Schilfers in een nieuwe pot verf

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21-10 09:02
Ik heb dit weekend een pot Histor Strak in de lak voor buiten gekocht. Ik weet dat dit niet als het allerbeste merk bekend staat, maar het was voor een klein bijwerkklusje voor iets waar eerder ook exact deze verf gebruikt is.

Voor het openmaken heb ik de pot enkele minuten stevig geschud.

Bij het gebruik bleek de verf vol schilfers te zitten. Ik had haast met de klus, dus ik heb 'm toch afgemaakt, maar met veel meer frustratie en een veel minder strak resultaat dan als de verf gewoon goed was geweest.

Is dit mijn eigen schuld en had ik de verf nooit moeten schudden maar moeten roeren? Of is dit onacceptabel voor een nieuwe pot verf en kan ik er mee terug naar de bouwmarkt? (het was een klein klusje, er zit dus nog > 90% in de pot)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:01
Schudden of roeren zou niet uit moeten maken,
Als je verf laat mengen (kleur) dan wordt deze ook geschud, niet geroert :)

Met schilfers bedoel je echt opgedroogde stukjes verf?
Hoe oud was die verf?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21-10 13:18
Uiteraard horen er geen stukjes in te zitten. Roeren werkt vaak beter dan zelf schudden (jij kunt het nooit zo geod als de schudmachine in de winkel), want je kunt dan ook de stukken langs de wand van de pot goed meemengen. Wellicht zat hier juist veel van de oplosser, en heb je die nu niet goed meegemengd waardoor je de stukjes overhield. Neem trouwens aan dat het geen stukjes waren maar eerder klontjes (als je er een pakte en in kneep, neem ik aan dat je niks voelde)?

Je kunt proberen terug te gaan naar de bouwmarkt, maar had je natuurlijk eigenlijk gister moeten doen. Nu zien ze dat er verf uit is, en de stukjes kunnen van verkeerde opslag (door jou) komen of bijvoorbeeld via jouw kwast. Die discussie had je niet gehad als je gister terug was gegaan.

Dat het verfresultaat er niet zo strak uitziet is nogal wiedes, maar daar heb je zelf voor gekozen (een oppervlak wat je wilt lakken met verf met stukjes behandelen gaat natuurlijk altijd een lelijk resultaat geven - de stukjes verdwijnen niet vanzelf).

[ Voor 22% gewijzigd door JDillinger op 29-09-2025 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
GarBaGe schreef op maandag 29 september 2025 @ 10:17:
Schudden of roeren zou niet uit moeten maken,
Als je verf laat mengen (kleur) dan wordt deze ook geschud, niet geroert :)
Ja, dat was ook mijn redenering.
Met schilfers bedoel je echt opgedroogde stukjes verf?
Geen idee, al zou ik niet weten wat het anders zou zijn. Mijn theorie is dat er een opgedroogde laag op het deksel zat die ik los geschud heb. Maar kan natuurlijk ook een productiefout zijn.
Hoe oud was die verf?
Dit weekend gekocht bij een grote bouwmarkt. Maar natuurlijk geen idee hoe lang hij daar in het schap heeft gestaan.
JDillinger schreef op maandag 29 september 2025 @ 10:18:
Neem trouwens aan dat het geen stukjes waren maar eerder klontjes (als je er een pakte en in kneep, neem ik aan dat je niks voelde)?
Nee, echt schilfers, die wel uit elkaar vielen maar niet verdwenen als ik er aan zat. Ik moest ze echt met een stuk keukenrol van de roller vegen. Eigenlijk was er totaal niet mee te werken, maar omdat ik haast had en het maar om een klein stukje ging heb ik me er toch doorheen geworsteld.
Je kunt proberen terug te gaan naar de bouwmarkt, maar had je natuurlijk eigenlijk gister moeten doen. Nu zien ze dat er verf uit is, en de stukjes kunnen van verkeerde opslag (door jou) komen of bijvoorbeeld via jouw kwast. Die discussie had je niet gehad als je gister terug was gegaan.

Dat het verfresultaat er niet zo strak uitziet is nogal wiedes, maar daar heb je zelf voor gekozen (een oppervlak wat je wilt lakken met verf met stukjes behandelen gaat natuurlijk altijd een lelijk resultaat geven - de stukjes verdwijnen niet vanzelf).
Ja, daar heb je natuurlijk gelijk in. Ik heb die keuze wel bewust gemaakt, in dit geval was het belangrijker dat de klus direct gedaan werd dan dat deze perfect gedaan werd. Eventueel kan ik het later nog een keer netjes overdoen.

[ Voor 49% gewijzigd door Lapa op 29-09-2025 10:26 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Lapa
In het onwaarschijnlijke geval dat iemand hier nog de afloop van wil weten:

Ik ben terug naar de winkel gegaan met de verf. Daar constateerde degene die me hielp meteen dat de verf inderdaad niet goed was. Ze heeft een nieuwe pot gepakt, gecontroleerd of die niet hetzelfde probleem had en die heb ik (na ongeveer 15 minuten administratie) meegekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:18
Prima toch. Even schuren en nog een laagje om het mooi te maken.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Pagina: 1