Oude stereotoren, maar welke speakers

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poetry81
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 08-10 18:38
Goedemorgen,

Ik wil graag lp's en cd's afspelen.
Heb nu 'alleen maar' spotify via google home.
Ja, ik kan alles digitaliseren maar wil toch terug naar vroeger.

Bij mijn ouders op zolder staat er nog een stereotoren: die lompe, zwarte jaren '90 toren. Heerlijk.
Hier zitten geen boxen bij.

Mijn vraag: ik kan hier bedrade speakers op aansluiten, maar dit gaat lastig worden aangezien het speakerdraad dan door kruipruimte moet (durf ik eerlijk gezegd niet).
Kan geluid uit 1 speaker ook mooi zijn? En zoja welke speaker dan? (Woonkamer 30m2)
Deze speaker zet ik dan naast toren)

Het liefst zou ik draadloos gaan, bluetooth transmitter en bluetooth speakers (dan wel 2) met tws op stroom. Deze dingen zijn duur en niet zozeer gemaakt om op 1 plek te zetten. (Dus vaak ook niet op stroom of geluid goed genoeg).

Kan iemand mij van advies voorzien? Heel graag! Fijne dag.

Groet, Nelly

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:22

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Met één speaker ga je niet "terug naar vroeger". Vroeger hadden we stereo en stond ook vaak zo opgesteld dat je in het midden ervan kon luisteren.
Technisch gezien kan het misschien wel, als je een mono functie hebt op de stereotoren. Aandachtspunt is wel dat dat bij stereo content een behoorlijke stap terug is in geluids ervaring én kwaliteit. Ik denk dat je zwaar teleurgesteld zult zijn. Ook is maar één speaker aansluiten misschien niet goed voor de stereotoren.

Als je niet anders kan, dan is hier het beste plan om 2 speakers aan te sluiten die je beide op dezelfde plek op elkaar zet (en je stereotoren niet op mono zetten). Die luister ervaring zal veel beter zijn dan 1 speaker. Naast elkaar kan ook uiteraard.

Beter kies je een andere echt stereo opstelling. Welk merk en model speakers je aansluit is helemaal aan jouw. Er zijn wel wat uitzonderingen, maar als je niet op militaire volumes wenst te spelen, dan kan je eigenlijk elke speaker erop aansluiten die je vinden kan en goed vindt klinken. Dus als je naar gegevens gaat kijken als impedantie (b.v. 4 of 8 Ohm) en vermogen (b.v. 50 of 100Watt) dan zijn dat dus getallen waar heel veel ruimte inzit en dat hoeft niet precies te matchen met je stereotoren.

Er zijn uitzonderingen op, het beste voorbeeld is b.v. bij een set van Bose
Daar moet je echt de juiste en bijpassende speaker bij zien te vinden. Dat komt niet door de impedantie of het vermogen, maar doordat de frequentie response van Bose speakers heel anders is dan 'normale' speakers.

[ Voor 13% gewijzigd door remco_k op 28-09-2025 09:50 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poetry81
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 08-10 18:38
Dank voor het antwoord!
Dus of op elkaar of naast elkaar. Of toch maar onder de vloer, misschien kan ik mijn broer zo gek krijgen.
Dank voor de duidelijkheid welke speakers ik moet aanschaffen.
Je hebt het niet gehad over draadloos/bluetooth, moet ik dat maar beter vergeten? Hartelijk dank voor zover

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03:38

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Verplaatst naar het aankoopadviessubforum, alwaar het beter tot z'n recht komt.

@poetry81 Je kunt prima muziek luisteren uit 1 speaker via een bluetoothverbinding, maar echt stereo is gewoon altijd mooier. Je kunt de kabels ook wegwerken achter een holle plint, of een kabelgootje bijv.

Voor wat betreft de speakers: als je geen heel rare exotische stereotoren hebt, dan past gewoon iedere normale passieve speaker erop. Op Watt en Ohm hoef je niet te letten. Welke je koopt hangt dan puur af van je geluidsvoorkeur, want elk merk speaker klinkt anders. Het beste ga je dan naar een audiowinkel om wat speakers te beluisteren. Ze zijn er in ieder budget, van enkele tientjes tot tienduizenden euro's per stuk.

Waar let je dan wel op? Klank! En hij moet wel passief zijn (dus alleen aansluiting voor de audiokabel en niet dingen als stroomaansluiting, bluetooth, aanslujiting voor andere apparaten, spotify, enz) En verder natuurlijk je budget en het uiterlijk van je speaker. Let er ook op dat sommige speakers per stuk verkocht worden en andere per paar.

Zie bijv. categorie: Speakers
Het budget heb ik als voorbeeld tot 500 euro in gesteld, maar je kunt dit zelf verhogen/verlagen in het keuzemenu links. Speakers waar 1.0 bij staat gaan per stuk. Speakers waar 2.0 bij staat, gaan per paar.

[ Voor 105% gewijzigd door Jorgen op 28-09-2025 13:47 ]

Your Friendly Neighborhood Moderator