Creon kozijnen condens binnenkant?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaikVeritas
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 21-10 16:15
Hallo allen,

Vanwege de aankoop van een nieuw huis ben ik aan het kijken naar kunststof kozijnen. Vooralsnog lijkt Creon kozijnen veel opties te hebben en de reviews zijn goed. Ik kan echter nog weinig vinden over eventuele condens vorming aan de binnenkant van de kozijnen vanwege bijvoorbeeld een teveel aan ijzer in de kozijnen. ZIjn er mensen die Creon kozijnen hebben en hier last van hebben? Kortom zijn de Creon kozijnen zelf (niet de ramen) goed geisoleerd waardoor er geen condens vormt aan de binnenkant van de kozijnen?

Alvast bedankt.

Beste antwoord (via MaikVeritas op 29-09-2025 19:26)

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
MaikVeritas schreef op maandag 29 september 2025 @ 09:21:
Ah, dat heb ik van vroeger gehoord. Zelf altijd houten kozijnen gehad. Als dat inderdaad zo is dan ben ik blij dat te horen ;)
Zoals door anderen al aangegeven; ik denk dat je referenties afkomstig zijn uit eerste generaties kunststof kozijnen decennia geleden. Kozijnen moeten voldoen aan eisen i.v.m. bouwbesluit/subsidie en kunststof kozijnen hebben doorgaans juist een betere isolatiewaarde dan houten kozijnen.

Plaatje van hun site en link naar de technsiche details:
  • 18 isolatie Uf = 1,3 – 1,4 W/(m²K)
Afbeeldingslocatie: https://www.creon-kozijnen.nl/storage/photos/2/windows/general/creon-profiel-doorsnede.webp
https://www.creon-kozijne...K7YQboG6EFHkaAp1kEALw_wcB

Mocht je het nog niet van plan zijn; ga voor renovatie 100% zeker altijd voor triple glas. Het vershil in ISDE subsidie is waarschijnlijk groter dan de meerkosten als je toch de kozijnen vervangt; een no-brainer.

Aanvullend; het vervangen van kozijnen is bij uitstek het moment om een ventilatieoplossing te kiezen. Ofwel ga je voor mechanische ventilatie met natuurlijke toevoer en heb je dus ventilatieroosters nodig. De betere (maar meer ingrjipende) oplossing is type-D balansventilatie met WTW.

Dit is het moment om die keuze voor de toekomst te maken. Goede ventilatie gaat echt heel veel belangrijker zijn voor condensvorming dan de afstandhouder of kozijnen zelf.

Ik heb in mijn woning betonelementen die direct in verbinding staan met buiten; 100% koudebrug terwijl de rest van de gevel Rc4.5 is en woning voorzien van triple Glas; geen enkel probleem met condens/vocht/schimmel.

[ Voor 22% gewijzigd door assje op 29-09-2025 13:02 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:47
Hoe kom je erbij dan dat er condensvorming aan de binnenkant kan ontstaan? Tegenwoordig zijn alle kunststof kozijnen goed geïsoleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Dat staal wat binnenin zit, en dat zit niet bij alle kunststof kozijnen, is ingepakt in isolatie of stilstaande lucht. Ik heb nog geen kunststof kozijnen gezien, hoe goedkoop ook, waar condens aan de binnenkant op de profielen kwam. En geen enkele fabrikant zal 'teveel' ijzer of welk ander materiaal dan ook in zijn product verwerken. Dat kost winst namelijk.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaikVeritas
daniel14 schreef op maandag 29 september 2025 @ 09:07:
Hoe kom je erbij dan dat er condensvorming aan de binnenkant kan ontstaan? Tegenwoordig zijn alle kunststof kozijnen goed geïsoleerd.
Ah, dat heb ik van vroeger gehoord. Zelf altijd houten kozijnen gehad. Als dat inderdaad zo is dan ben ik blij dat te horen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan_
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Jan_

Discussie is daar >>>

Bij Creon kun je ook samples bestellen voor een klein bedrag, je kunt dan zien hoe het kozijn is opgebouwd. Hebben wij ook gedaan voordat we kozijnen besteld hebben, ook om een keuze te maken tussen de verschillende kleuren en profielen.

www.elecdev.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rupie99
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21:52
Let wel goed op het glas dat je bestelt, vooral op de afstandhouders. Daarvan wil je de isolerende/zwarte/schimmelwerende hebben zodat daar geen condens ontstaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
rupie99 schreef op maandag 29 september 2025 @ 12:48:
Let wel goed op het glas dat je bestelt, vooral op de afstandhouders. Daarvan wil je de isolerende/zwarte/schimmelwerende hebben zodat daar geen condens ontstaat.
Als dat het verschil maakt qua schimmel dan is er qua ventilatie ook echt wel iets mis.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
MaikVeritas schreef op maandag 29 september 2025 @ 09:21:
Zoals door anderen al aangegeven; ik denk dat je referenties afkomstig zijn uit eerste generaties kunststof kozijnen decennia geleden. Kozijnen moeten voldoen aan eisen i.v.m. bouwbesluit/subsidie en kunststof kozijnen hebben doorgaans juist een betere isolatiewaarde dan houten kozijnen.

Plaatje van hun site en link naar de technsiche details:
  • 18 isolatie Uf = 1,3 – 1,4 W/(m²K)
Afbeeldingslocatie: https://www.creon-kozijnen.nl/storage/photos/2/windows/general/creon-profiel-doorsnede.webp
https://www.creon-kozijne...K7YQboG6EFHkaAp1kEALw_wcB

Mocht je het nog niet van plan zijn; ga voor renovatie 100% zeker altijd voor triple glas. Het vershil in ISDE subsidie is waarschijnlijk groter dan de meerkosten als je toch de kozijnen vervangt; een no-brainer.

Aanvullend; het vervangen van kozijnen is bij uitstek het moment om een ventilatieoplossing te kiezen. Ofwel ga je voor mechanische ventilatie met natuurlijke toevoer en heb je dus ventilatieroosters nodig. De betere (maar meer ingrjipende) oplossing is type-D balansventilatie met WTW.

Dit is het moment om die keuze voor de toekomst te maken. Goede ventilatie gaat echt heel veel belangrijker zijn voor condensvorming dan de afstandhouder of kozijnen zelf.

Ik heb in mijn woning betonelementen die direct in verbinding staan met buiten; 100% koudebrug terwijl de rest van de gevel Rc4.5 is en woning voorzien van triple Glas; geen enkel probleem met condens/vocht/schimmel.

[ Voor 22% gewijzigd door assje op 29-09-2025 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaikVeritas
Bedankt allen voor het reageren. Het is duidelijk zo!
Pagina: 1