mij vertellen of uitleggen hoe ik de beste overwogen keuzen kan maken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-7eWot2m6hBcexwjw3tvcXAky0s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QEoEdIWn5jJb8j1tduytBeH4.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20-10 22:51
Ik gebruik zelf geen SMB Leasing en ik krijg mijn bestanden allemaal prima snel te zien via DS FILE op mijn mobiel.
De reden hiervoor is vooral dat ik SSD schijven gebruiken i.p.v. de oude conventionele HDD schijven.

Nu weet ik niet het model waarop je dit draait, maar mijn verwachting is dat dit geen zware zakelijke NAS is waarop vele bestanden draaien. Dus ik verwacht dat SMB leasing weinig impact gaat hebben.

Ik zou SMB-leasing lekker uitschakelen en er niet verder naar omkijken.
Ik heb Opportunistic Locking wel aan staan, maar die stond bij default al aan bij mij.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel266
.

[ Voor 99% gewijzigd door Daniel266 op 30-09-2025 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel266
Wylana schreef op maandag 29 september 2025 @ 21:19:
Ik gebruik zelf geen SMB Leasing en ik krijg mijn bestanden allemaal prima snel te zien via DS FILE op mijn mobiel.
De reden hiervoor is vooral dat ik SSD schijven gebruiken i.p.v. de oude conventionele HDD schijven.

Nu weet ik niet het model waarop je dit draait, maar mijn verwachting is dat dit geen zware zakelijke NAS is waarop vele bestanden draaien. Dus ik verwacht dat SMB leasing weinig impact gaat hebben.

Ik zou SMB-leasing lekker uitschakelen en er niet verder naar omkijken.
Ik heb Opportunistic Locking wel aan staan, maar die stond bij default al aan bij mij.
Ik heb best wel veel bestanden. Ik heb een ds423+
Ik gebruik ds file niet ik vind die niet fijn werken ik heb een andere file manager app.

Heeft smb2 en smb3 niks met veiligheid te maken?

Wat is Opportunistic Locking?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:51
Directory leasing wordt volledig op de Synology zelf gedaan en niet op de client.
Dus als er iets veranderd op de Synology wordt de leasing ook bij gewerkt.
Hier wat achtergrond info over deze feature:
https://samba.plus/blog/d...res-with-directory-leases

Opportunistic locking is een systeem waarbij een client een lock zet op een bestand zodat een andere client het niet kan veranderen.
Zonder deze feature wordt alleen een lock op het te lezen/schrijven block gezet en krijg je dus veel meer lock/unlock cycles.
Is eigenlijk alleen van belang bij database acties vanaf een client.

Geen van beiden heeft iets met veiligheid te maken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.