Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRTNbos
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:48
Mijn vraag
Op bepaalde delen in mijn huis ervaren we met ons huidige wifi netwerk een slecht bereik. (Bijv. op zolder)
Met de vorige ADSL modem hebben we dit veel minder ervaren, maar nu we ca 2jaar geleden overgestapt zijn op glasvezel van DELTA (eerst Caiway) lijkt een wat slechter te zijn. Ik denk dat dit door de andere modem komt.

Nu ben ik me aan het oriënteren op een uitbreiding / verbetering van ons wifi netwerk. Ik heb een sterke voorkeur voor bedraad (mijn huidige "game"PC is ook zo aangesloten) en ik heb op elke verdieping 1 Cat5E aansluiting beschikbaar.

Mijn huidige is om een bedraad MESH wifi systeem aan te leggen en op basis van de reviews en prijs dacht ik voor nu aan een set van 3x ASUS XD5. (https://tweakers.net/pric...nwifi-xd5-3-pack-wit.html)

Het liefst zou ik elke MESH node bedraad willen aansluiten maar daarnaast ook de mogelijkheid willen hebben om de bestaande PC (en mogelijk een 2e PC in de nabije toekomst) ook bedraad aan te sluiten zonder extra kabels te hoeven trekken.

Nu vind ik op de website van ASUS niet altijd even heldere informatie, vandaar dat ik hoop dat mensen hier mij wat richting/info kunnen geven. https://www.asus.com/nl/support/faq/1044151/

Zie hieronder het schema wat ik zelf geknutseld heb met waar ik nu aan denk.
Zou dit kunnen werken? Temeer omdat ik wat informatie gelezen heb over beperkingen in de NOKIA modems van Delta...o.a. met betrekking tot het gebruik van een bridge modus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DSxi3G7UWGxHB9cwhvS5TZROSCk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oQPtfcCILpzttDHfuJCw19zG.png?f=fotoalbum_large

Relevante software en hardware die ik gebruik
Nokia modem van Delta.
Diverse wifi "clients" zoals mobiele telefoons, smart TV, Chromecast, 2 Homewizard apparaten, laptop, tablet.
Cat5E bekabeling, 1x naar elke verdieping

We hebben een gezien met 3 kids waarvan 2 pubers.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Op de hierboven gelinkte website van ASUS lijkt "scenario4" overeen te komen met mijn idee.
Een PC bouwen heb ik aardig wat ervaring mee. Vanuit een "provider modem" een thuisnetwerkje bouwen lukt me ook prima (incl. zaken als een NAT), maar verder niet. Dus ook ervaring rond een "bridge modus" is mij onbekend.

Beste antwoord (via MRTNbos op 29-09-2025 15:31)

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:09
Ja dat lijkt, als ik de documentatie lees, prima te kunnen.
Die delta modem moet juist niet in bridge modus in deze situatie, die moet je lekker in router modus laten staan.

Persoonlijk ben ik trouwens meer fan van Fritz/Deco/Aruba Instant On dan de Asus setjes. Teveel topics gezien met vage problemen.
Voor hetzelfde geld haal je ook een wifi7 set van Deco (be25) of een wifi 6 set voor minder geld met meer aansluit poorten (bv Deco X60)

CISSP! Drop your encryption keys!

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Ja dat lijkt, als ik de documentatie lees, prima te kunnen.
Die delta modem moet juist niet in bridge modus in deze situatie, die moet je lekker in router modus laten staan.

Persoonlijk ben ik trouwens meer fan van Fritz/Deco/Aruba Instant On dan de Asus setjes. Teveel topics gezien met vage problemen.
Voor hetzelfde geld haal je ook een wifi7 set van Deco (be25) of een wifi 6 set voor minder geld met meer aansluit poorten (bv Deco X60)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:38
Asus zou ik ook niet aan beginnen.
Heb hele slechte ervaringen met Asus.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRTNbos
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:48
Bedankt voor de feedback.
Ik heb een setje van 3x Deco BE25 besteld. Binnenkort mijn eerste ervaringen opdoen met MESH :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
MRTNbos schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 18:05:
Bedankt voor de feedback.
Ik heb een setje van 3x Deco BE25 besteld. Binnenkort mijn eerste ervaringen opdoen met MESH :)
Goede keus!
Om even de semantische partypooper te zijn:
Wireless mesh == wireless uplink wat jij niet gaat gebruiken omdat je ze bedraad gaat gebruiken.

Wat je wel gaat ervaren is een fijne consumenten managed ap set :)

Let wel even op met aansluiten of hij echt overal ethernet backhaul ziet. Zo niet kan de deco wss niet overweg met je switch uit je delta modem en moet je er een switch tussen zetten (bv die van de action van tientje). Owja en stel hem in als ap modus en niet router modus

Ethernet backhaul status is in de app te zien.

[ Voor 3% gewijzigd door laurens0619 op 30-09-2025 18:26 ]