Mijn laptop updaten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flunkman
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 30-09 10:28
Dag allemaal,

Mijn huidige laptop:
Apparaatnaam LAPTOP-QE6S3QL7
Processor Intel(R) Core(TM) i7-9750H CPU @ 2.60GHz 2.59 GHz
Geïnstalleerd RAM-geheugen 8,00 GB (7,85 GB beschikbaar)
Opslag 932 GB HDD ST1000LM049-2GH172, 238 GB SSD SAMSUNG MZVLB256HAHQ-000H1
Grafische kaart NVIDIA GeForce GTX 1650 (4 GB), Intel(R) UHD Graphics 630 (128 MB)
Apparaat-id 1FD51886-2E73-45FF-808D-F4A1B1876A44
Product-id 00325-81374-28844-AAOEM
Type computer 64-bits besturingssysteem, x64-processor

.... is aan vervanging toe. Hij is afgeschreven, ik moet over naar Windows 11 en deze kan dan mooi door naar mijn oudste zoon die binnenkort naar de middelbare school gaat. Ik wil deze eigenlijk upgraden naar gebruik anno nu. Ter info: ik werk voornamelijk met office, doe wat lichte fotobewerking en zo nu en dan wat games als Anno, Rimworld en wat strategydingen. Ik geef niks om graphics, als het maar soepel loopt.

Volgens mij heb ik destijds ongeveer 600 euro betaald. Ik heb nu iets meer budget, zeker als ik er weer 5 jaar mee kan doen. Ik hou het graag onder de 1000 euro.

Alvast bedankt voor jullie tips en adviezen!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lejavh
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:19
Wellicht is 1 van de laptops in de BBG wel een goede keuze.
Klik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas1979
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:49
Wat is je vraag?

Upgrade-advies voor de doorschuif-laptop? Aankoopadvies voor een nieuwe? Beide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flunkman
Lejavh schreef op maandag 29 september 2025 @ 10:01:
Wellicht is 1 van de laptops in de BBG wel een goede keuze.
Klik
Ja, daar had ik gekeken. Maar de laptop die ik er goed uit vond zien was vervolgens al weer niet meer te vinden. En onder het artikel ontstond de discussie over de duurzame kwaliteit. Daardoor dacht ik, ik vraag het ook nog eens aan de kenners hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flunkman
Sebas1979 schreef op maandag 29 september 2025 @ 10:04:
Wat is je vraag?

Upgrade-advies voor de doorschuif-laptop? Aankoopadvies voor een nieuwe? Beide?
Oh, Excuses. Ik zoek een aankoopadvies voor de nieuwe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zatara
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13:29
Je hebt destijds een prima aankoop gedaan als die laptop inderdaad €600,- heeft gekost.
De huidige laptop zou Windows 11 gewoon moeten ondersteunen (wellicht met een geheugen upgrade).

Welk schermformaat had je in gedachte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flunkman
Ik ben eigenlijk prima tevreden met mijn 15 inch

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Persoonlijk zou ik ook kijken of de huidige laptop niet gewoon naar win11 kan. Mijn 1 generatie jongere i5 doet dat ook prima.

Met grafische chip onder de €1000,- is er momenteel alleen keuze in het game segment. Nadeel daarvan vind ik dat die in die prijsklasse doorgaans geen geweldige bouwkwaliteit hebben. En als ik dan kijk naar wat er overblijft in een filter:
categorie: Laptops

Dan vind ik daarvan eigenlijk alleen deze het overwegen waard:
uitvoering: HP Victus Gaming 15-fa1023nd

Waarom? Om te beginnen omdat ik HP één van de merken is die goede laptops bouwt (Samen met Apple, Lenovo, Dell en Apple als je het mij vraagt). Eventueel zou ik MSI en Acer nog overwegen, maar de MSI in dat filter heeft vergelijkbare specs als de HP, maar is €100,- duurder. Alleen sneller geheugen, maar een minder merk en die €100,- zou me dat niet waard zijn. De Acers hebben allemaal nog oudere processoren dan de HP (die ook een processor van 2 generaties geleden heeft).

Al met al vind ik het aanbod van laptops met een (lichte) losse GPU de laatste tijd bijzonder tegenvallen.
Ik heb echter geen idee hoe goed jouw games zouden draaien op een interne GPU van een moderne processor.

Al met al vind ik alles maar een beperkte upgrade t.o.v. jouw huidige laptop. Ik zou ècht daar nog een tijdje mee doen...

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flunkman
Dank voor dit uitgebreide antwoord. Dan parkeer ik de vervanging nog even!
Pagina: 1