Luchtlek vanuit plat dak naar onderliggende badkamer.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc888
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 28-09 18:26
We hebben een luchtlek in onze badkamer via de inbouwspots! Kan iemand alsjeblieft adviseren waar dit waarschijnlijk vandaan komt en hoe we dit kunnen repareren?

Ik heb een huis met een kleine aanbouw van ongeveer 1,5 meter met een plat dak dat met zink is bekleed. Het platte dak ligt bovenop een ongeïsoleerde spouwmuur met open stootvoegen in de buitenmuur.

Het probleem: onder het platte dak bevindt zich een deel van onze badkamer, die een verlaagd plafond heeft. De ruimte daarboven is duidelijk gevuld met lucht van buitentemperatuur. In de winter maakt dit de badkamer ijskoud, omdat de koude lucht vanuit de ruimte boven het plafond via verschillende fittingen van de inbouwspots de badkamer in stroomt. Op winderige dagen is het zo erg dat je zou denken dat we de ramen van de badkamer op een kier hebben laten staan. De onderstaande schematische tekening is mijn inschatting van hoe de constructie eruit zou kunnen zien.

Wat is hier aan de hand en hoe los ik dit op?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u-JwmBmlieH_-d3Ffe8unJFhgY8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xGgp7JomFdyYCbcY8zjPQMKy.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gAK_GS1Wqe65bZ4ZB02KuGnIEjI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xi4ojbcIgZLdkEnxc3jAkHMS.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Tip, haal voor een paar euro van ome alie een endoscoop welke je op je telefoon kan aansluiten. Trek een spotje eruit en kijk tussen je balklaag. Vermoed dat het einde van je balklaag niet is geïsoleerd waardoor koude lucht vrij je balklaag in kan stromen. Viola precies je koude klachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:38

franssie

Save the albatross

Inderdaad kijken. Lukt het niet met een endoscoop dan wellicht een groter gat maken met een gatenzaag om met een spiegel (mondspiegel werkt vaak best aardig) te kijken waar het lekt, beste als je een warmtebeeld camera ergens kan lenen/huren met de afzuiging aan. Maar soms kan je met de afzuiging aan al zien waar het vandaan komt (wierook stokje oid).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:55
Nou dit is zo goed als zeker boeidelen die geventileerd geplaatst zijn en een open verbindingen hebben met het plafond. Of, je waterdichte folie van je houtskelet binnenkant zit ergens niet goed en daardoor kan de wind via je stootvoegen alle kanten op. Wanneer is het gebouwd, heb je nog garantie? laat de bouwer maar terugkomen en het oplossen.
Ik he zo tientallen aanbouwtjes gehad waar mensen exact dezelfde klachten hadden.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:09

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Bekend probleem, het is meestal de aansluiting tussen binnenspouwblad en underlayment. . die 2 materialen sluiten nooit goed aan op elkaar en er wordt vaak niets tussen gestopt. Vervolgens is het vanaf daar makkelijk om een weg naar buiten te vinden via open stootvoegen of langs de aftimmering buiten. (welke beide nuttig zijn, dus deze ventilatie niet dicht maken) Ook lopen dakbalken soms door naar buiten ook daar zit vaak een kier naast. in de meeste gevallen moet het plafond er (deels) uit om het op te lossen.

[ Voor 11% gewijzigd door twain4me op 28-09-2025 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 09:08
Kan het niet gewoon koudeval zijn? de ruimte boven het plafond wordt niet verwarmd eronder juist wel. Haal er een spotje uit en de koude lucht valt meteen naar beneden. Ook tussen de kleine kiertjes kan koude lucht naar beneden "vallen".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:09

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
vogelmans schreef op maandag 29 september 2025 @ 09:20:
Kan het niet gewoon koudeval zijn? de ruimte boven het plafond wordt niet verwarmd eronder juist wel. Haal er een spotje uit en de koude lucht valt meteen naar beneden. Ook tussen de kleine kiertjes kan koude lucht naar beneden "vallen".
Dan moet er nog steeds iets zijn wat die lucht koud maakt en alleen het verlies door een goed geisoleerd dak is daar niet voldoende voor. de koude vallende lucht wordt immers vervangen door steeds warmere lucht. Het is echt een heel bekend probleem waar de symptomen van verergerd worden door mechanische ventilatie. In heel veel huizen is het stucwerk (onbedoeld) de "lucht dichte" laag als je daar dan spotjes in maakt terwijl de laag er achter niet lucht dicht is krijg je dit soort klachten. luchtdichting/kierdichting is de belangrijkste stap in isoleren, maar er wordt in nieuwbouw pas een jaar of 10 -15 echt serieus naar gekeken (met name door wetgeving en de opkomst van de doorblower test) En in renovatie pas sinds een paar jaar., maar helaas door lang niet iedereen. de tapes, compriband, etc zijn in verhouding ook vrij dure en arbeids intensieve bouwmaterialen.. dus het: "ik heb het nooit gebruikt , dus nu ook niet" argument krijgt vrij snel bijval van de portomonee.
Pagina: 1