Linux alternatief voor Windows Backup / Time Machine gezocht

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Uruk-Hai
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 29-09 11:15
Ik zoek een goed alternatief voor Windows Backup en MacOS Time Machine voor op Linux.

Zelf gebruik ik FreeFileSync, maar dat is qua werking te vergelijken met een auto met handgeschakelde versnelling. Er zijn ook mensen die liever een automaat willen.

Het idee is een backup tool voor Linux die de inhoud van de /home directory gaat synchroniseren zodra er een externe schijf op de pc aangesloten wordt. Aan het knipperende ledje op de behuizing van die externe schijf kan je dan wel zien dat die actief is.

Ideaal voor mensen die geen zin (meer) hebben om bewust muisklikkend met backuppen bezig te willen zijn en zo nu en dan met instellingen te prutsen, maar er wel zeker van willen zijn dat ze een backup hebben.

Ik zie er een paar op alternativeto.net die me geschikt lijken, maar ik weet niet hoe goed ze zijn:
Deja Dup.
Time Machine for Linux.

Wie heeft hier ervaring mee (of kent een soortgelijke applicatie voor Linux die het zelfde kan) en kan er wat meer over vertellen, zoals betrouwbaarheid op langere termijn?

Alle reacties

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:03
Timeshift?

Ah, nee die is voor als je systeem niet meer werkt na updates, maar niet bedoeld voor backups van je eigen bestanden.

Heeft wel het makkelijk te gebruiken niveau waar je naar zoekt. Maar helaas dus.

Behalve timeshift verder geen ervaring met GUI backup tools onder Linux, maar de vraag is logisch natuurlijk. Back in time misschien interessant om te proberen, die maakt gewoon archives dus kans dat dat later ooit niet meer werkt lijkt me klein.

Ik zweer bij rsync en duplicity, maar om jouw vergelijking door te trekken is dat eerder een kitcar.

[ Voor 154% gewijzigd door Wilke op 27-09-2025 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnonymousGerbil
  • Registratie: Mei 2025
  • Niet online
Zelf gebruik ik sinds jaar-en-dag Back in Time. Als ik het me goed herinner gebruikt het in de achtergrond rsync. Mik em op wat je wilt backuppen en waar het naartoe moet, stel het schema in en je hebt er geen omkijken meer aan.

De optie om te beginnen bij aansluiten van externe schijf heb ik nooit gebruikt, dus kan niet zeggen of en hoe dat dat werkt, maar het programma heeft hem wel.

[ Voor 16% gewijzigd door AnonymousGerbil op 28-09-2025 03:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 30-09 13:41
Nouja als je echte backups wil met jobs, scheduling, triggers enzovoorts dan zou ik toch eerder richting Veeam backup gaan, https://www.veeam.com/products/free/linux.html

Nee geen open source maar wel gratis, en ik ben er positief over.

Het doet overigens geen file kopie, indien dat gewenst is zan heeft @AnonymousGerbil toch wel de juiste tool aangeraden; rsync .

Alleen nog wel een trigger vinden en juiste scripts maken om op inpluggen (ofja, mount-trigger, want na inpluggen zijn de bestanden nog niet beschikbaar, pas totdat de mount is gedaan) van de correcte schijf te beginnen met die backup maken (of verder te gaan).

Waarschijnlijk zit je dan snel aan iets van een trigger based service te denken: https://askubuntu.com/a/679600

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
[Unit]