Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:43
Een tijdje geleden heb ik voor mijn dochter een eenvoudig systeempje in elkaar geknutseld dat bestaat uit een B550M DS3H AC rev.1.7 in combinatie met een AMD Ryzen 5 5500GT processor.
De ingebouwde GPU levert beeld aan twee schermen, maar regelmatig valt het beeld uit terwijl de fannetjes blijven doordraaien. Het enige dat helpt is de boel even stroomloos maken.
Alle mobo drivers van AMD zijn geïnstalleerd in Win 11 Pro, evenals de allernieuwste bios update, maar dat biedt ook geen oplossing. De voeding heb ik al eens gewisseld, ook geen verbetering.
Het enige dat ik nog kan bedenken is de aanschaf van een videokaart. Welke simpele kaart zou mij uit de brand kunnen helpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:47

Thomg

Aww yiss

Ik zou beginnen door in je BIOS alles te resetten naar default, als je dat niet gedaan hebt.

Een IGPU gaat ook niet zomaar stuk, maar naar mijn ervaring gaat je IGPU veel sneller problemen tonen als er geheugen issues zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
Thomg schreef op zondag 28 september 2025 @ 11:40:
Ik zou beginnen door in je BIOS alles te resetten naar default, als je dat niet gedaan hebt.

Een IGPU gaat ook niet zomaar stuk, maar naar mijn ervaring gaat je IGPU veel sneller problemen tonen als er geheugen issues zijn.
Ja, het bios had ik al op default gezet. Geen oplossing, het ziet er wel naar uit dat ik een videokaart ga kopen.

[ Voor 6% gewijzigd door Rocketman op 28-09-2025 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:12
Welk merk en type RAM en voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Rocketman schreef op zondag 28 september 2025 @ 11:47:
[...]

Ja, het bios had ik al op default gezet. Geen oplossing, het ziet er wel naar uit dat ik een videokaart ga kopen.
Ik ben niet overtuigt dat dit je probleem zal oplossen, zoals uszka ook vraagt zou ik graag willen weten welk geheugen erin zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16
Corsair RM650E voeding
Misschien is het een idee om het perfect werkende geheugen van mijn eigen mobo te testen in dat probleem pc-tje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Rocketman schreef op zondag 28 september 2025 @ 12:05:
Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16
Corsair RM650E voeding
Misschien is het een idee om het perfect werkende geheugen van mijn eigen mobo te testen in dat probleem pc-tje?
Ja.

Draai je dat geheugen ook op JEDEC ipv XMP? 2133MHz puur om te zien of het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
Dat weet ik even niet, want die pc staat elders. Ik zal dit checken zodra ik mijn dochter opzoek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:12
Corsair RAM staat vooral bekend om problemen icm AM4. Welk versienummer hebben de modules?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h8I-dkjtTABMDgSRULAHpyTmNuA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JOmvOE462ivgzrdz3nYmKe42.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
Uszka schreef op zondag 28 september 2025 @ 12:19:
Corsair RAM staat vooral bekend om problemen icm AM4. Welk versienummer hebben de modules?

[Afbeelding]
Ga ik zsm checken, ik laat het horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
Inmiddels heb ik de twee 8 Gb modules uit de pc gehaald en het is toch van een ander type dan ik dacht

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cPjmJwnbNYv5obKTGqOyB8aIw6g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5HbLxqf6HQ1aDctnAh4xgWI6.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb er nu een 16 Gb module in geplaatst uit mijn eigen pc. De snelheid in het bios staat op 2166 mhz

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Rocketman schreef op zondag 28 september 2025 @ 21:12:
Inmiddels heb ik de twee 8 Gb modules uit de pc gehaald en het is toch van een ander type dan ik dacht

[Afbeelding]

Ik heb er nu een 16 Gb module in geplaatst uit mijn eigen pc. De snelheid in het bios staat op 2166 mhz
Deze staat in ieder geval niet op de QVL voor Cezanne van dat moederbord.

Dat wil niet automatisch zeggen dat geheugen je probleem is, maar je hebt alvast niet gekozen voor iets wat zeker wel compatibel is.

Komt bij Corsair: maakt zelf geen geheugenchips en gebruikt redelijk at-random chips van verschillende chipbakkers. Twee DIMMs met exact zelfde productcode kunnen chips van verschillende vendoren bevatten, en aangezien het vooral chips zijn die compatibility bepalen is het echt een loterij wat je krijgt met dit soot koekenbakker.

Sowieso, even stapje terug: los van of het probleem daadwerkelijk geheugen is, wil geen beeld nadrukkelijk niet zeggen dat er iets mis is met video-adapter. Als het systeem crasht krijg je met perfect werkende video-adapter ook zwart beeld. Het vervangen van de video-adapter (of in dit geval: bijplaatsen van een losse adapter) zal zeker niet automatisch het probleem verhelpen. Als je een losse GPU hebt is het wel nuttig om te weten wat gedrag daarmee is, want het kan stiekem toch aan de iGPU liggen. Maar dat hoeft zeker niet - en geef geen geld uit voordat je zeker weet waar het probleem ligt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
@dion_b Bedankt voor je advies, morgen gaat mijn dochter weer aan het werk met die andere module. Ik hoop dat de klachten dan verdwenen zijn. Zo niet, dan moet als ik je goed begrijp gaan testen met een videokaart. Ik houd jullie op de hoogte.
Pagina: 1