Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene Evertsen
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 30-09 20:14
Probleem

Mijn systeem komt niet door de POST heen: de rode CPU-LED blijft branden. Er is geen beeldoutput.

Situatie

Het systeem draaide eerst prima met een RTX 3060. Na plaatsen van een nieuwe Sapphire RX 9060 XT ontstond het probleem. Terugplaatsen van de RTX 3060 helpt niet meer, terwijl die kaart in een ander systeem nog wel goed werkt.

Geprobeerd

BIOS flashback → witte LED knippert, maar stopt al na ±5 sec (normaal 2–5 min).

Ander identiek moederbord getest (MSI MAG B650 Tomahawk WiFi).

Nieuwe PSU geplaatst (850W 80+ Gold, modulair).

Bekabeling volledig vervangen.

Verschillende GPU’s getest.

CPU-koeler opnieuw bevestigd.

RAM in A2-slot getest.

Hardware

Moederbord: MSI MAG B650 Tomahawk WiFi

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D

RAM: G.Skill Flare X5 DDR5 128GB (2×64GB)

GPU’s: Sapphire RX 9060 XT / RTX 3060

Koeling: Arctic Liquid Freezer III Pro 360 (top-mounted)

Behuizing: Fractal Define 7 XL

Voeding: 850W 80+ Gold

Opslag: Samsung 990 Pro 1TB

Opvallend

RTX 3060 → fans draaien, maar geen POST.

RX 9060 XT → fans draaien niet, RGB gaat wel aan.

Rode CPU-LED blijft continu branden.

Vraag

Wie herkent dit en kan de juiste richting wijzen? Zou de CPU zelf (Ryzen 7 7800X3D, pas 1 maand oud) ondanks dat hij eerder goed werkte, toch defect kunnen zijn?

[ Voor 68% gewijzigd door Rene Evertsen op 28-09-2025 12:12 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Hier zou een pc speakertje die je op het front I/O aansluit zoals vroeger kunnen helpen. Had met de pc van een vriendin van mij ook dat het eerst prima werkte, systeem uit en wilde niet meer door POST. De piepjes van de pc speaker gaf aan dat het issue met de videokaart was. Aansluiten op het moederbord gaf wel beeld en ging het door. Bang dat het aan de videokaart lag stonden we al op het punt die voor RMA aan te melden, maar als laatste check toch de HDMI kabel vervangen. Dat loste het probleem op. De kabel heeft jaren lang probleemloos gewerkt, met de oude videokaart wilde het ook opeens niet meer en alleen via de iGPU ging het systeem door, mét beeld.

Dus met bekabeling vervangen, had je daarmee ook de video kabel naar het scherm vervangen?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:49

nelizmastr

Goed wies kapot

Zonder de cpu ook te wisselen (Desnoods een 7500F oppikken) is de cpu niet uit te sluiten.
Dat de flashback niet werkt kan ook aan een foute combinatie van filesystem (fat32), bestandsnaam of stick liggen (bij voorkeur 8G of kleiner).

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:05
Hero of Time schreef op zondag 28 september 2025 @ 12:19:
Hier zou een pc speakertje die je op het front I/O aansluit zoals vroeger kunnen helpen. Had met de pc van een vriendin van mij ook dat het eerst prima werkte, systeem uit en wilde niet meer door POST. De piepjes van de pc speaker gaf aan dat het issue met de videokaart was. Aansluiten op het moederbord gaf wel beeld en ging het door. Bang dat het aan de videokaart lag stonden we al op het punt die voor RMA aan te melden, maar als laatste check toch de HDMI kabel vervangen. Dat loste het probleem op. De kabel heeft jaren lang probleemloos gewerkt, met de oude videokaart wilde het ook opeens niet meer en alleen via de iGPU ging het systeem door, mét beeld.

Dus met bekabeling vervangen, had je daarmee ook de video kabel naar het scherm vervangen?
Tegenwoordig werken we met EZ led. Gekleurde ledjes op het moederbord geven aan waar het issue zit. In het geval van TS blijft het rode ledje branden. the fucking manual geeft aan dat 'indicates CPU is not detected or fail'. Aangezien ik er niet van uit ga dat de CPU ineens stuk is gegaan zou het ook nog kunnen dat bij het demonteren en monteren van de nieuwe GPU de voedingskabels van het moederbord verschoven zijn of niet helemaal goed contact meer maken. Alles er uit halen en goed er weer inzetten (aandrukken) zou mijn eerste advies zijn.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene Evertsen
Het MB had ik al vervangen. Beide MB's hetzelfde issue (rode led en flashen werkt niet). DP en HDMI geen verschil. Daar de Gpu fans niet aan gaan maar goed ook 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07:55
Je hebt geen reserve spullen die je kan lenen bv van iemand ,zoals bv een extra voeding?

en welke voeding heb je erin zitten, gold voeding zegt niet wat,wel merk en type

Ook moederbord bios al eens gereset, alle kabels nagekeken?

[ Voor 15% gewijzigd door freaky35 op 28-09-2025 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
In ieder geval eerst zonder extra GPU kaart(en) proberen, die 7800X3D heeft zelf al GFX aan boord.
CMOS volledig resetten proberen:
The_Doman schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 09:15:
Stekker uit voeding, CMOS batterij eruit en dan ook de Bios jumper clear/reset plaatsen.
Paar minuten zo laten en dan proberen of dat wat oplevert.

Reddit r/ASRock: X670E Steel Legend - CPU LED Indicator

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Yaksa schreef op zondag 28 september 2025 @ 12:31:
[...]

Tegenwoordig werken we met EZ led. Gekleurde ledjes op het moederbord geven aan waar het issue zit. In het geval van TS blijft het rode ledje branden. the fucking manual geeft aan dat 'indicates CPU is not detected or fail'.
Vloeken is niet echt nodig hier om naar de handleiding te wijzen. En mijn ervaring met die leds is aardig, maar geeft niet altijd het echte probleem aan. Met piepjes kan je wat meer duidelijkheid krijgen, want als er twee ledjes branden die meerdere dingen kunnen betekenen heb je er alsnog niks aan. Hoe meer diagnose info je kan krijgen, hoe beter.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Hero of Time schreef op zondag 28 september 2025 @ 14:13:[...]En mijn ervaring met die leds is aardig, maar geeft niet altijd het echte probleem aan. Met piepjes kan je wat meer duidelijkheid krijgen, want als er twee ledjes branden die meerdere dingen kunnen betekenen heb je er alsnog niks aan. Hoe meer diagnose info je kan krijgen, hoe beter.
En hoe kan TS die piepjes uit zijn MSI MAG B650 Tomahawk WiFi moederbord krijgen dan?
Want wanneer dat niet kan (volgens mij zitten daar geen aansluitingen voor op het moederbord) dan zal TS toch echt eerst moeten gaan proberen om te diagnosticeren waar die ene rode led aangaande de CPU vandaan komt.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Yaksa schreef op zondag 28 september 2025 @ 14:39:
En hoe kan TS die piepjes uit zijn MSI MAG B650 Tomahawk WiFi moederbord krijgen dan?
Want wanneer dat niet kan (volgens mij zitten daar geen aansluitingen voor op het moederbord) dan zal TS toch echt eerst moeten gaan proberen om te diagnosticeren waar die ene rode led aangaande de CPU vandaan komt.
Uit de handleiding:
JFP1, JFP2: Front Panel Connectors
The JFP2 connector is for Buzzer and Speaker.
Maar natuurlijk heeft de nieuwe(re) generatie PC gebruikers geen speakertje/buzzer meer bij de hand voor dit soort troubleshooting. :)

Om te kijken of een systeem toch heeft gepost kan je nog controleren of CAPS lock van het toetsenbord (bedraad) reageert

Houd er ook rekening mee dat na een Bios/CMOS reset kan het soms erg lang kan duren voordat het systeem echt start vanwege geheugen training.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Uit de info van MSI zelf, werkt niet op dit moederbord.
Op deze pagina van MSI kom ik dit moederbord wel tegen, maar dan lijkt het dus alleen te gaan om het (ene) post beepje wanneer het moederbord de hele opstartcyclus al door is.

[ Voor 31% gewijzigd door Yaksa op 28-09-2025 15:23 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:17
Hero of Time schreef op zondag 28 september 2025 @ 14:13:
[...]

Vloeken is niet echt nodig hier om naar de handleiding te wijzen. En mijn ervaring met die leds is aardig, maar geeft niet altijd het echte probleem aan. Met piepjes kan je wat meer duidelijkheid krijgen, want als er twee ledjes branden die meerdere dingen kunnen betekenen heb je er alsnog niks aan. Hoe meer diagnose info je kan krijgen, hoe beter.
Ik denk dat TS enigzins verwijst naar de oude anekdote "RTFM!" wanneer iemand vroeger een simpele vraag stelde die d.m.v. de handleiding simpel op te lossen was.

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene Evertsen
Alle pogingen ten spijt, gee positief resultaat.
Daarom maar een RMA verzoek gedaan. Thans voor het meedenken
Pagina: 1