Vochtproblemen voorzetwand woning 1906

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VanEck
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 08:46
Hey allemaal,

We hebben een mooie woning gekocht uit 1906, maar na het verwijderen van wat lambrisering hebben we vocht ontdekt. Hierna heb ik een deel van het gips verwijderd en bleek de isolatie kletsnat. Het betreft een steense muur (zonder spouw). Deze is ooit geimpregneerd en opnieuw gevoegd. De voorzetwand is hier koud tegenaan gezet en er zijn geen folies gebruikt. Ik dacht eerst dat simpelweg ventilatie in de buitenmuur aanbrengen voldoende zou zijn (drybrick). Maar het lijkt er toch op dat ik alle voorzetwanden moet slopen en opnieuw moet opbouwen en een PE- folie tegen de warme kant. Zijn er andere mensen die hier ervaring mee hebben? De lui die dit hebben gebouwd hebben behoorlijk prutswerk geleverd. Het houten frame is nog niet gaan rotten, dat is nog redelijk droog. Maar ik heb zo'n vermoeden dat ik toch beter alles opnieuw kan opbouwen. Is metalstud dan beter in dit geval? Verder nog tips?

Beste antwoord (via VanEck op 30-09-2025 20:24)

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:41
rond 1975 is er heel veel geïsoleerd op deze manier, we wisten toen niet beter. Nu wel en dus kun je het nu verbeteren. betere isolatie, wel een folie gebruiken en nog op de juiste plek ook en eventueel de gevel behandelen voor de toekomst.
Je kan werken met een houtenframe of metalstud, net wat je zelf fijn vind. Je kan PIR gebruiken om zo weinig mogelijk ruimteverlies te hebben of een natuurlijk materiaal als houtvezel als je een dampopen constructie wil maken misschien.
Let enorm goed op je aansluitingen werk alles luchtdicht af en overweeg een dampopen constructie. isoleer zo dik als maar kan, teveel isolatie bestaat echt niet en je wil niet achteraf bedenken dat je het toch wat dikker had gewild. Hou er ook rekening mee dat je tegenwoordig niet alleen isoleert om warmte binnen te houden in de winter maar ook om in de zomer warmte buiten te houden. dat laatst doe je vooral door een isolatiemateriaal te kiezen met een hoge massa, houtvezel bijvoorbeeld.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

orf

Je moet inderdaad aan de warme kant dampdicht werken. Dat kan met een folie, of als je pir gebruikt met een aluminium cachering, de naden goed aftaped.

Aan de muurkant is het goed om een luchtspouw te hebben tegen doorslaand vocht.

Ikzelf heb in mijn huis Pir direct tegen de gevel geplakt, omdat er nergens vochtdoorslag was. De naden en hoeken luchtdicht/dampdicht afgewerkt en daar gipsplaat direct op gelijmd. Zo had ik het minste ruimteverlies en kon ik de detaillering bij de ramen en deuropeningen nog netjes verwerken. Ik heb op sommige plekken 4cm en op andere plekken 5cm pir gebruikt, met daarop 13,5mm gipsplaat AK.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-10 14:40
Wellicht was de impregnatie de bescherming tegen vocht die in de muur komt (en dan moet je er op gokken dat er geen optrekkend vocht is), en als je spreekt van 'ooit' zal die vast niet goed meer werken.
Gooi eens wat water tegen de buitenmuur, als dat niet parelt maar indringt dan komt het vocht door de muur.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:41
rond 1975 is er heel veel geïsoleerd op deze manier, we wisten toen niet beter. Nu wel en dus kun je het nu verbeteren. betere isolatie, wel een folie gebruiken en nog op de juiste plek ook en eventueel de gevel behandelen voor de toekomst.
Je kan werken met een houtenframe of metalstud, net wat je zelf fijn vind. Je kan PIR gebruiken om zo weinig mogelijk ruimteverlies te hebben of een natuurlijk materiaal als houtvezel als je een dampopen constructie wil maken misschien.
Let enorm goed op je aansluitingen werk alles luchtdicht af en overweeg een dampopen constructie. isoleer zo dik als maar kan, teveel isolatie bestaat echt niet en je wil niet achteraf bedenken dat je het toch wat dikker had gewild. Hou er ook rekening mee dat je tegenwoordig niet alleen isoleert om warmte binnen te houden in de winter maar ook om in de zomer warmte buiten te houden. dat laatst doe je vooral door een isolatiemateriaal te kiezen met een hoge massa, houtvezel bijvoorbeeld.

Veroordeel niet, verwonder u slechts