Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie07
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 01-10 13:35
Recent heb ik een appartement gekocht waar een enorm oude groepenkast inzit. (35A, 2 groepen achter 1 aardlekschakelaar, 1 2P+2N kookgroep en één wasmachinegroep). Omdat mijn inductieplaat 3 fase is, komt Stedin binnenkort langs om de aansluiting te verzwaren.

Huidige situatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o97E4CETZm5GkHxhM4GK-U0TWbc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/e4OAJstDADMZKaSy8MECYRRe.png?f=fotoalbum_large

Nu had ik het volgende bedacht:
Groep 1Slaapkamer 4 wdc + badkamerlicht
Groep 2Vaatwasser (2,4kW) + 3 wdc keuken
Groep 3Afzuigkap + koelkast + 5 wdc keuken
Groep 4Oven (3,6 kW)
Groep 5Magnetron (1350W) + stopcontacten woonkamer + licht woonkamer
Groep 6Wasmachine badkamer + eventueel tafelmodel vriezer
Groep 7Router in meterkast + overig?
3 fasen kookgroepInductieplaat
Ik heb de volgende groepenkast in gedachte:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y0uygcgoJtIalM-N0aYkYKqdSRI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yIcDZLZyVRFyvXykQ69eKndN.png?f=fotoalbum_large

Bij Vekto heb ik deze kast zelf bij elkaar geklikt, de onderdelen zijn:
7 x ABB Installatieautomaat 1 polig + nul B16 6kA SN 201
1 x ABB Aardlekautomaat B16 3 polig + nul 30mA 6kA DS201
3 x ABB Aardlekschakelaar 40A 2-Polig 30mA F202
1 x ABB Hoofdschakelaar 4 polig 40A SD204/40

Inclusief de kast komt dit uit op 470 euro inclusief btw. De componenten zijn dan al verbonden.

De kookgroep niet als aardlek maken zou een optie zijn om geld te besparen, maar is dat nou een handige keuze? Ik vind het wel een fijn idee als ook die groep beveiligd is door een aardlek, of is dat overdreven?

Hebben jullie feedback? Maak ik de juiste keuzes of zou er wat anders moeten?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 01-10 11:53
Wie gaat dit installeren? De nieuwe groepenkast moet er zijn voordat de aansluiting aangepast wordt. Om dat veilig te doen moet de hoofdzekering uit (dit is waarschijnlijk geen automaat, dan is er zegelrecht van toepassing)

Hoe ben je bij die groepenverdeling gekomen? Ga je ook nieuwe leidingen leggen naar alle ruimtes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nllight
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-09 17:04
Vrijwel alle inductieplaten kunnen op een kookgroep worden aangesloten. Je heb dan 7 kW vermogen. Met 3 fase heb je 11 kW vermogen, dan kan je 3 pitten tegelijk vol vermogen genruiken.

Maargoed 3 fase is toekomstbestendig,
Je hoeft niet per se een aardlekautomaat voor de kookplaat te nemen, deze heeft Perilexstekker en word alleen voor 1 verbruiker gebruikt.

Waarom heb je 3 aardeleks? 2 lijkt me genoeg voor die 7x b16 groepen.

Edit: om de fases te verdelen?

[ Voor 3% gewijzigd door nllight op 28-09-2025 20:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Je kan ook 3-fase aardlekschakelaars gebruiken met een inductiekookplaat
Zodoende heb je geen aparte aardlekautomaat (=duur) nodig voor je inductieplaat
Als je niet alle 3 de fase gebruikt (de gebrugde) , kun je ook een quooker erbij aansluiten (zie hieronder de link naar merten) onder je kookplaat.

Kies model A1500
https://www.sandervunderi...p-3x400v-had3333-44k.html

En het ziet eruit dat je ruimte genoeg hebt voor een hoofdschakelaar onder de groepenkast
https://www.sandervunderi...kelaar-in-kast-hs404.html
Maar nog naast de 4p aardlekschakelaars kan natuurlijk ook.

Voor de kookplaat is dit veel handiger dan pielen in een perilex
https://www.sandervunderi...doos-voor-kookplaten.html

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-09-2025 20:57 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ricko1 schreef op zondag 28 september 2025 @ 18:49:
Wie gaat dit installeren? De nieuwe groepenkast moet er zijn voordat de aansluiting aangepast wordt. Om dat veilig te doen moet de hoofdzekering uit (dit is waarschijnlijk geen automaat, dan is er zegelrecht van toepassing)
Dit is allemaal niet zo moeilijk in deze situatie:
  1. Je haalt alle groepen los.
  2. Je schroeft de groepenkast los, die bungelt dan aan het flexibele pijpje (plaats de kap daarna terug)
  3. Je schroeft de nieuwe kast op z'n plek
  4. Je sluit alle groepen op de nieuwe kast aan
  5. Je sluit 1 oude groep aan met 2,5mm2 op de hoofdschakelaar van de nieuwe kast
De monteur van Stedin schroeft daarna een nieuw meterbord onder je nieuwe kast en sluit de meter direct aan op de nieuwe hoofdschakelaar.

@Japie07, ik zou de kookplaat idd achter een aardlekautomaat zetten.
Je mist nog je beltrafo en ik vind de kast niet super overzichtelijk zo (nul ruimte voor uitbreiding). Ik zou normaal de keuken verder uitsplitsen en ook nog een extra wcd in de meterkast plaatsen, een klus en calamiteiten wcd.
Maar als dit werkt voor jou, prima zo.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

TheGhostInc schreef op maandag 29 september 2025 @ 00:35:
[...]

Dit is allemaal niet zo moeilijk in deze situatie:
  1. Je haalt alle groepen los.
  2. Je schroeft de groepenkast los, die bungelt dan aan het flexibele pijpje (plaats de kap daarna terug)
  3. Je schroeft de nieuwe kast op z'n plek
  4. Je sluit alle groepen op de nieuwe kast aan
  5. Je sluit 1 oude groep aan met 2,5mm2 op de hoofdschakelaar van de nieuwe kast
De monteur van Stedin schroeft daarna een nieuw meterbord onder je nieuwe kast en sluit de meter direct aan op de nieuwe hoofdschakelaar.

@Japie07, ik zou de kookplaat idd achter een aardlekautomaat zetten.
Je mist nog je beltrafo en ik vind de kast niet super overzichtelijk zo (nul ruimte voor uitbreiding). Ik zou normaal de keuken verder uitsplitsen en ook nog een extra wcd in de meterkast plaatsen, een klus en calamiteiten wcd.
Maar als dit werkt voor jou, prima zo.
Heb je die foto gezien? De huidige kast is niet aanraakveilig en zo'n beetje alles staat onder spanning. Hier is zonder PBMs geen groep veilig los te halen.
Hier is een zegelrechtmonteur voor nodig om de kast spanningsvrij te maken.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badnews.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06:36
True schreef op maandag 29 september 2025 @ 01:11:
[...]

Heb je die foto gezien? De huidige kast is niet aanraakveilig en zo'n beetje alles staat onder spanning. Hier is zonder PBMs geen groep veilig los te halen.
Precies dat! Een meterkast, mits goed en modern, kan je veel zelf doen (als je weet wat je doet, alles spanningloos kan maken), maar hier kan je het niks veilig spanningloos maken. Gewoon expert inschakelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
True schreef op maandag 29 september 2025 @ 01:11:

Alles wat ouder is dan 25 jaar is niet aanraakveilig in woonhuizen. Daar is tientallen jaren gewoon aan gewerkt zonder dat er een ambulance al voor de deur klaar stond.
Dus het is top dat deze kast vervangen wordt, want je wilt liever wel alles veilig hebben, maar als je in zo'n kast je hersens gebruikt, kun je prima een voor een de groepen loskoppelen, die je gewoon kunt afschakelen. En dan trek je direct de draden uit de kast om geen kortsluiting later te krijgen. Alle draden die los moeten liggen boven de DIN rails, dus daar hoef je niet mee te kloten. (Dan wordt het meestal lastiger)
Je hoeft niks los te schroeven wat onder spanning staat, wat voor mij ook een no-go zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:50

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@nllight Kan, ja. Maar moet je hem wel over twee fases doen, anders is het niet volgens de NEN. Dus mijn voorkeur zou ook gewoon 3-fase alamat zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

TheGhostInc schreef op maandag 29 september 2025 @ 10:08:
[...]

Alles wat ouder is dan 25 jaar is niet aanraakveilig in woonhuizen. Daar is tientallen jaren gewoon aan gewerkt zonder dat er een ambulance al voor de deur klaar stond.
Dus het is top dat deze kast vervangen wordt, want je wilt liever wel alles veilig hebben, maar als je in zo'n kast je hersens gebruikt, kun je prima een voor een de groepen loskoppelen, die je gewoon kunt afschakelen. En dan trek je direct de draden uit de kast om geen kortsluiting later te krijgen. Alle draden die los moeten liggen boven de DIN rails, dus daar hoef je niet mee te kloten. (Dan wordt het meestal lastiger)
Je hoeft niks los te schroeven wat onder spanning staat, wat voor mij ook een no-go zou zijn.
Jij had het óók over de groepenkast losschroeven terwijl er nog spanning op staat, dat is echt dom.
En als ik eerlijk ben het is meer dan dom om dit zo maar klakkeloos online als advies te geven waarbij iedereen aan zijn water kan voelen dat TS hier met vragen komt omdat hij er geen of weinig kaas van gegeten heeft.
|:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
True schreef op maandag 29 september 2025 @ 12:32:
[...]

Jij had het óók over de groepenkast losschroeven terwijl er nog spanning op staat, dat is echt dom.
En als ik eerlijk ben het is meer dan dom om dit zo maar klakkeloos online als advies te geven waarbij iedereen aan zijn water kan voelen dat TS hier met vragen komt omdat hij er geen of weinig kaas van gegeten heeft.
|:(
Een groepenkast is een plastic kastje, dat zit vast met 4 schroeven. Wat 'echt dom' is, is honderden euro's uitgeven om 4 schroefjes te laten losdraaien.

Maar los daarvan, wat vooral zo dom is, is dat er een discussie gestart wordt over iets waar we niks over weten. We weten niet wie dit gaat installeren, het enige dat gevraagd werd was de groepen indeling.

En we hebben hier ook nog een verzameltopic voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06:23

timovd

Voorsprong door techniek

AUijtdehaag schreef op zondag 28 september 2025 @ 20:39:
Je kan ook 3-fase aardlekschakelaars gebruiken met een inductiekookplaat
Zodoende heb je geen aparte aardlekautomaat (=duur) nodig voor je inductieplaat
Als je niet alle 3 de fase gebruikt (de gebrugde) , kun je ook een quooker erbij aansluiten (zie hieronder de link naar merten) onder je kookplaat.

Kies model A1500
https://www.sandervunderi...p-3x400v-had3333-44k.html

En het ziet eruit dat je ruimte genoeg hebt voor een hoofdschakelaar onder de groepenkast
https://www.sandervunderi...kelaar-in-kast-hs404.html
Maar nog naast de 4p aardlekschakelaars kan natuurlijk ook.

Voor de kookplaat is dit veel handiger dan pielen in een perilex
https://www.sandervunderi...doos-voor-kookplaten.html
Dit neemt wel meer ruimte in beslag.
met 1f ALS's: 3x 2u + 1x 4u = 10 units + 1f eindgroepen
met 3f ALS's: 2x4u + 3x1u = 11 units + 1f eindgroepen.

Ik vraag mij vooral af welke kookplaat de TS wil aansluiten. Kan deze niet over 1f met 1x 35A aansluiting?
Of als het een 2f kookplaat (zoals de meeste 4 pits platen) is, kan dit ook nog: https://www.sandervunderink.nl/abb-fornuisgroep-2x230v.html

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

TheGhostInc schreef op maandag 29 september 2025 @ 13:14:
[...]

Een groepenkast is een plastic kastje, dat zit vast met 4 schroeven. Wat 'echt dom' is, is honderden euro's uitgeven om 4 schroefjes te laten losdraaien.

Maar los daarvan, wat vooral zo dom is, is dat er een discussie gestart wordt over iets waar we niks over weten. We weten niet wie dit gaat installeren, het enige dat gevraagd werd was de groepen indeling.

En we hebben hier ook nog een verzameltopic voor.
Tijdelijk afsluiten elektriciteit bij Stedin is blijkbaar € 120,41 incl. btw. dit is de enige manier om veilig en relatief goedkoop zelf de groepenkast te vervangen voordat Stedin de verzwaring doorvoert*. Plantechnisch is dit gewoon de dag ervoor te plannen en zit TS één dag zonder stroom. Bij mijn netbeheerder kwam er 's ochtends iemand langs en kon ik bellen naar de planning om weer iemand langs te laten komen om de zekering weer te plaatsen. In de praktijk was dat helemaal niet nodig en was ik klaar voordat de monteur zijn koffie op had.

*behalve als TS een automaat van Stedin heeft, maar dat betwijfel ik. @Japie07 kun je een foto maken iets verderaf zodat we kunnen zien wat er onder je groepenkast zit? Dan kunnen we dat beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:03
Je zult toch de inkomende draden moeten loskoppelen onder spanning. Want geen hoofdschakelaar. En loshalen is niet zo spannend nee. Paar rubberklompen voor de zekerheid is wel slim... en fatsoenlijk geisoleerd gereedschap. Maar een spanningsvoerende draad in een nieuwe kast steken zou ik ook niet doen, dan maar ff monteur met zegelrecht bellen voor het laatste stukkie.
Maar zonder ruime ervaring blijf je natuurlijk van spanningsvoerend spul af, dat moge duidelijk zijn. En ervaren of niet, het blijft gevaarlijk.

Ik heb hier smeltzekeringen als hoofdzekering dus onder een plastic kap. Als je hoofdzekering een automaat, e bereikbaar is, dan is de boel gewoon spanningsloos te maken.

Qua verdeling, dat valt of staat bij het aantal buizen wat je hebt. (Of nog wilt aanleggen). Je mag immers nooit groepen combineren binnen 1 centraaldoos of buis. Je hebt wel 19mm buis voor de kookplaat, dus 5x 2,5mm mag daar gewoon doorheen, nu ligt er een draad te weinig in. (en die wasmachine ligt ook door een 19mm zo te zien)

Verder, doorgaans worden hoogvermogens apparaten op een eigen groep aangesloten. Omdat je later nooit weet wat iemand in die WCD gaat prikken, dus leg je een groep voor je vaatwasser aan; dan is ie ook daarvoor en niet ook nog voor willekeurige andere apparaten.

Verder; aangezien dit een flinke aanpassing is en de installatie al ouder: heb je overal randaarde? Als dat niet zo is, dan is dit het moment om dat fatsoenlijk aan te leggen. Aanwezigheid aardlekschakelaar betekent immers niet dat al jouw WCD's geaard zijn. Als je toch bezig bent :)

[ Voor 13% gewijzigd door Mistraller op 29-09-2025 14:07 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
timovd schreef op maandag 29 september 2025 @ 13:24:
[...]

Dit neemt wel meer ruimte in beslag.
met 1f ALS's: 3x 2u + 1x 4u = 10 units + 1f eindgroepen
met 3f ALS's: 2x4u + 3x1u = 11 units + 1f eindgroepen.

Ik vraag mij vooral af welke kookplaat de TS wil aansluiten. Kan deze niet over 1f met 1x 35A aansluiting?
Of als het een 2f kookplaat (zoals de meeste 4 pits platen) is, kan dit ook nog: https://www.sandervunderink.nl/abb-fornuisgroep-2x230v.html
Maar je hebt bovenin wel meer ruimte op de HAF bushboard rail. (voor uitbreiding)
Hoef je niet met kamrails te werken ook.

Ik zou het zegeltje doorknippen en de zekering er even uit halen om veilig te werken.
Snapt die netbeheerder monteur ook wel dat het zo is gedaan. (met een knipoog)

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-09-2025 18:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

AUijtdehaag schreef op maandag 29 september 2025 @ 18:00:
[...]

Maar je hebt bovenin wel meer ruimte op de HAF bushboard rail. (voor uitbreiding)
Hoef je niet met kamrails te werken ook.

Ik zou het zegeltje doorknippen en de zekering er even uit halen om veilig te werken.
Snapt die netbeheerder monteur ook wel dat het zo is gedaan. (met een knipoog)
Weet TS dat als hij misgrijpt dat hij 150A in de tengels heeft?
Ik vind het gevaarlijke uitspraken zonder dat wij een idee hebben wat TS kan.

PS ik zou even een 10 seconde filmpje maken met de zegels duidelijk nog gemonteerd i.c.m. een recent tijdschrift of de krant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
True schreef op maandag 29 september 2025 @ 23:10:
[...]

Weet TS dat als hij misgrijpt dat hij 150A in de tengels heeft?
Ik vind het gevaarlijke uitspraken zonder dat wij een idee hebben wat TS kan.

PS ik zou even een 10 seconde filmpje maken met de zegels duidelijk nog gemonteerd i.c.m. een recent tijdschrift of de krant.
Gezien de zekeringen die los boven op de kast liggen heeft hij er misschien al ervaring mee.

Maar laten we gewoon stoppen met aannames en wachten op een reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blamefull
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01-10 07:31
Het is lang geleden dat ik een NEN1010 in mijn handen heb gehad, maar vroeger moesten alle grootverbruikers (>2kw) een eigen groep hebben. Dus ook de vaatwasser en mogelijk ook de wasmachine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:18
Dan zou een waterkoker ook een eigen groep krijgen, terwijl meeste mensen die in willekeurige keuken stopcontact steken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

AUijtdehaag schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 05:59:
[...]

Gezien de zekeringen die los boven op de kast liggen heeft hij er misschien al ervaring mee.

Maar laten we gewoon stoppen met aannames en wachten op een reactie.
Dat zijn oude schroefzekeringen voor in de kast zelf gezien ze 16A zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:50

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@blamefull Dat is er tegenwoordig uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie07
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 01-10 13:35
Wat een reacties, dank allemaal!

Ik ben geen elektricien, maar heb wel een technische opleiding gedaan en heb op de vereniging een hoop elektra aangelegd wat daarna NEN 1010 & 3140 is gekeurd. Ik snap waarom regels er zijn, dat elektra in buizen moet zitten enz.

Allereerst wat betreft het veilig werken: de installatie staat inderdaad altijd op spanning en om die spanningsvrij te maken moet je iemand met zegelrecht hebben. Dat kost sowieso flink wat geld. Met het zelf openschroeven van de hoofdzekering wordt het risico een stuk groter, dus ik zou dat iedereen die onvoldoende verstand hiervan heeft dit willen afraden.
Hiervoor zou ik dus een professional moeten inhuren. Wel kan ik zien dat, als het zegel los gehaald zou zijn, de hoofdzekering los te draaien is waardoor er geen spanning meer op de fase staat. De nul zit 'permanent' vast geschroefd en zal 'onder spanning' los gehaald moeten worden. Of blijft de nul in dat geval aangesloten en haalt de professional alleen de hoofdzekering los?

Wat betreft de groepenverdeling: deze heb ik zelf een beetje bedacht. De 3 aardlekschakelaars zijn inderdaad om de fases te verdelen. De kookgroep is in principe niet afdoende: de inductieplaat welke ik heb is een Siemens EX977LXV5E, die het erg leuk vind om veel vermogen te vragen. Met nog een oven erbij (of wasmachine) vind een 35A hoofdzekering dat niet zo leuk meer.

Ik ben bezig om de bekabeling in huis aan te passen. Vanaf de meterkast naar het ene deel van de keuken is relatief gemakkelijk, maar naar de oven en magnetron wordt al wat lastiger. Ik ben nog even aan het kijken hoe hier het makkelijkst bij te komen, en anders zal ik een stuk door het plafond moeten frezen.
Deze kast heeft twee 4p aardlekschakelaars. Sluit ik dan één aan op alle groepen (en de andere op de kookgroep)? Dat lijkt mij onhandig, je weet niet gemakkelijk waardoor de aardlek uit is geschoten. Wel scheelt het geld om een aparte aardlek te hebben voor de kookgroep. Helaas heeft Vekto de installatieautomaat niet (en kom ik ruimte tekort als ik de hoofdschakelaar in de groepenkast heb). Dan zou ik apart deze moeten bestellen:
https://www.vekto.nl/abb-...polig-30ma-f204-a-40-0-03
En deze:
https://www.sandervunderi...-3p-n-b40-s203-b40na.html
En dan moet ik wat meer zelf bekabelen.
Mistraller schreef op maandag 29 september 2025 @ 14:04:
[...]

Qua verdeling, dat valt of staat bij het aantal buizen wat je hebt. (Of nog wilt aanleggen). Je mag immers nooit groepen combineren binnen 1 centraaldoos of buis. Je hebt wel 19mm buis voor de kookplaat, dus 5x 2,5mm mag daar gewoon doorheen, nu ligt er een draad te weinig in. (en die wasmachine ligt ook door een 19mm zo te zien)

Verder, doorgaans worden hoogvermogens apparaten op een eigen groep aangesloten. Omdat je later nooit weet wat iemand in die WCD gaat prikken, dus leg je een groep voor je vaatwasser aan; dan is ie ook daarvoor en niet ook nog voor willekeurige andere apparaten.

Verder; aangezien dit een flinke aanpassing is en de installatie al ouder: heb je overal randaarde? Als dat niet zo is, dan is dit het moment om dat fatsoenlijk aan te leggen. Aanwezigheid aardlekschakelaar betekent immers niet dat al jouw WCD's geaard zijn. Als je toch bezig bent :)
In de buis voor de kookplaat liggen 5 draden (2 bruin, 2 blauw, 1 aarde). Het trekken door de andere loze buizen gaat zo moeilijk dat deze kabels voor de kookplaat lekker blijven liggen, ik zal erbij aangeven dat er dus 1 blauwe als fase gebruikt gaat worden.

Wat betreft de vaatwasser, ik zou inderdaad die 3 wdc's naar groep 3 kunnen verplaatsen zodat de vaatwasser alleen op groep 2 zit.

Wat betreft de randaarde, nee die zit nog niet overal op. In de woonkamer heb ik een aantal wdc's zonder randaarde, en waar ook geen aardedraad naartoe ligt. Het is echt een enorme operatie om daar randaarde naartoe te leggen, en waarvoor? Voor die ongeaarde stofzuiger? Of die oplader van de mobiele telefoon? Ik lees wel dat bij renovatie randaarde overal verplicht wordt. Moet ik technisch gezien dus randaarde installeren in mijn woonkamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:03
Japie07 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 22:44:

[...]

In de buis voor de kookplaat liggen 5 draden (2 bruin, 2 blauw, 1 aarde). Het trekken door de andere loze buizen gaat zo moeilijk dat deze kabels voor de kookplaat lekker blijven liggen, ik zal erbij aangeven dat er dus 1 blauwe als fase gebruikt gaat worden.

Wat betreft de vaatwasser, ik zou inderdaad die 3 wdc's naar groep 3 kunnen verplaatsen zodat de vaatwasser alleen op groep 2 zit.

Wat betreft de randaarde, nee die zit nog niet overal op. In de woonkamer heb ik een aantal wdc's zonder randaarde, en waar ook geen aardedraad naartoe ligt. Het is echt een enorme operatie om daar randaarde naartoe te leggen, en waarvoor? Voor die ongeaarde stofzuiger? Of die oplader van de mobiele telefoon? Ik lees wel dat bij renovatie randaarde overal verplicht wordt. Moet ik technisch gezien dus randaarde installeren in mijn woonkamer?
Ik hou er zelf van als kleuren kloppen dus als de boel niet te strak of bochtig ligt zou ik met een blauwe draad, een bruine erin trekken. Met een kookgroep heb je idd 2x blauw nodig omdat die op dezelfde fase zitten. En temeer omdat je hierboven twijfelt of je de nul moet onderbreken of niet: Veel wat in de NEN staat is nu juist om twijfel weg te nemen en veiligheid te bevorderen. De nul is niet voor niets blauw, die hoort geen fase te voeren.
Zelfde reden de aarding; bij renovatie is randaarde op alle WCD's verplicht. Niet omdat jij dat meestal toch niet gebruikt maar wel omdat wellicht ooit iemand een keramisch kacheltje inprikt en er water overeen laat kletteren, of zoiets.

Kortom: Volg je de NEN? 3x bruin aanleggen voor je kookplaat en randaarde in je hele installatie.
NEN negeren? stukje bruine tape om de blauwe draad wikkelen aan beide zijdes en de randaarde niet aanleggen. Want ik ben het met je eens dat RA vaak niet ter zake doet.

Maar ik zou het wel weten; NU ben je bezig, dit is je kans om het goed te doen.

Qua zegelrecht; bel eens rond. Monteur die mijn groepenkast had geplaatst, zag dat er slechts 1 schroef was verzegeld op mijn hoofdzekering (mij nooit opgevallen). Haalde zijn schouders op: "ach dat vergeten ze wel vaker, je hebt zeker een slimme meter gehad". En knalde er gewoon nieuwe zegeltjes in toen ie klaar was, is niks van gemeld verder. Als je uitlegt wat je probleem is, dan wil een klein bedrijfje vast wel ff 3 tientjes verdienen met 3 minuten werk. (wild guess hoor, geen idee wat ze vragen)

Als jij je groepen afschakelt zodat er geen stroom meer loopt dan zou je ook de inkomende fasedraad nog kort kunnen afknippen met een goede geisoleerde tang, afstrippen en een lasdopje erop steken, die draad vervangen ze toch wel als jij je driefase aansluiting krijgt want dan krijg je ook een andere meter. Maar goed, dan moet je dus wel een beetje ervaring en lef hebben en nogmaals, rubber klompen is slim.

Maar ook hier, ga voor veiligheid, want ik lees uit je post al dat je je niet senang voelt om onder spanning iets te doen, dus blijf eraf en bel een monteur. Je komt vast niet uit mijn regio maar anders ken ik er wel eentje met zegelrecht :P

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
De hafonorm kast die ik deelde heeft een bushboard met 2x 6 groepen verdeeld over de twee 3-fase aardlekschakelaars.
Daar zit de 3-fase kookgroep bij inbegrepen met het bruggetje over 3 automaten.

En zo hoef je niet te prutsen met kamrails.
Het zoeken naar aardlekfout is met 3x4 ook lastig.
Je offert de bovenrail op terwijl je de onderrail nog vrij hebt met jouw opzet.
Je kan zo twee groepen nog kan bijprikken met mijn opzet op de bovenste rail.

Waarom Vekto? Sandervunderink en elektramat kan ook toch?

[ Voor 44% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-10-2025 06:12 ]

Pagina: 1