Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wim_bitcoin
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 29-09 23:49
Na jaren hard werken en sparen is mijn hypotheek bijna helemaal afgelost. Verder heb ik ook geen schulden. Al jaren betaal ik telkens vermogensbelasting vanwege de €. 57k vrijstelling (spaargeld en crypto). Aangezien ik ooit Bitcoins had gekocht en het steeds meer en meer waard wordt stijgt mijn vermogen ook. Mijn intentie is dat ik mijn Bitcoins nooit zal verkopen. Waarschijnlijk is het één dag voor mijn toekomstige kinderen. Ik vind het zonde dat ik ieder jaar steeds vermogensbelasting blijf betalen over de Bitcoins, terwijl ik 0 cent winst opneem. Op een gegeven moment zal Bitcoin zoveel stijgen waardoor ik met mijn normale inkomen de ieder jaar terugkerende vermogensbelasting niet meer kan betalen. Verder heb ik geen verstand van over een BV opzetten en wat de nadelen hiervan zijn. Ik heb drie goede podcast gezien:

*knip* links verwijderd

Denken jullie dat het verstandig is om een Bitcoin BV op te gaan richten en de Bitcoins naar de BV te gaan overhevelen, zodat ik jaarlijks geen vermogensbelasting meer over de Bitcoins hoef te betalen? Ik begrijp wel zodra ik de Bitcoins uit de BV ga verkopen met winst dat ik daar wel belasting over moet betalen. Heeft iemand daar ervaringen mee?

Alvast heel erg bedankt voor jullie tips.

[ Voor 18% gewijzigd door Zr40 op 29-09-2025 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skamba
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-09 21:58
Een BV komt met best significante administratie, waaronder twee grote kostenposten:
1) Het starten van een BV moet via de notaris. Reken op ~1k.
2) Jaarlijks laten opstellen van een jaarrekening. Zelfs als je niet veel doet in de BV zal dat toch minstens een paar honderd euro zijn.

Daarnaast wat lopende kosten zoals een betaalrekening.

Je zal best wat box3-belasting moeten betalen voordat een dusdanige constructie het waard is. Ook omdat je, zoals je zelf ook al aangaf, je alsnog VPB zal moeten betalen over de winst van de BV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Maak een afspraak voor een oriëntatiegesprek met een fiscalist en een notaris, zij kunnen alles tot in de details uitstippelen voor je.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:52

Thompson

Beeromaniac

Verkoop 0,01~0,02 BTC en laat je professioneel adviseren.

Beeromaniac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

wim_bitcoin schreef op maandag 29 september 2025 @ 16:50:
Denken jullie dat het verstandig is om een Bitcoin BV op te gaan richten en de Bitcoins naar de BV te gaan overhevelen, zodat ik jaarlijks geen vermogensbelasting meer over de Bitcoins hoef te betalen? Ik begrijp wel zodra ik de Bitcoins uit de BV ga verkopen met winst dat ik daar wel belasting over moet betalen. Heeft iemand daar ervaringen mee?
Zoals andere aangeven, zoek professioneel advies. Op bovenstaande alinea heb ik nog 1 aandachtspunt. Je hebt, met je Bitcoins, het geluk gehad dat in Nederland is gewerkt met fictief rendement. Je hebt daardoor echt een absurd lage belastingdruk gehad de afgelopen jaren (ten opzichte van hoe de wetgever en de overheid de wet eigenlijk bedoelt).

Dat is mooi, maar je geeft aan dat je vanuit een BV mogelijk wel over het werkelijke rendement moet gaan betalen. Check of dat werkelijk zo is, want zo ja, dan kan het interessant zijn om je Bitcoins te verkopen en om te zetten in Euro's. Je verzilvert dan eerst je papieren rendement Conform huidige box 3 ga je dan niets betalen. Vervolgens koop je direct weer Bitcoins die in de BV gaan (= een nieuwe transactie). Nogmaals: het professionele advies gaat dit voor je uitzoeken :)

[ Voor 3% gewijzigd door Uniciteit op 29-09-2025 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
Uniciteit schreef op maandag 29 september 2025 @ 18:46:
[...]

Zoals andere aangeven, zoek professioneel advies. Op bovenstaande alinea heb ik nog 1 aandachtspunt. Je hebt, met je Bitcoins, het geluk gehad dat in Nederland is gewerkt met fictief rendement. Je hebt daardoor echt een absurd lage belastingdruk gehad de afgelopen jaren (ten opzichte van hoe de wetgever en de overheid de wet eigenlijk bedoelt).

Dat is mooi, maar je geeft aan dat je vanuit een BV mogelijk wel over het werkelijke rendement moet gaan betalen. Check of dat werkelijk zo is, want zo ja, dan kan het interessant zijn om je Bitcoins te verkopen en om te zetten in Euro's. Je verzilvert dan eerst je papieren rendement Conform huidige box 3 ga je dan niets betalen. Vervolgens koop je direct weer Bitcoins die in de BV gaan (= een nieuwe transactie). Nogmaals: het professionele advies gaat dit voor je uitzoeken :)
Waarom zou dat interessant zijn? Je kan gewoon op aandelen in natura volstorten zonder te verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Wispe schreef op maandag 29 september 2025 @ 18:51:
[...]

Waarom zou dat interessant zijn? Je kan gewoon op aandelen in natura volstorten zonder te verkopen.
Je geeft zelf aan dat je bij verkoop uit de BV belasting moet betalen over de winst. Het kost nogal wat als er wordt uitgegaan van jouw oorspronkelijke aankoopprijs - van jaren geleden - in Euro's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
Uniciteit schreef op maandag 29 september 2025 @ 18:54:
[...]

Je geeft zelf aan dat je bij verkoop uit de BV belasting moet betalen over de winst. Het kost nogal wat als er wordt uitgegaan van jouw oorspronkelijke aankoopprijs - van jaren geleden - in Euro's.
Ik weet niet of het klopt wat je zegt, zo ver reikt mijn fiscale kennis niet, maar mij lijkt dat het gaat om de koers op het moment van volstorting, niet om de koers van jaren terug. Daarom moet bij storting op aandelen een inbrengbeschrijving met vermelding van de waarde en waarderingsmethode opgesteld worden (art. 2:204a BW).

[ Voor 3% gewijzigd door Wispe op 29-09-2025 19:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Wispe schreef op maandag 29 september 2025 @ 19:01:
[...]

Ik weet niet of het klopt wat je zegt, zo ver reikt mijn fiscale kennis niet, maar mij lijkt dat het gaat om de koers op het moment van volstorting, niet om de koers van jaren terug. Daarom moet bij storting op aandelen een inbrengbeschrijving met vermelding van de waarde en waarderingsmethode opgesteld worden (art. 2:204a BW).
Woeps, denk dat we hier langs elkaar aan het praten waren. Zoals je het nu beschrijft zit het volgens mij ook. Ik interpreteerde jouw originele post, die ik had geciteerd, verkeerd - ik dacht dus dat je wat ander suggereerde (waarop ik dus bedoelde dat, als dat zo zou zijn, de losse individuele transactie wel van toepassing zou zijn).

Hoe dan ook, bewijst maar weer dat je echt professioneel advies nodig hebt ;)
Pagina: 1