Geschikte autoradio en antenne voor Zwitserland

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• malmostoso
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 21:51
Hallo Audio experts, ik heb een vraagje over het installeren van een nieuwe dab+ autoradio in een oude Fiat Sedici. In Zwitserland wordt FM hoogstwaarschijnlijk uitgeschakeld dus ik zou graag vinden een oplossing voor de auto van mijn vader.

Ik lees dat het mogelijk is mede een splitter de bestaande antenna te gebruiken om FM en DAB tegelijk te ontvangen. Deze antenna is passieve.

Ik zou graag deze autoradio kopen:

https://blaupunkt.com/cnl/product/valencia-200-dab-bt/

En onder "input" lees ik het volgende:

Antenna (number of): 2 (FM ISO / DAB SMB 12V phantom)

In de handleiding het staat (excuses voor het Duits):

DAB-Antenne: SMB-Anschluss mit 12 Volt
Phantomspeisung für aktive Antennen (max. 150mA)

De vraag is: gaat deze autoradio met een passieve antenna en splitter eigenlijk werken? Of moet ik een autoradio kiezen die expliciet de antenna voeding laat uitschakelen?

Heel erg bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02:20

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Verplaatst naar het aankoopadviessubforum, alwaar het beter tot z'n recht komt.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• malmostoso
Bedankt Jorgen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:28

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Een FM antenne en zeker de passieve variant gaat niet goed werken om DAB+ signaal mee te ontvangen, omdat dit op een compleet andere frequentie (golflengte) zit dan waarvoor deze antenne is gemaakt.

Dan kan je nog beter op zoek gaan naar zo'n DAB+ plak antenne voor op het raam. Ook niet ideaal, maar waarschijnlijk wel beter dan de FM antenne inzetten voor DAB+ ontvangst.

Nog beter vervang je de hele antenne.

[ Voor 7% gewijzigd door remco_k op 28-09-2025 19:24 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-10 17:45
Ik heb lang in de automotive gewerkt en daarbij ook autoradio's verkocht. Ik verkocht alles, behalve Blaupunkt. Dat merk liep altijd mijlen ver achter de feiten aan. Al zal de ontwikkeling bij de 1-din autoradio's op een laag pitje staan, zou ik toch voor de gevestigde orde als merken zoals Pioneer, JVC of Sony kijken. De DAB radio's worden meestal met losse antenne geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Aan de andere kant zijn Blaupunkt radio's zoveel mooier (en subtieler) dan al die andere glanzend-plastic-met-alle-kleuren-disco-verlichting dingen, dat is ook wat waard.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-10 15:53
AliExpress android radio upgrade? Volgens mij zijn daar DAB+ adapters apart bij te krijgen.
of via bluetooth

Als je echt voor de plaupunt wil gaan, dan
remco_k schreef op zondag 28 september 2025 @ 19:23:
Een FM antenne en zeker de passieve variant gaat niet goed werken om DAB+ signaal mee te ontvangen, omdat dit op een compleet andere frequentie (golflengte) zit dan waarvoor deze antenne is gemaakt.

Dan kan je nog beter op zoek gaan naar zo'n DAB+ plak antenne voor op het raam. Ook niet ideaal, maar waarschijnlijk wel beter dan de FM antenne inzetten voor DAB+ ontvangst.

Nog beter vervang je de hele antenne.

[ Voor 25% gewijzigd door PROnline op 29-09-2025 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilagro
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 01-10 15:15
Ik weet niet hoe oud de vader van TS is, maar ik zou geen android unit van Ali aanraden.
Zelf een dergelijk systeem gehad, maar daar had ik regelmatig wel wat uitdagingen mee om het werkend te houden.
Een dergelijk Blaupunkt unit is dan vele malen verstandiger.
Voor deze unit zie het advies van Remco K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• malmostoso
Bedankt allemaal voor jullie antwoorden!

Idd mijn vader is wel oud, dus de keuze voor de blaupunkt was omdat die beter in een oude plastic fantastic auto past :D

Nou ja, ik snap het wel dat de plakantenne een betere oplossing is, maar ik vind het zo onhandig. En ik lees ook dat het moet heel goed geplaatst worden.

Kijken maar wat het gebeurt met de wet in Zwitserland. FM zal verdwijnen maar dan het zal alleen een zwarte gat in Europa zijn, blijkbaar andere landen gaan het niet zo snel uitschakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:38

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Het is wat betreft antennes wat complexer: DAB-zenders kunnen in twee banden worden uitgezonden: De VHF-band van 174 tot 230 MHz. Dat is ongeveer dubbel zo hoog als FM, dus een FM-antenne hoeft dat niet te ontvangen, maar sprietantennes zijn in praktijk vaak prima geschikt voor DAB in de VHF. In hoeverre de antenne van een auto dit oppikt is een kwestie van proberen, maar het kan prima werken.

De tweede band bevindt zich in de L-band van 1452-1492 MHz. Deze band heeft echt een aangepaste antenne nodig, een DAB-antenne is geschikt voor beiden banden.

Zwitserland zendt DAB uit in de VHF-band. De L-band wordt in Zwitserland niet gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• malmostoso
Bedankt dmantione dat is heel behulpzaam!
Pagina: 1