Nieuwe PC voor (dual) 4K ter vervanging van een 2013 systeem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nappa_da_king
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-09 16:27
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem vervangt mijn PC uit 2013 en zal voornamelijk gebruikt gaan worden, buiten de werktijden om (+/- 15 uur per week) te gamen (50%), browsen met onzinnig veel tabbladen open (20%) en content kijken via de browser op YouTube/HBO/Netflix/etc. (30%).

Werken gaat via Azure Workspace/RDP dus raakt het lokale systeem niet al te veel.

De games die ik speel c.q. wil gaan spelen zijn WoW, Euro Truck Simulator 2 (en de Amerikaanse variant), Flight Simulator 2024, andere simulatie games zoals Factorio, Farm Simulator etc. en Baldur's Gate 3, Red Dead Redemption 2 en later GTA 6.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb niet echt een maximale prijs, PC wordt zakelijk gekocht dus de btw is te verrekenen maar ik hoef geen geld uit te geven enkel om het uit te geven.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Momenteel heb ik een 27" 4K (op 150% schaal) Dell U2725QE en ik ga nog 2e eenzelfde Dell (27" of 32") aanschaffen om 2 schermen te kunnen gebruiken voor o.a. het werk. Toetsenbord en muis zijn al aanwezig.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een compleet nieuwe desktop (buiten de randapparatuur om).

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ben van huis uit Intel/Nvidia fan, in het verre verleden (20+ jaar) wel eens AMD's gehad maar zonder succes.

Ik begrijp dat AMD voor de CPU's niet te passeren is dus deze dan ook geselecteerd. Voor de videokaart neig ik toch naar Nvidia (ondanks het prijsbeleid). Verder groot fan van MSI en een afkeur tegen ASUS, heb ik zelf en in de directe omgeving wisselende maar veelal negatieve ervaringen mee. YMMV uiteraard dus misschien een onterechte hersenkronkel. Anders dan dat niet merk gebonden.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik hoop weer een lange tijd vooruit te kunnen. Liever weer een 10 jaar verder (huidige 12 jaar levensduur misschien erg fanatiek) en alles in 1 keer weer vernieuwen dan iedere 2-3 jaar tussendoor aanpassen. Ik ben bewust dat dit niet de beste methode is overigens maar heb geen moeite om beeldkwaliteit gaandeweg te moeten verlagen om games te kunnen blijven spelen. WoW gaat nu met wisselend 15 tot 30 FPS en is "acceptabel speelbaar" omdat ik weet met welk systeem dat gaat :)

Geluidproductie is niet echt een issue, de PC staat wel in de woonkamer maar mijn huidige zal luider zijn dan wat er komt (gok ik) en als ik aan het gamen / content kijken ben dan gaat dat met een noise cancelling headset.

RGB etc. heb ik niet veel mee, het is mooi om te zien maar mijn kast staat onder mijn bureau dus heeft geen toegevoegde waarde.

Ga je overklokken?
Nee, zoals het uit de fabriek komt rollen vind ik het best.

Wat verwacht je van ons?
Een sanity check op de keuzes en daar waar ik nog twijfel.

Zijn extra ventilatoren ook nodig in de kast? In mijn huidige kast (Corsair Carbide 500R) zitten alleen de destijds stock bijgeleverde ventilatoren (zijkant en voorkant), zijn extra ventilatoren nodig/handig/vereist?

Waar ik over twijfel:

7800x3d vs 9800x3d
Verschil in performance zou beperkt zijn op 4K gaming, verschil zou wel weer wat groter zijn op 1440p (als ik schermresolutie zou aanpassen) maar dat is misschien het prijsverschil van +/- € 75 wellicht niet waard?

MSI B850 Tomahawk Max Wifi vs MSI B650 Gaming Plus
De B850 zou zijn vanwege o.a. het PCI 5.0 slot voor de SSD maar of dat het waard is? Gelet op het prijsverschil van +/- € 100 zou ik zegen van niet maar hoor graag of dat anders is. Anders zou ik de Samsung 990 Pro vervangen voor de de Samsung 9100 Pro. Prijsverschil tussen die 2 is +/- € 148.

MSI Gaming vs MSI Ventus
Twijfel nog tussen de MSI Gaming Trio IC en de MSI Ventus 3X OC Plus. Lees wisselende ervaringen over de Ventus qua bouwkwaliteit, temperatuur en geluid. Momenteel ook een MSI Gaming kaart en zeer tevreden over. Prijsverschil tussen Gaming en Ventus is +/- €160. Begrijp wel dat voor 4k gaming de 5080 de meest geschikte keuze is (twijfelde nog over een 5070TI) anders dan een 5090 maar die vind ik qua prijs absurd (goedkoopste 5090 is hier met een actie op moment € 2.260, de nu geselecteerde MSI Gaming 5080 is € 1.347).

Verder goed om te weten, systeem wordt niet aangeschaft in de Benelux, dus de Nederlandse of Belgische prijzen en winkels gaan voor mij niet op. De prijzen hierboven genoemd zijn omgerekend naar euro's. Ter volledigheid, het systeem zoals hieronder weergegeven kost bij de lokale winkels omgerekend een € 2.859.

Dank alvast voor het meedenken!

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 354,99€ 354,99
1MoederbordenMSI B650 Gaming Plus WiFi€ 144,99€ 144,99
1VideokaartenMSI GeForce RTX 5080 16G GAMING TRIO OC€ 1.249,-€ 1.249,-
1BehuizingenFractal Design North - Mesh Charcoal Black€ 124,99€ 124,99
1ProcessorkoelingDeepCool AK620 Zero Dark€ 49,54€ 49,54
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C30BBEK2-64€ 244,86€ 244,86
1VoedingenMSI MAG A850GL PCIE5 Zwart€ 119,-€ 119,-
1Interne SSD'sSamsung 990 Pro (zonder heatsink) 4TB€ 289,-€ 289,-
Totaal€ 2.576,37

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 03:44
Welk land ga je het aanschaffen? Want advies geven op basis van wat er hier beschikbaar is etc is natuurlijk niet heel handig als je het daar niet kan kopen of veel duurder is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
uitvoering: AMD Ryzen 7 7800X3D Tray is een betere deal ;) dat maakt het verschil nog eens 40 euro groter.
ik zou zelf niet zo snel een x3d cpu op een MSI plus bord zetten, maar het kan wel :)
De north is iets minder stil - mogelijk wil je hier de fans van vervangen.
waarom wil je 64 gb ram?
pak een betere voeding, zeker voor de 5080.
990 pro is nergens voor nodig - behalve om te zeggen dat je een van snelste SSD's hebt. uitvoering: Lexar NM790 (zonder heatsink) 4TB is betere deal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:28
Bij een prijsverschil van € 75,- zou ik de 9800X3D aanschaffen, maar in Nederland is vaak ook een 7800X3D Tray uitvoering te koop en dan wordt het prijsverschil groter.
Ik zou een beter moederbord kiezen, de B650 gaming heeft nog mosfets en de vrm temperaturen daarvan zijn toch gauw een 25C hoger dan met powerstages. Bijvoorbeeld (incl B650 Gaming): https://tweakers.net/pric.../1942620;2030864;2161426/
De AK620 heeft al dubbele fans, dus je kunt een rear fan achterwege laten.
Een PCIe5.0 SSD vind ik de meerprijs nog niet waard. Voorkeur voor SSD met cache (990 Pro) begrijp ik wel.